Gå til innhold
Fiskersiden

agn strømper


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Var å meitet i helgen. Brukte agn strømpe, men fikk ingenting. er det noe spesiellt man må gjøre her?

har kjøpt de på apoteket, fyllte de opp med kvernet sild, reke, gulp olje, og laks. god kombinasjon med masse lukt og oljer i..

men fikk desverre ingenting, kan jo selvfølgelig være plassen da.

dere som har erfaring med dette, vennligst svar på følgende:

størrelse på strømpen?

hvordan fester dere strømpen til kroken? min ble en ball/sokk hengende under kroken.

spiser fisken hele ballen, eller nibbler den bare på ballen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme vel litt ann på størrelsen på fisken du meine e i området og du går etter. Viss du fiske med ein stor ball og d e mye sandflyndrer i nærheten feks blir d nok mye nibbling. E d ein passende agnball til en fisk sin kjeft går den nok ned på høykant. Den der laksen og gulpolje funke sikkert fint, men ingen favoritt hos meg, siden eg ikje sjøl har hatt noe særlig suksess med det, selv om eg høre andre får på d. Prøv litt forskjellige agn komboer. Fisker sjøl mest me makrell, sild og reke. Heller ikkje allti d beste e å mikse mest mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme vel litt ann på størrelsen på fisken du meine e i området og du går etter. Viss du fiske med ein stor ball og d e mye sandflyndrer i nærheten feks blir d nok mye nibbling. E d ein passende agnball til en fisk sin kjeft går den nok ned på høykant. Den der laksen og gulpolje funke sikkert fint, men ingen favoritt hos meg, siden eg ikje sjøl har hatt noe særlig suksess med det, selv om eg høre andre får på d. Prøv litt forskjellige agn komboer. Fisker sjøl mest me makrell, sild og reke. Heller ikkje allti d beste e å mikse mest mulig

tenkte jeg skulle kjøpe blåskjell i dag.. makrell har jeg desverre ikke tilgang til.

blåskjell, reke og sild burde vel funke bra ?

regner med ballen var litt stor ja, men er det vits å lage "baller" som er skikkelig små? det blir jo veldig mye strømpe og lite agn da? strømpen bygger jo litt når du knytter endene på den.. skal få tatt litt bilder og lagt inn i kveld, så skal jeg vise hva jeg mener her.. (litt dårlig forklart kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja legg ut bilder så komme d nok masse tips :thumbsup: viss eg fiske etter fisk som har veldig liten kjeft(flatfisk feks) så bruke eg ikkje strømpe. Kjøre då uten, eller med agnstrikk

pleie heller isje bruke strømpe, makrellen sitter som regel fint.. men nå har eg bare tilgang på sild og sei uten skinn, og dette sitter ikke i det hele tatt. har prøvd med strikk, men det detter litt av når jeg kaster med 150 gram bly :P

noen tips angående sokken? jeg har kjøpt fingerbandasje på apoteket. dette er litt smalt og er begrenset hvor mye agn jeg får plass til.

eventuelt linker til plasser som selger andre alternativ?

Jeg knyter ikke endene på agnstrømpene, men surrer med nylon. Da blir den ganske så rund når jeg klipper helt inn til surringen.

Mest fisk har jeg fått når jeg har knuste ferske skjell i strømpen.

hvordan fester du kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekter den bare inn på kroken slik at den blir hengende under. Tror ikke man har så mye valg..

Søk litt så finner du noen ideer fra Havengelen.(Tror i hvertfall det var ham)

okey, samme som jeg gjorde det.. er litt avhengig at fisken sluker hele ballen da.. og da må jeg nok gå litt ned i størrelsen på ballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt allverdens klaff med disse strømpene heller, men noe erfaring har man da gjort.

-De fisker bedre med skjell i

-Fiskefileter som er heldekt av strømpe fisker dårligere

-Håndballstørrelse funker etter torsk, men ellers virker det som om de må være ganske små

Etter mindre fisk kan det være lurt å tre posen på snøret først og så fylle posen slik at den blir hengende over kroken

Hvis du er veldig i beit etter makrell kan du svippe innom meg og hente noen fileter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen tips angående sokken? jeg har kjøpt fingerbandasje på apoteket. dette er litt smalt og er begrenset hvor mye agn jeg får plass til.

eventuelt linker til plasser som selger andre alternativ?

Her har du noen alternativer :P

http://lillefrekke.no/nettbutikk.html?page=shop.browse&category_id=13

Jon kommer sikkert med noen tips når han er ferdig med banjo øvingen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt allverdens klaff med disse strømpene heller, men noe erfaring har man da gjort.

-De fisker bedre med skjell i

-Fiskefileter som er heldekt av strømpe fisker dårligere

-Håndballstørrelse funker etter torsk, men ellers virker det som om de må være ganske små

Etter mindre fisk kan det være lurt å tre posen på snøret først og så fylle posen slik at den blir hengende over kroken

Hvis du er veldig i beit etter makrell kan du svippe innom meg og hente noen fileter.

Hvor holder du til ? makrell hadde vært veldig greit å få kjøpt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh , i bergen. Jeg forvekslet nicket ditt med en annens.

Bergen ble veldig langt unna for ett par stykker med fisk og :thumbsup:

Her er de forskjellige agn typene jeg har prøvd så langt:

Den røde miksen er: laks, reke, fiskeolje, og gulp olje.

113051_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45638/113051.jpg

Den brune miksen er: torskerogn, torskelever, blåskjell.

113052_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45639/113052.jpg

113053_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45640/113053.jpg

Ballen blir ca på størrelse med en golfball.

Fryser agn miksen i isbite form, så legger jeg dem oppi strømpen etterpå, slipper alt sølet..

Bruker også sild, det er desverre ikke skinn på silden jeg får kjøpt, så må bruke strømpe her og..

113054_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45641/113054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Surgifix agnstrømper til bortimot 80% av mitt kystmeite, til alt fra rødspette til havål. Har desidert best suksess med å tre strømpa inn på et rør, og dytte agnet nedi røret. Agnforet enten ristes eller blåses ut i meshen. Har etterhvert et lite arsenal av rør i diverse tykkelser som tilpasses agntype og targetart, og må si jeg foretrekker kombinasjonen makrell og blåskjell. Favoritten til flatfisk er en 5cm lang (og 1cm tjukk) Surgifix-pølse med en liten børstemark i krokbøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den strømpen du har fått tak i er nok kanskje litt vel finmasket. Denne strømpen passer nok bedre om du skjærer deg i fingen enn som agnpølse på grunna.

http://komplettfriti...etting-25-meter

Den agnstrømpen de aller fleste bruker en ganske mye grovere i nettet. Selv bruker jeg oftest agnstrømpe når jeg fisker etter "stor" fisk fra båt. Som regel er det skrotten av makrellagnet sammen med en neve reker som går i sokken. Eller så er det vel ofte brukt under steinbitfiske med blant annet blåskjell. Metoden som Lasse nevner med rør vil nok gi deg mye finere pølser. Er selv av den oppfatning at en lang pølse fisker bedre enn en tykk kort pølse.

Tror med fordel at du kan ha litt størrelse på bitene du trykker oppi, ser ingen vits i å ha biter som er mindre enn en sukkerbit. En fiskesaus vil nok lettere bli vasket vekk, mye forsvinner kanskje allerede i nedslaget når du surf-fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpa fra apoteket er, som andre sier, for finmasket. Ganske ubrukelig. Surgifix er tingen, også gjør du som Lasse sier, fiks deg et lite plastrør du kan tre strømpa over for å fylle opp. Stapp i med makrellrester, blåskjell, reke og det du ellers har tilgjengelig av agn. Det funker utmerket til det aller meste som er stort nok til å ete det.

Som på dette bildet:

IMG_6896.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!! Jeg har jo bommet totalt!!! Den strømpen så mye bedre ut!! Takk!! Da går jeg til innkjøp av surgifix i morgen tidlig :thumbsup:

edit: kjøpt inn 125 meter med surgifix nå :) spennt på hvordan det funker!! takk for tips :)

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.