Gå til innhold
Fiskersiden

EU vil forby tunfisk


Oz
 Share

Recommended Posts

Jeg stemmer for.

Dette burde sende kraftige signaler også til oppdrettsindustrien. Dersom EU er villig til å gå til det skritt å forby handel med truede arter som tuna, er det ikke usannsynlig at de kan tenkes å gjøre det samme for en utryddingstruet laks. Og dersom de blir gjort klar over at hovedårsaken til en utryddelse av laksen, er oppdrettslaksen, vil jeg ikke se bort i fra at handel også med oppdrettslaks vil kunne forbys.

Det er å håpe for industriens egen del at de nå tar kraftig rev i seilet, og kommer inn i driftsformer og et omfang som i større grad enn idag gjør det mulig for laks og sjøørret å overleve. Riset bak speilet er nå blitt synlig for dem.

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var avgjort jeg.

står i siste utgave av Fisk og Fri at forslaget var støttet av 21 land, men at det ikke var nok. Enkelte land kan blokkere for forslag og hverken malta, Kypros, Spania, Italia eller hellas fant et forbud nødvendig, selv om bestanden siden 1970 er redusert med 80%.

Men vi får håpe forslaget fra Monaco går igjennom.

Står også at Japanske forskere er i full gang med å lage en superutgave, som vil være sykdomsresistent, vokse raskere og smake bedre enn den naturlige, for oppdrettsindustrien. Dette vil kunne være med og redde den truede atlantiske bestand av blåfinnet tunfisk. Oppstart av klekke og oppvekstdelen regnes med å være igang i løpet av 2010.

Så får vi vel se hvor heldig det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står også at Japanske forskere er i full gang med å lage en superutgave, som vil være sykdomsresistent, vokse raskere og smake bedre enn den naturlige, for oppdrettsindustrien. Dette vil kunne være med og redde den truede atlantiske bestand av blåfinnet tunfisk. Oppstart av klekke og oppvekstdelen regnes med å være igang i løpet av 2010.

Så får vi vel se hvor heldig det er...

Dette var jo et poeng da man begynnte oppdrett av laks også :)

Oppdrettet skulle ta trykket vekk fra villfisken, og dermed gjøre verden bedre for oss alle.

Det ble jo ikke helt som man trodde........

Men, jeg ser poenget. Man har jo også funnet det bryet verdt å utviklet metoder for å gjøre det på land, i motsening til lakseoppdrettet. Det har jo gjerne noe med de astronomiske prisene på bluefin, og det faktum at ingen overhodet er interessert i å gjøre den til en billig fisk for massene (som vi jo har gjort med laksen). Men, tunfiskoppdrettern vil møte noe av den samme kritikken som lakseoppdretterne. Laksen ER virkelig en energieffektiv fisk i forhold til Tunaen. Tunaen er stor vokser raskt, og har en vermeskapende metabolisme som gjør den ekstremt fòrkrevende. Mener å ha blitt fotalt at forholdet forfisk til tuna er 1:10, så da må jeg jo nesten si at laks er et bedre alternativ fòrmessig :) (vil ikke bli sitert på dette :))

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det om å gjøre å dra inn lakseoppdrett i ALLE tråder i hele verden?

Nope, ikke et poeng i det hele tatt. Men det var bare argumentet at man avler for å beskytte ikke alltid treffer i det lange løp. Om noe, så er det en generell betraktning om oppdrett. Som jeg jo også sa, lakseoppdrett er mye bedre enn tunfiskoppdrett :) Når det er sagt, så er jeg skjønt enig i et generelt omsettingsforbud på bluefin frem til den dagen bestandene er oppe og går, og man velger å forvalte dem så fortsetter slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke et poeng i det hele tatt. Men det var bare argumentet at man avler for å beskytte ikke alltid treffer i det lange løp. Om noe, så er det en generell betraktning om oppdrett. Som jeg jo også sa, lakseoppdrett er mye bedre enn tunfiskoppdrett :D Når det er sagt, så er jeg skjønt enig i et generelt omsettingsforbud på bluefin frem til den dagen bestandene er oppe og går, og man velger å forvalte dem så fortsetter slik ;)

Tar av meg hatten for at du gidder å svare på "det " innlegget. Du må ha en laksefiskers tålmodighet og en genuin interesse for villaks :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar av meg hatten for at du gidder å svare på "det " innlegget. Du må ha en laksefiskers tålmodighet og en genuin interesse for villaks ;)    ^_^

Spørsmålet var igrunnen greit det :). Det er vel ikke til å stikke under en stol at oppdrettsrelaterte saker har mer eller mindre kuppet "eksterne nyheter", noe som sikkert kan bli litt i meste laget for dem som ikke lever og ånder for laksen og og de problemene den strir med. Og, tålmodighet ja. Trenger bare mer og mer av den under laksefisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper at de får ordna et fungerende forbud mot tunfisk-handel da. det har jo en tendens til å bli en masse unntak som utvanner hele tiltaket.

oppdrett på tunfisk må jo være noe av det dummeste jeg hørt om noen gang. men japanerne er jo ikke kjent for å ha magamål når det gjelder forbruk av naturressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Spørsmålet var igrunnen greit det :( .  Det er vel ikke til å stikke under en stol at oppdrettsrelaterte saker har mer eller mindre kuppet "eksterne nyheter", noe som sikkert kan bli litt i meste laget for dem som ikke lever og ånder for laksen og og de problemene den strir med.  Og, tålmodighet ja.  Trenger bare mer og mer av den under laksefisket :)

Der tok du min frustrasjon på kornet. Engasjementet deres er prisverdig, men jeg tror det kan bli litt mye av det "gode" noen ganger. Jeg er svært opptatt av bevaring av arter, og villaksen er selvsagt kjempeviktig, det blir bare for mye for min del, når det skal nevnes overalt og i alle sammenhenger og det er 19 nye eksterne nyheter om laks i døgnet. IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spania, Hellas, Kypros Malta å Mr Bigfish motsetter seg et forbud.

Kan gå med på et forbud, men ikke et forbud mot sportsfiske sier Mr Bigfish i en kommentar til CNN.

Denne arten vill jeg kjenne i enden av snøret et gang, forbud eller ei, min hjemmelagde tunfisk salat med sitronpepper majo å løk er også utrolig god :(

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle må være enig er løpet kjørt . Man bruker sikkert økonomi og arbeidsplasser som argument for å fortsette som før og beviser dermed at økonomi har man dårlig greie på. Miljø likeså..Et annet problemet er at man i såfall drar til andre farvann hvor lover og regler knapt finnes.

Sportsfiske hvor en stor del av fisken settes tilbake er ingen trussel, men kan være en bra inntektskilde.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.