Gå til innhold
Fiskersiden

Nok er nok, nå er det nok...


Remy
 Share

Recommended Posts

I mitt liv har jeg anmeldt til politiet og meldt fra til dyrevernalliansen m.f. om revefarmer jeg kommer over i Norge på fisketurer og bilturer!!

http://www.dagbladet.no/2010/10/31/nyheter/dyremishandling/innenriks/14085693/

Men nå er det nok for min del! Ser at den ene farmen jeg har meldt i fra og også er med i denne videoen. Nå er det på tide å slutte å lukke øynene og tro at dette går over av seg selv! Bli med å støtt en god sak dere også, det hadde betydd veldig mye. Tror de fleste klarer å avse 500kr i året.

Gi din støtte her http://www.dyrebeskyttelsen.no/pels/stott-pelsdyrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gråter ikke over maten jeg spiser.

Dyr lider pga av at jeg skal leve.

Andre lider for at jeg skal leve.

Jeg er menneske. Toppen av næringskjeden.

Jeg er ikke utstyrt med empati for alt som lider for at jeg skal ha det godt.

Marken blir tredd på kroken uten at jeg tenker på dens ve og vel.

Sørgelig nok er det noen som lever i en slags boble å tror at vi kan leve det livet vi lever

uten att dyr blir slaktet-flådd-spist. Kanskje på tide med et wakeup call.

For mange år siden kjøpte jeg en pelsjakke/frakk av sau. Den har siden holdt meg god og varm.

Min erfaring er at ingenting kommer i nærheten av denne når det gjelder god varme.

Ettersom jeg kjøpte denne på loppis, har nok denne overlevd flere andre vinterjakker.

Konklusjonen min er at pels er bra. Veldig bra faktisk.

Takk til sauen som ga meg frakken sin. :closedeyes:

Men sau har vel ikke samme status i "Boblen" som alle de andre dyrene i Hakkebakkeskogen.

Det er kanskje lettere å generere penger på de virkelig søte dyrene å syne litt mer synd på dem.

For ordens skyld, så er jeg imot bevisst dyremisshandling, men jeg ser ikke forskjellen på det å spise kjøtt og gå med pels

når det kommer til dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gråter ikke over maten jeg spiser.

Dyr lider pga av at jeg skal leve.

Andre lider for at jeg skal leve.

Jeg er menneske. Toppen av næringskjeden.

Jeg er ikke utstyrt med empati for alt som lider for at jeg skal ha det godt.

Marken blir tredd på kroken uten at jeg tenker på dens ve og vel.

Sørgelig nok er det noen som lever i en slags boble å tror at vi kan leve det livet vi lever

uten att dyr blir slaktet-flådd-spist. Kanskje på tide med et wakeup call.

For mange år siden kjøpte jeg en pelsjakke/frakk av sau. Den har siden holdt meg god og varm.

Min erfaring er at ingenting kommer i nærheten av denne når det gjelder god varme.

Ettersom jeg kjøpte denne på loppis, har nok denne overlevd flere andre vinterjakker.

Konklusjonen min er at pels er bra. Veldig bra faktisk.

Takk til sauen som ga meg frakken sin. :closedeyes:

Men sau har vel ikke samme status i "Boblen" som alle de andre dyrene i Hakkebakkeskogen.

Det er kanskje lettere å generere penger på de virkelig søte dyrene å syne litt mer synd på dem.

For ordens skyld, så er jeg imot bevisst dyremisshandling, men jeg ser ikke forskjellen på det å spise kjøtt og gå med pels

når det kommer til dyrehold.

Godt det er mange som ikke tenker som deg. Det er fult mulig å bevist gjøre valget av matvarer bedre for dyrene. Frittgående høns, kjøtt fra gårder der dyrene har det bra (nei ikke gilde og firstprice) osv. Det koster mer, men det har man råd til. Om du ikke mener dette tilfellet er dyremisshandling, mangler du jaggu all form for empati. Alle kan gjøre en forskjell, spørsmålet er om man gidder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist og provoserande med slike filmer!! Dette burde eit land som Norge kunne klare å bekjempe!

Det som er like trist og provoserande et utspillet og argumentene til Potemkin!

Det er då ikkje slik at kjøtten me finner i norske butikker kommer frå dyr som blir spist levande av andre dyr og som går rundt med store opne sår!! Eg stopper der før eg lirer ut av med nokre gloser som ikkje passer seg her inne... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

natur, vilt, dyr og fiske går hånd i hånd for veldig mange veg. Det er ett såpass betent og viktig tema som regjeringen ikke vil lytte til at jeg, på ett personlig plan, sprer det til så mange jeg overhode har muligheten til. Trist og dystert, men det er virkeligheten, en virkerlighet vi kan endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er realist å tror at man ikke kan fø verden på frittgående dyr. Om dyrene har det spesiellt bedre som frittgående vet jeg heller ikke. Men vi må gjerne tro det. Smaken skal visst være bedre, så det må være grunnen , ikke for å kjøpe meg god samvittighet.

Skal jeg lage boiliemix, så går jeg for First price. Bla opp det dobbelte for frittgående hadde jeg ikke gjort.

Angående linken til Remy, så er det kanskje en ide å lese det som står skrevet.

Men jeg fant også denne artikkelen fra DB Min lenke

Har trua på at pelsdyrnæringa steller pent med dyrene sine. Hvis ikke så hadde de ikke fått solgt varene.

De er neppe de aller største kriminelle hva dyrehold angår.

Jeg har selv katt, men den slipper jeg ut når den vil. Katt fanger mus og jeg ser nytten i det å ha katt.

Jeg har ikke katt for min egen forlystelses skyld. Men så bor ikke jeg midt i byen heller.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ser med mine egne øyne teller mer enn hva enn pelsoppdretter hevder. Sett deg ved gitte pelsfarmer og se på atferden til dyrene. Om det så fantes en farm som er så flott som nevnt i linken din angående medie dekningen i 2009, så er det forsatt feil å ha en rase som sølvrev i små bur. Alle dens gener strider i mot å være innestengt på den måten. Jeg syns det bare er avskylig hvor lett du tar på det, men det kom jo ikke som en overraskelse for du har jo gitt de signalene ved andre anledninger. case :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hva noen folk mener om dette...

Støtters dyrebeskyttelsen hvert år og annser dette som velbrukte penger! Men ikke bare trenger de penger, ofte har de mangel på fungerende pcer, programvarer, hvitevarerm bur osv som de takker for. Ga de i fjor en pc til 16000 da jeg sluttet med dataspill og har ikke angret et sekund!

For dere som kanskje tenker at kjøtt og pels er like ille, ta og søk om en av disse filmene som ligger ute hvordan værstingene faktisk skaffer pelsen/skinnet og rett og slett driter i og avlive dyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen av dyrene på filmen som ble utsatt for noe verre en det naturen daglig utsetter ville dyr for.

Å bli spist levende er skjebnen til mange av byttedyrene til de store rovdyrene.

§ 3. Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ha kommet oss over stadiet med pelsdyrhold for leeeenge siden.

Tipper at disse "oppdretterne" i tillegg får subsidier ifra staten (dvs fra mine skattepenger), det provoserer.

Nei til pels sier jeg.

Dog tror jeg ikke noen SP-minister våger å gjøre noe med denne utdaterte næringa....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er mange som ikke tenker som deg. Det er fult mulig å bevist gjøre valget av matvarer bedre for dyrene. Frittgående høns, kjøtt fra gårder der dyrene har det bra (nei ikke gilde og firstprice) osv. Det koster mer, men det har man råd til. Om du ikke mener dette tilfellet er dyremisshandling, mangler du jaggu all form for empati. Alle kan gjøre en forskjell, spørsmålet er om man gidder!

:thumbsup: Tror du virkelig at dyr til Gilde og kjøtt fra Firstprice og andre billiglinjer er noe annerledes eller verre enn fra andre slakterier?

Når du kaster ut synspunkter på ting Remy så må du vite litt om hva du kaster ut. Det er faktisk vært helt andre slakterier enn gilde som har fått mest på pukklen sett ut i fra dyrevelferden. Firstprice produkter lages på en rekke slakterier på lik linje med annen produksjon, men er ett prispresset produkt som noen av grossistene selv har laget brands ut i fra. Det du virkelig burde hengt deg opp er en del av de lange dyretransportene som skjer i norge for å spare penger ved å legge ned mindre enheter. Å slakte dyr er aldrig noe trivelig sett uten ifra. Men om en ikke er vegitarianer så skal vi ha det til mat. Problemet i dag er at unger som vokser opp har mistet all kontakt med vikligheten. Kjøtt kommer fra levende dyr, og levende dyr må dø for dette enten vi liker det eller ikke. Og de mest kjente slakteriene i norge lever langt mer opp til lovverket enn mange andre. Og sett ut i fra europa og eks israel så har vi den beste dyrehelsen i norge. Langt over mange andre, og langt mindre behov for antibiotikabruk. Systemet er mye strengere. Vi har mye mindre produksjonsenheter. Pelsdyr probelmatikken blir noe helt annet. Den og kjøtt/melke produksjon er to helt forskjellige og totalt forskjellige debatter. Og hvordan vet du hva kjøtt fra gårder der dyrene har det bra befinner seg. De dyrene som har det bra havner på de samme slakteriene de og. Og for ordens skyld så er det for en bonde det mest ulønnsomme som finnes å ha dårlig dyrevelferd. Dårlig slakt, og dårlig dyr gir dårlig kvalitet, og lite melk, og dårlig betalt. Og få 10 kroner kiloen i mot å få 1 krone er mye penger. At noen faller ut i bondestanden skjer av div årsaker, og det er tragisk nok, men det skjer i alle næringer. Så kan man ta det prinsippielle debatten om pelsdyravl og produksjon. Sau ligger ikke under dette. Det er pelsverk som mink og rev mm. Det er ikke matproduksjon. Dyrene som har det bra henger ikke sammen med gilde og firstprice. Det henger sammen med gården dyrene er på. Tine og Gilde har kontroller og følger opp de gårdene de har avtale med. Og det er en vinn vinn situasjon og ha kvalitet i alle ledd. Det som du bør bekymre deg over er den stadige klagingen på priser på mat i norge. Så vil man ha stordrift og nedleggelser av mindre enheter så kan man gå for det, og med resultat dårligere dyrehelse. Det er bra og være engasjert, men en bør jo holde tunga i rett munn. Pelsdyr er en prinsipp debatt jeg ser at kan diskuteres, men ikke i et sammensurium med matproduksjon. Og frittgående høns går ikke fritt ute. Men 1000 vis på ett gulv inne.... Blir det bedre egg av det? Vi ønsker vel kanskje å tro det, og vi ønsker vel mulig å tro at de har det bedre....Så jeg tror det kan være ok å holde pelsdyr og matproduksjon i foskjellige diskusjoner.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fremdeles ikke forskjellen på avl av mat eller pels. Mulig jeg ikke er grepet av Bambisyndromet.

Les mer om pelsdyr her: Min lenke

Jeg overlater ansvaret for å sikre dyrs velferd i bur til de som kan dette.

De som ikke holder de kravene som er satt, burde heller ikke holde på med dyrehold uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambisyndrom? Pels er kun for vår egen fåfengelighet, total unyttig. Mat er viktig for menneskenes fremtidige overlevelse. Det er den moralske forskjellen jeg vil fremheve. Har igrunn synes hele pelsmotstanden har vært noe opphauset, helt til disse oppslagene i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns noen får sette seg litt bedre inn i problematikken: Dette er dyr som åpenbart lider og har en adferd deretter. Dessuten kan det virke som at man har gjort lite for å bedre forholdene.

Burhøns kan man til en viss grad sammenligne med, men er ikke i nærheten av alvorlighetsgrad idag dvs broilerproduksjonen syns jeg er avskyelig.

Dessuten tror jeg stadig flere har gått over til frittgående (jada, vet at det er begrenset)og økologisk har vel høna det som "plommen i egget" for å si det sånn.

Når det gjelder kyr på bås så er det pålagt - såvidt jeg husker - minst 2 mnd ute. Mange har også gått over til løsdrift hvor kyrne går løs i en større binge. Økologisk stiller enda strengere krav.

Dessuten - trenger vi pels fra pelsdyr idag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står til slutt i artikkelen, er det bare tull det da?

Avviser- Bildene beskriver ingen reell situasjonen. Aktivister har tatt seg inn om gårdene om natta og skremt opp dyrene. I tillegg har de filmet i sykeavdelingene på gårdene for å forsterke vrengebildet. Dette er ikke den reelle situasjonen i næringen, sier lederen til Dagbladet.

Skadsem, har sett gjennom noe av billedmaterialet NRK sitter på. Han understreker at han ikke liker å se dyr lide, men mener de fleste oppdretterne tar godt vare på dyrene. I stedet kommer han nå med kraftig kritikk av dyrevernorganisasjonene.

- Det er en liten del av det norske folket som med slike metoder utfører kriminelle handlinger mot bransjen. De bryter seg inn på natten, tar med seg media og skremmer dyrene, sier han.

Føler ikke noe behov for å forsvare pelsdyrbransjen, for som Geirm spør - trenger vi egentlig pels fra pelsdyr i dag?

Men prøver dyrevernsaktivistene å lure oss igjen?

Er det reelt at det er så ille? Eller har de jukset med "dokumentasjon" - igjen?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Tror du virkelig at dyr til Gilde og kjøtt fra Firstprice og andre billiglinjer er noe annerledes eller verre enn fra andre slakterier?

Når du kaster ut synspunkter på ting Remy så må du vite litt om hva du kaster ut. Det er faktisk vært helt andre slakterier enn gilde som har fått mest på pukklen sett ut i fra dyrevelferden. Firstprice produkter lages på en rekke slakterier på lik linje med annen produksjon, men er ett prispresset produkt som noen av grossistene selv har laget brands ut i fra. Det du virkelig burde hengt deg opp er en del av de lange dyretransportene som skjer i norge for å spare penger ved å legge ned mindre enheter. Å slakte dyr er aldrig noe trivelig sett uten ifra. Men om en ikke er vegitarianer så skal vi ha det til mat. Problemet i dag er at unger som vokser opp har mistet all kontakt med vikligheten. Kjøtt kommer fra levende dyr, og levende dyr må dø for dette enten vi liker det eller ikke. Og de mest kjente slakteriene i norge lever langt mer opp til lovverket enn mange andre. Og sett ut i fra europa og eks israel så har vi den beste dyrehelsen i norge. Langt over mange andre, og langt mindre behov for antibiotikabruk. Systemet er mye strengere. Vi har mye mindre produksjonsenheter. Pelsdyr probelmatikken blir noe helt annet. Den og kjøtt/melke produksjon er to helt forskjellige og totalt forskjellige debatter. Og hvordan vet du hva kjøtt fra gårder der dyrene har det bra befinner seg. De dyrene som har det bra havner på de samme slakteriene de og. Og for ordens skyld så er det for en bonde det mest ulønnsomme som finnes å ha dårlig dyrevelferd. Dårlig slakt, og dårlig dyr gir dårlig kvalitet, og lite melk, og dårlig betalt. Og få 10 kroner kiloen i mot å få 1 krone er mye penger. At noen faller ut i bondestanden skjer av div årsaker, og det er tragisk nok, men det skjer i alle næringer. Så kan man ta det prinsippielle debatten om pelsdyravl og produksjon. Sau ligger ikke under dette. Det er pelsverk som mink og rev mm. Det er ikke matproduksjon. Dyrene som har det bra henger ikke sammen med gilde og firstprice. Det henger sammen med gården dyrene er på. Tine og Gilde har kontroller og følger opp de gårdene de har avtale med. Og det er en vinn vinn situasjon og ha kvalitet i alle ledd. Det som du bør bekymre deg over er den stadige klagingen på priser på mat i norge. Så vil man ha stordrift og nedleggelser av mindre enheter så kan man gå for det, og med resultat dårligere dyrehelse. Det er bra og være engasjert, men en bør jo holde tunga i rett munn. Pelsdyr er en prinsipp debatt jeg ser at kan diskuteres, men ikke i et sammensurium med matproduksjon. Og frittgående høns går ikke fritt ute. Men 1000 vis på ett gulv inne.... Blir det bedre egg av det? Vi ønsker vel kanskje å tro det, og vi ønsker vel mulig å tro at de har det bedre....Så jeg tror det kan være ok å holde pelsdyr og matproduksjon i foskjellige diskusjoner.

Bare for å svare deg kjapt, handler du lokale varer fra gode gårder så slakter de på stedet. Det er også ett fåtall slakterier og utsalgsteder som selger varene videre. De sender ikke dyrene på langtransport. Ca 200 000 dyr dør i året i transporten, jeg vet godt om dette problemet og problematikken. For min egen del er jeg bare sjokkert over at noen av dere argumenterer mot dette, at dere virkelig prøver å ta en næring som dette i forsvar. Akkurat det blir jeg rystet og oppriktelig lei meg for. Kan ei skjønne at det er noe å lage en voldsom diskusjon ut av. Er ikke dette noe som faller naturlig for mennesker å ta ett krafttak mot? BAN, det du skriver er jo helt absurd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står til slutt i artikkelen, er det bare tull det da?

Avviser- Bildene beskriver ingen reell situasjonen. Aktivister har tatt seg inn om gårdene om natta og skremt opp dyrene. I tillegg har de filmet i sykeavdelingene på gårdene for å forsterke vrengebildet. Dette er ikke den reelle situasjonen i næringen, sier lederen til Dagbladet.

Skadsem, har sett gjennom noe av billedmaterialet NRK sitter på. Han understreker at han ikke liker å se dyr lide, men mener de fleste oppdretterne tar godt vare på dyrene. I stedet kommer han nå med kraftig kritikk av dyrevernorganisasjonene.

- Det er en liten del av det norske folket som med slike metoder utfører kriminelle handlinger mot bransjen. De bryter seg inn på natten, tar med seg media og skremmer dyrene, sier han.

Føler ikke noe behov for å forsvare pelsdyrbransjen, for som Geirm spør - trenger vi egentlig pels fra pelsdyr i dag?

Men lar de store massene seg lure av fanatiske dyrevernsaktivister igjen?

Er det reelt at det er så ille?

Kjenner til et tilfelle der dyrevernaktivister brøt seg inn om natten og skremte dyrene slik at de gikk helt amok.

Når en haug med fremmede folk kommer brasende inn med lys og kamera så skaper det panikk. Det kan man se på flere av klippene her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til et tilfelle der dyrevernaktivister brøt seg inn om natten og skremte dyrene slik at de gikk helt amok.

Når en haug med fremmede folk kommer brasende inn med lys og kamera så skaper det panikk. Det kan man se på flere av klippene her også.

Kjenner til tre tilfeller der jeg har stått på avstand med kikkert og fulgt med i timesvis der samtlige av dyrene har abnormal oppførsel. Heldigvis tror Brekk på saken, men om han er tøff nok til å ta livet av en næring som ikke har livets rett, er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/11/01/nyheter/pelsdyrneringen/dyrebeskyttelsen/innenriks/lars_peder_brekk/14089436/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må selvsagt gjøre hva vi kan for å få dyra til å trives på gården og under frakt,men vi må samtidig tolerere at dyra vi spiser påføres et visst ubehag i forbindelse med oppdrett,frakt til slakteri osv.

Jeg ser det ikke som noe stort mål at mink og rev skal ha det fint i bura sine,da jeg ikke tror at dette er mulig. Rev og minkfarmer må legges ned,så enkelt er det.

Jeg har selv vært på besøk på mink/revefarm når jeg var ung og ikke hadde noen sterke meninger om saken. Husker godt hvor rystet jeg ble av hva jeg så. Stressa dyr som sprang i ring hele tia mm.(det var ikke natt,og vi var ikke mange,og ingen kamera;) )

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.