Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Synker fort nå ser jeg

Hadde Fuskeland B frem til i går. Alt for mye vann og knapt mulig å gå langs sonen dessverre. Uansett fint med en flom som rensker opp litt samt at det går laks opp til sone 3. Fangstene på hauge C er helt klassiske på den vannstanden siden laksen ikke går fosssen blir den stående der nede. Ser at all fisken er blank og det er jo bra. Har ikke sett blank laks i sone 3 på over 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

87331_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34959/87331.jpg

Prøver å editer forrige posten, men knoter litt med det nye forumet... :)

Bildet er av dagens fangst med Pero oppe i elva, 4 kilo prikk på en dypt fisket Garyglitter, ei lita regnskur var det det lille skiftet som skulle til for at det endelig ble lyd i snella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som mykje av fisken som går på elva no er 3-6 kg...

Det fiska to danskar på Holmesland B og det sat motlause på bredden då eg ga dei et par tips, 20 minutter seinare drog det avgårde, Dansken var langt nede på Holmesland A då krokholdet glapp, fisken var ikkje oppe å viste seg ein einaste gong på den tida han hadde den på, og han kjørte den hardt.. tipper den var over 5

Av all fisken som viser seg så er er det store sveler/ mellom laks nesten alt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste er speilblanke, men det har ikke funnet anntydning til lus på noen av de vi har sett på land der oppe...

litt rart var det at det ikke fantest spor etter lus på fisken i det hele! ingen sår eller flekker der lusa har sittet. vi lette med "lupe" etter lus på flere, men det var ikke anntydning.

Og de fiskene var stålblå/blanke. Elers så virker det som at "laksemakrellene" (de på 0,8-1,2kg) er fraværenede, de svelene og laksen som går på virker skikkelig feite og høyrygga. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en blågrønn på ryggen svele i går, det kom små flak av sveler mellom 1-2 kg. Vondt å få de til å ta. Men fikk den ene så jeg var fornøyd.

Innsiget er akkurat akseptabelt, men selvfølgelig skulle det vært mer fisk. I de andre elvene så er fisket virkelig dårlig.

Fortsetter denne trenden så blir det kanon sjøørretfiske i elvene igjen.

Stakkars laks, den blir ikke behandlet bra den nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en blågrønn på ryggen svele i går, det kom små flak av sveler mellom 1-2 kg. Vondt å få de til å ta. Men fikk den ene så jeg var fornøyd.

Innsiget er akkurat akseptabelt, men selvfølgelig skulle det vært mer fisk. I de andre elvene så er fisket virkelig dårlig.

Fortsetter denne trenden så blir det kanon sjøørretfiske i elvene igjen.

Stakkars laks, den blir ikke behandlet bra den nei.

Får håpe elva synker slik at vi får litt fisk opp i sone 3. Det er ikke lenger mange igjen i sone 3 som mener at laksen går Haugefossen uansett vannstand. :) Flere har skiftet mening i år, og den eneste jeg vet om som fortsatt mener laksen går fossen uansett fisker mer og mer i sone 2.... :)

De siste to ukene er det rapportert inn 279 laks. Av disse er kun 36 tatt i sone 3. Siden vi fremover kan forvente en normalvannstand på mellom 50 - 90 kubikk mot tidligere 20-40 kubikk er det nok på tide å gjøre noe med de meneskeskapte hindrene i Haugefossen som fører til at laksen blir stående i sone 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe elva synker slik at vi får litt fisk opp i sone 3. Det er ikke lenger mange igjen i sone 3 som mener at laksen går Haugefossen uansett vannstand. :) Flere har skiftet mening i år, og den eneste jeg vet om som fortsatt mener laksen går fossen uansett fisker mer og mer i sone 2.... :)

De siste to ukene er det rapportert inn 279 laks. Av disse er kun 36 tatt i sone 3. Siden vi fremover kan forvente en normalvannstand på mellom 50 - 90 kubikk mot tidligere 20-40 kubikk er det nok på tide å gjøre noe med de meneskeskapte hindrene i Haugefossen som fører til at laksen blir stående i sone 2.

Når mener man laksen går i haugefossen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mener man laksen går i haugefossen?

Laksen går Haugefossen fra 10-300 m3/s. Når vannføringa er over 70-80 m3 er det eindel laks som stopper opp nedafor men den har ingen problem med å passere fossen hvis den vil. Haugefossen er ingen hindring for laksen men ein brems ved stor vannføring. Slik er det i dei fleste elver, forhold som gjer at laksen stopper i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk slutter å fiske i sone3 så snart vannstanden går over noen kubikk, så er det vel logisk at fangstene også går ned. Treffer jo nesten ikke folk der oppe jo...... Rimelig god plass om dagen, og det gjør ikke meg noe:) Har snakket med flere som har sett fisk, så så dødt som det fremstilles er det vel strengt tatt ikke.... Men at det til nå har vært labert med fisk på elva stemmer vel, men så mye fiske som jeg har sett de siste døgn har ikke jeg sett før i år...Hadde jo vært rart om ikke vannføringen skulle trekke fisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen går Haugefossen fra 10-300 m3/s. Når vannføringa er over 70-80 m3 er det eindel laks som stopper opp nedafor men den har ingen problem med å passere fossen hvis den vil. Haugefossen er ingen hindring for laksen men ein brems ved stor vannføring. Slik er det i dei fleste elver, forhold som gjer at laksen stopper i perioder.

Om laksen "ikke vil" eller "ikke kan" er vel det samme? Realiteten er at det fanges og ses svært lite blank laks over haugefossen når elva passerer 50-60 kubikk. Etter 11 år i sone 3 er dette et klart inntrykk som deles av folk som har fisket der i 50 år. Det stemmer som pero sier at det er mindre folk der enn tidligere år og takk og pris for det. Uansett er det nok et 50 talls fiskere der så det er nok ikke manglende fisketrykk som er årsaken til de lave fangstene.

Hvis flere er så sikre på at laksen går fossen uansett, hvorfor fanges da mesteparten av laksen over fossen på 25-40 kubikk, mens når elva blir større reduseres fangstene betydelig og sone 2 tar over?

Hadde vandringshineret i Hagefossen vært naturlig ville dette i realiteten bare vært en "tidstrøytediskusjon", men så lenge det er vi som har plassert både stein og stokker der (som hindrer fisken) blir det litt mer interressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Heile fisket i Haugefossen burde vore forbudt, dersom den i perioder er for oppgangshindrande å rekna. Sjølv om området vert tømt for fisk ved lav vannstand, er den oppgangshindrande i lengre perioder, ein kan sjå store stimer med laks stå å sloss mot vassmengdene når elva har vore stor ei stund. Mi meining er at det burde vore gjort opprydning der, både av stein og stokker, og det burde vore stengt for fiske. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Heile fisket i Haugefossen burde vore forbudt, dersom den i perioder er for oppgangshindrande å rekna. Sjølv om området vert tømt for fisk ved lav vannstand, er den oppgangshindrande i lengre perioder, ein kan sjå store stimer med laks stå å sloss mot vassmengdene når elva har vore stor ei stund. Mi meining er at det burde vore gjort opprydning der, både av stein og stokker, og det burde vore stengt for fiske. ;)

Det var guten med klar tale. Si i fra neste gang du er i elva så skal jeg komme løpende med en kald pils :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om laksen "ikke vil" eller "ikke kan" er vel det samme? Realiteten er at det fanges og ses svært lite blank laks over haugefossen når elva passerer 50-60 kubikk. Etter 11 år i sone 3 er dette et klart inntrykk som deles av folk som har fisket der i 50 år. Det stemmer som pero sier at det er mindre folk der enn tidligere år og takk og pris for det. Uansett er det nok et 50 talls fiskere der så det er nok ikke manglende fisketrykk som er årsaken til de lave fangstene.

Hvis flere er så sikre på at laksen går fossen uansett, hvorfor fanges da mesteparten av laksen over fossen på 25-40 kubikk, mens når elva blir større reduseres fangstene betydelig og sone 2 tar over?

Hadde vandringshineret i Hagefossen vært naturlig ville dette i realiteten bare vært en "tidstrøytediskusjon", men så lenge det er vi som har plassert både stein og stokker der (som hindrer fisken) blir det litt mer interressant. "

Det er jo innlysende at det blir tatt mindre fisk når vannstanden er høy, store deler av sone 3 blir ikke fiskbar , mens på 20-40 kubikk er den en drøm å fiske hver bidige meter elv.

At sone 2 tar over er vel en mild overdrivelse?...

Hadde ikke du "kremsonen" fuskeland B her om dagen på høy vannstand, uten at det ga den helt store fangsten om jeg ikke husker feil.

De som har fisket der i 50 år har jo fisket de første 40 årne i ei død elv, så de har kanskje litt tynt grunnlag for å spekulere.... ;):lol:

Som Pero sier, det blir tynt med folk så fort vannstanden blir litt høy, da holder folk seg borte fordi det bare blir et par steder det er fiskbart, og folk gidder ikke stå i kø.

På sone 2 wer det litt annerledes, der folk blir "tvinga" av sin egen sammvitighet til å ta turen i elva, de har tross alt kanskje sittet i kø for å fa fatt i kortene, og da drar man å prøver uannsett, og ofte viser det seg at det er mulig å knipe baglimmiten på flom elv iløpet av ei lita økt pga at det raser på med fisk.

Ellers så er jeg helt enig med Even A anngående hele Haugefossen.

(pils leveres på Holmesland A på tirsdag kveld :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: På tirsdag er eg nok å finna i Gaula, på B/L, sjølv om sjangsane for fiskesuksess er betydelig større i Mandalselva om dagane. Men Helge får herja der sør utan min assistanse denne gangen, neste tur til Sørlandets perle vert ikkje før om vel ein månad. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heldigvis" er elva regulert er mitt synspunk, og om ikke fisken oppfører seg "Riktig" nå, etter at elva har falt fra 100 til 60 kubikk på et drøyt døgn, så skjønner ikke jeg hvordan du vil ha det?..

Droppet i vannstanden nå er helt "normalt", all vannføring over 60 m3 er naturlig variasjon mener jeg, da full produksjon på kraftverket på laudal er ca 60 m3, all vannføring i "elverenna" kommer som pluss til det og vi ser de variasjonene som vi ser nå opp til 2-300 kubikk og ned igjenn.

Om elva ikke hadde vært regulert så hadde den set ut som audna, lygna og kvina store deler av sommeren, med andre ord vært totalt uinntresang for det meste av fiske, og i sær fluefiske.

ei lita sildre elv med noen dype høler der markfiskerne og slukfiskerne stod å krøka brun laks hele sommeren.

Men det er klart at så lenge den er regulert er det noe å skylde på når fangsten uteblirtongue.gifwink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.