Gå til innhold
Fiskersiden

"Isbill", hvor få kjøpt?


Flyfishing for Salmon
 Share

Recommended Posts

Billig redskap... :P

Ikkje at eg nokon sinne får bruk for ein slik (sidan sjøen aldri ligg stille nok til å fryse her), men om eg skulle hatt behov, hadde eg nok mekka noke skjølv istadenfor å betale 579 kr + frakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min har en hjemmemekka sak som er suveren på sjøisen. Er mye lengre og smalere blad på den enn på barkespadene og de isbile greiene en får kjøpt. Skal se om jeg ikke klarer å få tak i et bilde og ei oppskrift etterhvert.

Låter intressant. Kunne tenkt meg å lage noe selv, mha min smed-kompis, hehe ^_^

jeg lagde en selv en gang , og er mange som lager selv med en SLIK som utgangspunkt vet jeg.

denne er for brei og for lett til å få hull på tykk is. Men, sikkert grei på tynn is. :o

Dette er ikke den samme typen som jeg viste på bilde og som er mye meir lang-smal og som er mye lettere å komme igjennom på tykk is. :blink:

Jesting sport på Alnabru har på lager

Denne kunne jeg ikke finne på nettsiden deres. Må ha et bilde på´n for å kunne gjøre en vurdering om brukermuligheten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en rørbit så kan du bruke f.eks en skrustikke til å klemme igjen ene enden, slipe denne skarp, og skru den åpne enden fast i et treskaft. Stort enklere blir det ikke, det bør være litt tykkelse på røret. Et annet alternativ er å få festet et litt bredt huggjern i et treskaft. De har Isbile på MX Sport Myren i Skien også, så ut som samme som er linket til litt over her. Jeg har arvet denne, og den funker som f. Bruker noen få minutter på å lage et 30x30 hull i 40cm is. Fin måte å få igjen varmen på også, for at det er arbeid, det er det ingen tvil om!

97439_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39003/97439.jpg

97440_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/39003/97440.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet denne, og den funker som f. Bruker noen få minutter på å lage et 30x30 hull i 40cm is. Fin måte å få igjen varmen på også, for at det er arbeid, det er det ingen tvil om!

Tror du har glemt å vise hvor dere får fisk som krever så digre høl :)

Men fra spøk til alvor, går det fortere å lage et digert hull med den enn å borre 4 hull inntil hverandre med bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har glemt å vise hvor dere får fisk som krever så digre høl :)

Men fra spøk til alvor, går det fortere å lage et digert hull med den enn å borre 4 hull inntil hverandre med bor?

4 HULL ? Går stor fisk i Mjøsa skjønner jeg :) 3 hull og et par kakk med en barkespade så får du opp det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har glemt å vise hvor dere får fisk som krever så digre høl :)

Men fra spøk til alvor, går det fortere å lage et digert hull med den enn å borre 4 hull inntil hverandre med bor?

Folk er frekke på Toten ass :)

Isbilen er med når det ikke er bor å oppdrive, har et ferskvannsbor på 120mm, og å bore tre hull i 40cm med det, og hugge ut kantene tar nesten like lang tid som å hugge med isbilen. Blir nesten hipp som happ hva jeg tar med.

Btw, 30x30 hull er nesten et must i 40cm is, veggene skrår gjerne innover mens man hugger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kreative innspill her.

Jeg sjønner ju at det ikke ar mange, om ens noen som har brukt et riktig isbile/"isbill".

For det første så lager den ikke innsnevrede hull uten meir tvert om lit hvor du står når

du hugger.

For det andre så er den noe tyngre en dei som er vist her vilket er en stor fordel da isen er tyck.

For det tredje så går det meget raskt at hugge store hull på isen, jag har hugget fortere enn hva

isbor-folka har gjordt med 175-200 mm isbor (meget tungt å sveive på 30-50 cm fuktig/seig is).

En stor fordel ved fiske på ukjente plasser da en kan bruke isbilen til å kjenne isens tykkelse:

et kakk vart 10. skritt eller noe slikt. Da det går hull så får trø varsomt tilbake for da er isen

mindre en 10 cm.

konstruksjon:

Isbilen er laget av et masivt herdet kullstål og har formen som en kile, (ca 30-40 cm lang kile)

ca 2-3 cm tykk opptil og sen sluttende/linjært avsmalende ned till selve eggen. Kilen er mellom

3-3,5 cm brei men selve eggen kan være ca 4 cm brei, ikke meir for da hugger/driver den ikke dypt

nok i isen.

I kilens øvre del er det boret ett hull der selve skaftet er sveiset som sen går opp til en liten konisk

stålhylse der selve håndtaket (i f.eks hickory) er festet. En kan sjå dette på den bilde jeg la in i 1. post

Trur jeg må lage meg noen slike for det virker vanskelig å finne dette utstyret. Et utmærket utstyr

da en skal fiske etter litt forskjellige og større arter og da en også får ting på kroken en ikke regnet med.

Den er også et "must" da en fisker etter gedde med agn frå is (s.k. angeldon, angelfiske) En lager det store

hullet og sen et lite mindre-smalt hull ca 10-15 cm ned i isen der selve utstyret med snellen kiles fast.

Ikke like lett med isbor, men det kan gå om en også har med en øks........ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.