Gå til innhold
Fiskersiden

Her var det en kjent kar!


Rudolf
 Share

Recommended Posts

En artig fisk å kjøre på stanga.

Det er noen sporadiske fangster i Helgeroa fjorden m garn/line. Rundt 50meter dybde.

Vet ikke hvordan det er med rogn i de fiskene,men kan alltids spørre neste gang jeg prater m fiskerene.

Nå var vel den siste lenka i vannet rundt desember måned,da var fisket elendig etter besøk fra lysbåtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo slettes ikke noen uvanlig fangst i området. Hører jo jevnlig om fangster både fra Høgsfjorden, Gandsfjorden, og andre steder i distriktet :D

Geir Sveen skuffer stort når han ikke har bedre peiling enn som så. Hvis eg ikke husker feil, så var han tidligere en ivrig laksefisker. Tydeligvis begrenser kunnskapen om fisk og fiske seg til fettfinner.

tynntykkleppet multe observert i stimer i Dirdal. Interressant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge "villmarksliv" er arten i ferd med å utkonkurrere torsken i deler av oslofjorden skriver de. Da er det merkelig at det faktisk finnes mest av begge artene innerst i fjorden. Fiskere og teorier er ingen god kombinasjon.

Havabbor er en uønsket art og burde i følge noen vært utryddet. Jeg er ikke blant dem..

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge "villmarksliv" er arten i ferd med å utkonkurrere torsken i deler av oslofjorden skriver de. Da er det merkelig at det faktisk finnes mest av begge artene innerst i fjorden. Fiskere og teorier er ingen god kombinasjon.

Havabbor er en uønsket art og burde i følge noen vært utryddet. Jeg er ikke blant dem..

Sportsfiskefjorden!!

Kanskje derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo heller lysfiske(og kanskje det meste av yrkesfiske) som burde vært uønsket i oslofjorden. grunnen til at torsken sliter i konkurranse med havabboren er jo at torskestammene i oslofjorden(og mange andre steder) er fiska i filler av lysfiske og trålere over lang tid. tror nok havabboren hadde etablert seg noen steder uansett. havet er jo dynamisk og høyere sjøtemperaturer skaper jo forflyttninger av noen arters leveområder. lysfiske og trålere har ingenting i oslofjorden og andre fjorder å gjøre. er jo å skyte spurv med kanon og bombe restene av spurven etterpå.

det blei mye sutring gitt! :o

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje derfor?

Da stiller jeg spørsmålet om hvorfor det er galt.....

Egner ikke havabbor seg som mat?

Jeg synes ikke at det er opplagt at noe er uønsket bare fordi det muligens kan utkonkurrere noe annet. Som det bemerkes her havet er dynamisk og endringen vil skje hele tiden. Det er ikke opplagt at en gitt endring er til det verre.

Selv om torsken er viktig fra et kystkulturhistorisk perspektiv er det ikke dermed sagt norske fjorder er bedre steder med torsk enn med havabbor.

Det hadde uansett vært utrolig kult å få en havabbor en gang :)

Jeg gratulerer fiskeren selv om fisken ikke var riktig så eksotisk som han trodde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erre mulig. Har de ingen informasjonskanaler der borte i Stavanger? Nesten på høyde med den sjeldne og mystiske hågjelen som det ble linket til i en tidligere tråd.

Noen her borte kan litt, men vi blir aldri spurt :)

Stilig bilde du har på profilen din :) Finnøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havabbor og torsk kan naturligvis leve sammen, og som sagt gjør de det i indre deler av fjorden. Går ut ifra at det samme er tilfelle andre steder i norge og i utlandet. Havabbor er en sterk fighter og utmerket mat. Hvis man får mange bør man sette noen tilbake. Andre setter alle tilbake. Går ut ifra at havabborprosjektet har egne sider.

Utenom tema men i serien merkelige teorier kan nevnes at direktoratet svarte meg at støyen fra alle båtpropellene i oslofjorden kunne være en av årsakene til at torsken var borte.

Sportsfiskefjorden for flere havabbor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller jeg spørsmålet om hvorfor det er galt.....

Egner ikke havabbor seg som mat?

Jeg synes ikke at det er opplagt at noe er uønsket bare fordi det muligens kan utkonkurrere noe annet. Som det bemerkes her havet er dynamisk og endringen vil skje hele tiden. Det er ikke opplagt at en gitt endring er til det verre.

Selv om torsken er viktig fra et kystkulturhistorisk perspektiv er det ikke dermed sagt norske fjorder er bedre steder med torsk enn med havabbor.

Fordi folk generelt er idioter. Så snart noen tror at en art kan utkonkurrere en annen - viktigere art, er det ramaskrik opp og i mente. SJELDEN er det noen som gidder sette seg inn i det biologiske heller. Folk tror faktisk at skarv, sel og nise kan fjerne all fisken fra havet, noe som er en biologisk umulighet.

@Rudolf, japp. Men jeg ser kun min gamle avatar jeg da.. merkelig...

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.