Gå til innhold
Fiskersiden

Logging av fisketurer/fangster/arter?


Dan
 Share

Recommended Posts

Hvordan logger du dine fiske fangster? Da tenker jag speciellt på dere artssamlere

Program? Excell, notepad, etc..

Vad logger du? plass, vekt, dybde jupiters vinkel til pluto osv

Bruker du loggingen til noe speciellt (analyse).

Ett kort utddrag ur loggerne hade varit spennende at se :)

"Hvorfor i h***** lurer du på det, Dan?"

Holder på med et litet prosjekt.. återkommer med info ved en senere anledning :o

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på et program for logging kanskje? HAr vært tråder om det før :)

Jeg logger:

Dato

Sted

Klokkelsett

Vær (temp, sol/regn osv)

Hva jeg fikk

Hva jeg fikk på

Hva andre fikk

Hva andre fikk på

Og kanskje ekstra-opplysninger. F,eks i lakseelv er jo vannstand, om man ser fisk interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært så flink til å logge før (annet enn å ta diverse bilder) men siden 1 januar så har jeg logget:

-Hvor og når

-Arter og vekt

-Hva fisken tok på (Agn, kunstagn osv)

-Størst fisk på hver tur

-Utstyr jeg mister (Altså ikke stenger og sneller, men sluker osv)

-Nye arter

-Nye pers. beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Bumper denne jeg. Inspirert av fisk og rask sin statisikk ved årsslutt og ølgylts 0-1000 tråd.

Fått laget deg et program for dette Dan, eller ble det med tanken? Noen som har en ok logg?

Hadde fiskedagboken V1.3 på gamle pcen (http://www.fiskedagbok.storkas.com/), men det får man ikke lastet ned nå. Ellers var det litt ufullstendig.

I disse apptider må det vel finnes noe brukbart der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant ikke en eldre post at bumpe? ;)

Prototypen ligger sikkert på en eller annen backup DVD hjemme.. Men det blev for mange fisketurer, og for mye fisk så fant ut at sitte og logge det var sinnsykt kjipt.

He he... var den eldste jeg fant.

Er vel sånn det er for oss som fisker litt mere enn gjennomsnittet. Husker at jeg falt fort av lasset med fiskedagboken. Ble for mye arbeid rett og slett.

Må være noe enkelt, der man bare haker av for art, dato, og forhold pr tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et databaseprogram som synkroniserer seg mellom tlf og pc, i mitt tilfelle: Bento for mac. da kan jeg ta bilde av fisken, føre opp data (valgfri data) og så synkroniserer den seg med det på datamaskinen. da holder jeg oversikt.

http://www.filemaker.com/products/bento/

der logger jeg forresten også fiskeplasser, med geografiske punkter.... disse synkroniserer jeg for hånd med google earth, da kan jeg sitte å planlegge turer på det programmet.

Endret av ensinkm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne jeg. Inspirert av fisk og rask sin statisikk ved årsslutt og ølgylts 0-1000 tråd.

Fått laget deg et program for dette Dan, eller ble det med tanken? Noen som har en ok logg?

Hadde fiskedagboken V1.3 på gamle pcen (http://www.fiskedagbok.storkas.com/), men det får man ikke lastet ned nå. Ellers var det litt ufullstendig.

I disse apptider må det vel finnes noe brukbart der ute?

Linken for å laste ned programmet virker ikke, men jeg testet litt manuelt og kom frem til en link som virket.

http://www.fiskedagbok.storkas.com/FiskeDagboken_v1.3.zip

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

he he, immer besser manuell - IBM ;)

Elektronisk lagring av informasjon er oppskrytt! Hva hvis harddisken krasjer, eller formatene plutselig er uleselige? Egentlig burde man jo hogget alt inn i stein for å få en mer permanent informasjonslagring...! ;)

Men hva med begge deler? Jeg har jo beholdt min gamle loggbok, som jeg fortsatt oppdaterer, men har også laget en elektronisk kopi. I tillegg har jeg en fiskedagbok der jeg skriver litt mer utførlig om turenes forløp. Er vel inne i sin 33. årgang eller noe sånt nå...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. i år blir jeg å bruke 0-1000tråden som logg

Tidligere forsøk har bare resultert i at det blir for mye styr og så utsetter man til det plutselig er altfor mye data til å gripe tak i.

Forøvrig er hjernen et ganske bra sted å lagre opplysninger om vær og lys og flo og solstråletetthet og sånt. Den analyserer dataene helt automatisk og produserer ideer som må testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endt med å bruke fiskebloggen min som logg - jeg har før en enkel fiskeblogg på blogspot.com siden 2004 (http://fiskeblogg.blogspot.com/). Bloggen har ikke noe fancy design, og jeg er ikke så flink som jeg ønsker til å legge inn bilder, men jeg skriver en kort rapport fra hver eneste tur mest for min egen del - og noterer de viktigste poengene ift. resultater, vær, temperatur og forhold. I tillegg holder jeg track på antall fisketurer, ca. antall fisk - samt hvor mange arter, nye arter og de beste fisker for hvert år - og så lager jeg en årsoppsummering og "nullstiller" statistikken for hvert år.

Dette blir altså ikke en detaljert og vitenskaplig fiskelogg, men gir meg mer enn nok underlag for å få et godt inntrykk over hvordan forhold og resultater henger sammen over tid - og erfaringen er at selv en kort oppsummering av en tur er nok til at en husker masse detaljer, og greier å unngå at en plutselig får for seg at lakefisket i november 2005 var glimrende når det egentlig sugde sure sokker... :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere forsøk har bare resultert i at det blir for mye styr og så utsetter man til det plutselig er altfor mye data til å gripe tak i.

Forøvrig er hjernen et ganske bra sted å lagre opplysninger om vær og lys og flo og solstråletetthet og sånt. Den analyserer dataene helt automatisk og produserer ideer som må testes ut.

det er naturligvis en utfordring at det blir en del arbeid å skrive fiskedagbok og loggføre fangster. Men hjernen er en notorisk upålitelig kilde når det gjelder historiske fangster. Selv om enkeltfangster sitter etset inn i hukommelsen, er det fort gjort å glemme det meste. Særlig hvis man i tillegg til antall fisk, lengder og vekter skal huske ulik type informasjon rundt selve fangsten, som vær, vind, vannstand, agn og metode osv. Så får den enkelte naturligvis gjøre seg opp en mening om hvor viktig eller interessant det er å ta vare på slik informasjon. Jeg sitter med uhorvelig mye informasjon etter over 35 år med systematiske registreringer, men det er ganske lite av denne informasjonen jeg konkret har brukt videre i noe særlig grad. Men de erfaringene man har fått i løpet av så lang tid - altså viktige faktorer i de enkelte situasjonene - de "husker" man likevel, selv om detaljene rundt hver enkelt tur er ute av hodet for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun notepad her i huset og logger bare Laks/SØ fangst over en viss størrelse.

Vekt, lengde (når eg gidder å måle), sted og fangstmetode.

Så når året er slutt summerer eg vekt og gjennonsnitt osv. F.eks i 2011 fikk eg 25laks hvorav 13stk ble tatt på flue, 6 på wobbler og 6 på reke/makk. Største på 18.2kg og minste på ca kiloen. Samlet vekt 104.55kg (4.87gjennomsnitt)

Hadde vært greit med programm som gjorde dette for meg. :)

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.