Gå til innhold
Fiskersiden

Bonitobonanza!


otte
 Share

Recommended Posts

Mulig jeg er dårlig i norsk.

Som jeg sa i begynnelsen av innlegget. Jeg skal være forsiktig med å uttale meg om dette.

Meg bekjent har karpe ikke hatt noen negative konsekvenser siden den ble innført til Norge.

Ja ja, vi vet ikke hva som skjer om 100 år. Men om 100 år har kanskje karpeoppdrett reddet oss for

hungersnød. Hva vet jeg.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke liker ørret, men konstaterer hvor mye som blir satt ut i løpet av et år.

Det stilles ingen krav til de som henter fisk fra oppdrett. Her selges det over en lav sko.

Da stiller jeg meg undrende til at man får blankt avslag på kultivering i vann som har/blir brukt som

en septiktank.

Grav et hull i hagen, sett ut all annen fisk enn ørret og du blir premiert med 6 år i buret.

I det siste har man lest at det er forskjell på hva man kan motta av gaver i jobbsammenheng.

Tror ikke denne avsløringen kommer til å bidra til hva folk synes som lovverket i en fullt oppegående rettsstat.

Jeg forstår utmerket godt at vi ikke kan ha wild west når det gjelder av utsetninger fisk som kun kan gavne seg selv.

Men det er den steile holdningen til all annen fisk enn ørret som er irriterende.

Nå skal jeg spise sein middag. Fiskekaker med gulrotstuing for de som er nysgjerrig. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I ferskvann ja. Naturlig sådan. Men så har vi de karpefiskerne som leker gud og ikke tenker lengre enn nesetippen sin.

for det første, vi snakker ikke bare om karpe her. Et poeng mange later til å helt se bort fra er følgende scenario; en art kommer forbi et vandringshinder PÅ EN ELLER ANNEN måte. Deretter sprere den seg videre til et større område PÅ HELT NATURLIG VIS. Snakker vi da om en naturlig spredning, eller en menneskeskapt? Ja, INDIREKTE kan menneskelig hjelp være nødvendig for å hjelpe arten forbi et hinder, men resten klarer arten selv.

Og poenget er at DE ALLER FLESTE norske ferskvannsfisk har utvidet sin utbredelse opp gjennom historien på denne måten, ikke minst "naturlig" forekommende arter som ørret, røye, abbor og gjedde. Ørekyt er kanskje det mest tidsaktuelle eksempelet. Undersøkelser har jo vist at kyta er mye flinkere til å ta seg frem enn man tidligere trodde. Så arten er på INGEN måte spredd aktivt av mennesker til HELE det området arten har kommet til de siste 40 årene.

Og spredningen behøver ikke være initiert av mennesker. Befruktede fiskeegg kan spres på føttene til vadefugl, noe som ble påvist allerede av Charles Darwin. Isolert sett er dette en lite sannsynlig begivenhet, men den akkumulerte sannsynligheten for at dette vil skje før eller senere, på et eller annet sted (hvor kan man ikke si sikkert på forhånd), er ganske stor. Og når arten først er hjulpet frem på denne måten kan den altså gjøre resten av jobben selv. På denne måten blir altså artenes spredning og fremrykking "hakkete" og i sprang, der den på relativt kort tid kan utvide sin utbredelse ganske mye. Dette er helt typisk.

En annen måte arter kan spres på er i forbindelse med flommer der vannstand gjør at den plutselig kan ta seg forbi vandringshinder. I denne forbindelse er for eksempel Eidsfossen i Glomma i Våler kommune spesielt interessant. Vederbuk og stam forekommer naturlig hit. Hvorfor har de ikke tatt seg videre opp? De er jo mer strømsterke enn både brasme, mort, laue og gullbust som faktisk forekommer lenger opp. Uansett kan vi jo ikke utelukke at vederbuk og stam på et tidspunkt vil klare å forsere den uregulerte Eidsfossen og etablere seg lenger opp i Glomma, på HELT naturlig vis. Skal vi motarbeide dette, selv om disse artene da delvis vil kunne utkonkurrere harr, sik og ørret?

Disse eksemplene er IKKE et forsvar for den galskapen med ulovlige utsettinger av karpe som har funnet sted de siste 20 årene, men for å nyansere bildet, og vise at evolusjon og spredning ikke nødvendigvis bare var noe som skjedde før i tiden, og for å sette ting i et litt riktigere perspektiv enn den retorikken som brukes mot spredning av fisk (og andre levende organismer) i dagens debatt. Denne retorikken avslører en manglende forståelse for evolusjonens "vesen" og dens mekanismer.

Flytting av fisk i ferskvann med mål å få et bedre sportsfiske har lite eller ingenting med menneskets plass i evolusjonen å gjøre.

Jo, poenget er at intensjonene bak en handling er helt irrelevant. Uansett hvordan vi påvirker naturen, vil det også AUTOMATISK påvirke evolusjonen.

Dessuten, evolusjon defineres utvetydig som naturens egen utvikling, endring i DNA-sekvenser over tid. Bonitoer som reiser til Norge er ikke evolusjon per se. Evolusjonen skjer når genene dens endrer seg til å takle endrede omgivelser. Du har rett i at menneskene kan styre evolusjonen, men det forutsetter at vi henger rundt noen titalls eller hundretalls tusen år til - noe jeg tviler sterkt på vil skje.

jo da, men at arter flytter på seg, tar i bruk nye biotoper og påvirker andre arter er en av evolusjonens sterkeste drivkrefter. Mennesket påvirker evolusjonen så lenge vi er tilstede på jorden, akkurat som ALLE andre arter. Den største forskjellen ligger i dimensjonene; mens de fleste arter kun påvirker evolusjonen lokalt der de lever, påvirker mennesket evolusjonen globalt. I tillegg er vel mennesket den eneste arten som faktisk er i stand til å utrydde alt liv på jorden, og vi er den eneste arten som har intelligens nok til å forstå den evolusjonære rekkevidden av våre handlinger. Likevel gjør vi altså mye idiotisk, paradoksalt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget underholdene og informativ tråd.

Synd det virker som temaet er nærmest ferdig debatert.

(jeg skjønte hva du mente med engang potemkin, så du er ikke dårlig i norsk - det er vel heller det at "karpe-utsettinger" og "plettfritt rulleblad" er to begreper som sjelden benyttes i samme settning og man tenker da gjerne på person og ikke selve konsekvensen av handlingen når man hører "plettfritt rulleblad")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORTELL!!!!!!!

Altså, ikke enda fler enn dere har der borte i fjorden hos dere... Der er det jo snart på tide å utlove skuddpremie på beista :P

Var akkurat og henta et eksemplar i fryseren hos en yrkesfisker her. Han har fiska i snart femti år i området og aldri sett noe lignende før. Det mest spennende var at han lurte på om det kunne være en tunnin, men det er nok "bare" nok en stripet pelamide :) Han hadde fått 7,8 stykker i et bunngarn han har stående i Åbyfjorden litt innefor der Full City gikk på grunn i fjor. I tillegg hadde han i morges fått telefon fra en kar som hadde fått en av samme slaget på stang innover mot Langangen. Invasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall laget meg Gran Canaria metoden og til formålet, i tilfelle invasjonen fortsetter. En haug med spinner blader etter hverandre,( stor markdragg) makrellagnede kroker midt imellom og feederpose med makrellrøre foran + Xplorer1 lokkepilk påmontert en stor fiskeimitasjon i enden. Tapper ikke noe med å prøve.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall laget meg Gran Canaria metoden og til formålet, i tilfelle invasjonen fortsetter. En haug med spinner blader etter hverandre,( stor markdragg) makrellagnede kroker midt imellom og feederpose med makrellrøre foran + Xplorer1 lokkepilk påmontert en stor fiskeimitasjon i enden. Tapper ikke noe med å prøve.....

Trengte ikke så mye "tecnologi" på den jeg fikk på Grand Canaria, da beit de på abosolutt allt som hang etter båten.

En fillete gammal lilla/vit blekksprut hadde jeg på stanga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' date='06 september 2010 - 18:18' timestamp='1283789902' post='615589]

Trengte ikke så mye "tecnologi" på den jeg fikk på Grand Canaria, da beit de på abosolutt allt som hang etter båten.

En fillete gammal lilla/vit blekksprut hadde jeg på stanga mi.

Det er vel også litt flere dernede. Lokking er ihverfall ett måste, vi burkte til tiders også å spyle med vann i overflata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.