Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Thomas94
 Share

Recommended Posts

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi fisket en kveld et godt stykke ut i Eidangerfjorden, 30cm is, ca på linje med tuppen på Kotøya/Ørstvetøya. Roger har observert tråkk fra Heistad til Rørastranda enda litt lenger ut. Båttrafikk i Brevik gjør isen noe utrygg på utsiden av Heistad og over til Oksøya, men mye mulig det er trygt helt ute ved Seivall.

Nei det ble ikke noe den kvelden, men vi skal ha for innsatsen hehe. Gapet mellom fiskegalskap og kromosomfeil er forsvinnende lite der man ivrer etter å ut på isen i -12, på 60-70m dyp en vinterkveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fisket en kveld et godt stykke ut i Eidangerfjorden, 30cm is, ca på linje med tuppen på Kotøya/Ørstvetøya. Roger har observert tråkk fra Heistad til Rørastranda enda litt lenger ut. Båttrafikk i Brevik gjør isen noe utrygg på utsiden av Heistad og over til Oksøya, men mye mulig det er trygt helt ute ved Seivall.

Nei det ble ikke noe den kvelden, men vi skal ha for innsatsen hehe. Gapet mellom fiskegalskap og kromosomfeil er forsvinnende lite der man ivrer etter å ut på isen i -12, på 60-70m dyp en vinterkveld :)

Han tullingen som tok turen ut uten fiskestenger, bare for å se på, var vel minst like tett i huet :) At dere skulle gå en kilometer over isen var liksom ikke med i beregninga. Men det var en flott opplevelse å krysse Eidangerfjorden i mørket over isen. Litt gøy og litt nifst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen beboere på Heistadtangen som sa at ungene lekte på isen nå om dagen og sist helg ble den målt til 30cm på utsiden av flytebryggene, da bør det være trygt nok for 0,1 tonn isfisker også. Dere vet hvor jeg er å finne imorgen, grunna på utsida Heistadtangen skal sjekkes! Skitt fiske@self :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk greie på at renseanlegget på Heistad var i drift igjen lørdag kveld. Får håpe ett døgn med fri flyt av kloakk ikke har ødelagt for mye utover.

Det var aldri fri flyt, bare vannet. Så ikke noe i fast form :excl: kom ut. Så man risikerer ikke å få dopapir på isboret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke vært på Eidanger på en stund, men det er nesten garantert sikker is. Rognsfjorden er islagt, det samme er skjærgården nedover og mange av fjordene på vestfoldsida. Det er generelt mye is overalt... Hvordan den reagerer på de siste dagene med relativt mildt vær aner jeg ikke, men inne i Eidanger er det is til april.

Snakka med en kompis som gikk denne strekninga på skøyter for ei drøy uka siden:

99482_s.jpg

Det går ikke nå, for det brøyt av et digert flak da det blåste kattunger forrige lørdag, men det sier litt om mengden is... Det er altså åpne havet rett inn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidanger er ikke noe problem ismessig nei, men har sett få folk der siste (hver)dagene. Om det er fordi folk plutselig har fått bedre ting å gjøre, eller om det rett og slett er dårlig bett vet jeg ikke, men jeg hørte her at bettet har vært litt labert, de spekulerer i om det er for mye is, og har vært is for lenge.... Men det kan jo hende man bare må tenke litt nytt, gå litt dypere, grunnere, lenger ut, finne en skrent eller topp eller lignende. Eller kanskje bare ikke folk gidder å slepe utstyret gjennom en halvmeter snø :huh: Hadde jeg hatt anledning så hadde jeg vært der nå, istedet for å sitte på internett og skrive lange poster om ting jeg ikke har peiling på på en lørdagskveld. Men sånn går no dagan.... .venter på isfritt brevik så lunsjfisket kan begynne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planer om å gå ut fra Hydrostranda og fiske på Rognsfjorden i dag, men mye snø og en liten usikkerhet rundt isen gjorde at jeg dro til Langangen istedet. Der var det så godt som stein dødt, en meter snø og en meter overvann (omtrent). Dro etter en stund til Eidangerfjorden, hvor det også var rimelig dødt, men turen ble reddet med god margin da denne lille rakkeren dukket opp

00416_00552.jpg

Småflekka rødhai! En art jeg har hatt veldig lyst på veldig lenge. Digg å se den dukke opp i hullet etter at jeg en stund hadde sittet og grublet på hjemturen. Fisken var, med sine 715 gram, ingen kjempe, men det er underordnet :) Digg at jeg fikk den, og ikke den gjengen med halvfulle polakker som sto et lite stykke utenfor meg...

Dagens arter ble til slutt sandflyndre, torsk, hvitting, kolje og småflekka rødhai. Greit nok.

Isen på Eidanger er forøvrig grisete tjukk, gode 60 cm, om ikke mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Gjett om jeg angrer på at ikke jeg dro dit å fiska idag da! Men nå har du overbevist meg om at jeg må ta en tur i morgen!

Var generelt utrolig dødt. GIkk laaang tid mellom nappene, og jeg vurderte flere ganger å ta kvelden i løpet av dagen. Glad jeg holdt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småflekka rødhai! En art jeg har hatt veldig lyst på veldig lenge. Digg å se den dukke opp i hullet etter at jeg en stund hadde sittet og grublet på hjemturen. Fisken var, med sine 715 gram, ingen kjempe, men det er underordnet ;) Digg at jeg fikk den, og ikke den gjengen med halvfulle polakker som sto et lite stykke utenfor meg...

Hva tok du den på? Makrell? Er skikkelig gira nå merker jeg. Blir en tur på meg i morgen nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tok du den på? Makrell? Er skikkelig gira nå merker jeg. Blir en tur på meg i morgen nå ja.

Tok på makrell ja. Tok på nederste opphengeren, omtrent 30cm over bunn. Måtte droppe bunnagn på grunn av et rimelig massivt slimåltrøkk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

Var forresten grei underholdning i Langangen i går. Mens jeg satt og rigga meg til la jeg merke til at det sto en gjeng oppe på den ene brua. Det er jo rimelig toskete å stå der, siden veiskuldra på brua er omtrent åtte millimeter bred, så jeg begynte å lure litt. Plutselig begynner gærningene å hoppe! Fallskjermen ble utløst ca to cm under betongen, og de dalte sånn medium rolig og pent ned i dalen under. BASE-hopping i Langangen i går altså. Aldri sett det live før, så det var i grunn temmelig artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.