Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har skremt deg på fisketur?


Karleif
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rådyrbukk i brunst 1 meter bak shelteret under en natt med suterfiske. Hadde akkurat sovnet før den begynte å breke som et Helv********....

Nesten det samme skjedde med meg også under Suter fiske, kansje samme plassen også.

Jeg satt i stolen grytidlig og duppet av litt siden det førtsatt var mørkt, plutselig knekker en kvist og jeg snur meg og ser rett inn i øynene på ett rådyr. 3 sekunder etterpå løper vi i hver vår retning. hehe.

Etter 50 meter måtte jeg ta meg sammen og bare le litt av min egen reaksjon, skylder på att jeg var trøtt og fortsatt i søvne.

Kul opplevelse :D

Endret av fiskern86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også, som så mange andre her, blir veldig skremt av både elg, rådyr, oter, grevling, skogsfugl osv... Men for meg er allikevel stor-lom som er verst. Har ved flere anledninger holdt på å gjort i buksa av denne fuglen.

Tenk deg selv.. Du sitter alene i en liten trebåt, blikkstille vann, midt på natta. Bedriver snikfiske etter ørret. Full konsentrasjon på hva som skjer i stangtuppen. Helt stille rundt deg, så stille at du kan høre knotten bite....

-Så fra intet kommer skriket fra lommen i det den dykker, bare få meter fra deg. Maken til skrekkelig og ekkelt skrik finnes ikke... Grøsser kaldt nedover ryggen hver gang jeg hører det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til skrekkelig og ekkelt skrik finnes ikke... Grøsser kaldt nedover ryggen hver gang jeg hører det...

Hehe artig hvordan folk ser forskjellig på ting. Jeg har alltid syns at storlomens kall er en av de mest stemningsfulle og flotteste fuglelydene vi har i den norske naturen. Jeg skjønner derimot godt at man nok skvetter rimelig bra om det er helt stille og så brått kommer den lyden fra et sted like i nærheten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe artig hvordan folk ser forskjellig på ting. Jeg har alltid syns at storlomens kall er en av de mest stemningsfulle og flotteste fuglelydene vi har i den norske naturen. Jeg skjønner derimot godt at man nok skvetter rimelig bra om det er helt stille og så brått kommer den lyden fra et sted like i nærheten. :D

Hehe.. Mulig jeg har blitt traumatisert fra de episodene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har huggormskrekk (etter å ha blitt bitt 3 ganger). For to år siden fiska jeg SØ på en liten øy på sørlandet. Kameraten min fortalte at han hadde sett en orm inne i et kratt, og jeg ble selvfølgelig ganske så skvetten etter det. Vel, fisket et par timer, men så kallte naturen på meg. Og med det mener jeg at jeg måtte drite! Forsiktige skritt inn bak en buske, kikkende på bakken på leit etter høggmark! Så ingen, så jeg drar buksa ned og merker ikke at spenner opp en kvist (med buksa) mellom bena. Når buksa når anklene får jeg meg et realt smikk på nøttene og tenker umiddelbart HUGGORM, og att nå er rogna mi død! Jeg skreik så høyt og likt en kvinne at jeg skjemmes den dag i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Jeg har huggormskrekk (etter å ha blitt bitt 3 ganger). For to år siden fiska jeg SØ på en liten øy på sørlandet. Kameraten min fortalte at han hadde sett en orm inne i et kratt, og jeg ble selvfølgelig ganske så skvetten etter det. Vel, fisket et par timer, men så kallte naturen på meg. Og med det mener jeg at jeg måtte drite! Forsiktige skritt inn bak en buske, kikkende på bakken på leit etter høggmark! Så ingen, så jeg drar buksa ned og merker ikke at spenner opp en kvist (med buksa) mellom bena. Når buksa når anklene får jeg meg et realt smikk på nøttene og tenker umiddelbart HUGGORM, og att nå er rogna mi død! Jeg skreik så høyt og likt en kvinne at jeg skjemmes den dag i dag..

HAHA :) Seriøst, aaaaaaaaaaouch! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Siden Kim allerede har nevnt dette med gjenferd.. var det ikke et par fs-brukere som for noen år siden fortalte om en episode fra Oslomarka hvor de skulle gå hjem fra et vann sent om kvelden og så hadde de plutselig hørt en stemme som hvisket rett bak seg da de gikk langs en sti? Jeg tør ikke banne på at jeg har rett i at det var via FS jeg leste det, men mener det var to folk herfra som hadde opplevd det samme hver for seg, men på samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natt til søndag, sen høst på fisketur i Nordmarka. Vi snakker midten av 80-tallet her.

Smågufsete, overskyet vær med månelys innimellom.

Har akkurat begynt på den lange tilbaketuren til bilen som står parkert nede i Maridalen.

Det er så mørkt at jeg må konsentrere meg for å se di lysere stenene på stien nedover.

Innimellom kommer månen fram og er da så klar at nattsynet blir helt ødelagt noen sekunder. :P

Runder en stor steinrabbe i en 90-grader sving og hodet mitt dulter mot noe..

Så bryter helvete løs!!

Ett forferdelig leven og når jeg ser opp kommer månen frem og jeg ser i kontur at elgen formelig snur på bakbena rett framfor meg før den legger til skogs på skrå nedover - så mose og trær formelig spruter rundt den.

Dette gikk så fort at jeg nesten ikke rakk å reagere! Hjertet stoppa sikker noen slag da breket kom, men reaksjonen kom ikke før senere....Jeg hørte den sprang sikkert i 3-4 minutter før lyden ble borte.....

Er dog usikker på hvem av oss som egentlig ble mest skremt.

Artig å kunne ha på seg at man har "stanga" en elg i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vel, dette var en kategori som kan passe godt for meg.

Har værdt litt rundt om kring kan du si..

Jeg var på ferie nemlig, i Hadeland.

Hadeland kan by på litt diverse ting, og dette skulle jeg få erfare.

Før jeg setter i gang, skal det sies at jeg har krysset flere arter på land, en i vann på hadeland..

Jeg kommer fra kysten, litt i fra Ålesund, og bor på ei "øy"..

Her kan du banne på du aldri kommer til og få se elg, grevling, rev eller TIUR spesielt!

Vell ankomt hadeland ved familien, sover jeg over og planlegger fisketur neste dag.

Dagen derpå bare venta jeg på å få fiske i disse vannene rundt om. Og på kvelden fikk jeg endelig litt alenetid.

Jeg satte meg inn i bilen og begyndte og kjøre langt faenivoll i skogen.

Kjører forsiktig, og skumringen kommer..

Da hopper et lite ROMVESEN ut i veien og springer over!

Stakkars bilen for nesten ut i grøfta etterfulgt av lange bremsespor og blinklys på..

Jeg tar fram lommelykt menst hjertet er på vei opp i halsen og lyser mot skauen gjennom vinduet!

Nå tengte jeg at alt jeg ikke har trodd på tidligere var vist sant, og nååå, ja akkurat NÅ, stakkars meg som ville på fisketur skulle uforberedt bli me på tur til venus!

Jeg lyser forsiktig i skauen, og tenker at nå er det ute med meg, rubbel og bitt. Jeg begynner og tenke på min kjæreste, far og mor, bror og søster...

Jeg ser bevegelser, og lyser mot det, ROMVESENET! meen også en svær høne, eller rettere sagt Tiur. Som på brystet hadde hvitt mønster, som så ut som ett romvesen der den sto...

Jeg følte meg så himmla dum, jeg hadde altså trodd, at denne tiuren med hvitt mønster, i skogens skumring, var ett romvesen som sprang over veien framfor bilen..

Har egentlig aldri turt og sagt dette til så mange, for jeg følte meg så sinnsykt dum.. Jeg snudde bilen og for hjem, Hadeland hadde jeg fått nok av allerede her!

Nå har jeg møtt Tiur..

Andre dagen, når jeg ikke tengte på alle di ville dyrene som en stakkars sunnmøring kunne utsettes for.. Så skulle jeg altså på fisketur igjen.

Alt var pakka og klart fra i går, og jeg kjørte avgårde!

Jeg hadde plukka meg ut ett vatn i forkant på kart, og kjørte så langt det gjor seg gjøre.. Lang opp i skauen.

Jeg fiska hele dagen, og på kvelden skulle jeg hjem. Skumringen kom, og jeg kom til og tenke på hva dagen i forkant bydde på..

Det var ca 4 kilometer til bilen, og jeg klarte og rote meg bort i skogen. Jeg hoppa over ett gjærde, og gikk over..

Så såg jeg meg rundt, og plutselig står det noen svære ELG kun 50 meter fra meg.

Og gevirene på disse var ganske store. Store nok til og få meg til og ligne marsmellows..

Elgen hadde sett på meg hele tiden, og tydligvis ikke brydd seg, så jeg snudde forsiktig og gikk tilbake til gjærdet menst jeg fulgte med om di kom.

Det endte opp med att jeg gikk på andre siden av gjærdet hele veien rundt. Og dette var ikke akkurat rundt hjørnet.

Vel, nå har jeg møtt Elg.

OMSIDER når jeg kom rundt, så var det en traktorvei, denne gikk jeg på retning mot bil!

jeg kom på en stikkvei og jeg kunne se bilen i et enslig gatelys 1 kilometer fra meg.

Menst jeg går så hører jeg rasling i grøfta. (Herregud, må det være dyr overalt?)

Så kom to katter ut, jeg bøyde meg ned mot dem og klappa den ene..

Men pelsen kjentes ikke helt rett ut, og ikke så jeg noe særlig heller. Kun 2 enslige katter..

Javell, Ole gjør ting han ikke skal gjøre.

Han "Klapper" en grevling.

Grevlingen begynner med en gang å hvese,flekker tenner og skal drepe, så jeg føyk opp som ett rekyl og springer baklengs flere meter, kaster stanga i været, og grevlingene springer andre veien..

Hjertet gikk i 100 med en gang, faktisk så fort att jeg nesten besvimte.

Vel, nå har jeg møtt grevling på måter få andre har...

Nå har jeg møtt både Tiur, elg og grevling.

Hadeland kunne vel ikke by på så mye mer.

Trodde jeg.

Dagen etterpå, dro jeg tidligere, for så å komme meg hjem før klokken var 2 på natt.

Og di fleste vet jo hvor fort tiden går når du står og kaster og kaster..

En liten timen før jeg skulle gå, føler jeg at noen ser på meg der jeg sitter. Og så snur jeg meg forsiktig.

En hund, med peilesender og det hele... Hunden fikk lukte på både hender og sko før den stakk videre.

Jeg småflirte for meg selv og tengte at NÅ, kunne ikke akkurat hadeland by på så mye mer!

Skumringen kom, og jeg som hadde overlevd både tiur og grevling, skulle vel også overleve denne dagen også.

Jeg førte nesen mot retning bil, og så begynner jeg og tenke på hvorfor en hund med peilesender gikk raslende i skogen ?

Nervene kom, og jeg begynde og bli litt engstlig.. Jeg slo på lommelykt og følte meg litt tryggere..

Når jeg omsider begynner og se bilen, begyndte nervene og slippe taket, og jeg gikk litt fortere..

Plutselig, ja igjen rasler det i grøftekanten på stikkveien, og en REV sprang over veien!

kun 15 meter fra bilen, og før mikkel rev hadde klart og passere veien så begyndte jeg og springe mot bilen. NÅÅ var det nok!

Hadeland kunne vist by på litt til... Vel trygt inne i bilen tenker jeg på hvorfor jeg liker fisking..? Noen som kan svare meg :S ?

Mikkel rev kom på lista også..

Ytterlige 3 dager senere, ble fristen for fisking for stor..

Denne gangen, skulle jeg få leid meg båd i et vann. Nå følte jeg meg lur! Finst jo ikke akkurat hai på hadeland!

Møtte opp, fikk nøklene til låsen, øste båten. Og rodde fornøyd!

Jeg fiska noen timer, uten noe form for napp. Observerte vak på andre siden av vannet, og rodde mot vakene..

Ja, nå skjønner du, Ole ror, og ser ikke at han er på vei rett inn i en Svanefamilie.. Stanga hang ut mot ripa..

Plutselig hører jeg noen fæle vræl, og svanefar er i full utrustning, og slår vilt med vingene. Stanga knakk i 3 biter, og jeg hadde kun årer til og beskytte meg med.. Svana kom oppi båten og jeg ligger i bauen og sparker mens hode går i talløse bevegelser fram og tilbake og hakker meg på leggene.

Sparka noen stygge spark for å få monsteret ut av båden, og prøvde og ro fortere en svint mot land..

Når jeg omsider kom på land, og prøvde og få plukka opp alt av fiskekroker og sener, hører jeg truende blafring! Og ser ei svær svane som letter!

Jeg plukka alt jeg klarte så fort opp og kasta på land, etterfulgt av noen svære langbeinte hopp!

Anda kom på land og sprang noen meter etter meg, menst jeg har fiskestanga på sleg etter leggen med kroken, og utstyr faller overalt.

Jeg stopper ved bilen 30 meter fra svana, og oppdaget at jeg blødde neseblod. Skjorta var full av dritt og blod..

Tok opp telefonen og ringte han jeg fikk lånt båten med.

Nå var det ***** meg nok, fiskeutstyret kunne få ligge i båten, den som ville ha det kunne ta det. Nå gidder jeg ikke mer.

Han kom etter 5 minutter og jeg dro sur og lei..

Nå ville jeg bare hjem..

Nå fikk jeg endelig krysset Svanefamilier også..

Timer senere, så fikk jeg melding om at utstyret ble ryddet opp, og jeg kunne hente resten som var igjen.

Og pengene skulle jeg få tilbake, og ei ny stang gikk på forlage som hadde gåt i annskaffelse av denne svana..

Jeg fikk vite med naboene at di så jeg var på vei mot svanefamilien, og di tok opp kameraet og filmet hele tivoliet.

Så filmen og måtte nesten flire selv, og fortalte dem hva jeg hadde opplevd..

Båteieren syntest nesten litt synd i meg, og inviterte meg på tur til et hemmelig fiskevann. Og han kunne garantere at jeg ikke

skulle få flere arter annet en ørret på lista..

Vi møtte på hest og sau, kyr og noen irriterte bønder, men dette kunne jeg leve med. Fikk bra med fisk, og dagen ble redda.

For jeg har trosset Tiur, grevling, elg, rev og svane. Kun for og fiske!

I tilleg observerte jeg, råddyr, hjort, bever, mink, og noen rare personer som sikkert aldri har sett en bensinstasjon :P

Ett godt tips, om dere ser svane på ett fiskevann, og det er svaneunger i nærheten. Så bare pass deg.

Svaner er faktisk sterke, og jeg hadde leggene full av blåmerker.. Og nese som var hovnet opp.

Til alle odds, så må dette være den beste ferien jeg har hatt :) Fikk opplevd mye jeg aldri glemmer!

Jeg er gla for jeg dro den dagen jeg dro, for samme dag hadde vist en turgåer observert bjørn i skogen.

Og huttetu, en salta summørsgutt hadde vel ikke vært så fælt å tygge på!

Har flere spesielle opplevelser som jeg kommer til og skrive senere. Men er litt sent på natt.

Beklager alle skrivefeil. :)

Endret av Oleman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Fortjener en bump den der ole, takk for at du delte ferieminnene med oss :lol:

hehe, skulle vel egentlig vært jeger jeg!

Jeg kan også fortelle en opplevelse til, under denne komentaren såklart.

Vel. Jeg har også Ubåt på lista!

I mine bekymringsløse dager som barn, i en solfylt sommer her på kysten, så hadde jeg en båt.

Og en hund.

Båten ble flittig brukt, og hunden, jo den var selfølgelig med.

En solfylt kveld jeg aldri glemmer.

Vannet var blikk stille, ingen lyd.

Både jeg og hunden ligger i båten og bare drar oss, menst fiskesnøret ligger ute.

Og etter noen timer begynte hunden min, og reagere noe voldsomt.

Så jeg ble litt engstelig, og satt meg opp og prøvde og se etter hva som fikk bikkja til og reagere.

Jeg ser en svak bølge som kommer ut av intet, mot meg på siden og jeg ble redd.

Min far hadde nemlig skremt meg, med at blåkvalen, den kunne ta små båter som gikk langt ut!

Ut av intet kommer ei stang opp, og hele tårnet, og resten av halve Ubåten!

Kun 10 meter fra meg, bølgene var store som skyskraper, og hjerte i halsen og en gal hund som hopper utti til ubåten.

Jeg røska til meg hunden og starta opp den superspreke 4 hestern som min far hadde trimmet til 6 hester og la hardt styrbor med 10 fotern, MS/- Ole!

Jeg trodde faktisk at det var krig, jeg hadde såvidt snust borti om 2 verdenskrig på skolen.

Livredd var jeg, kom meg inn igjen i moloen menst hode vrei seg alle veier etter bomber som kunne treffe meg.

Jeg fikk båten knytt til kais, og sprang hjem menst jeg sa til alle jeg møtte at di måtte passe seg, for det var krig!

Vel annkomt hjemmet så skriker jeg at det er krig, og nå må vi rømme.

Alle springer i gangen mot meg, og til å med mine foreldre begyndte og lure.

Så fikk dem roet meg ned, og jeg fortalte hvordan denne krigen startet...

Min far lo godt, og samme gjore min mor...

Det viste seg att denne Ubåten skulle fylle drivstoff og ha nye matforsyninger, og det hadde stått i avisen noen dager før att den skulle annkomme.

Og det var ikke alle plasser en Ubåt kunne legge til kai pgr av lengden, og her er det jo skipsverft og greier.

Vi tok oss turen dit Ubåten skulle tanke, å titta litt. Så krigen min, den var over!

Jeg var vel 11-12 år, men likevel, det er rart hvor stor fantasi man har som guttunge!

Ubåt, Check!

Endret av Oleman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste opplevelsen må være da jeg og en kamerat var å pusset båt i son, etter en stund var vi lei å gikk litt oppover elva for å se om det var noe liv i den. Det var det liten tvil om jeg fikk napp på første kastet og begynner å sveive, ide jeg ser ryggen til fisken hører jeg en fæl vesing rett bak meg. Jeg snur meg å ser rett inn i øynene til en illsit grevling. Det hele endte med att fisken stakk og jeg, stanga og sekken gikk i elva å kompisen min satt i ett tre å lo så han holdt på å dette ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte grevling en gang, men den var grei og sprang ut av sykkelveien, noe som var greit halv fire om morran. Ellers har jeg kun blitt skremt av en grunneier i Aulielva og nudister i Nidelva.

Jea! De har ikke respekt for en 15 åring som står i elva der heller... Sole seg nakne skal de gjøre læll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt skræmt av i mørket både elg, brølende hjorter, rev og otere.

det værste trur jeg da jeg i mørket skremte en bever uten å vite det. slo med halen 1 meter i fra meg og forsvant... Da hadde jeg hjerte i halsen, og nesten ut.. eller så er det vell gervlinger som sloss.

husker også 1 gang da jeg var 13, og var med en kamerat i Harstad som jeg var på besøk til. vi gikk opp til et lite krftverk, fult av småøørretter for å prøve lykken. plutselig hørte vi et hagle skudd, og en gammel kar med pukkelrygg sto rett bak oss og fyrte et skudd i været mens han brølte til oss. så slapp han hunden etter oss, og vi løp som gærne til skogs! hunden stoppet heldigvis, og vi lå urørt i skogen i over 30 minutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker også 1 gang da jeg var 13, og var med en kamerat i Harstad som jeg var på besøk til. vi gikk opp til et lite krftverk, fult av småøørretter for å prøve lykken. plutselig hørte vi et hagle skudd, og en gammel kar med pukkelrygg sto rett bak oss og fyrte et skudd i været mens han brølte til oss. så slapp han hunden etter oss, og vi løp som gærne til skogs! hunden stoppet heldigvis, og vi lå urørt i skogen i over 30 minutt!

Ka i svartaste f...! :blink:

Eg trudde eg kom frå bygda, men dette er jo amerikanske redneck-tilstandar!

Heime der eg kjem frå er det berre ungdomen på 13-16 som leikar med hagle og moped i fjøra. Ikkje tullingar med krokrygg og hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.