Gå til innhold
Fiskersiden

Nok er nok, nå er det nok...


Remy
 Share

Recommended Posts

Påstår du med dette at fisken trives med at du kroker den, og at den også trives med å kjempe imot det press du legger i et snøre den der blitt festet til slik at den ikke fritt kan svømme i den retning den vil. Mener du også med dette at fisken trives med at du uttretter den slik at dens muskelmasse blir lammet av melkesyre, slik at den til slutt må gi opp kampen i sitt håp om at du bare er en av disse som plager den litt, og ikke ute etter dens matverdi. (en slik C&R fantast)

Tror saktens du burde slutte å fiske med krok og snøre, for du kan vel ikke komme bort ifra at du plager fisken kun for din egen tilfredsstilleses skyld?

akkurat det finnes det ingen beviser på og derfor kan man fortsette å praktisere fiske. Så mot at du kan bevise det motsate, så er det ingen vekt i argumentet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Røyk var vel bra for helsa også, til man begynte å forske på det.

Å få en krok i kjeften og kjempe for livet til man er så sliten og gir opp..er vel bare snakk om forskning her også..

Men å skyte seg selv i foten fordi man vil bli kvitt hodepina er vel ikke så lurt..

Edit: sorry avsporinga, men måtte få det ut.

OT:

Noen pelsfarmer er verre enn andre, å gå innestengt i et bur hele livet er ikke bra. Men velger å tru at flesteparten av farmene er bra, ellers hadde myndighetene stengt alle som en for lenge siden. Blir litt som å si at om en mishandler kattene sine, så mishandler alle kattene sine. Og da må man avskaffe katter som lever i fangenskap/ikke lever i naturen..

Endret av Millionas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forsket en del på fisk, og de fleste er enige i at fisk ikke kjenner smerte slik som vi opplever den.

Har selv også håndtert noen millioner fisk, og kan ikke se at smerte er noe som plager den. Derimot liker den ikke å bli plukket opp av vannet.

Pattedyr som mink, rev og mennesker har en mye mer komplisert hjerne og nervesystem en fisk. Sanseinntrykkene hos pattedyr og fisk kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidestiller du det aktuelle temaet med fiske du bedriver burde du slutte å fiske i går!

Selvfølgelig sidestiller jeg ikke pelsdyrnæring med sportsfiske. Jeg har ikke noe imot verken sportsfiske eller pelsdyrnæring under forutsetning at målet alene ikke er å plage fisk eller pelsdyr.

Argumenter som mange har at vi ikke har behov for pels i dagens samfunn er vel egentlig uholdbare, for det er jo i såfall bare et av mange produkter man om nødvendig kan klare seg uten, også det å bedrive sportsfiske.

Det var jo saktens du selv som brakte dette med sportsfiske og dyreplageri på bane. Det var dette jeg kommenterte:

Nå er det stor forskjell på å være paranoid for at noen skal stoppe fiske ditt og realist og støtte en god sak! Og skulle det vise seg at det er dyreplageri å fiske, så slutter jeg med fiskingen! Værre er det ikke

Om fisk føler smerte som mennesker kan vel egentlig ingen fastslå, men at den kan føle ubehag hersker det visst ingen tvil om:

Her er uttalelser fra en gammel studie (2003) http://www.firstscience.co.uk/site/editor/024_ramblings_05092003.asp

Her er faktisk litt fra en nyere (2010) http://www.sciencedaily.com/releases/2010/01/100112090126.htm

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men ingenting er bevist den dag i dag om den føler smerte ved fisking. Det er langt fra en krok i munnen til gift/medikamenter som går på sentral nerve systemet og ubehag i temperturer som heller vitner om instinkt til å overleve. Og jeg akter ikke å fortsette debatten med deg i denne tråden og stjele fokus fra opprinnelsen til tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er med!! :)

Hvem skal vi "besøke" først ;)

Snakka litt om dette på jobb i dag, der er det folk som har sønner i oppdretten å som også har kjennskap til pelsdyrfarmdrift. (har vært pelsdyrfarm på Bokn)

14 dagers varsel får de før en eventuell inspeksjon, altså veldig god tid til å "rydde" før inspektørene kommer å da er selvfølgelig allt på stell.

Dette er lattelig, varsling om inspeksjon bør ikke forekomme.

Folk tier, det er også et problem.

En bonde mange veit hvem er lot skadde dyr ligge til de døde av seg selv, han brydde seg ikke å ingen sa noe eller rapporterte det men alle viste om det.

På små steder hvor alle kjenner alle tror jeg dette er normalt, desverre.

Tenk om en pedo får 14 dagers varsel før pc sjekk hjemme i huset hans....... tviler sterkt på at at pcn han bruker er den som er i hjemmet når inspekjonen av hard disk osv skal foretas, eller den er helt renset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tier lokalmiljøet om dyremishandling, så blir det fort vanskelig.

Synd for de som ønsker og kan drive dette innenfor regelverket med margin.

Uten at det har noe med saken å gjøre, så er eneste og sikreste måten å gjør data utilgjengelig på harddisk, er å knuse disken.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1288719137' post='627863]

Hvem skal vi "besøke" først :thumbsup:

Snakka litt om dette på jobb i dag, der er det folk som har sønner i oppdretten å som også har kjennskap til pelsdyrfarmdrift. (har vært pelsdyrfarm på Bokn)

14 dagers varsel får de før en eventuell inspeksjon, altså veldig god tid til å "rydde" før inspektørene kommer å da er selvfølgelig allt på stell.

Dette er lattelig, varsling om inspeksjon bør ikke forekomme.

Folk tier, det er også et problem.

En bonde mange veit hvem er lot skadde dyr ligge til de døde av seg selv, han brydde seg ikke å ingen sa noe eller rapporterte det men alle viste om det.

På små steder hvor alle kjenner alle tror jeg dette er normalt, desverre.

Tenk om en pedo får 14 dagers varsel før pc sjekk hjemme i huset hans....... tviler sterkt på at at pcn han bruker er den som er i hjemmet når inspekjonen av hard disk osv skal foretas, eller den er helt renset.

Har selv vært inne på farmen ved boss plassen fikk fin omvinning på hele sulamitten og her var det fint og reint.Ingen skada dyr eller slikt.kun en enslig rømling som jeg hjalp og fange. :)

Mye av denne debatten handler om de som er useriøse.Har selv kaniner og det hender at disse skader seg inne i buret.Er det slik at viss en da ser på mitt antall 8 stykk kaniner 1 Skadet så må vi slutte med kaniner i norge? at dyr blir skadet både i bur og natur fåre kommer Skal vi da avlive alle dyr i natuern fordi en viss andel dyr er skadet?? Sier bare skjerpings.. Ha gode kontroller og luk ut de useriøse og støtt opp om de som driver seriøst.Det er så mange hyklere som bedriver selv bedrag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er et villspor å gjøre denne diskusjonen til en prinsippdiskusjon om hvorvidt det er moralsk riktig å utnytte dyr til å skaffe oss klær. For er ikke klær et primærbehov på lik linje med mat for oss mennesker, ihvertfall for oss som ikke bor i tropiske strøk? Kjernen i denne diskusjonen er hvordan dyrene behandles. Og hvis næringen ikke klarer å drive lønnsomt uten å plage dyrene, ja da er vel konklusjonen at det ikke er liv laga for denne næringen? Jeg savner for øvrig den samme tilnærmingen når det gjelder fiskeoppdrett. Uansett fortjener dyrebeskyttelsen cred for at de dokumenterer overtramp i pelsnæringen; enten må næringen skjerpe seg, eller så får noen se til å stoppe galskapen.

Men å gå derfra til å støtte dyrebeskyttelsen på et mer generelt grunnlag, det vil jeg ikke. Til det har dyrebeskyttelsen for mange svin på skogen, og et ALT for fundamentalistisk og misforstått syn på biologiske kjensgjerninger. Når folk fra dyrebeskyttelsen tidligere slapp ut tusenvis av mink i fangenskap for å spare dem fra oppdretternes grusomheter, avslører dette med all tydelighet hvor ekstreme de er/var, og hvor lite biologi de forstår. Å slippe (patte)dyr som ikke er vant til et liv i det fri ut av fangenskap, er et "eksperiment" som potensielt påfører dyrene MYE større lidelser enn de de opplever i fangenskap. Og det er vel knapt noen enkeltsaker som har skadet vill norsk fauna mer enn rømminger/bevisst utslipp av mink fra pelsdyrfarmer. Et slik ekstermt individfokusert syn på naturen som dyrevernere legger for dagen har INGENTING med fornuftig dyrevern å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn kjapt, dyrebeskyttelsen slapp vel ikke ut dyr, men aktivister fra dyrs frihet.

mulig jeg var upresis, men noe av problemet her er jo å se nyansene mellom de ulike dyrevernorganisasjonene. Og selv om de har litt forskjellig måte å agere på, står de fleste for mye av de samme holdningene. Jeg står fast ved at mange av disse organisasjonene har et syn på dyr og dyreliv som er lite forenlig med grunnleggende biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal du få lov til, men det er veldig feil å dra alle under en kam. Gjentatte ganger siden opprinnelsen av matilsynet har det blitt bevist at de ene og alene har null kontroll på dyrevelferd i Norge. Ei oppdrettindustrien. Derfor skal vi være glade for at det finnes organer som funker! Uten å trekke inn de mest ekstreme grupperingene i dette bildet. Hadde dette væt i usa, england osv hadde de blitt arrestert av dyrepolitiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg var upresis, men noe av problemet her er jo å se nyansene mellom de ulike dyrevernorganisasjonene. Og selv om de har litt forskjellig måte å agere på, står de fleste for mye av de samme holdningene. Jeg står fast ved at mange av disse organisasjonene har et syn på dyr og dyreliv som er lite forenlig med grunnleggende biologi.

:) Det kan en vel trygt si. Før så var det kjendiser som kjørte på enten vakre seler eller så har det vært noe annet. Uten at det er til forsvar for uholdbart dyrehold.

Men dog merkelig at alt som har pels og vakre øyne selger best.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kansje litt OT dette men men. Det er en side med pels som jeg synes mangler i en diskusjon som er veldig svart/hvitt.

Det gjelder bruk av pels fra viltlevende mink og rev. Minken er en pest og en plage for fuglebestander, lokalt også for fiskebestander. Rødreven øker i antall og får skabb samt at fjellreven trues også da rødreven trekker stadig høyere.

Kunne de ikke oppfordret til bruk av pels fra vilt? Da vil forvaltning av rovvilt få fuglebestander øke osv osv... Ut i fra mine øyne ville det vært en vinn vinn situasjon.

Det jeg også synes er rart med alle bildene som har dukket opp som er tragiske for all del, men jeg lurer på sannhetsgehalten i de. For en oppdretter som lever av pels ville det vel være økonomisk katastrofe om halvparten av dyrene var så skadet. det vil gjøre pelsene lite salgbare som igjen betyr tapt inntekt. Jeg kan ikke forstå at det skal være slike tilstander jamt over.

Jeg jobbet for 20 år siden på minkfarm i arbeidsuka og jeg kan ikke huske det gikk flere dyr i samme bås og jeg så aldri slike skader, selv om jeg kunne være over alt på hele farmen. Jeg synes det lukter litt propaganda fra de bildene. Desverre ser vi jo fra tid til annen bønder som vanskjøtter dyra sine også, men vi kan ikke legge ned hele bondestanden pga noen sorte får. De sorte fårene tror jeg desverre finnes i alle bransjer!

Et annet problem er at fanatikere ikke kan diskuteres med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder bruk av pels fra viltlevende mink og rev. Minken er en pest og en plage for fuglebestander, lokalt også for fiskebestander. Rødreven øker i antall og får skabb samt at fjellreven trues også da rødreven trekker stadig høyere.

Kunne de ikke oppfordret til bruk av pels fra vilt? Da vil forvaltning av rovvilt få fuglebestander øke osv osv... Ut i fra mine øyne ville det vært en vinn vinn situasjon.

Såg på ei nettavis at Wenche Foss kun brukar pels frå dyr som ikkje har levd i bur, så det er nok ein marknad for det. Men om dette var dyr frå innhengingar (altså ikkje bur), ville dyr eller laushundar veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kansje litt OT dette men men. Det er en side med pels som jeg synes mangler i en diskusjon som er veldig svart/hvitt.

Det gjelder bruk av pels fra viltlevende mink og rev. Minken er en pest og en plage for fuglebestander, lokalt også for fiskebestander. Rødreven øker i antall og får skabb samt at fjellreven trues også da rødreven trekker stadig høyere.

Kunne de ikke oppfordret til bruk av pels fra vilt? Da vil forvaltning av rovvilt få fuglebestander øke osv osv... Ut i fra mine øyne ville det vært en vinn vinn situasjon.

Det jeg også synes er rart med alle bildene som har dukket opp som er tragiske for all del, men jeg lurer på sannhetsgehalten i de. For en oppdretter som lever av pels ville det vel være økonomisk katastrofe om halvparten av dyrene var så skadet. det vil gjøre pelsene lite salgbare som igjen betyr tapt inntekt. Jeg kan ikke forstå at det skal være slike tilstander jamt over.

Jeg jobbet for 20 år siden på minkfarm i arbeidsuka og jeg kan ikke huske det gikk flere dyr i samme bås og jeg så aldri slike skader, selv om jeg kunne være over alt på hele farmen. Jeg synes det lukter litt propaganda fra de bildene. Desverre ser vi jo fra tid til annen bønder som vanskjøtter dyra sine også, men vi kan ikke legge ned hele bondestanden pga noen sorte får. De sorte fårene tror jeg desverre finnes i alle bransjer!

Et annet problem er at fanatikere ikke kan diskuteres med.

:thumbsup: Ingen ting hadde vært bedre enn å bruke pels fra vill rev og villmink mm. Probelmet er to delt. Mye av villmink(forvillet) har ikke ofte god nok kvalitet. Rødrev er kun egnet vinterstid, og prisene er alt for dårlig til at noen effektivt vil bruke tid for å tjene penger på dette.

Desverre er det andre farger enn vår tradisjonelle rødrevfarge som fenger. Staten har bla på Dovrefjell og noen lokale områder til ansatt proffesjonell jeger for å holde rødrevbestanden nede. Dette som vern for fjellreven. En ide kunne vært å "subsidiere" villfanget skinn. De spytter penger inn i rekke ander ting som er langt mer unyttig enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.