Gå til innhold
Fiskersiden

Sogn i november


Oz
 Share

Recommended Posts

Da Jan for noen måneder siden foreslo å dra til Fuglesetfjorden (en liten sidearm i Sognefjorden) i midten av november var jeg i første omgang litt skeptisk. Værmessig kan vestlandet være mildt sagt forjævlig i november, i tillegg er det mye som er usikkert fiskemessig på denne tiden av året. Like fullt skulle man selvsagt bli med, og på fredag plukket jeg opp Jon i Bø og gjøv løs på øvre Telemarks snødekte vinterveier. Turen over fjellet gikk fint, og vel fremme i hytta på campingen innerst i fjorden ble vi møtt av en glad gjeng med congac i glasset, tackleknyteboksen i fanget og et digert glis rundt munnen. Stemningen var på topp, og praten gikk løst. Til ære for Dan gikk "partysvenske" på repeat, og alle koste seg glugg. Lørdagskvelden disket Svein opp med sin berømte hjortegryte, og for første gang så mannen posen i en kartong. Det gikk så som så.

Fiske gjorde vi også! Lett og ledig oppsummert var ikke fangsten allverden, men totalt klarte vi å lure opp et greit knippe arter. De jeg kommer på i farta var lange, brosme, blålange, lyr, hågjel, svarthå, glassvar, hvitting, knurr, sandflyndre, lusuer, sypike, rødspette, hyse, blåstål og tangkutling. Kanskje var det fler... Noen fikk nye arter, noen persa på gamle.

Selv hadde jeg som mål å perse på lyr, lysing og glassvar. Av disse gikk en i orden, to i vasken. Lysingfisket sviktet totalt, og lyren var relativt treg og generelt ganske liten. Glassvaren fikk jeg heldigvis, som bifangst på en 20 centimeters sandeel. Ikke den forventa metoden, men fint, så slapp man å kaste bort tid etter den. Tidlig på lørdagen fikk LArs Ivar og Keno hver sin blålange, og etter det ble det ganske stort blålangefokus på folket. Med vekslende, og noe skjevt fordelt hell. Martin fikk tre, vi andre fikk ingen. Vi liker ikke Martin noe særlig lenger.

Cue bilder!

5181283342_92dee2124c_b.jpg

Fjorden og fjella med vinterdrakt på. Novemberdystert og mørkt, men vi hadde lite vind, temperaturer over null og oppholdsvær hele helga. Med andre ord MYE mer enn man kan håpe på i Sogn i november...

5180687397_27822010c7_b.jpg

Martin og Roger klarte å ødelegge båten sin på lørdagen. Martin har bakgrunn som båtmekaniker fra LFF, så han fiksa det på null tid!

5180687403_17365243f1_b.jpg

Mr. Campelen sitter og venter på en ny art som ikke ville. Det viste seg senere at Martin hadde tatt alle.

5180687393_861b266b1a_b.jpg

Vårt weapon of choice når lyren skulle lures. Det fungerte greit, tross treg lyr. Faktisk tok jeg begge mine beste fisker denne helgen på den jiggen...

5181283338_c213ecaa12_b.jpg

Glassvar på 1010 gram som lot seg lure av sandeelen. Målet om glassvar på over kiloen akkurat nådd.

5181283346_dcc3fe6881_b.jpg

Lyr på 2970 gram som falt for den samme sandeelen. Noe mindre overraskende. Jiggfiske etter lyr er forresten kanongøy, synd vi kun fikk småfisk.

5181283344_b55c1549a4_b.jpg

Roger med lusuer som mangla bitre fem gram på specimen. 495 gram der altså. Fin fisk uansett. Men ingen blålange. De tok Martin.

Det var stort sett det. Fisket var såder, selskapet sto til gull! Rapporten blir ikke lenger siden dette er et fiskeforum og ikke et selskapsforum. Kort sagt hadde vi det gøy!

De fine folka å reise på tur med var RogerN, MartinS, Rønsingen, Fru Rønsingen, Dan, Hunter, Truttakiller, Lakselorden, Stadjon og Lars`n av forumbrukere. I tillegg hadde vi fått forsterkninger av Markus og Keno fra utlandet. Takk til alle sammen for en utmerket helg i Sogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint oppsummert, Åsmund. Skulle bidratt med et par bilder jeg og, men siden jeg syns kameraet skulle få ta en tur og se Langesund så får jeg heller legge inn de litt siden.

Takk for en flott tur, alle i hop. Veldig trivelig å møte både kjente og nye fjes - selv om Martin schølsagt nå skal slettes fra msn, facebook osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Oz :)

Håper det er greit at jeg legger ut litt fra turen jeg og, stort sett fra båten til Roger og meg.

IMG_2289.jpg

Rogers hågjelpers.

IMG_2284.jpg

Liten svarthå som ville se dagslys.

IMG_2280.jpg

Monsterfisk fra dypet i Sogn!

IMG_2283.jpg

Tackelet som lurte mye av fisken i dypet - En 7/0 Owner J-krok, med 25cm Lopez slange, og en genial blekkis fra Campelen.

IMG_2275.jpg

Roger flaksa inn en glassvar han også, pers igjen.

IMG_2273.jpg

Beskjeden lyrpers på meg.

IMG_2288.jpg

Stemningsbilde fra hytta på lørdagskvelden. Det knyttes tackler, drikkes og prates skit over en lav sko :D

Ikke alle forventninger ble innfridd, glassvaren ville ikke ha noe med meg å gjøre, ei heller lysingen. Men det er jo greit å ha noen mål til neste gang det bærer ivei på tur. Kort oppsummert ble det derfor 2 nye arter på meg, hågjel og blålange, samt pers på lyr. En veldig fornøyd kar som sitter og skriver her nå. Tusen takk for turen alle som var med :D

Siden jeg neppe kommer til å lage noen egen rapport benytter jeg anledningen til å takke Ølgylt for genial guiding på Bontelabo. Jeg fikk det inn med teskjeer, og det endte i en hågjel:

IMG_2266.jpg

Gøy med hai, selv om de er små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bidrag fra min side på bildet; ser ut som om jeg studerer en ziplock-pose, samt at jeg er den eneste edru ved bordet.

Ja, du er veeeeldig edru når du sitter i ti minutter og lurer på hvordan du åpner en ziplockpose....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om dere hadde det fint. Viktig med slike sosiale turer. Synd at lysingen uteble denne gangen, men gratulerer både til nye pers og ikke minst blålanga til Martin ( den mangler jeg fortsatt, men skal tas i Skagerak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.