Gå til innhold
Fiskersiden

Fanget regnbueørret på 3,4 kilo i Frognerparken


Oz
 Share

Recommended Posts

Ut fra det jeg skrev er dette den mest problematiske siden ved regnbueørret fordi den kan være smittebringer i forhold til annen anadrom fisk. Skal vi først ha regnbueørret i Norge blir nok det kun i mindre lukkede vann, som dammen i Frognerparken. Og selv om man hadde fått lov, å etablere anadrome bestander av nye arter er mildt sagt vanskelig. Til nå har det vel ikke på naturlig vis blitt etablert en eneste bestand av anadrom regnbueørret i Norge, selv om arten har sporadisk forekommet i slike miljøer i 40 år eller mer. Det man erfarer dersom slike arter settes ut i de nedre delene av elver, med kort vei til saltvann, er at fisken istedenfor å slå rot og etablere bestand, legger ut på langtur. De vandrer som nevnt ut av ett vassdrag og opp i det neste, og generelt kan de vandre over store avstander. jeg mener å ha lest at det er funnet merket regnbueørret i Norge som har vandret mer enn 1000 km langs kysten vår.

Konlusjonen blir derfor at å etablere noen mindre lukkede bestander med regnbueørret kan kanskje være mulig. For den som vil fiske anadrom regnbueørret er løsningen å bestille flybillett til Canada! :thumbsup:

jeg vet, men drømmer er lov :dribble: Ett fint alternativ når laksen er borte da :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett fint alternativ når laksen er borte da

HVIS villaksen forsvinner fra norske elver, hvilket dessverre ikke er et helt utenkelig skrekkscenario, vil jo nisjen stå ledig for ørreten. Sjøørretbestandene har jo ofte tatt seg kraftig opp i elver der laksen i sin tid forsvant pga gyro; som for eksempel Driva, Røssåga og Vefsna. Hvorvidt det blir lettere for regnbueørret å etablere seg dersom laksen skulle forsvinne gjenstår å se. Det fins jo en del rømt regnbueørret i systemet, så man kan jo ikke helt utelukke muligheten for at de etterhvert kan etablere en bestand et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS villaksen forsvinner fra norske elver, hvilket dessverre ikke er et helt utenkelig skrekkscenario, vil jo nisjen stå ledig for ørreten. Sjøørretbestandene har jo ofte tatt seg kraftig opp i elver der laksen i sin tid forsvant pga gyro; som for eksempel Driva, Røssåga og Vefsna. Hvorvidt det blir lettere for regnbueørret å etablere seg dersom laksen skulle forsvinne gjenstår å se. Det fins jo en del rømt regnbueørret i systemet, så man kan jo ikke helt utelukke muligheten for at de etterhvert kan etablere en bestand et eller annet sted.

Det er vel et inntrykk at regnbuen av en eller annen grunn ikke gyter vellykket i Norge. med et par unntak, har jeg hørt. Jeg aner ikke hvorfor det skulle være sånn, men med tanke på hvor mye regnbue som har blitt satt ut opp igjennom årene, og ikke minst de tildels store mengdene rømt fisk fra 70-80 tallet og utover skulle vi hatt en del etablerte bestander for lenge, lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vandrer som nevnt ut av ett vassdrag og opp i det neste, og generelt kan de vandre over store avstander. jeg mener å ha lest at det er funnet merket regnbueørret i Norge som har vandret mer enn 1000 km langs kysten vår.

I forbindlese med denne nyheten søkte jeg litt på nettet og kom over denne rapporten. Jeg er ikke ekspert på dette, helt grønn faktisk. Så dette er bare ment som et apropos.

http://www.imr.no/filarkiv/2010/04/adferd_til_romt_regnbueorret_akvakultur_.pdf/nb-no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et inntrykk at regnbuen av en eller annen grunn ikke gyter vellykket i Norge. med et par unntak, har jeg hørt. Jeg aner ikke hvorfor det skulle være sånn, men med tanke på hvor mye regnbue som har blitt satt ut opp igjennom årene, og ikke minst de tildels store mengdene rømt fisk fra 70-80 tallet og utover skulle vi hatt en del etablerte bestander for lenge, lenge siden.

Jeg er jo enig i vurderingen din her Olav, men dersom laksen skulle forsvinne vil jo forutsetningene endre seg, og da kan man jo ikke HELT utelukke at regnbueørreten plutselig finner "fotfeste", selv om sannsynligheten for dette trolig er svært liten ut fra de erfaringer man har gjort til nå.

I forbindlese med denne nyheten søkte jeg litt på nettet og kom over denne rapporten. Jeg er ikke ekspert på dette, helt grønn faktisk. Så dette er bare ment som et apropos.

Dette var jo en svært interessant undersøkelse. Det kan altså se ut som mesteparten av fisken forblir relativt stasjonære, men det var 28% i dette utvalget som dro lenger av sted. Og det er jo en relativ høy andel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et inntrykk at regnbuen av en eller annen grunn ikke gyter vellykket i Norge. med et par unntak, har jeg hørt. Jeg aner ikke hvorfor det skulle være sånn, men med tanke på hvor mye regnbue som har blitt satt ut opp igjennom årene, og ikke minst de tildels store mengdene rømt fisk fra 70-80 tallet og utover skulle vi hatt en del etablerte bestander for lenge, lenge siden.

Har Fiska ørett både i nord- og sør-amerika og på breddegrader som klimatisk har tilsynelatende like forhold som norge. Det er jo litt av en gåte, som Olav Moberg sier, at regnbuen ikke har etablert. Har noen hørt om forskning gjort på feltet? Får også intykk i tråden her at det skal være et par etableringer. Har hørt dette før, men aldri hvor. Er dette bare en myte, eller er det noen som vet om steder der regnbuen formerer seg?

M.

Det er vel et inntrykk at regnbuen av en eller annen grunn ikke gyter vellykket i Norge. med et par unntak, har jeg hørt. Jeg aner ikke hvorfor det skulle være sånn, men med tanke på hvor mye regnbue som har blitt satt ut opp igjennom årene, og ikke minst de tildels store mengdene rømt fisk fra 70-80 tallet og utover skulle vi hatt en del etablerte bestander for lenge, lenge siden.

Har Fiska ørett både i nord- og sør-amerika og på breddegrader som klimatisk har tilsynelatende like forhold som norge. Det er jo litt av en gåte, som Olav Moberg sier, at regnbuen ikke har etablert. Har noen hørt om forskning gjort på feltet? Får også intykk i tråden her at det skal være et par etableringer. Har hørt dette før, men aldri hvor. Er dette bare en myte, eller er det noen som vet om steder der regnbuen formerer seg?

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der ikke tatt små regnbuer i Skogseid/Henanger? Der skal det visst være minst 15 år siden det var oppdrett av regnbuer.

Men det kan jo ha andre forklaringer selvsagt.

Ellers: Hvordan kommer regnbueørretene til oppdrettsanleggene i Norge? Kommer de som yngel i tanker - fra utlandet? Og da blir vannet de er i også skylt nedi mærene hvor de settes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der ikke tatt små regnbuer i Skogseid/Henanger? Der skal det visst være minst 15 år siden det var oppdrett av regnbuer.

Men det kan jo ha andre forklaringer selvsagt.

Ellers: Hvordan kommer regnbueørretene til oppdrettsanleggene i Norge? Kommer de som yngel i tanker - fra utlandet? Og da blir vannet de er i også skylt nedi mærene hvor de settes?

De flyr med Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der ikke tatt små regnbuer i Skogseid/Henanger? Der skal det visst være minst 15 år siden det var oppdrett av regnbuer.

Men det kan jo ha andre forklaringer selvsagt.

Ellers: Hvordan kommer regnbueørretene til oppdrettsanleggene i Norge? Kommer de som yngel i tanker - fra utlandet? Og da blir vannet de er i også skylt nedi mærene hvor de settes?

Kommer sikkert som rogn. Dreiv ikke Vilhelm å fiska no regnbue i ett hemmeligvann som ikke hadde med oppdrett å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.