Gå til innhold
Fiskersiden

Hva har skremt deg på fisketur?


Karleif
 Share

Recommended Posts

Siste kvelden var kommet etter en drøy ukes fisketur i Montana. I tilegg til stengene tok kameraten og jeg med ei flaske wiskey, og rusla et stykke oppstrøms. Fiskinga ble det så som så med, det ble mer en debriefing i vakker solnedgang, med mye å skåle for. når sola var gått ned, og flaska tom, fant vi det forgodt å returnere til leiren. Vi gikk og snubla litt i rullesteinene i tussmørket da det skjedde... Vi hadde akkurat snakka om den svære grizzlyen som var observert i elva et par uker før,(dette er i en del av montana med tynn bjørnebestand) Når det braker løs. Frittstående ute på rullesteinsøra står et tett buskas og i det vi nermer oss kommer det et brøl og noe brøyter seg vei inni der. Trur hjertet og ballene møttes et sted inna for navlen. Monsteret som matrialiserer seg foran oss er... en hvithalehjort...Litt større en et rådyr, og like søt.:)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kl. 05 en juli-morgen satt jeg på en molo i området og ante fred og ingen fare. Uten at jeg hr fått det med meg, tusler en kar ut på moloen, kommer vel innenfor intimsonen min, ser meg rett i øynene og spør om det er greit at han bader litt der. Stammer frem at jeg har snørene på stengene i denne retningen og ber karen bade på andre siden av moloen. Noe som er greit for han, så han kler av seg ALT og kaster seg uti. Og trur du ***** ikke karen legger seg til og ryggsvømmer???

Idet karen kommer opp, får jeg et run, og lander en etterlengtet fisk. Så hell i uhell, kan jo nudisten iallefall ta noen bilder for meg. Heldigvis hadde han tatt på seg et håndkle når fotoseasen pågikk.

Bildene kan sees her... https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=36714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blei skremt en gang i den perioden man er i lærefasen av praktisk kasting med flue. Hadde jo stått i Framhallen og kastet og trent, men ingenting var som å stå ute i felten aleine og øve OG! ha en liten kjangs for å få en fisk :) Så der sto jeg på myra og falt inn i enn dypere og dypere konsentrasjon og mørket kom krypende som det gjør sånn på kvelden og jeg hadde ingenting jeg skulle rekke annet enn det neste vannlijlebladet. Fler har sikkert opplevd detta. Man står å prøver å overgå seg selv helt til man blir frustrert og bare vil hjem. Men man kommer jo inn i en slags transe mens man står der og rett ved siden av der jeg sto var det en bitteliten bekk som kom rennane ut fra myra som lå oppover i lia. Og det som skjedde uten at jeg la merke til det før underbuksa var overmoden for bytting var at i denna bekken kom det en bever svmømmende ut. Og de dyra ser utrolig dårlig men hører ganske bra.... resten kan dere jo tenke ut selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vettskremt av måker, terner, skarver, ørner, mink, bevere, bikkjer, katter, spurver, linerler, kutlinger, splitthagl, brisling, fjærmygg, snø, regn, hagl, løv, barnåler, flo, fjære, dykkere, trøndere og laksefiskere. Tør likevel å gå i trapper uten hjelm, og lar være å holde i gelenderet om ingen ser og jeg føler jeg har dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kryssa fjorden i sterk vind med store krappe bølger i den lille eggeskall-aktige jolla aleine i mørket i april ifjor. turen ga greit med adrenalin og tvil om jeg skulle overleve. var godt å ha en uke med øyliv og Sø-fiske å roe seg ned med etterpå.

men mest skremt blei av en lignende situasjon som blogz beskriver over. sto å fiska mort til agn med bekken fra vesletjern til sagtjernet en halvmeter ved siden av meg. konsentrert om duppen. plutselig smalt j.. høyt da en bever oppdaga meg når den dukka opp i bekken rett der jeg sto. jeg hoppa en meter høyt og to meter bakover og hjerte skalla i adamseplet. tror nok bever skvatt like mye, for den svømte rundt å snøfte sint etter meg en time etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min værste opplevelse var ifjor da eg fisket etter oppdrett'slaks i oktober,

da eg og farn min hørte nokka som knirka.

og ut av det blå kom en brunstig elg i hundre og hælvette sprenganes over elva etter oss.

når den komm te kanten snudd den seeg og jekk oppover resten av elva.

Endret av ambassaduerBoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt i båten og fisket ante fred og ingen fare om at en større sjøfugl skulle stupe et par meter foran øynene mine i en ganske grei hastighet og et likedan plask, stokk ganske så bra da, viste ikke helt hva jeg hadde vært vitne til der og da- før fuglen omsider kom opp for å trekke luft. er ikke noen stor fugl ekspert og har ikke noe fotografisk minne men er ganske sikker på at det var en gannet. ikke vet jeg om hvor vanlige disse er i norge.

http://www.hickerphoto.com/australasian-gannet-sea-birds-hawkes-bay-new-zealand-17007-pictures.htmikke

En annen gang som liten guttunge klarte broren min å pierce meg i øre med sluk, viste ikke bedre den gang å trodde mine dager var over :bbq: etter den dagen tok noen år før vi fikk lov å bytte ut harpa med stang i båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bbq: Være litt serøs denne gangen. Har blitt småskremt mange ganger. Særlig ved tjuvfiske/krepsing. Da hører en mange lyder...Men det jeg husker best var en tur i ensomhet på hytta på fjellet. Gikk langs et fint ørret vann og fisket meg gradvis rundt. I le siden var det noen små tette lurvegraner. Når jeg kom frem og hadde tatt et par kast, dro det ut en svær hubro som traff meg nesten rett i bakhue. Da tror jeg det var litt små bløtt nedentil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt i båten og fisket ante fred og ingen fare om at en større sjøfugl skulle stupe et par meter foran øynene mine i en ganske grei hastighet og et likedan plask, stokk ganske så bra da, viste ikke helt hva jeg hadde vært vitne til der og da- før fuglen omsider kom opp for å trekke luft. er ikke noen stor fugl ekspert og har ikke noe fotografisk minne men er ganske sikker på at det var en gannet. ikke vet jeg om hvor vanlige disse er i norge.

http://www.hickerphoto.com/australasian-gannet-sea-birds-hawkes-bay-new-zealand-17007-pictures.htmikke

Havsule på norsk. En ganske vanlig fugl å observere langs kysten og på havet, og helt vanvittig imponerende å se dem stupe etter fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel rundt 25 år,jeg og noen kamerater tok en tur opp til det lokale vannet for å ta en dukkert etter fotball på løkka.Når vi kommer opp blir vi møtt av ett enormt oppbud av politi med hunder og letemannskaper,var sikkert 30-40stk.

Vi får beskjed om å forlate plassen og gjør det men lurer på hva som har skjedd? Er visst en som har rømt fra det Psykiatrisk som ligger 1km unna.

Neste natt/morra drar jeg opp for å fiske Gjedde.Er småmørkt når jeg kommer opp til plassen. Setter meg på stolsekken og bare nyter freden,episoden fra dagen før er glemt for lengst.

Mens jeg sitter der og skal til å rigge ene stanga kommer det noen gående på stien,pussig tenker jeg;en fisker kanskje?!

Dæven hvor feil man kan ta,når mannen var 30m ifra,skjønner jeg det tvert at det var gubben som de lette etter dagen før! Blikket han setter i meg gir meg frysninger gjennom hele kroppen,ondskapen lyser ut av han.Aldri stivnet til så sinnsykt,jeg er paralysert i noen sekunder.Har heldigvis en diger samekniv i sekken,den hadde jeg brukt!

Når han passerer meg på noen meters avstand får jeg ett vemmelig smil av han,jeg later som ingenting men er livredd.

Han forsvinner opp i skogen,møkkete og fæl,ondskap på 2 ben.Jeg stikker hjem fort som fy,aldri vært så nervøs.

Hører med til historien at han ble tatt noen dager senere.Mora mi jobber på plassen han har rømt fra.En pleier ble slått halvt ihjel når han rømte fra lukka for ett av de mest grusomme drapa i Norge og flere lemlesta personer.

Psykopaten skånet meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl. 05 en juli-morgen satt jeg på en molo i området og ante fred og ingen fare. Uten at jeg hr fått det med meg, tusler en kar ut på moloen, kommer vel innenfor intimsonen min, ser meg rett i øynene og spør om det er greit at han bader litt der. Stammer frem at jeg har snørene på stengene i denne retningen og ber karen bade på andre siden av moloen. Noe som er greit for han, så han kler av seg ALT og kaster seg uti. Og trur du ***** ikke karen legger seg til og ryggsvømmer???

Idet karen kommer opp, får jeg et run, og lander en etterlengtet fisk. Så hell i uhell, kan jo nudisten iallefall ta noen bilder for meg. Heldigvis hadde han tatt på seg et håndkle når fotoseasen pågikk.

Bildene kan sees her... http://www.fiskersid...showtopic=36714

Hahahha.. han har jeg møtt også. Senest i november, og da var det kaaaaaldt. I mørket seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å få hjertet i halsen på fisketur ja :D

Broder`n å jeg var ute å fisket for noen år siden, blikkstille vann å ikke en lyd, ikke ett napp på leeeeeeenge.

Plutselig sier det bare PSSSSSSSSSSSH PSSSSSSSSSSSH høyt rett på sia av båten, 2 Niser kom opp for å puste å 2 brødre som kjedet seg våknet till med 2 teskjeer bløtt i boxer`n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel rundt 25 år,jeg og noen kamerater tok en tur opp til det lokale vannet for å ta en dukkert etter fotball på løkka.Når vi kommer opp blir vi møtt av ett enormt oppbud av politi med hunder og letemannskaper,var sikkert 30-40stk.

Vi får beskjed om å forlate plassen og gjør det men lurer på hva som har skjedd? Er visst en som har rømt fra det Psykiatrisk som ligger 1km unna.

Neste natt/morra drar jeg opp for å fiske Gjedde.Er småmørkt når jeg kommer opp til plassen. Setter meg på stolsekken og bare nyter freden,episoden fra dagen før er glemt for lengst.

Mens jeg sitter der og skal til å rigge ene stanga kommer det noen gående på stien,pussig tenker jeg;en fisker kanskje?!

Dæven hvor feil man kan ta,når mannen var 30m ifra,skjønner jeg det tvert at det var gubben som de lette etter dagen før! Blikket han setter i meg gir meg frysninger gjennom hele kroppen,ondskapen lyser ut av han.Aldri stivnet til så sinnsykt,jeg er paralysert i noen sekunder.Har heldigvis en diger samekniv i sekken,den hadde jeg brukt!

Når han passerer meg på noen meters avstand får jeg ett vemmelig smil av han,jeg later som ingenting men er livredd.

Han forsvinner opp i skogen,møkkete og fæl,ondskap på 2 ben.Jeg stikker hjem fort som fy,aldri vært så nervøs.

Hører med til historien at han ble tatt noen dager senere.Mora mi jobber på plassen han har rømt fra.En pleier ble slått halvt ihjel når han rømte fra lukka for ett av de mest grusomme drapa i Norge og flere lemlesta personer.

Psykopaten skånet meg...

Haha, du leder!! Har kun historier om elgku med kalv, elgokse som passerte meg i hui og helvete på et par meters hold, bevere på nært hold og lettende røy en drøy meter i fra meg midt inne i skauven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke komme på i farta at jeg har blitt direkte skremt (selv om man lett kan skvette i mørket når man skremmer opp f.eks en bever), men jeg husker at jeg var ganske på alerten når vi hadde helt ferske bjørnespor rundt oss på en isfisketur. Jeg har vel aldri kikket så mye opp og rundt meg under kikkefiske før. Forøvrig er det aldri særlig hyggelig å verken gå gjennom isen eller ramle ut av en båt under fiske. Mest "skremt" ble jeg vel egentlig den gangen jeg forfrøs foten så den hadde fryst fast i støvelen, og to kompiser måtte til for å dra av støvelen. Når jeg kjente på foten og kunne konstatere at den var blokkfrossen samt at sokken hadde frosset fast til midt på fotbladet var det en ekkel følelse som gikk gjennom kroppen. Men det ordnet seg det også!

Ellers vimset det jo rundt en blotter i Østmarka på tidlig 80-tall, som ved flere anledninger benyttet anledningen til å reklamere for varene og ettertrykkelig fastslå fortreffelighetene ved sitt eget kjønnsorgan i mitt og andres påsyn. :D

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en episode til: Det første blikket Raphaug ga meg da han innså at det var en hårvar jeg hadde fått på Trolla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke blit skremt under fisking men husker en episode fra gåsejakta i fjord, lå som vanlig midt utpå et

jorde godt kamuflert i en layout blind(slaks boks man ligger i), lå der å annet fred og ingen fare da jeg hørte krafsing

bak skjulet midt,skvat opp for og se og det viste seg at det sto en utganger sau bare 2 mtr fra skjulet. :goodjob:

Kom på en værre episode fra mine yngre dager, var på tur til ei lita tjønn og gjik etter en skogsvei, midt på veien

fikk jeg plutselig se noe som lignet en stor mark, tenkte at den måte jeg hive i markboksn men trakk handa fort tilbake

da det viste seg at det sletes ikke var noe stor mark men en baby hogorm.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble jæ....g redd i sommer når jeg sto langs hobølelva og fiska, når jeg hørte smell etter smell og så det regna små oransje biter rundt meg. Da sto det ***** meg en dust og skjøt leirduer over hue mitt fra hagen sin. Har nok aldri krabba/ålet så fort før. Det første jeg gjorde når jeg fikk satt meg i bilen og fikk samlet meg litt var å ringe politet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjenner meg også igjen i det mange skriver her om hegreskrik, elg i dagslys /bekmørkre, oter, sel, ildsint sau inne krattskogen, tjuvfiskere, osv..

Ellers så sitter særlig denne godt i minnet i fra barndommen, ved en smålakselv en mørk natt: Gikk på en smal traktorvei med tett skog helt inntil veien. Det var helt vindstille og knotten bet bare verre. Var ikke så gamle karen og hadde akkurat hørt knekkelyder inne i skogen; så gikk litt på tå hev. Kom så til en liten åpning i skogen der det var en bom og en stor lys stein ved siden av. Når jeg var kommet noen få meter unna, reiser steinen seg opp i været og galopperer bortover veien. Var nære med å fylle buksa da kan man si. Mitt forhold til hest ble ikke bedre av dette merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumleste jeg har opplevd var antegelig det å bli sjøsyk på en charterbåt, uten mulighet for å komme meg til land mens det fortsatt var 4 - 5 timer igjen. ;)

Hvis dette ikke tells må det være en av gangene hvor jeg har blitt skremt av mår som kommer pilende under nattfiske etter sjøørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis var på SØ tur på Dilkestad og koste oss veldig. Vi hadde fisket en god stund og ante fred og ingen fare. Plutselig hørte vi det vi trodde var en nise som var oppe å pustet, men det var det slettes ikke. Neida, det kom opp en diger finne og det viste seg da at det var spekkhogger. 7 stk spekkhoggere dukket plutselig opp bare noen meter fra oss. Da vi stod i vadere ute i sjøen var dette en litt heftig opplevelse. Ettersom vi begge har kroppsform som sel og vi visste at spekkhoggere LIKER sel, fant vi ut at det var tryggest å bakke på land og vente til de var borte. Spekkhoggerne hadde fulgt en stim med sild inn i fjorden og hadde et durabelig etergilde. Pulsen gikk sakte men sikkert tilbake til normalen og vi fortsatte fisket, noe mer forsiktig enn før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bever som plutselig plasker til uten forvarsel når den blir skremt, Bukkehyl alt i mørket blir mer skremmende.

men det mest skremmende av alt er det jørgen Ø tar bilder av og ivrer etter å vise frem når han er på tur.

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.