Gå til innhold
Fiskersiden

Fin tur. På dypt vann. Fra land.


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Vi har jo en fin plass her i Trondheimsfjorden hvor en kan fiske skikkelig dypt med surfutstyr fra land. Denne har blitt besøkt noen ganger og har gitt bra med brosme, noe som også var hovedmålet for turen i går. Har et mål om å få 10+ brosme, og hva hadde vært morsommere enn å tatt den i fra land?

Thomas så endelig sitt snitt til å komme oppover hit noen dager, så i går satte vi snuten utover mot berghylla. På vei utover stoppet vi for å kaste etter makrellen (ferskt agn), men etter en times fisking og ikke annet enn små torsk og små lyr dro vi videre. Vel framme fikk vi agnet opp og thomas var først uti. 2 minutter etter at han hadde nådd bergveggen ca 250m under oss løftet stangtuppen hans seg og han begynte å sveive.

drillingII.jpg

Tungt ble det, og en stund senere kunne den første godkjente brosma kleppes. 5100g og fin matfisk. Glemte tydeligvis å ta bilde av denne da det samme skjedde hos meg på samme tid.

drilling.jpg

Etter å ha sveiva inn 350m powerpro, fikk vi denne på land

brosme6440g.jpg

6440g og en halvkilo unna pers.

Vi fikk agnet opp på nytt og kastet ut. Til thomas beit det på før han rakk og stramme opp. Denne gangen var det en litt mindre fisk som hadde gått på makrellen, brosme på ca 3kg. Vi la merke til endel smånapping på stanga mi og antok at småhaiene også var å finne her. Stanga fikk stå i ro, men når det hadde gått 15-20min syntes vi det var litt merkelig at brosma ikke hadde funnet fram til denne. Tok stanga i hendene og røska til, i tilfelle det skulle ligge på en fisk. Og tungt ble det... Tyngre enn den forrige fisken, noe som lovet bra. Etter å ha sveivet inn omlag 200 av de 350m kjente jeg et røsk, og tyngden forsvant. Opp kom en svarthå på godt og vel 300g med merker etter tenner foran på snuten og over hele kroppen..

svarth.jpg

Det var ikke mye å gjøre med det, så jeg fikk kasta ut på nytt. Et par dykkere som hadde vært og dykka på berget bortenfor oss kom ned og så på hva vi gjorde. De ble tydelig imponert over at det hele var mulig, og over størrelsen på fiskene vi hadde fått opp. Men det var ingen ting i forhold til hva som var i vente.. Jeg og thomas står med ryggen til poden og prater med de, i det han ene utbryter "æ truuur det e nå som foregår på den stanga bak dokker..". I det vi snur oss er stanga på vei ut i sjøen (da baitrunneren var strammet litt hardt for at ikke det lille ekstra snøret på spolen skulle gå ut), og vi får akkurat tak i stanga før den setter kurs ned i havet! Jeg slår over spolen og gir et solid tilslag og får et kontant svar fra dypet! Liten tvil om at det er en solid fisk som har tatt øyepålen på vei ned fjellskrenten. Det mumles om at 10+, og noen slitsomme minutter med pumping senere kan vi skimte en svær fisk i overflata. Fisken kleppes i underkjeven og heises på land. Garantert solid ny pers, men hvor stor??

brosme9540.jpg

brosme9540gII.jpg

9540g, og skarve 460g unna den hellige tikilosgrensa! Det er vel heller ingen umulighet at det er den største brosma tatt fra land?

Det skulle endel til for å toppe denne, men med håp om arter som blålange og skjellbrosme fortsatte vi i godt håp. Thomas fikk nok ei brosme på ca 3kg og jeg mista ei som satte seg fast på vei opp. Thomas sto dog for en liten overraskelse litt senere..

havmus800g.jpg

Ei havmus på 800g bestemte seg for å smake på øyepålen, desverre kroket den seg gjennom gjellene og ut munnen med J-kroken..

Vi fikk begge gleden av å hilse på hågjelen, men siden det ble ny pers på meg med hele 30g var det faktisk helt greit.

hgjel1420.jpg

1420g.

Jeg fikk også opp ei brosme på 5640g og thomas dro ei i samme størrelse rett før vi ga oss. Vi hadde tross alt fått mer enn nok matfisk for ei god stund og begynte å kjenne pumpinga i rygg og armer.

En godkjent tur i våre øyne, takk for turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feit plass det der, artsrik også :thumbsup:

Mangler kun 1 av de fra land å det er Svarthå.

Grattis med en knalltur til begge.

Hvordan er fisket der om vinteren, eller er det kansje is på plassen da ?

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.