Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkfiske - The road to deeper experience


Recommended Posts

  • Svar 310
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tilbakemelding, den er så rå at den burde hete "Sushi" :lol: , men det er en annet modell som har fått navnet allerede, denne heter " Dragon Tail Deep Sea Jerk" og er en portrett av nålefisk.

Ja, det ser ut som om det er ørreten som har mest forkjærlighet for kystwoblerne. Gjedda tar på disse mest når de synker. Har mye spennende til gjedda også og som jeg ikke tør å fremvise, men jeg skulle ønske tiden rakk til mer.

Begynner nesten å angre at jeg gjorde hobbyen til yrke....får ikke tid til å fiske.....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Wow, ja da var det endelig tid for litt Jerkfiske igjen. Lakselvene er desverre stengt :) og bare et par hundre dager igjen til neste sesong går av stabelen. I mellom natt, morgen og kveldsøkter i Randselva har jeg fått presset inn litt jerkfiske også. Vi har siktet oss inn på abboren og Lysern er vannet, ikke noe hemmelighet det ;) To siste dagene har gitt kanonvær og flotte forhold med høyt barotrykk og vindstille med sol. Men abboren er ikke i humøret. 100% trøgt og lite jaging, lite aktivitet. Hatt en borrepinne på, og flere opp til halvkiloen som har fulgt. Småfisk Så den store jerkborren har ikke vist seg enda . Blitt en del gjedder da, de hopper og spretter værre enn værst, så i dag tar vi turen til Steinsfjorden. Nr1: for å fiske litt gjedde Nr2: har fått noen gromplasser for abboren Nr3; fordi det er dødt på lysern :D

Har fått noen nye überkule baits også, ihvertfall om man tenker på abboren. Kommer bilder etcetc i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så ble det litt Jerking som sagt. Vi kjørte to fulle kvelder på Lysern, ene kvelden med selskap fra geiter og en fiskekompis av Øistein. Det var nærmest perfekte forhold, men borren var ikke i siget. Kun en liten pinne som datt av ved båten var resultatet. Rart med det, men smågjeddene var hissige så det holdt på baitsa og gav ihvertfall en liten trøst i form av artige fighter.

89808_s.jpg

Når vi fisket av en grunne langs en øy fant vi to karer som holdt oss under oppsyn, og vi måtte komme oss nærmere for å ta en titt. De var både vennlige og litt innpåslitne, og litt kjeks sa de IKKE nei til.

89809_s.jpg

89810_s.jpg

89811_s.jpg

Fredagen ble brukt på Steinsfjorden på jakt etter gjedde og deretter borre. Vi nappet raskt på en del gjedder, men ingen store. Mye plasking og hopping, moro lel. Jeg hadde forøvrig vært innom Gero Sportsfiske dagen før og handlet noen småting, bla en Kinetic Jerk fortom. Jeg spurte mannen i buktikken med tvil om kvaliteten på Kinetic fortommene var god, og fikk overbevisende svar tilbake. Etter kun kort tilds bruk skjedde det jeg fryktet ville skje. Fortommen gikk i oppløsning. Mens jeg jerket forsvant motstanden og alt jeg fikk opp var tønnesvivelen på toppen av fortomen! Flott! Mista håndlag bait til 370kr og atpåtil betalt 89kr for den dritt fortommen! Jeg hadde klikket loddrett om jeg hadde hatt drømmefisken på kroken og det samme skjedde. Vel som man vet, det lønner seg å holde seg unna dritt merker, Kinetic er ett av de. Ble en dyr fisketur pga dritt som selges over disk.

89815_s.jpg

Rapala kommer på banen med spennende baits og jeg har allerede en 6 - 7 av deres nye baits serier. Noen av de er som skapt for borre, små og fortsatt langkastet. Jeg bruker en BFT Soft til borren med 0.19pp på snella. Sjekk ut baitsa, spennende:

89814_s.jpg

89813_s.jpg

89812_s.jpg

Og etter mye blanking etter borren begynte det endelig å bite. Den første på jerk var i båten og deretter fulgte det jevnt og trutt fisk på kroken. MORO selv om de store uteble så er det en artig erfaring å ta med seg. Men popperen er de totalt uinteresserte i, men skal nok klare å lure de på den også skal dere se.

89816_s.jpg

Steinsfjordborre, første på jerk målrettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi ute og jerket etter havabbor, men den ville ikke leke med oss som vi ønsket. Ellers mye observasjoner av sel i sjøen visstnok. Fikk en horngjel på jerk, og han andre dro opp en Kutling!!!! hehe. Øystein mistet også en halvkilos sjøørret inne ved båten i det lyset forsvant for dagen. Veldig dødt, ikke som jeg husker Oslofjorden. Men men, vi kjører på flere forsøk etter havabboren :)

89934_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi en tur på Tyrifjorden og jaktet på borren. Vi fikk en pang start i form av å komme rett på abboren og dro fisk på nesten hvert kast. De fleste mellom 300 og 500g. Så fikk Erik en gjedde på en 6kg

89935_s.jpg

Etter gjedda ble det super stille, den skremte nok borren. Men heldigvis tok det ikke lang tid før vi var på borren igjen og Øystein fikk sin første på Jerk, og ny pers. 930g veide denne fisken

89936_s.jpg

Deretter dro han ny pers på jigg, 950g

89937_s.jpg

Totalt fikk vi nok en 40 borrer, hvor jeg selv fikk flest og alt på jerk :). Uansett noen fine borrer, spesielt de øystein fikk!! Og på jerk, så moro!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdagen: ny tur på lysern innemellom slagene i randselva, tregt, altfor tregt. Vanskelig å komme i kontakt med borre. Noen små som følge fisk, og landet små gjedde. Fredag, tyrifjorden. Mye vind, vanskelig å fiske, store bølger. Ble vel en 2 borrer på øystein, 8 på meg. Ingen store. Nå blir det vel en pause ut sept, prioritere rands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sledge er et ganske vanskelig bete synes jeg. Den jeg har flyter og man må jeke den konstant for å holde den nede. Gangen er litt anderledes en glidere, mere som en wobbler med korte rykk ut til siden. De skal vist funke til dorging også, men har ikke prøvd enda.

Hvor kjøper du stanga fra(dyr frakt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

02.10.09 Nok en tur uten frukter etter ha med jerk, men hadde i det minste en havabbor som fulgte etter. Og jeg fikk jo Norges minste sjøørret på jerk og det var jo moro, det røska godt i stanga kan du tro

91445_s.jpg

Og det ble ikke bedre at fjorden nå var stappfull av seler. Vi kom frem til en fiskeplass og det plasket godt rett bak båten, snudde meg og så altfor støre strømvirvler til at det kunne være fisk. så plutselig dukket det opp sel overalt, runde hoder med store blinkende øyne. Dette var ikke noe å satse på, men været var strålende!

91446_s.jpg

03.10.09 I dag gikk turen til Steinsfjorden og været viste seg på sin værste side. Det var omtrent 0 grader og vinden kom fra alle retninger i heftige kast. Det var røyk over vannet i lang tid og vi frøs ganske godt. Atle var med og ville ha sin første jerkgjedde og det ble det. En liten snipe, men gud så moro det var når han fikk tenning for jerk. Taket er bare rått samme pokker hvor stor fisken er. Nærkontakt av 10'ende grad. Fisken tok en Deviator

91447_s.jpg

Etter dette fikk Atle en ruse og en følge gjedde helt inntil båten. Vi tok toalt 6 sniper den dagen, hvorav 5 var mine. Øystein blanket, eller som han sier det "jeg fisker ikke etter de små" (kan forsåvidt være sant det)

91448_s.jpg

04.10.09 Ble med Atle og Frode ut på sjøen i håp om å få jerket litt mens de skulel pilke og kaste, men det ble stort sett dorging :angry: . Atle mistet raskt en fisk på åaravan og apex og landet sener en makrell. Frode tok to sjøørret som var ny art for gutten. Moro var det, men det var også veldig kaldt denne dagen. Hyggelig tur dog.

91449_s.jpg

91450_s.jpg

10.10.09 Endelig fikk vi beøkt Jaren og var fremme tidlig om morgenen. Øystein hadde kanskje litt mindre forventinger enn meg, men herregud, dette måtte bli bra. Når vi kom frem var det iskaldt. Sikkert en minus grad eller to. Det var uutholdelig, men man måtte bare bite tenna sammen og feste grepet om de frosne snellene. Det var utrolig flott å være ute, det veide opp for kulda i det minste.

91453_s.jpg

Men etterhvert når solen kom oppover og fuktigheten økte ble det nesten umulig å fiske. Powerpro frøs på snella og i ringene frøs det til is. Litt i kaldeste laget for å fiske for oss som ikke er blitt avklimatiskert enda. Var nok ikke mer enn 0 grader da det begynte å fryse i ringene.

91451_s.jpg

91452_s.jpg

Det tok ikke land tid før første snipa tok, og deretter varte det. Det dro ut i det lange og brede før en ny snipe satt. Ene tatt på wolfcreek andre på The Duke. Vi møtte noen andre jerkere og de kunne rapportere om en skikkeli treg høst på jarenvannet. På morgenen når vi kome boblet det av sik i sørenden og Øystein som satt foran i båten hadde den feteste plassen der vi gled lydløst rundt med elmotoren. Han skrek og jomet om store sik og strakk armene godt fra hverandre!! Vi snakker store sik, jeg så noen av de mindre og de var dæven så store. Spørs om det ikke blir en siktur senere. . Anyhow, dagen gikk på hell og vi bevegde oss nordover i vannet. Elmotoren hadde sugd i seg de siste kreftene av begge bateriene og vi måtte ty til padle årene. Mens vi padlet kastet jeg ut en av Øysteins feteste woblere, Hellhound, som fikk gå rolig i sin egen gange mens vi padlet tilbake. Vi hadde ett stykke, helt fra sørenden til nordenden, men det var en flott dag. Plutselig hogg det på wobleren og opp kom denne fisken på 98cm og den var i standard jaren feit kondis. Den var litt større enn snipa Øystein fikk på samme wobleren litt tidligere. Kjipt å få den på dorg, kunne jo tatt jerken, hadde fisket over der tidligere :)

91459_s.jpg

Uansett var det en flott dag det ikke er mange av på denne tiden av året.

91454_s.jpg

Har på følelsen at madammene snart begynner å ta skikkelig igjen, det er bare å glede seg. Og for de som ikke har gjort det enda, kom dere ut. Det er nå hvert øyeblikk det begynner. Vanntempen på steins var hele 13 grader, mens i jaren 8. Øyern er også litt varm enda, men det er ikke mange dagene til før det smeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg fiske når det virkelig "smeller" a Remy? Er veldig uerfaren på høsttfiske etter gjedda.

Muttern kom hjem fra USA med noen kule wobblere. En av dem var en ledda en på hele 30cm! Kan den være no?

Utrolig keen på gjedde PB nå ass! :)

Forresten veldig fine rapporter! Morro at du prøver deg etter SØ og HA også! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet blir kaldere så kommer de inn på grunnere vann. Mye av byttefisken trekker inn på grunnere vann, og man kan ofte finne de så samme eller lignende plasser som på våren. Men det er opp til vann og byttefisk. Kan jo legge til at mye av jaren fisken blir tatt fra 1-5meter på isen. Det finnes alltid untak :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vann med sik så følger de gjerne etter disse da disse gyter sent på høsten.

Har fått 11kg+ fisk på 30meter under sikgyting selv, så det er ikke noe fasit her - men greit å ha i bakhodet.

Betyr det at de ikke "smeller" i vann uten sik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Å, nå har jeg MYE å oppdatere men ikke så mye spennende. Drøss med baits, drøss med fisk, men de store er allergiske mot meg om dagen, ellers så er gullhåra revet ut i frustrasjon :) Anyhow, fikk med ett par tshirts på en sending med bulldawgs fra usa, syns den ene var artig, den andre flott farge da. Baitsa kom på rett i underkant av 110kr pr stk inkl frakt, toll etc. Ikke så gale. Oppdateringen kommer en dag :)

92483_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36863/92483.jpg

92484_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36863/92484.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.