Gå til innhold
Fiskersiden

Båt til fjellvann på hytta?


Andreas
 Share

Recommended Posts

Må få overtalt min far til å kjøpe en liten robåt vi kan ha liggende ved vannet på hytta.

Kan lite eller ingenting om små robåter, så tips tas imot med åpne armer...

Det beste hadde vært en liten trepram, men båten skal ligge MYE ute og jeg orker ikke jobbe masse med vedlikhold når jeg først er på hytta for å fiske....

Pris er også vesentlig da den ikke vil bli brukt alt for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en glassfiberpram hjemme nede ved vannet, og et pluss med denne type båt er at den er lettrodd og båten er heller ikke så tung.

Å ha en egen båtplass er både fint og nødvendig, for en plass til båten bør man ha. Og siden båten ikke vil bli brukt mye, og skal være mye ute, kan du bare ta å snu den med bunnen opp, når du er på vei hjem...

Hvor du skal få tak i en slik båt vet jeg ikke, men kanskje noen andre her på forumet kan svare...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Muligens dette kan passe

https://www.fiskersiden.no/artikler/nyttig/pontong.asp

Slik jeg forstår så skal båten være veldig liten og da ser jeg for meg en og en i båten.

Pongton er jo lettvind å ta med seg også.

Ville vel satset på plast hvis ikke pongtong er noe alt., spesilet i forhold til vedlikehold.

Nja, litt klar for en litt større båt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Theri linken lenger oppe. Se på Sainman båten. Har en så å si identisk båt fra av et annet finsk fabrikat. Hvis det er litt størrelse på vannet på vannet slik at det blir noe roing er dette en idell båt, ekstremt lettrodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at hvorvidt en båt er god å ro eller ei har mer med form på skroget å gjøre enn hva den er laget av. Jeg regner ikke med at noen vil hevde at en alukano er dårligere å padle enn en glassfiberkano, på generelt grunnlag? Når det gjelder lekkasjer i aluminiumsbåter er det ikke lenger det samme problemet som det var (familien har tre stykker som er tette alle sammen, den eldste er snart 30 år), men er du usikker kan du kjøpe båt som er sveiset i steden for klinket, men det er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askeladden har flere fine båter: (men har visst sluttet å lage "småbåter") 10 og 12 foteren er relative gode robåter.

Pioner er allerede nevnt, men jeg støtter forslaget ;)

Theri har noen båter i 8-12 fot som man kan få på vannet alene.

Selv har vi en Askeladden 12 foter på hytten, går ann å få den i vannet alene, men tror nok at en størrelse mindre er lettere. Båten er forøvrig godt over 20 år, og funker glimrende forsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.