Gå til innhold
Fiskersiden

vanskeligst å få! ?


gjørsmeiteren
 Share

Recommended Posts

Vel. Jeg synes alt av ferskvannsfisk er mye vanskeligere å få enn havmus. I hvertfall nå i pollensesongen.

Forøvrig er vel alle artene av fisk lett å få hvis man vet hvor man skal fiske etter dem. Så spørsmålet blir vel fort hvilke arter det er vanskeligst å opparbeide erfaringsgrunnlag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo store kontraster på akkurat det å være vanskelig. Havfiske har jeg null peiling på, men det går lett ann å illustrere innen ferskvannsfiske. Abbor over 2 er nevnt, og det er langt ifra lett i utgangspunktet. Utfordringen med stor abbor er at du virkelig må være på rett plass til rett tid. Og hvis du treffer så kan den 2 kilos borren ta tilnærmet alt du serverer. Til kontrast så kan vi ta karussen. Karuss og abbor er vell så langt fra hverandre det går ann å komme adferdsmessig. Karussen er på næringssøk mye oftere og i lengre perioder enn borra, men er laaaaangt mere tricky når det kommer til å ta agnet samt å kroke..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo store kontraster på akkurat det å være vanskelig. Havfiske har jeg null peiling på, men det går lett ann å illustrere innen ferskvannsfiske. Abbor over 2 er nevnt, og det er langt ifra lett i utgangspunktet. Utfordringen med stor abbor er at du virkelig må være på rett plass til rett tid. Og hvis du treffer så kan den 2 kilos borren ta tilnærmet alt du serverer. Til kontrast så kan vi ta karussen. Karuss og abbor er vell så langt fra hverandre det går ann å komme adferdsmessig. Karussen er på næringssøk mye oftere og i lengre perioder enn borra, men er laaaaangt mere tricky når det kommer til å ta agnet samt å kroke..

ok. Grunnen til at jeg lurte på det, er fordi en kamerat av meg hadde fått en abbor på 1,96 og en på 2.010 i samme vann, det er så klart ikke samme abbor når han fikk dem begge i løpet av 2 uker, så da lurte jeg på om dere er utrolig flaks eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Grunnen til at jeg lurte på det, er fordi en kamerat av meg hadde fått en abbor på 1,96 og en på 2.010 i samme vann, det er så klart ikke samme abbor når han fikk dem begge i løpet av 2 uker, så da lurte jeg på om dere er utrolig flaks eller ?

Med mindre han har bilder som sier at det ikke er samme fisken eller at han kakket den første så kan det godt være samme fisk. Den vektforskjellen der kan komme av noe så enkelt som mageinnhold eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre han har bilder som sier at det ikke er samme fisken eller at han kakket den første så kan det godt være samme fisk. Den vektforskjellen der kan komme av noe så enkelt som mageinnhold eller ei...

han er ganske sikker på at det er samme fisk, siden det er et bitte lite kutt på finna på ryggraden, på begge fiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg på den smale sti gjørsmeitern,tror du kommer til å slite i et kryssforhør.

spørsmålet mit er. kan abboren vokse 50 gr i løpet av 2 uker, jeg mener at den IKKE kan det, så det må være 2 forskjelige fisker. Men kameraten sier at han la merke til et veldig veldig lite kutt i finna i ryggraden.

Endret av gjørsmeiteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet mit er. kan abboren vokse 50 gr i løpet av 2 uker, jeg mener at den IKKE kan det, så det må være 2 forskjelige fisker. Men kameraten sier at han la merke til et veldig veldig lite kutt i finna i ryggraden.

Ok,jeg forstår.Som Ørud er inne på kan abbor fint veie 50 gr mer på 2 uker,abbor kan spise reale måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis det er vekt på fisk som avgjør hvorvidt det er vanskelig eller ikke, så bruk Nrek lista som utgangspunkt.

Mange arter der som man skal slite med å slå på en helg.

Ellers så blir jo Multe nevnt. Ettersom jeg har skjønnt, så er dette en fisk det ikke er lett å bli klok på.

Back on track :thumbsup:

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.