Gå til innhold
Fiskersiden

Nok er nok, nå er det nok...


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjenner til tre tilfeller der jeg har stått på avstand med kikkert og fulgt med i timesvis der samtlige av dyrene har abnormal oppførsel. Heldigvis tror Brekk på saken, men om han er tøff nok til å ta livet av en næring som ikke har livets rett, er en annen sak. http://www.dagbladet.no/2010/11/01/nyheter/pelsdyrneringen/dyrebeskyttelsen/innenriks/lars_peder_brekk/14089436/

Å observere på avstand er en grei måte å få dokumentert hva som er normalt på den aktuelle plassen. Da kan man samle nok kunnskap til at man kan varsle dyrevernsnemda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min generelle erfaring med dyrevernsaktivister og lignende er at de som regel ikke sjekker fakta, har et ekstremt unyansert syn på saken og i det hele tatt skyter seg selv i foten så ofte at de gjør mere skade for saken enn nytte. Jeg har ingen tiltro til dokumentasjon de kommer med.

Men Jeg synes at pelsdyrfarmere burde være utdødd som næringsvei. Tviler på at det går an å drive med slikt og generere nok overskudd (uten subsidier) til at det egentlig er noe vits i å holde liv i næringen.

Dyrene ville ikke vært i live hvis de ikke var dyrket frem, men det er ikke noe argument for å plage dem.

Dog tviler jeg på at regjeringen gidder å bry seg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å svare deg kjapt, handler du lokale varer fra gode gårder så slakter de på stedet. Det er også ett fåtall slakterier og utsalgsteder som selger varene videre. De sender ikke dyrene på langtransport. Ca 200 000 dyr dør i året i transporten, jeg vet godt om dette problemet og problematikken. For min egen del er jeg bare sjokkert over at noen av dere argumenterer mot dette, at dere virkelig prøver å ta en næring som dette i forsvar. Akkurat det blir jeg rystet og oppriktelig lei meg for. Kan ei skjønne at det er noe å lage en voldsom diskusjon ut av. Er ikke dette noe som faller naturlig for mennesker å ta ett krafttak mot? BAN, det du skriver er jo helt absurd....

:) Har forsåvidt ikke argumentert i mot deg på pelsdyrfarmer, men bare sagt at det med gårdsdrift og husdyr ikke er i samme linje o det hele tatt. Det er to forskjellige debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ha kommet oss over stadiet med pelsdyrhold for leeeenge siden.

Tipper at disse "oppdretterne" i tillegg får subsidier ifra staten (dvs fra mine skattepenger), det provoserer.

Nei til pels sier jeg.

Dog tror jeg ikke noen SP-minister våger å gjøre noe med denne utdaterte næringa....... :)

Du verden så enig jeg er i alt du sier. Uten at det er så rart når du heier på et så flott fotballag.

Det er helt søkt å sammenligne oppdrett av dritt til fiffen med kjøttproduksjon forøvrig, selv om det er store utfordringer knytta til det dyreholdet også.

Framtida på en klode med mye folk er uansett korn og belg, med fisk og kjøtt som luksus innimellom. Pels er uansett langt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt liv har jeg anmeldt til politiet og meldt fra til dyrevernalliansen m.f. om revefarmer jeg kommer over i Norge på fisketurer og bilturer!!

http://www.dagbladet.no/2010/10/31/nyheter/dyremishandling/innenriks/14085693/

Men nå er det nok for min del! Ser at den ene farmen jeg har meldt i fra og også er med i denne videoen. Nå er det på tide å slutte å lukke øynene og tro at dette går over av seg selv! Bli med å støtt en god sak dere også, det hadde betydd veldig mye. Tror de fleste klarer å avse 500kr i året.

Gi din støtte her http://www.dyrebeskyttelsen.no/pels/stott-pelsdyrene

Som om disse folka stopper ikke med revene,snart kommer de og tar fra deg fiske stanga.Du plager jo vettet av de stakkars fiskene ,...,,..m,, ckxnv....

Har mye i mot disse folkene som håver inn penger og bruker dem i hytt og dyne vær...

Synes ikke dette var et teme for fisker siden i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om disse folka stopper ikke med revene,snart kommer de og tar fra deg fiske stanga.Du plager jo vettet av de stakkars fiskene ,...,,..m,, ckxnv....

Har mye i mot disse folkene som håver inn penger og bruker dem i hytt og dyne vær...

Synes ikke dette var et teme for fisker siden i det hele tatt..

Nå er det stor forskjell på å være paranoid for at noen skal stoppe fiske ditt og realist og støtte en god sak! Og skulle det vise seg at det er dyreplageri å fiske, så slutter jeg med fiskingen! Værre er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Richard. Støtter man slike krefter så kommer turen til fiskingen etter hvert.

Disse grupperingene trenger hele tiden en motstander de kan kjempe mot - det er det de tjener penger på – så hjelper man de å ”vinne” en kamp finner de noe nytt de må sloss mot. Og finner de ikke noe dyremishandling noe sted konstruerer de noe med hjelp av manipulering og film.

Om noen år ”dokumenterer” de samme menneskene at fisking er alvorlig dyreplageri.

Lett for deg å si at du slutter med fisking dersom det viser seg at fisking er dyreplageri. Men hva om det ikke viser seg, men at dyrevernorganisasjonene påstår det mens du er uenig, hva gjør du da?

Fisker videre, verre er det ikke sier du.

Jeg sier heller: Våkn opp og se hvilke krefter du faktisk støtter!

(Og med "krefter" mener jeg ikke normal skepsis mot pelsdyroppdrett og slikt, men fanatiske dyrevernorganisasjoner - som du tydeligvis er helt ukritisk til)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Richard. Støtter man slike krefter så kommer turen til fiskingen etter hvert.

Disse grupperingene trenger hele tiden en motstander de kan kjempe mot - det er det de tjener penger på – så hjelper man de å ”vinne” en kamp finner de noe nytt de må sloss mot. Og finner de ikke noe dyremishandling noe sted konstruerer de noe med hjelp av manipulering og film.

Om noen år ”dokumenterer” de samme menneskene at fisking er alvorlig dyreplageri.

Lett for deg å si at du slutter med fisking dersom det viser seg at fisking er dyreplageri. Men hva om det ikke viser seg, men at dyrevernorganisasjonene påstår det mens du er uenig, hva gjør du da?

Fisker videre, verre er det ikke sier du.

Jeg sier heller: Våkn opp og se hvilke krefter du faktisk støtter!

Er faktisk veldig våken Svein, og igjen skjønner jeg ingen som på liv og død vil, eller kan støtte en slik næring. Det er faktisk klin kokkos umulig for dere å forklare hvorfor man bare skal lukke øynene og la det gå. Toppen av egoisme må være å se bort fra dyremisshandling på det groveste fordi man er redd for at sin egen hobby skal komme under søkelyset. Sier seg selv at det er temmelig far out! Uansett, om 2% av de som har lest tråden over 600 ganger har støttet saken, er det verd det i det hele og brede. At dyrebeskyttelen i Norge er en fanatisk organisasjon har du vel ikke gjort hjemmeleksene dine med en slik påstand. At det finnes utbryter grupper som kanskje er langt mer ekstreme, ja, men de er nødvendige for å gjøre "dritt" jobben de andre ikke gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at jeg (og sikkert mange andre) ikke tror på den videoen! Og jeg tror heller ikke på det dyrevernorganisasjonene sier.

Hvis noen seriøse sjekker forholdene i pelsdyrfarmer og ser at det er så ille som det blir påstått - ja, da kan du begynne å snakke om at det er dårlig gjort å ikke engasjere seg.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at jeg (og sikkert mange andre) ikke tror på den videoen! Og jeg tror heller ikke på det dyrevernorganisasjonene sier. Og jeg har heller ingen grunn til å tro på dem.

Hvis noen seriøse sjekker forholdene i pelsdyrfarmer og ser at det er så ille som det blir påstått - ja, da kan du begynne å snakke om at det er dårlig gjort å ikke engasjere seg.

I fjor når samme saken var oppe ble det avdekket samme forhold av bla NRK og Mattilsynet. Forhåpentligvis stenges næringen, uavhengig skader eller ikke. Ingen av rasene de bruker kommer noen gang til å ha godt av å stå i små bur! Jeg syns det er trist at du avfeier dette som en bagatell, jeg trodde ikke det om deg, men man kan jo ta feil. Du må slutte og tro på det meste av nyheter også da Svein siden meste parten av nyhets bilde er oppdaget og formet av uahengige kilder som selger videre til nyhetsbyråer. Men jeg vil gjerne at du redegjør at organisasjonen det er snakk om og organisasjonen som det er snakk om å støtte ikke er til å tro på! Kom med fakta som viser at dyrebeskyttelsen i Norge er feilaktige i sitt arbeid. De bevisene jeg har sett som er mot de er kun ene og alene fra pelsoppdretterne eller forbundet deres

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser med mine øyne(fra gårdsbrukers vinkel) er at dette virker som eksempler på at ikke alle kan være flinke i alt. Dyrene blir helt åpenbart påført unødig ubehag, men her skulle det vært ett kontrollorgan som sikkeret ikke bare dyrenes ve og vel, men også kvaliteten på produkter og fasilitene som dyrene går i. Dette er vel såvidt meg bekjent kotymet i melkebrasnjen hvor mattilsynet har både myndighet og folk i feleten til å ta seg av slike saker. De burde ha myndighet til å straffe, frata farmens rett til å drive med dyr og akutt avrette lidende dyr. Bønder er kremmere.. har altid vært og kommer til å måtte være det i fremtiden også og vil derfor prøve å gjøre penger der det finnes, men dem vil alltid måtte følge myndighetenes krav så lenge myndigheten også subsidierer deres drift. Man kan se bønder som har satset og bommet på invisteringer overalt i norge, men da ofte med varer som ikke har så pene øyne som rev og mink. Bøndene vil jo ofte at alt skal gå bra, men bønder er folk de også. Gjør feil gjør dem også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor når samme saken var oppe ble det avdekket samme forhold av bla NRK og Mattilsynet. Forhåpentligvis stenges næringen, uavhengig skader eller ikke. Ingen av rasene de bruker kommer noen gang til å ha godt av å stå i små bur! Jeg syns det er trist at du avfeier dette som en bagatell, jeg trodde ikke det om deg, men man kan jo ta feil. Du må slutte og tro på det meste av nyheter også da Svein siden meste parten av nyhets bilde er oppdaget og formet av uahengige kilder som selger videre til nyhetsbyråer. Men jeg vil gjerne at du redegjør at organisasjonen det er snakk om og organisasjonen som det er snakk om å støtte ikke er til å tro på! Kom med fakta som viser at dyrebeskyttelsen i Norge er feilaktige i sitt arbeid. De bevisene jeg har sett som er mot de er kun ene og alene fra pelsoppdretterne eller forbundet deres

Så enkelt er det vel ikke. Den samme metoden kunne like gjerne vist det samme bildet når det gjelder både frittgående høns og storfehold hos trivelige norske småbruk. Det er et spørsmål om utvalg av produsenter og hvilke bilder en velger å vise. Dyretragedier er dessverre ikke uvanlig. At dyrevernere i Norge skulle vise et objektivt og balansert bilde av norsk pelsdyrnæring er like sannsynlig som at Paul Watson lager propaganda for hvalfangst. Dette vet du.

Personlig har jeg ikke tatt noen klar stilling hverken for eller mot pelsdyrnæringen. Avgjørende for meg er ikke om man spiser rev og mink eller ikke, landbruk handler om å levere gode og nyttige produkter til en fortjeneste. Pelsdyrnæringen oppfyller alle disse kravene. Hvis dyrevennene synes det er for galt at dette ikke er matproduksjon kan de jo spise rev. Reven er dau og jeg tipper den ikke bryr seg om den blir spist eller bare flådd.

Avgjørende for meg er om man kan drive denne virksomheten innenfor akseptable rammer når det gjelder dyrevelferd. Da må man som du helt riktig påpeker avle på arter som ikke lider av å stå i bur. Om dette går eller ikke vet jeg for lite om. Men helt overbevist er jeg ikke.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite til overs for måten pelsdyrnæringen drives på. Men derfra til å støtte dyrebeskyttelsen er det for meg et langt skritt. Her er en grunn:

Vedr. "Skolestangprosjektet 2003"

Dyrebeskyttelsen Norge stiller seg kritisk til "Skolestangprosjektet", der Statskog, Norges jeger- og fiskeforbund og Sølvkroken AS skal dele ut 40 000 meitemarkfiskestenger til skolebarn.

Dyrebeskyttelsen Norge mener at fisk er i stand til å føle smerte. Dette støttes også av nye forskningsresultater. Se eksempelvis disse nettsidene:

http://www.pubs.royalsoc.ac.uk

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2983045.stm

Statens dyrehelsetilsyns vurdering av fisks smerteopplevelse kan leses her:

http://www.dyrehelsetilsynet.no/dyrevern/tema/dbaFile6659.html

Dyrebeskyttelsen Norge mener at eventuell tvil om fiskens smertefølelse må komme fisken til gode.

Dyrebeskyttelsen Norge er positiv til at barn blir interessert i natur og friluftsliv, men vi mener at dette kan oppnås på andre måter. Istedenfor fiskestenger, kan barna bli utstyrt med for eksempel kikkerter eller fotoapparater. Eller de kan få gratis telt og soveposer, sammen med en oppfordring om å reise på campingturer med klassen.

Det er fullt mulig å glede seg over naturen og dets mangfold uten å måtte påføre andre arter smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Noen av disse organisasjonene tenderer klart til det fanatiske. Den dagen de ikke kan finne pelsdyr "å kjøre med" så blir det noe annet angripelig. Det er sikkert mulig at små rovdyr ikke burde være i bur, men det er uendelig mye som "ikke burde ha vært".

Fiske har vært oppe i noen tilfeller, bruk av mark til fiske, og det som skremmer meg er at "dyrebeskyttelsen" henger seg på. Så jeg vil vente med å dømme alt nord og ned til jeg ser hva det ligger i dette. Nå er det vel allerede kommet frem at det var fra "behandlingsrom" for syke dyr noen av bildene kom fra. Men jeg skal strekke meg i hvertfall til å være enig at noen av de dyrene under behandling burde vært avlivet umiddelbart. Men jeg klarer ikke og la mer eller mindre fanatiske org. alene sette den korrekte fasit. Selv om pelsdyrhold ikke kommer inn under matnyttig produksjon.

Men siden vi er i en fiske tråd så er heller ikke sportsfiske, c&r, eller annet vi driver med matnyttig eller nødvendig for å overleve. Så hvem står for hugg neste gang.....det er jo ikke spesielt dyrevennlig å taue på en fisk en god stund heller.

Så jeg har hverken tenkt å henge meg med dyrenes velferd eller andre. Ikke har jeg tenkt å leve av gras, men jeg har tenkt å fiske, og sette sette tilbake fisk, og spise fisk i fremtiden.

Jeg har til og med tenkt å jakte, både fugl, elg og hjort. Og det vil skje at jeg en gang i blandt skadeskyter. Akkurat som det hender at det sitter en fisk feilkroket en gang i blandt. Men ved uhell så gjør man det en kan for å unngå lidelser mer enn nødvendig. Så tenk dere litt om føre en uhemmet lar seg rive med av en liten gruppes synspunkter alene..Neste gang er det fort sportsfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det blitt av den gode gammle gjengen som turde å hoppe over gjerdene, drepe de skadde dyrene som lider, riste eierne å virkelig gjøre noe ??

Nå står alle uttafor å titter, ingen tar affære...... trist.

Alle Lamaene som daua her om dagen..... "Bonden KAN bli fratatt retten til å holde dyr på¨gården sin", fy f"&N sier jeg.

Dette er grovt, såppas grovt at de BØR få LAAAAAAAAANGE ubetingede straffer å satt inn i "vanlig fengsler" med "vanlige fanger" som sitter for annen grov krimminalitet.

Savner action å ikke bare prat, pengestøtte vill jeg gi men ikke til organisasjoner som bruker mere på å trykke propaganda i fine farge brosjyrer som koster masse penger, men til de som hopper over gjærdet å gjør noe HVOR ER DE BLITT AV ?? jeg blir med........

(Peker ingen fingre)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre Gabbe og den andre som snakka om penger. Er det virkelig slik at dere tror dyrebeskyttelsen eller for den saks skyld nettverk for dyrs frihet faktisk tjener penger på det de driver med?

Der er vel ca. like sannsynlig som at Remy blir millionær på FS.

Jeg ække uenig i at dette er til dels fanatisk organisasjoner, men så lenge de bruker tid og krefter på å sloss for/mot noe jeg støtter har jeg ingen problemer med å støtte de. Det går forøvrig også ann å støtte antipelsarbeid uten å støtte den generelle organisasjons til NFDF gjennom http://www.forbypels.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et land hvor det er høyere straffer for å kopiere en 50 lapp å bruke den enn å misbruke et barn sexuellt er det ikke overraskende at ingen kontrolerer sånne plasser.

Å når tillfeller som dette kommer fram er det kun en smekk på lanken å ikke noe mere, eller er det noen som faktisk har fått en skikkelig dom for dette i Norge ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :thumbsu:' timestamp='1288634587' post='627645]

Hvor er det blitt av den gode gammle gjengen som turde å hoppe over gjerdene, drepe de skadde dyrene som lider, riste eierne å virkelig gjøre noe ??

Nå står alle uttafor å titter, ingen tar affære...... trist.

Alle Lamaene som daua her om dagen..... "Bonden KAN bli fratatt retten til å holde dyr på¨gården sin", fy f"&N sier jeg.

Dette er grovt, såppas grovt at de BØR få LAAAAAAAAANGE ubetingede straffer å satt inn i "vanlig fengsler" med "vanlige fanger" som sitter for annen grov krimminalitet.

Savner action å ikke bare prat, pengestøtte vill jeg gi men ikke til organisasjoner som bruker mere på å trykke propaganda i fine farge brosjyrer som koster masse penger, men til de som hopper over gjærdet å gjør noe HVOR ER DE BLITT AV ?? jeg blir med........

(Peker ingen fingre)

Eg er med!! :thumbsup:

Endret av Gogangfiskestang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på å være paranoid for at noen skal stoppe fiske ditt og realist og støtte en god sak! Og skulle det vise seg at det er dyreplageri å fiske, så slutter jeg med fiskingen! Værre er det ikke

Påstår du med dette at fisken trives med at du kroker den, og at den også trives med å kjempe imot det press du legger i et snøre den der blitt festet til slik at den ikke fritt kan svømme i den retning den vil. Mener du også med dette at fisken trives med at du uttretter den slik at dens muskelmasse blir lammet av melkesyre, slik at den til slutt må gi opp kampen i sitt håp om at du bare er en av disse som plager den litt, og ikke ute etter dens matverdi. (en slik C&R fantast)

Tror saktens du burde slutte å fiske med krok og snøre, for du kan vel ikke komme bort ifra at du plager fisken kun for din egen tilfredsstilleses skyld?

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at jeg (og sikkert mange andre) ikke tror på den videoen! Og jeg tror heller ikke på det dyrevernorganisasjonene sier.

Hvis noen seriøse sjekker forholdene i pelsdyrfarmer og ser at det er så ille som det blir påstått - ja, da kan du begynne å snakke om at det er dårlig gjort å ikke engasjere seg.

Enig med deg i noe av det du skriver, Gabbe.

Men mener du virkelig at SP m/Brekk i spissen i det hele tatt kan bli tatt seriøst?

Hele problemstillingen her er at Pelsnæringen bør være en utdødd næring, og det for lenge siden. At våre "politikere" ikke har hatt baller til å gjøre de nødvendige grep, er en stor bommert.... :thumbsup:

Jensemann har selvfølgelig løpt og gjemt seg, som han pleier.....

Men tviler på at Remy hadde sluttet å fiske, selv om det hadde kommet noen psykopatiske dyrevernfanatikere og sagt at det var dyreplageri. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.