herman Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Snakka med en kar på vestlandet. Der hadde de kjempe suksess med brisling til sjøørreten. Er det noen som vet hvor man fanger eventuelt kan skaffe fersk brisling. Har utrolig lyst til å prøve det. Herman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunter Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 Jeg ville gjort et forsøk hos et fiskemottak. Ellers så får du det sikkert i en god gammel fiskebutikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Hvis noen vet hvor man får tak i fersk brisling i Oslo, så si ifra! Jeg bruker de ikke til agn, men til mat. Fersk brisling/ sardiner er en delikatesse! Rug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf.B Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Jeg synes yrkesfiskere burde slutte å tømme fjorden for brisling.Dette er tross alt maten til annen fisk.[} ][V] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabrielsen Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Enig! De kan stikke og fiske brislingen sin et annet sted og la Oslofjorden være i fred! Hvordan er brislingen som agn etter å ha vært i fryseren? Og den er vel en "feit" fisk, så brisling som har ligget i fryseren i mer enn 3-4 måneder er vel bare brukbar til lake og ål? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Havengel Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Ferskfrosset er den OK å feste på kroken hvis du håndterer den forsiktig og bruker en liten treble, men drar du til med en stiv stang vil brislingen og kroken lande to forskjellige steder:) 2-3 måneder varer den hvis den ikke er innefrosset i vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amnesia Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 har brukt brisling som har vert frossen i 1,5år å den fiska like godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted March 16, 2005 Report Share Posted March 16, 2005 Rolf B; Hva er best for fiskebestanden i Oslofjorden; 1-Jeg spiser brisling? 2-Jeg spiser fisk som spiser brisling? PS: Jeg spiser ALL fisken jeg fisker. C&R er for meg like bestialsk som den engelske revejakten, tyrefektingen i spania osv osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf.B Posted March 16, 2005 Report Share Posted March 16, 2005 Det beste for fiskebestanden i oslofjorden er at fisken har nok tilgang på mat.Leste forresten en artikkel for en stund siden der det sto at fiskere klaget over at torsken spiste opp all småtorsken.Vel det er kanske ikke så rart når de tømmer havet for sild[V] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bombærn Posted March 17, 2005 Report Share Posted March 17, 2005 sitat:Opprinnelig postet av herman Snakka med en kar på vestlandet. Der hadde de kjempe suksess med brisling til sjøørreten. Er det noen som vet hvor man fanger eventuelt kan skaffe fersk brisling. Har utrolig lyst til å prøve det. Jeg har en boks med røde maggott som jeg ikke får brukt opp. Er det noen som har prøvd SØ med maggot. Burde ikke være helt umulig eller?[?] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf.B Posted March 17, 2005 Report Share Posted March 17, 2005 sitat:Jeg har en boks med røde maggott som jeg ikke får brukt opp. Er det noen som har prøvd SØ med maggot. Burde ikke være helt umulig eller? Jeg har fått 2 sjøørret på maggot,men det var i elv.Testet bare for morroskyld da jeg ikke hadde mark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
poppe Posted March 17, 2005 Report Share Posted March 17, 2005 hva med fiskebutikken på joungstorget? lurer på om de ikke hadde det der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Flashheart Posted March 25, 2005 Report Share Posted March 25, 2005 Larvik Fiskesport pleier å ha fersk brisling. www.trolling.no bare send en mail dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted April 4, 2021 Report Share Posted April 4, 2021 Har lyst til å prøve å dorge med brisling og agnskaller etter sjøørret igjen, mange år siden jeg har hatt agnfisk. Noen som vet hvor man kan få tak i mindre (8-13cm eller noe slikt) brisling i Osloområdet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 6, 2021 Report Share Posted April 6, 2021 Asia-butikken i Sandvika (vis a vis polet) har mye artig frossen fisk. De har ikke brisling, men de har ansjos og en mindre makrell-liknende fisk rundt 10-15 cm som kan være verdt en kikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 6, 2021 Report Share Posted April 6, 2021 Du kan jo høre med Torshov Sportsfiske også. Butikken er koronastengt for tiden, men man kan få utlevert varer i døra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 28, 2021 Report Share Posted June 28, 2021 Den 4.4.2021 at 13.15, abbor skrev: Har lyst til å prøve å dorge med brisling og agnskaller etter sjøørret igjen, mange år siden jeg har hatt agnfisk. Noen som vet hvor man kan få tak i mindre (8-13cm eller noe slikt) brisling i Osloområdet? Fant du noen med brisling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abbor Posted June 29, 2021 Report Share Posted June 29, 2021 M&M Fiske og Seeberg, begge fra samme leverandør. Kvaliteten er heller dårlig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 29, 2021 Report Share Posted June 29, 2021 Takker. Får svinge bortom M&M i løpet av ferien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted June 30, 2021 Report Share Posted June 30, 2021 Kan opplyse om at Torhov har brisling, men de er små. Mer egnet for meite enn dorging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted June 30, 2021 Report Share Posted June 30, 2021 Asia butikkene i sandefjord hadde, samt Bergren fiskebutikk, samt Best stasjonen mellom sandefjord og larvik hadde før, ikke sjekket i år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 5, 2021 Report Share Posted July 5, 2021 I rekken av oppdateringer som ikke løste spørsmålet... Jaktia på Jessheim hadde verken brisling eller krøkle. Men de hadde maggot, noe som ledet til en meiteøkt på Bogstadvannet i håp om laue. Det endte med sørv og mort, som ble en nødløsning. Hvis noen lurer på om man får makrell på sørv og mort, så kan jeg bekrefte det basert på dorgeturen kvelden etter.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 5, 2021 Report Share Posted July 5, 2021 22 minutter siden, erik skrev: I rekken av oppdateringer som ikke løste spørsmålet... Jaktia på Jessheim hadde verken brisling eller krøkle. Men de hadde maggot, noe som ledet til en meiteøkt på Bogstadvannet i håp om laue. Det endte med sørv og mort, som ble en nødløsning. Hvis noen lurer på om man får makrell på sørv og mort, så kan jeg bekrefte det basert på dorgeturen kvelden etter.... Ho ho! Du har altså dorget i fjorden, med sørv og mort fisket i Bogstad, og fått makrell? Det hendelsesforløpet tror jeg du er rimelig alene om i verdenshistorien …. I gamle dager fikk vi mye laue utenfor Bogstad gård. Men nå snakker vi ca 30 år tilbake i tid. Laue fisket jeg stort sett med deig av mel og vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted July 5, 2021 Report Share Posted July 5, 2021 he he, sild og makrellfilet fungerer jo i ferskvann, på hhv gjedde og lake. Kjenner også til at man har fått ørret på makrellfilet i ferskvann under lakefiske. Så hvorfor skal ikke ferskvannsfisk fungere i saltvann? Men en annen ting er jo å gjøre stuntet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 5, 2021 Report Share Posted July 5, 2021 (edited) Jeg var for så vidt klar over at bestanden av laue i Bogstad hadde fått en knekk, det er sikkert 10 år siden. Men siden E18 stod bom i den retningen jeg egentlig ville, ble valget som det ble. Nå blir det snart en tur til Vansjø igjen, og da skal jeg legge meg opp et lager med "riktig" art i fryseren. At det ville fungere var jeg ikke i tvil om et sekund, utover at mort/ sørv har en form på skallen som ikke passer helt i agnskallene mine. Jeg har fått en hel del SØ på laue tidligere. Jeg var heller ikke i tvil om at man går lei av å plukke av makrell for hver 50 meter man dorger og hvor hver andre makrell ødelegger agnfisken. Det gikk 10-12 mort/ sørv på rappen der en periode, så dorging med agnfisk i indre fjord legges nok på hylla til det verste makrell-kjøret har lagt seg på senhøsten Edited July 5, 2021 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts