Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har skremt deg på fisketur?


Karleif
 Share

Recommended Posts

Med bakgrunn i denne. Hva har du blitt skremt av på fisketur :)

Kan begynne med en historie fra forrige vinter som nesten førte til att eg dreit på meg.

En mørk vinterkveld i fjor la eg meg ned på magen ytterst på ei brygge for å kikke etter fisk på bunnen. Etter ca 5 sekund kommer det en kobbe svømmende fra under brygga og rett forbi meg. Tipper eg var i underkant av en halv meter fra vannkanten når dette skjedde. Eg skvatt så jævlig att eg mista stanga på sjøen, og holdt på å hoppe etter selv. Eg har aldri hverken før eller siden sett sel i det området.

Er det noen andre som har lignende historier? Trenger noe å le av nå mens vi venter på godværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Innad i guttegjengen har den største frykten alltid vært å dra opp rester av et lik når man fiska, av en eller annen grunn var ei hånd som vinka til deg når du fikk den opp det aller værst tenkelige.

Da han ene kameraten havna i saniteten i militæret klarte han ikke å dy seg og smugla ut en likbleik hånd fra en dummy og tok den med på tur. Så, på neste tur når mørket falt på dro han hånda ubemerket opp av sekken, festa den på kroken og lot det alternative takkelet gå i havet uten at noen andre la merke til det. Deretter faket han napp og dro denne hånda opp så den dingla foran de store skrekkslagne øynene til oss andre. Jeg tør påstå at hjertet mitt hoppa over både fire og fem slag akkurat da...

Men en god spøk var det så absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha godt å se at jeg kan være til en viss inspirasjon! :)

Hadde forøvrig en episode til i Trondheim; også det under nattfiske. Satt på kaia på Trolla, det blåste og snødde sånn passe greit. Hadde vel vært der i et par timer, klokka nærmet seg vel 0100 og jeg hadde ikke sett en sjel (ingen andre som var dumme nok til å være ute, tenkte jeg). Etter å ha agnet om, satt jeg ved siden av pod-en og strammet opp sena. Varslerne hylte litt når dette ble gjort, og noen sekunder etter siste stanga var strammet opp med et par "hyl" så sier en stemme høyt rett bak meg:

BLIRRE NO FISK??

Seriøst, hvis jeg hadde vært midt i prosessen med å skjære opp agn så hadde typen sikkert blitt stukket ned i ren refleks. Jeg brølte og heiv meg rundt; skvatt som ei katte. Fyren gliste og lo, og syns dette var riktig så artig. Så stilte han seg på motsatt side av kaia, kikket ut i mørket en stund og så forsvant han.

Hva han skulle der nede, aner jeg ikke. For kun idioter ville frivillig vært ute i et slikt vær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha, tror du ringte meg like etterpå for trøst?

Haaaaahaha ja det kan nok stemme! Samme som den gangen jeg preika med deg under satsing etter lake, og de to grevlingene begynte å sloss som ville hel.... borti skogen et stykke unna samtidig. To grevlinger lager noen lyder som glatt overgår visse produksjoner fra tidligere Vest-Tyskland; husker jeg stoppet å prate i et forsøk på å skjønne hva som skjedde. Det ble bra komisk når jeg fikk se de; rullende nedover en bratt bakke og så vips var det ikke mer bakke å rulle på: Litt stillhet og så *DUNK* idet begge rullet over kanten og traff bilveien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i en båt og kjørte en kilosørret ca en meter fra land, hørte såvidt noe rart og da jeg snudde meg mot land så jeg rett i geviret på en svær hjort... Må ha sett ut som ei geit for det brølet var ikke myntet på ørretfiskere. Falt jo nesten i vannet, men det var jo skikkelig kult da. Fikk 15-20 ørret med to på 1,7 som beste, bra uttelling på adrenalinfronten den natta mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremt har jeg blitt flere ganger :)

En gang var da jeg tråkket "urskogen" oppe i Nidelva for å fiske på andre siden der det pleide å være grønnest. Og jeg småsprang langs en eldgammel og igjenvokst sti, idet en diger grevling stod 1 meter unna gjemt inne i buskaset og freste og var helt vill. Jeg sprang rett på den. Hadde hørt rykter om at det ikke var så behagelig å bli bitt i leggen av grevling. Men jeg hoppet vel 2 meter til siden så langt jeg kunne og havnet i buskaset.

Ellers har jeg flere nærmøter der jeg ser inne i hvitøyet på elgkua, som er ute på elveørene og lufter avkommet sitt. Og som absolutt skal over elva akkurat der jeg står. Elgku med unger synes jeg ikke noe om. Husker også jeg ble vettaskremt når en reinshorde på mange hundre eksemplarer kom over meg på isen langt inne i Femundsmarka ! Bukkene, lederhannene med bjeller hengende rundt halsen og enorme horn tok affære og ville sjekke inntrengeren. Så de kom og stilte seg ca. 20 meter unna meg på isen (4-5 stk.) og sparket i snøen og snøftet. Resten av flokken stod igjen på rabbene og glante. Jeg lå langflat på isen og torde først ikke lea på en finger. Men heldigvis, da jeg reiste meg rolig opp, dro de i vei hele gjengen.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i flere av innleggene her. :dribble:

Min verste hjertestoppopplevelse fikk jeg etter en sjøørrettur som ble litt lengre enn planlagt, det hadde blitt ordentlig mørkt før jeg fikk pakka sammen utstyret. Stien tilbake til bilen gikk gjennom tett skog og der var det selvfølgelig enda mørkere enn nede ved sjøen, jeg hadde ikke med hodelykt og jeg er mørkeredd. :rolleyes:

Når jeg var kommet ca halvveis tilbake til bilen så hørte jeg rasling inne i bringebærkrattet ved siden av stien, jeg stoppa og venta på FRRRRRRRRRRR-lyden av en fugl som letta. Den lyden kom ikke, istedenfor hørte jeg og så noe smått på stien like foran meg. Med det samme jeg bøyde meg ned for å se hva det var hørte jeg den sjukeste lyden jeg noengang har hørt, forestill deg lyden av en redd/skremt katt og gang den med ca 50! Jeg rakk såvidt å se at skapningen som lagde lyden var en oter før jeg spurta de siste 300 meterne til parkeringsplassen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg sto å fiska på Trolla kom det plutselig en mannevond mutant-havørn og grep tak i jakka mi og dro meg opp. Den hadde god retning mot de sultne ungene sine som ventet i reiret ute på Munkholmen, men heldigvis for meg mista den taket og jeg falt ned mot åpent hav. Tilfeldigvis var Bjørn ute med 6-fotern sin akkurat den dagen og tilfeldigvis deisa ned på skutas dekk så lufta gikk ut av alle skotta. Mens skuta er i ferd med å synke ringte vi kaptein på MS Barbara som avbrøt en viktig kjemisk reaksjon oppe på Gløshaugen for å komme oss til unnsetning. 4 timer senere kom SMS tøffende ut, men da var det for seint. DA ble jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt skremt av grevling, narkomane, innbruddstyver samt tråkka i fersk menneskebærsj på Tarris 2-3 ganger. Rottene som bor der er morsomme da, blir litt trist hvis de ikke dukker opp faktisk. Ellers så har jeg også blitt skremt av elg, rådyr og svære hvesende gjess. Fikk noe som ligna på hud og menneskehår på kroken en gang, da fylte jeg nesten buksene, pakket sammen på 3 sekunder og dro rett hjem.

Edit: Glemte det verste. Ble overrasket av to digre sinte okser en gang. De kom løpende i full fart rett mot oss. Vi sprang så fort bena gikk. De parkerte der vi hadde utstyret vårt. Svogers og jeg gjemte oss under en busk i 2 timer. Det var fryktelig.

Endret av JørgenØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var og fisket sjøbarting i fevik, sneik meg stille og rolig ned mellom bergene for og komme til. Da jeg var kommet med ned til vannkanten og satt meg godt til rette ble jeg mer eller mindre springskallet ned av en svane som tydelig mente at "kløfta" tilhørte han. Lettskremt som jeg er brølte jeg til som en 4 år gammel jente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen elger, okser, bever, lettende fugl i mørket osv.

Men den jeg husker best er nok når jeg snek meg i tussmørket ned til barndomselva for å fiske Mjøsørrett på vei til gyteplassen og plutselig skvatt det frem ei andemor med 6 unger bak en stein to meter i fra meg - godt jeg gikk på do før jeg gikk til elva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 feltsenger tett sammen, med en haug telys dandert rundt er ganske skremmende da... Hvertfall når du skal dele bivvy med en liten skinhead.... :D

Ellers er vel det aller verste jeg har opplevd 2 løshunder som kom gjennom skauen en natt jeg var på lauelek.... De virket såpass ustabile i hodet at jeg rygget ned til vannkanten og var klar til å vasse uti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg sto å fiska på Trolla kom det plutselig en mannevond mutant-havørn og grep tak i jakka mi og dro meg opp. Den hadde god retning mot de sultne ungene sine som ventet i reiret ute på Munkholmen, men heldigvis for meg mista den taket og jeg falt ned mot åpent hav. Tilfeldigvis var Bjørn ute med 6-fotern sin akkurat den dagen og tilfeldigvis deisa ned på skutas dekk så lufta gikk ut av alle skotta. Mens skuta er i ferd med å synke ringte vi kaptein på MS Barbara som avbrøt en viktig kjemisk reaksjon oppe på Gløshaugen for å komme oss til unnsetning. 4 timer senere kom SMS tøffende ut, men da var det for seint. DA ble jeg redd.

Haha, ja d va et MARERITT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang da vi var på fisketur som guttunge og det var 2 illsinte schæfere som bjeffet som gale og skummen sto ut av kjeften. Var ikke særlig høy i hatten den gang.

Ellers så var det engang eg klatret ned til en fiskespott, var krevende å klatre ned men siden eg var så ivrig så glemte eg tiden og det ble mørkt og det begynte å regne. Pga regnet var det såpeglatt og det var ikke mulig å få kommet seg opp.... heldigvis fikk eg hjelp av en med tau så eg kunne klatre opp igjen. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker engang jeg ble alvorlig skremt når jeg var ute og dorget etter sø ute på Fosen. Hadde hytte litt lenger ut i fjorden enn Råkvåg, inne i Stjørnafjorden. Hadde dorget innover mot Nordelva og var på retur langs landet ut mot hytta som stod ytterst på Hulsundet som plassen heter. Etter at jeg passerte Råkvåg og var utenfor de stupbratte bergene begynte det å blåse kraftig opp, og sjøen gikk hvit. Rett imot. Gale meg trodde at jeg skulle klare å karre meg forbi bergene som gikk stupbratt ned mot sjøen i en kilometer utover. Og jeg stod og stanget med skumsprøyten rett i fleisen, og var skikkelig ute og kjørte. Jeg kunne snudd og blitt med vinden inn mot Råkvåg igjen og sette fra meg båten der og vente på bedre tider. Bare galskap egentlig og dårlig sjøvett !

Jeg visset at det var ei lita vik bare jeg klarte å runde bergene, og på slutten ble det så ille at sjøen slo over ripa og jeg ble skitredd da båten ble fyllt med vann. Men jeg klarte nå på et vis å karre meg de siste metrene rundt berget og en liten justering på den spinkle 4hk motoren så snudde båten på 5-øringen. Og der dundret jeg i hundre med bølgene så flisene føyk fra båten når den krasjet inn i fjæra med et brak.

Og jeg måtte hoppe uti sjøen og få berget båten langt oppe på land. Jeg var selvsagt blaut til skinnet, men i live :P

Bare å sette fra seg båten og rusle den lange veien op til veien og mot hytta og vente på at det løynet utpå sjøen. Og det gjorde det faktisk bare etter noen få timer, så jeg fikk hentet båten igjen.

Tror jeg aldri har vært så redd ute i en båt ;) Denne fjorden er skummel sånn, været skifter tvert og de kastevindene inni denne fjorden er det tak i. Vestavinden kommer inn fra havet, Ørlandet og presses innover fjorden. Husker ofte jeg fikk saltvann på sørveggen på hytta som stod 300 meter oppe i skråningen under de verste stormene :hot:

Og den 15 fots plastbåten gikk til dundas ett år, da jeg fant den igjen langt oppe på jordet hos bonden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skvetter gjør jeg rett som det er.

I mine purunge guttedager var jeg på fisketur til det lokale vannet sammen med en kamerat. Vi hadde selvfølgelig(det var sånn den gangen) lurt med oss noe tobakk og rullingspapir. Siden det blåste nokså godt krøp vi sammen bak noen småbusker for å få fyr på røyken. Så lå vi nå der og nøt Petterøs rullings og ventet på napp.

Plutselig og ut av intet, i det jeg løftet hånden for å ta et nytt drag av sigaretten, kjente jeg et fast grep rund håndleddet og en rimelig morsk stemme lurte på hva i H"#¤%& jeg derv på med. De tre hjeteslagene jeg hoppet over den gangen håper jeg å få tilbake en gang :)

Det var faderen som var ute for å se hvordan det stod til med "fiskerne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.