Gå til innhold
Fiskersiden

Johan Og Kristers fiske-tråd (Fryktelig Bildetung tråd)


yosh
 Share

Recommended Posts

Helg og endelig mulighet for fiske igjen.

Ser på værmeldingen at det skal bli fornuftig temperatur ute på søndag. Kona jobber, så det passer perfekt å ta seg en skikkelig tur ut på isen igjen.

Våkner opp på søndagen, står opp fra senga, går på kjøkkenet, titter på gradestokken..... Usj! den viser 14 minus i dag også.. Og værmeldingen som meldte 8??

Dveler litt over om jeg skal reise eller ikke. Spiser frokost mens jeg leser fiskehistorier her inne på forumet om laks i ymse elver av Sølvreven, Mao og Nils Master.

Om det funker som motivasjon til å reise ut på isen i 14 minus, vet jeg ikke helt. Men akkurat i dag følte jeg er skikkelig sug om å komme seg ut.

Skulle reise til ei evje litt sørover som det visstnok skal gå flere fine madammer. Forrige helg ble det etter ryktene sagt at det ble tatt ei på 10,5 kg der.

Selv, har jeg bare fått sniper. Men mye grei abbor og masse agnfisk.

Kler på meg godt, titter en siste gang på gradstokken. Tempen er heldigvis på vei opp.

Ut døra, ut i garasjen starter opp bilen og pakker inn utstyret, ski og staver.

Det er overskyet, men kan se i det fjerne at sola kan skimtes i horisonten. Krysser fingra for at den kan komme og varme opp en frossen skrott utover dagen.

Kjører sørover, og følger nøye med på tempen. -13, -12, -11, -10. og der stoppet den. akseptabelt, tenker jeg for meg selv.

Parkerer bilen, hiver ut utstyret, spenner på meg skia og rusler utover. JEg vet bestemt hvor jeg skal. Jeg vet hvor hun står. (tror jeg i hvertfall)

Fine forhold. Kulda i forrige uke har gjorst så overvannet har fryst, og det er 3-4 cm med snø oppå. lett å bevege seg, slipper å sparke snø og bannes.

Borrer opp 2 hull med 155 mm-borret og gjør klar stengene. (Har aldri hatt noe problem med størrelsen på borret)

Må bare skaffe agnfisk først. Har med med 115 mm bor også, noe som går betydelig lettere gjennom denne sugende isen.

Agner opp Harja-pimpelen med fersk maggot og slipper den ned. Bare å gjøre noen flotte bevegelser og vente... I 4 sek. før det napper til. Opp kommer en passelig abbor til agn.

en 14-15 cm lang. Kaster den hardt isen så den ikke skal pines. Løper bort til den ene stanga og agner opp. Lar abboren henge en meter under isen. Er grunt på stedet.

Bare 2,5 meter, så er passelig å ha agnet ca midt i vannlaget.

Dobbeltsjekker utstyret før jeg går tilbake til agnfiskinga.

Drar fort opp en 5-6 mort, og egner opp 2 stenger til.

En halvtime går, uten at det skjer noe. Ikke annet enn morten som villig napper i maggoten.

Men så braker det løs!. Hører ei voldsom piping i nappvarsleren fra stanga bak meg. Og det går skikkelig unna!

Hiver meg opp fra stolen min og løper bort til stanga. Ser sena blir dratt fort av stanga som står i en slak bue.

Griper tak i stanga, frikobler snella helt, vipper sena av nappvarsleren, strammer bremsen og gjør meg klar til mothugg.

Venter til fisken sakker av. Nå går sena sakte, sakte ut. Det er dags.

Løfter stanga godt mens jeg veiver fort inn noen runder på snella. Bråstopp!

Det dunker 2 ganger i stanga før fisken fyker av gårde i et voldsomt tempo.

-Detta må jo være noe stort, tenker for meg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg og endelig mulighet for fiske igjen.

Ser på værmeldingen at det skal bli fornuftig temperatur ute på søndag. Kona jobber, så det passer perfekt å ta seg en skikkelig tur ut på isen igjen.

Våkner opp på søndagen, står opp fra senga, går på kjøkkenet, titter på gradestokken..... Usj! den viser 14 minus i dag også.. Og værmeldingen som meldte 8??

Dveler litt over om jeg skal reise eller ikke. Spiser frokost mens jeg leser fiskehistorier her inne på forumet om laks i ymse elver av Sølvreven, Mao og Nils Master.

Om det funker som motivasjon til å reise ut på isen i 14 minus, vet jeg ikke helt. Men akkurat i dag følte jeg er skikkelig sug om å komme seg ut.

Skulle reise til ei evje litt sørover som det visstnok skal gå flere fine madammer. Forrige helg ble det etter ryktene sagt at det ble tatt ei på 10,5 kg der.

Selv, har jeg bare fått sniper. Men mye grei abbor og masse agnfisk.

Kler på meg godt, titter en siste gang på gradstokken. Tempen er heldigvis på vei opp.

Ut døra, ut i garasjen starter opp bilen og pakker inn utstyret, ski og staver.

Det er overskyet, men kan se i det fjerne at sola kan skimtes i horisonten. Krysser fingra for at den kan komme og varme opp en frossen skrott utover dagen.

Kjører sørover, og følger nøye med på tempen. -13, -12, -11, -10. og der stoppet den. akseptabelt, tenker jeg for meg selv.

Parkerer bilen, hiver ut utstyret, spenner på meg skia og rusler utover. JEg vet bestemt hvor jeg skal. Jeg vet hvor hun står. (tror jeg i hvertfall)

Fine forhold. Kulda i forrige uke har gjorst så overvannet har fryst, og det er 3-4 cm med snø oppå. lett å bevege seg, slipper å sparke snø og bannes.

Borrer opp 2 hull med 155 mm-borret og gjør klar stengene. (Har aldri hatt noe problem med størrelsen på borret)

Må bare skaffe agnfisk først. Har med med 115 mm bor også, noe som går betydelig lettere gjennom denne sugende isen.

Agner opp Harja-pimpelen med fersk maggot og slipper den ned. Bare å gjøre noen flotte bevegelser og vente... I 4 sek. før det napper til. Opp kommer en passelig abbor til agn.

en 14-15 cm lang. Kaster den hardt isen så den ikke skal pines. Løper bort til den ene stanga og agner opp. Lar abboren henge en meter under isen. Er grunt på stedet.

Bare 2,5 meter, så er passelig å ha agnet ca midt i vannlaget.

Dobbeltsjekker utstyret før jeg går tilbake til agnfiskinga.

Drar fort opp en 5-6 mort, og egner opp 2 stenger til.

En halvtime går, uten at det skjer noe. Ikke annet enn morten som villig napper i maggoten.

Men så braker det løs!. Hører ei voldsom piping i nappvarsleren fra stanga bak meg. Og det går skikkelig unna!

Hiver meg opp fra stolen min og løper bort til stanga. Ser sena blir dratt fort av stanga som står i en slak bue.

Griper tak i stanga, frikobler snella helt, vipper sena av nappvarsleren, strammer bremsen og gjør meg klar til mothugg.

Venter til fisken sakker av. Nå går sena sakte, sakte ut. Det er dags.

Løfter stanga godt mens jeg veiver fort inn noen runder på snella. Bråstopp!

Det dunker 2 ganger i stanga før fisken fyker av gårde i et voldsomt tempo.

-Detta må jo være noe stort, tenker for meg selv....

Tydli du har lest det Sølvreven skriver ja.. kom med resten :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse....

15-20 meter forsvinner fort av snella, mens jeg prøver å stramme bremsen mer.

Fisken stopper opp, og jeg får dratt in noen få meter før det bærer i veien igjen.

Slik holder vi på i noen minutter. Intens drakamp frem og tilbake. Får dratt inn til monofortommen og så drar fisken ut igjen.Midt oppi dette, kommer jeg på at jeg må ha avkrokingsmatta.

Kan jo ikke legge denne madammen på denna kalde isen.

Den ligger 10 meter unna, og ingen til å hjelpe meg. F...! Må dra ut sene fra snella, holde sena stram og gå får å hente matta. Jammen glad det var stanga med 0,41 PP på snella!

Merker at den begynner å bli sliten. oftere og oftere får jeg den opp mot hullet. Men ikke f... om den vil opp.

Får etterhvert til å lirke snuten på fisken opp i hullet, og nå ser jeg endelig tydelig at det er en stor fisk. er bare et stort hue som synes når jeg titter ned.

Ser ut som at fisken sitter godt, for fortommen forsvinner inn i munnviken på fisken.

Heldigvis, så var det er gammelt 205 mm hull jeg har borret opp igjen med mitt 155 mm-bor, slik at hullet er stort i bunnen på isen og at fisken er grei å lirke opp mot hullet.

Dytter nedi handa og får godt tak i gjella og begynner å løfte fisken opp forsiktig. ikke tusan om jeg får til å avkroke gjedda i hullet.

Det stopper seg i hullet. Fisken er for stor! Nå står jeg der med 1/3 av fisken over isen og resterende nede i isen. For sent å dytte fisken ned igjen.

Må ta i ganske bra for å få fisken til å gli opp av hullet. Stakkars madamm!

Får henne omsider opp og får lagt henne på avkrokingsmatta.

-Jubelbrøl!!! Hu er stor!

Får dratt frem vekt, tommestokk, avkrokingstanga og mobilen.

Nå begynner det å gå opp for meg at dette kan bli ny pers!

Får kroken ut lett. den satt perfekt kroket akkurat innenfor munnviken. Ingen skader.

Drar ut tommestokken, legger den ved siden av og studerer. 108 cm... Kanskje ikke rekord allikevel? Men så feit? Hmmm.

Fader at man desverre er alene på denne turen! Krister skulle kanskje dukke opp senere med 205 mm bor og veienett.

Ingen til å bekrefte fangsten, ta bilder og dokumentere det skikkelig godt....

Uten veienett må man også være slem mot madammen. henge henne i gjella på vekta. Får gjøre det fort.

Knipser et par bilder mens hun legger på matta.

Med vekta og gjedda hengende i ene handa og mobilen i andre, Det blir ikke lett å få til noe bra bilde.

Knipser et bilde av vekta med gjedda på. dømt til å bli dårlig bilde.

Legger fra meg vekta og slipper gjedda ned mot hullet. Må dytt og ta i lifor å få henne ned. Stakkars madamm, -slapp av det er snart over!

Holder henne igjen i halen. Tar ikke lang tid før hun virkelig sparker til med halen. Hun er klar, og jeg slipper henne ned.

Hun forvinner ned med et dragsug av vann. Hun sparker til med halen og vannspruten står opp av hullet.

-Ha det bra!

Snur meg igjen og titter på vekta. Den har slukket. skrur på den igjen, og den viser max 11,16 kg!

Jubelbrøl nr 2!

Må titte etter på mobilen. Som antatt, jævlig dårlig bilde, men kan tyde 11,14 kg om man setter godviljen til.

Må ta meg en røyk for å roe meg ned.. Sende et par mms og skryte. Endelig ny pers.

Resten av dagen går i det mer vanlige. Sette opp stengene for å prøve flere steder, sitte og nyta sola mens man pilker med pimpelen.

Det kommer opp en og annen mort, 4-5 pene abbor og 4 små sniper på meitestengene.

Alt i alt en hærlig dag. Tar gjerne flere sånne. :)

Nå skulle jeg har lagt inn bilder her, men ser ut som at Photobucket har litt problemer nå, så det får vente.

-Litt utpå kvelden slo usikkerheten meg. 108 cm og 11,16 kg? Får det liksom ikke helt til å stemme. Søker på nettet for å sjekke hva tilsvarende gjedder veier.

Har jo tatt gjedde på 111 cm som veide 8,86 kg før, men den var betydelig slankere. hmmm.

Madammen jeg fikk måtte da være usedvanlig feit? 155 mm hull tilsvarer jo litt over 48 cm i omkrets. med litt press på den myke gjeddemagen, passerer man da i hvertfall 50..

men allikevel.

Har i dag testet vekta. hengte opp vekta og hengte på ei tom bøtte. den veide 0,28kg. fyller opp med vann.

stopper opp på 10-litersmerket i bøtta. titter på vekta. den viser 10,36 kg. Vekta viser ikke mye feil.

Blir allikevel usikker på detta her.

Kan vekta ha blitt påvirket av kulda?

Noen her inne som har tatt noe tilsvarende?

Når det gjelder steder å fiske, Øystein, så kan vi ta det på PM

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for det, Morten.

Selv om jeg fortsatt er litt skeptisk.

Men, så var det bilder da:

30012011071.jpg

30012011072.jpg

30012011061.jpg

30012011060.jpg

Beklager dette, men hadde ikke stort valg der og da. Kan skimte 11,14...

30012011065.jpg

Noen småsniper:

30012011069.jpg

Sola begynner å komme frem med snipene:

30012011070.jpg

Så sitter man der og glor ned i hullet da:

30012011073.jpg

Og nyter det flotte været:

23012011058.jpg

Dagen er over, sola er på vei ned igjen, og på tide å pakke sammen. Avslutter med dette bildet.

30012011075.jpg

En nydelig dag ute på isen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stor gjedde Yosh :thumbsup: Kjempefin rapport som viser tankene som kommer når man får stor fisk.Om vekta stemmer er jeg faktisk litt usikker på,men nå vet du hvor madammen hører hjemme så det er rett og slett bare å få a til å gå på en gang til.Og så må du se å få opp størrelsen på høla dine,tenk den dagen du mister drømmefisken pga et musehøl som det der :rolleyes: Lykke til videre i sesongen,kule ski forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med stor fisk og mulig pers!

må nok si meg enig med MP. det er nok ikke altfor bra for fisken å bli dratt opp et for lite hull. dro opp en svær torsk(landa den for en kompis) igjennom et for lite hull(205mm) for ikke lenge siden. torsken blei lammet og ville ikke svømme ned igjen og måtte dessverre kakkes. det hadde tydeligvis blitt altfor mye trykk på ryggrad og indre organer, slik at den ikke tålte det. (i ettertid kan lett se at vi burde ha utvidet hull før vi landa torsken, med "mikke mus-hull" eller noe. men fiska i oslofjorden og da forventer mabn ikke 10pluss fisk!). det gikk jo tilsynlatende bedre med gjedda di og man får håpe det beste. men mitt råd er å enten kjøpe større bor eller bore "mikke mus"- hull med 155mm boret. altså 3 hull i en trekant og hugge ut isen imellom.

når det gjelder veiinga så nevner du jo at det ikke var den mest skånsomme metoden. det er jo sant. går utover ryggrad og indre organer å veie slik. mitt råd her; hvis du vil ha en kjapp løsning uten å måtte kjøpe et veienett. lag din egen veiepose av en svart søplesekk. det er veldig kjapt gjort og den er like skånsom det veienetta man får kjøpt i nettbutikkene. har sjøl testa den på gjedder opp til 7,5kg. den funker fantastisk bra. men husk å legg fisken inn med hodet innover i posen. hvis ikke kan den skli ut. at den kan skli ut er forsåvidt et bra tegn på hvor glatt og skånsom "søplesekk-veieposen" er.

(hvis du lurer på hvordanm jeg lager denne "søplesekk-veieposen" så bare send pm. eller søk på forunet, tror jeg babla om den et par-tre ganger før.. :thumbsup: )

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med dere gutter.

Og som nevnt, så synes jeg heller ikke noe særlig om den behandlingen madammen fikk.

(Jeg har lært av dere fra før) :D

Normalt, fisker jeg sammen med Krister, og han har både 205 mm bor og skikkelig veienett. Han skulle også komme denne dagen.

Tilsammen, så har vi vel det meste av utstyr, og er beredt på det meste.

Men, det gikk "desverre skeis" denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henger folk seg opp i hvordan fisken blei behandlet når han som har fått fisken faktisk vet at man bør gjøre det på en litt annen måte!? Han prøver klart å tydelig å si ifra at han ville gjort det annerledes om han hadde hatt muligheten der og da, så jeg synes ikke dette er noe å rope ulv for. Grattis med eksepsjonell flott fisk på isen. SKikkelig misunnelig føler jeg! :withstupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henger folk seg opp i hvordan fisken blei behandlet når han som har fått fisken faktisk vet at man bør gjøre det på en litt annen måte!? Han prøver klart å tydelig å si ifra at han ville gjort det annerledes om han hadde hatt muligheten der og da, så jeg synes ikke dette er noe å rope ulv for. Grattis med eksepsjonell flott fisk på isen. SKikkelig misunnelig føler jeg! :withstupid:

Og hvorfor henger du deg opp i dette Dusty? :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så,så Gutter. Det går så bra så.

Jeg vet at kommentarene i bunn og grunn er vel ment for fiskens vel og ve. Og at det blir nevnt flere ganger, kan bare være positivt. Det er mange som har lest tråden.

Og siden budskapet dems har nådd frem til meg, vil jeg tørre å tippe at budskapet også har nådd frem til andre. Ingen er utlært, så vi kan alltids forbedre oss, alle som en.

Snart helg igjen nå. Og da håper man jo selvfølgelig på at det blir mulighet for nye turer ut på isen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen!

Det ble en del turer til i løpet av vinteren, men ikke noe stort å skryte av. Ble en del sniper og noen litt over 5 kg.

Men nå, etter å ha vært en måned på nordsjøen, var det enedelig dags for å komme seg ut med jerkbaitstanga.

Endelig skulle det fiskes skikkelig igjen. Fredag var det duket for solotur ute på godsjøen. Fisken lot vente på seg. Litt mye vann. tok 6 sniper mellom 1 og 4 kg.

Lørdag var det dags for ny tur ute på nytt vann. Jeg, svigers og Krister. Tregt fiske, men svigers glimtet til mot slutten å dra opp ei fin madam:

30042011145.jpg

106 cm og 9,90 kg. Dagens høydepunkt. :hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den madammen var brutal. Var sikker på at hu veide mer...

I dette vannet var tempen oppe på 10 varmegrader, så her fikk vi fisken inne på grunnene. 1-3 meter.

Der jeg var dagen før, er det innløp fra glomma, så der var det bare 5 grader i vannet. Fisken sto i kantene ned mot dypet helt nede på 6-7 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.