Gå til innhold
Fiskersiden

Bonitobonanza!


otte
 Share

Recommended Posts

Må vel nesten dele dagens kjekkaste telefonsamtale med menigheten her B)

Fekk inn ein telefon frå eit fiskemottak i Hordaland i dag. Han kunne melde om bifangstar av stripa pelamide i fleire landingar av makrell i det siste. Rapporten går på at det er plukka ut cirka 200 individ frå notfangstar gjort over store delar av fylket sør for Bergen. Meir konkret vart Bømlo, Kvinnherad, Hardanger og Austevoll nemnt. Dette føyer jo seg veldig fint inn i bølga av observasjonar som er gjort i det siste :thumbsu:

Satsar på å få inn meir konkrete data på dette etter kvart, og sette kloa i eindel individ til nærare studier :)

Så no forventar eg at petri brødre på Vestlandet får seg litt haustmoro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er det desverre ingen artig lesing å høre om fisk som er fanget i not! Spesielt når de fleste bonito og tunfisk arter er på kritisk lavt nivå i verden. Kanskje bare rømmer de vekk fra de overfiskede områdene lenger sør? For så bare å ende opp i en not her også :thumbsu:

Om de blir tatt på stang eller not spiller vel ingen rolle. det som er artig er jo det at de er mulige å få her nå.

Tror du overvurderer inteligensen på denne fisken nå Remy, fisken har ingen peiling på hvor det er sikkert å oppholde seg, dette er rein næringsvandring med golfstrømmen, At de har "rømt" er jo latterlig.

realistisk sett så må det jo være hundretusenvis i norske farvann om dagen.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de blir tatt på stang eller not spiller vel ingen rolle. det som er artig er jo det at de er mulige å få her nå.

Tror du overvurderer inteligensen på denne fisken nå Remy, fisken har ingen peiling på hvor det er sikkert å oppholde seg, dette er rein næringsvandring med golfstrømmen, At de har "rømt" er jo latterlig.

realistisk sett så må det jo være hundretusenvis i norske farvann om dagen.. B)

Kanskje estimatet ditt er korrekt, kanskje ikke. Men med tanke på at tunfisk og bonito har hatt en nedgang på over 90% de siste femti årene begynner det å bli kritisk få igjen. Selvfølgelig kan vi spøke med at fisken har rømt fra overfiskede områder, men sannheten er at det ligger så altfor mye alvor i det. De som ikke ærkjenner den dag i dag at vi er på et kritisk punkt ved terskelen til point of no return, de vil få seg ett sjokk i fremtiden. Det er lett som nordmann å ikke klare å se disse fare signalene, vi som har tonnevis med fisk langs kysten. Men Nordsjøen lider av samme skjebne som andre hav. Yrkesfiskere blir smartere, bedre, mer ivrige, samtidig som fangstene synker i antall kg. Man blir mer effektiv for å jakte på desto vanskelige og færre fisk. Og det faller seg helt naturlig, som den dyrevenn jeg er å se disse faretegnene. Rovdrift på dyr eller fisk, hører ingen steds hjemme. Problemet er at denne katastrofen er langt mer lettfattelig å reparere enn hvilken som helst annen naturkatastrofe/menneskeskapt katastrofe. Det er bare å kutte fiskeflåten i verden. Men menneskers grådighet blir til stadighet vist for mye for både hav og natur på land. Snevert syns jeg det også er at mange sportsfiskere bare er opptatt av kultivering av en art. En karpe for karpefiskeren er hellig, en gjedde for de som liker gjedde. Eller havabbor, sjøørret, for å ikke snakke om engasjementet rundt laks. Alikevel er majoriteten av laksefiskere villige til å drepe fangsten sin! Selv om de syns det er en skam at den nasjonale arv sår for fall. Det virker som alle vil gjøre noe med det de holder kjært, så lenge de slipper å gjøe det selv! Og på så måte er en sportsfisker like ille som en supertrål som fanger 5 000 tonn på ett trål som tar en halvtime. De vil begge at noen andre ikke fanger fisken, så de selv kan fortsette som før! Derfor syns jeg det er trist å lese om notfanget bonito. Hvorfor er det egentlig artig å få arten hit i større antall, når vi mest sannsynelig aldri vil få oppleve ett aktivt og bærekraftig fiske etter de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invasjon! Kom dere ut med blå/hvite wobblere!

Enig i at det er litt trist når så mange blir tatt i not, men ikke noe å gjøre med det. Hadde vært en gladere nyhet hvis en gammal vestlending, med hatt, hadde tatt de på harpe.

:P

Men fra spøk til revolver; moro hvis man kan få noen flere av disse i årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje estimatet ditt er korrekt, kanskje ikke. Men med tanke på at tunfisk og bonito har hatt en nedgang på over 90% de siste femti årene begynner det å bli kritisk få igjen. Selvfølgelig kan vi spøke med at fisken har rømt fra overfiskede områder, men sannheten er at det ligger så altfor mye alvor i det. De som ikke ærkjenner den dag i dag at vi er på et kritisk punkt ved terskelen til point of no return, de vil få seg ett sjokk i fremtiden. Det er lett som nordmann å ikke klare å se disse fare signalene, vi som har tonnevis med fisk langs kysten. Men Nordsjøen lider av samme skjebne som andre hav. Yrkesfiskere blir smartere, bedre, mer ivrige, samtidig som fangstene synker i antall kg. Man blir mer effektiv for å jakte på desto vanskelige og færre fisk. Og det faller seg helt naturlig, som den dyrevenn jeg er å se disse faretegnene. Rovdrift på dyr eller fisk, hører ingen steds hjemme. Problemet er at denne katastrofen er langt mer lettfattelig å reparere enn hvilken som helst annen naturkatastrofe/menneskeskapt katastrofe. Det er bare å kutte fiskeflåten i verden. Men menneskers grådighet blir til stadighet vist for mye for både hav og natur på land. Snevert syns jeg det også er at mange sportsfiskere bare er opptatt av kultivering av en art. En karpe for karpefiskeren er hellig, en gjedde for de som liker gjedde. Eller havabbor, sjøørret, for å ikke snakke om engasjementet rundt laks. Alikevel er majoriteten av laksefiskere villige til å drepe fangsten sin! Selv om de syns det er en skam at den nasjonale arv sår for fall. Det virker som alle vil gjøre noe med det de holder kjært, så lenge de slipper å gjøe det selv! Og på så måte er en sportsfisker like ille som en supertrål som fanger 5 000 tonn på ett trål som tar en halvtime. De vil begge at noen andre ikke fanger fisken, så de selv kan fortsette som før! Derfor syns jeg det er trist å lese om notfanget bonito. Hvorfor er det egentlig artig å få arten hit i større antall, når vi mest sannsynelig aldri vil få oppleve ett aktivt og bærekraftig fiske etter de?

Din GENERELLE bekymring deler jeg til fulle Remy. Nesten alle marine fiskearter som er interessante fra et kommersielt ståsted har blitt overbeskattet opp gjennom historien, mange av dem så hardt at de er på utryddelsens rand. Og makrellstørja (blåfinnet tunfisk) er kanskje den arten det står verst til med. Nå er det vel på siden av denne tråden å diskutere hva man kan gjøre med dette, men selv om grådighet er en viktig faktor handler dette også om å overleve for oss mennesker. Og det store problemet er at menneskets behov for fisk og omega-3 er totalt sett større enn hva verdens fiskebestander kan klare å bære. Vi er for mange mennesker på kloden i forhold til det naturen klarer å produsere av mat.

Men i forhold til denne invasjonen av pelamider er dette likevelt en HELT perifer problemstilling. For det første utgjør ikke noen hundre notfangede individer noe problem i forhold til artenes overlevelse. Var det slik ville det ikke vært noe håp uansett! For det andre utgjør nok disse vandrende pelamidene bare en brøkdel av den totale bestanden, og disse TILFELDIGE fangstene i makrellnot utgjør nok kun en bitte liten del av de pelamidene som har kommer til norskekysten. Derfor er disse notfangede individene mer et tegn på at det er såpass mange pelamider langs kysten nå at det er et realistisk håp om å få en slik dersom man fisker målrettet etter den, og derfor er dette egentlig gode nyheter for oss sportsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje estimatet ditt er korrekt, kanskje ikke. Men med tanke på at tunfisk og bonito har hatt en nedgang på over 90% de siste femti årene begynner det å bli kritisk få igjen. Selvfølgelig kan vi spøke med at fisken har rømt fra overfiskede områder, men sannheten er at det ligger så altfor mye alvor i det. De som ikke ærkjenner den dag i dag at vi er på et kritisk punkt ved terskelen til point of no return, de vil få seg ett sjokk i fremtiden. Det er lett som nordmann å ikke klare å se disse fare signalene, vi som har tonnevis med fisk langs kysten. Men Nordsjøen lider av samme skjebne som andre hav. Yrkesfiskere blir smartere, bedre, mer ivrige, samtidig som fangstene synker i antall kg. Man blir mer effektiv for å jakte på desto vanskelige og færre fisk. Og det faller seg helt naturlig, som den dyrevenn jeg er å se disse faretegnene. Rovdrift på dyr eller fisk, hører ingen steds hjemme. Problemet er at denne katastrofen er langt mer lettfattelig å reparere enn hvilken som helst annen naturkatastrofe/menneskeskapt katastrofe. Det er bare å kutte fiskeflåten i verden. Men menneskers grådighet blir til stadighet vist for mye for både hav og natur på land. Snevert syns jeg det også er at mange sportsfiskere bare er opptatt av kultivering av en art. En karpe for karpefiskeren er hellig, en gjedde for de som liker gjedde. Eller havabbor, sjøørret, for å ikke snakke om engasjementet rundt laks. Alikevel er majoriteten av laksefiskere villige til å drepe fangsten sin! Selv om de syns det er en skam at den nasjonale arv sår for fall. Det virker som alle vil gjøre noe med det de holder kjært, så lenge de slipper å gjøe det selv! Og på så måte er en sportsfisker like ille som en supertrål som fanger 5 000 tonn på ett trål som tar en halvtime. De vil begge at noen andre ikke fanger fisken, så de selv kan fortsette som før! Derfor syns jeg det er trist å lese om notfanget bonito. Hvorfor er det egentlig artig å få arten hit i større antall, når vi mest sannsynelig aldri vil få oppleve ett aktivt og bærekraftig fiske etter de?

Det var et bedre svar :P..

og jeg er langt på vei enig det du skriver, men stusser litt over de nederste linjene dine..

Hvor tror du ikke vi kan få et aktivt og "bærekraftig" fiske etter de?

det er vel det samme man anntok om Havabboren når den dukket opp for noen år siden, historien har jo vist at denne er kommet for å bli.

Havbrasmefangstene vi har sett i hopetall fra plattformene i nordsjøen, samt stangfiskede flere steder langs kysten tyder jo bare på at artene utvider sine leveområder (kanskje det er dt som skal til for å få et oppsving på bestsandene?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator: Havene kan brødfø ca 1 - 1.2milliarder mennesker, ved ett bærekraftig uttak. Når vi attpåtil bruker mellom 30 - 40% av det som tas opp til fôr for fiskeoppdrett eller dyr, og samtidig dumpes det død "uønsket" fisk fra 30 - 50% av fangstene til trålene, så er det snakk om pur grådighet. La oss ikke glemme alle delfiner, haier, skilpadder, sjøløver, seler og ikke minst hvaler som blir dratt med i denne bedritne oppfinnelsen. Ja, en not med 10000 fisk og 200 bonito er ikke krise. Det har heller ingen sagt. Men som jeg innledningsvis sa, det er trist de er fanget i not. Det er jo faktiskt 10000000000000 ganger mer oppløftende og ikke minst spennende å lese at de blir tatt av en sportsfisker, og etter mine preferenaser, c&r :P Og hvis du sjekker opp, så ligger de fleste bonito arter hakk i hæl med bluefintuna. HELDIGVIS har vi Greenpeace og ikke minst Sea Shepherd som går litt mer drastisk til verks i middelhavet. Spesielt mot disse merdene der de fanger tunfisken for å fôre den opp og vokse raskere. Vil man ha slutt på det, gå til http://www.seashepherd.org/ og velg donasjon. Der kan du støtte direkte til arbeidet deres i middelhavet (utenfor malta, lybia++) der de hindrer fiskerene og dykker ned og kutter opp merdene!

Assmund; joa, det er godt mulig vi får det. Men jeg tror ikke vi får en stamme som kan overvintre som havabboren. Tunfisk artene er kaldblodige, med unntak av blå finne tuna. Ergo tror jeg de ikke klarer å overleve vinteren her. Og når de fiskes opp der de "bor" vil nok færre besøke oss i fremtiden om det ikke skjer endringer. Men huff så negativ jeg er, men det var så mye possitivitet så jeg følte å bringe litt negativt og fronte virkeligheten over det hele :o:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin diskusjon dette :P

Mitt inntrykk generelt er at introdusering av nye arter i Norge blir litt skuggesett, synes det er litt rart med denne overveldende positiviteten som råder når nye arter som havbrasme og bonito besøker Norge, og kanskje etablerer seg? Hva vil dette gjøre med konkurransen om byttefisk for våre litt typisk Norske (tregere) arter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin diskusjon dette :P

Mitt inntrykk generelt er at introdusering av nye arter i Norge blir litt skuggesett, synes det er litt rart med denne overveldende positiviteten som råder når nye arter som havbrasme og bonito besøker Norge, og kanskje etablerer seg? Hva vil dette gjøre med konkurransen om byttefisk for våre litt typisk Norske (tregere) arter?

Vil annta at det vil ha de samme konsekvensene som de miliarder av makrell som opptrer her hele sommeren og høsten, og som ikke har noen problemmer med å overvintre her heller.

At det er snakk om "introdusering" av nye arter er jo sprøyt!, dette er naturlig innvandring som følge av at miljøet endrer seg samt litt tilfelddigheter tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin diskusjon dette :P

Mitt inntrykk generelt er at introdusering av nye arter i Norge blir litt skuggesett, synes det er litt rart med denne overveldende positiviteten som råder når nye arter som havbrasme og bonito besøker Norge, og kanskje etablerer seg? Hva vil dette gjøre med konkurransen om byttefisk for våre litt typisk Norske (tregere) arter?

Helt klart en viktig tanke å ha i hodet dette. Vet ikke om det er forsket noe på dette enda (tenker på nye arter siste tiden), men man vet jo at naturen er i en hårfin balanse. Det har den jo alltid vært. Temperatur, havstrømmer, korallrev som forsvinner. Alt får konsekvenser. Er vel kjent at arter som tidligere dominerte store havområder har forsvunnet som følge av nye arters ankomst. Sånn har det vært i tusener av år, og kommer vel alltid til å være sånn. Mye av det er selvsagt menneskeskapt, men noe er jo også bare en naturlig forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg sier meg enig med stort sett alle, men her gjelder det visst(, med unntak av tullingene på seashepherd)

Med tanke på sportfiske: spennende

Med tanke på miljø og sånt: Grådighet og korttenkning gjør at det går til helvete med jorden (Men det er ikke oss i Norge som kommer til å merke det mest, til å begynne med)

I og for seg to ting som kan diskuteres i det uendelige, og med en viss interesse.

Men men, jeg er ikke grådig, jeg lærer barna mine å ikke være det, og jeg lærer dem hvordan man setter ut igjen fisk man ikke av en eller annen grunn vil ha med hjem. I den store sammenhengen gjør det null og nada forskjell.

Men hvor høyt i vannet går disse bonitoene? og er det andre alternativer for agn enn blå/hvite wobblere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer faktisk på om eg ikke hadde på en slik forrige dagen. Var en stim (enorm stim) med makrell som jaget der eg fisket etter sjøørret da en "makrell" bet på som var betydelig større og så sykt sterk i forhold til den allerede sterke makrellen. Eg tenkte at det må ha vært en STOR makrell men når eg tenker over det er det kanskje en pelamide sak som tok sluken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piscator: Havene kan brødfø ca 1 - 1.2milliarder mennesker, ved ett bærekraftig uttak. Når vi attpåtil bruker mellom 30 - 40% av det som tas opp til fôr for fiskeoppdrett eller dyr, og samtidig dumpes det død "uønsket" fisk fra 30 - 50% av fangstene til trålene, så er det snakk om pur grådighet. La oss ikke glemme alle delfiner, haier, skilpadder, sjøløver, seler og ikke minst hvaler som blir dratt med i denne bedritne oppfinnelsen. Ja, en not med 10000 fisk og 200 bonito er ikke krise. Det har heller ingen sagt. Men som jeg innledningsvis sa, det er trist de er fanget i not. Det er jo faktiskt 10000000000000 ganger mer oppløftende og ikke minst spennende å lese at de blir tatt av en sportsfisker, og etter mine preferenaser, c&r :P Og hvis du sjekker opp, så ligger de fleste bonito arter hakk i hæl med bluefintuna.

Hvis det du skriver her er riktig bekrefter du jo det jeg skrev; hvis havet "bare" kan brødfø 1,2 milliarder mennesker MÅ det simpelthen bli et problem når det er nesten 7 milliarder av oss, og de aller fleste ønsker seg, og har behov for marin fisk i sitt kosthold. Vi vil fortsatt ha et alvorlig matforsyningsproblem selv med grådige private og offentlige aktører ute av bildet. Og å innse dette betyr ikke at jeg støtter grådighet - tvert i mot. Men å stoppe slike aktører er bare det første steget. Det er ikke nok alene.

hvorvidt det er trist at fisken blir fanget i not kan man jo naturligvis diskutere. Ja, fra vårt egoistiske ståsted er det naturligvis mye bedre om all fisken blir tatt på sportslige metoder, men i dette tilfellet er vel denne notfangsten mer en indikasjon på forekomsten enn noe annet. Paradoksalt nok fungerer den i dette tilfellet som en slags inspirasjon for oss sportsfiskere, for nå vet vi at det er en realistisk sjanse for å få de på sportslige metoder også, fordi notfangsten viser at antallet individer i norske farvann nå er mye høyere enn vi tidligere har trodd. Jeg klarer i hvert fall ikke hisse meg opp over denne ene fangsten. Hvis dette blir en gjennomgangsmelodi i norske makrellnøter fremover derimot må man jo naturligvis begynne å se nærmere på saken. Det er sikkert riktig at mange bonito-arter også er truet med utryddelse. Jeg vet ikke om dette er tilfellet meds tripet pelamide, som vel er en av de vanligste artene - enn så lenge...? Og uansett har ikke disse sporadiske fangstene i Norge noe å si i forhold til det store bildet. Som sagt, hvis det står om noen hundre individer er ARTEN sjanseløs uansett.

Og til det med invasjon av fremmede arter; dette viser med all tydelighet den inkonsekventheten jeg har påpekt preger norsk naturforvaltning. Man advarer mot nye og fremmede arter, men klarer ikke å forholde seg konsekvent til slike; kongekrabbe og pelamider blir tatt i mot med åpne armer, enten som en mulig ny matkilde, eller som en kuriositet. Andre (marine) innvandrere, som for eksempel ullhåndkrabbe er man ytterst skeptisk eller direkte negativ til. Dette er rasjonelt dersom det er menneskelige interesser man skal forsvare, men det er ikke det man SIER, men at man er redd for innvandrerartene pga bevaring av biologisk mangfold. Når skal myndighetene begynne å kalle en spade for en spade? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg sier meg enig med stort sett alle, men her gjelder det visst(, med unntak av tullingene på seashepherd)

Før du taler stygt om en organisasjon, sjekk i det minste hva de gjør. Regner med du baserer ditt snevre syn på en serie som går på tv og ikke de maaange andre kampanjene de bedriver. Forskjellen på de og 99.9999% av resten av menneskene som holder seg til kinnene og skriker "forferdelig" er at de gjør noe!

http://www.seashepherd.org/blue-rage/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du taler stygt om en organisasjon, sjekk i det minste hva de gjør. Regner med du baserer ditt snevre syn på en serie som går på tv og ikke de maaange andre kampanjene de bedriver. Forskjellen på de og 99.9999% av resten av menneskene som holder seg til kinnene og skriker "forferdelig" er at de gjør noe!

Ekstremister er ekstremister, samme hvilken side de står på....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremister er ekstremister, samme hvilken side de står på....... :)

Ok, du kan jo tro at du får fiskegiganter som tjener milliarder i året stopper fordi du sier vær så snill og gir de en blomst :rolleyes:

Når du skal putte det såpass på spissen

* Ekstremister stoppet bompenger for MC i oslo ringen den gangen de aksjonerte med tiøringer og skapte kø og trafikkaos

* Ekstremister bedriver ubehøvlet oppførsel i hardanger

* Ekstremister opptrådde i hopetall når Alta prosjektet skulle settes i gang

* Ekstremister som la ned en pelsfarm som holdt dyr langt under levevilkårene i sørtrøndelag. De snek seg jo inn ulovelig og dokumenterte

* Ekstremister har spredd arter som noen syns er veldig spennende å fiske i norsk fauna

Listen kan bli særdeles lang. Forskjellen her er at noen av disse "ekstremistene" foretar seg nødvendige handlinger som blir rotet bort i politisk byråkrati! Og til din info: Sea Shepheard har IKKE tatt ett menneskeliv! Men fy flate og mange marine livsformer de har berget! Feks noe rundt 40% av hval kvoten til de "forskende" japanerene! Samt ti tusener av delfiner, mange tiusner bluefintuna ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin diskusjon dette :)

Mitt inntrykk generelt er at introdusering av nye arter i Norge blir litt skuggesett, synes det er litt rart med denne overveldende positiviteten som råder når nye arter som havbrasme og bonito besøker Norge, og kanskje etablerer seg? Hva vil dette gjøre med konkurransen om byttefisk for våre litt typisk Norske (tregere) arter?

Introdusering? Mener du at noen har kjørt opp noen tusen pelamider fra Middelhavet og satt ut langs Sør-Norges kyst? :thumbsup:

Det som blir skuggesett er jo når det er snakk om menneskelig introduksjon til lukkede ferskvannssystemer. Da blir det k*k i computeren. I havet er økosystemene langt mer stabile da det som kjent ikke finnes noen grenser under vann :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Introdusering? Mener du at noen har kjørt opp noen tusen pelamider fra Middelhavet og satt ut langs Sør-Norges kyst? :thumbsup:

Det som blir skuggesett er jo når det er snakk om menneskelig introduksjon til lukkede ferskvannssystemer. Da blir det k*k i computeren. I havet er økosystemene langt mer stabile da det som kjent ikke finnes noen grenser under vann :)

Jeg tror ikke noen har halt en trål med bonitoer til Norges kyst for å slippe de ;) . Men effekten av at den kommer til Norge vil være den samme, menneskeskapt eller ei. Det er umulig å gjøre noe med, men det kan være på sin plass med litt skepsis også. Jeg kjøper dog argumentet til aasmund om at den nok vil være en beskjeden konkurrent til makrellen, til å begynne med hvertfall :rolleyes: Men de siste 20 årene har vi fått mer og mer havabbor, multe, mulle, st. peters fisk, havbrasme, nå bonito, sikkert fler, hvilke(n) art(er) blir det neste, og når når vi en smertegrense for hva våre kjente kjære arter tåler. Samtidig som matfatet minker, kommer fler som skal spise. Det går ikke opp det vøtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen har halt en trål med bonitoer til Norges kyst for å slippe de :rolleyes: . Men effekten av at den kommer til Norge vil være den samme, menneskeskapt eller ei. Det er umulig å gjøre noe med, men det kan være på sin plass med litt skepsis også. Jeg kjøper dog argumentet til aasmund om at den nok vil være en beskjeden konkurrent til makrellen, til å begynne med hvertfall :) Men de siste 20 årene har vi fått mer og mer havabbor, multe, mulle, st. peters fisk, havbrasme, nå bonito, sikkert fler, hvilke(n) art(er) blir det neste, og når når vi en smertegrense for hva våre kjente kjære arter tåler. Samtidig som matfatet minker, kommer fler som skal spise. Det går ikke opp det vøtt :thumbsup:

Martin, det obskøne med problemstillingen er at når våre arter sakte men sikkert blir fisket ned til kolaps i bestanden, frigjør de plass i mellomtiden til nye arter. Inntil de blir overfisket og vi får ett hav fyllt med alger og manter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.