Gå til innhold
Fiskersiden

Potensiell ny NR på gjedde?


 Share

Recommended Posts

Gjest Fisker'n fra Eik

Hadde vel kostet en god slant det biggrin.gif

Det kan hende ;) men jeg ville ikke bare hivd den i søpla heller for å si det sånn :P Tenk å ha en sånn fisk med gapet åpent, like over peisen i stua :) da kommer alle gjestene til å spørre hvor stor den var/er osv, og da kan man selvsagt smøre tjukt på :D

Har hørt rykter om ei på over 17kg som ble tatt tidligere denne uka og! Noen som vet noe om den?

Ble forøvrig tatt av en polakk,så det er lite sannsynlig for at den blir meldt inn noen plass.

Stæike B) hvis det kommer bilde, mer nøyaktig vekt på den også så kunne det vært kult... Noen som egentlig vet hvor mange skikkelige storgjedder på 15-16-17-18 kg som har blitt tatt de siste årene eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bildene på bloggspot var langt bedre. det kan være ny nr. skjønner ikke hvorfor ha brukte det bildet de brukte.

Hei, bildet på blogspot er tatt av meg. Jeg var den som sørget for veiing av fisken, sammen med flere andre. Bildet i HA er tatt av journalisten. De bruker selvsagt sine egne bilder når de kan.

Vekt og mål er godt dokumentert og gjort i samråd med de som steller med slike offisielle rekorder. Alt ligger til rette for at de vil godkjenne den som rekord. Fisken ble veid under en time etter fangsten da den ble tatt bare noen hundre meter fra butikken min. Alle vekter som er brukt er av pålitelig sort, endog godkjent postvekt, og de er tilgjengelig for etterkontroll om det blir behov for det. Og fisken blir forvart urørt i fryser til rekorden eventuelt blir godkjent. Deretter blir det tatt avstøpning av den av en preparant! Jeg gleder meg til å se resultatet!!

Ser det er kommet noen reaksjoner på at den ikke ble satt ut igjen. I dette tilfellet er det av meget stor vitenskapelig verdi at den ble tatt opp ved at fisken blir gjenstand for grundige analyser av NIVA. Det alene er gull verdt, så vær vennlig ikke plag gutten med ytterligere prat om C&R i dette tilfellet. Rent prinsipielt er jeg for C&R av større gjedder, så det er sagt.

Jeg har noen flere bilder med målebånd. Skal se om jeg får postet de etter hvert.

Mvh

Reidar Harjo, daglig leder

TURUT AS - Hamar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bildet på blogspot er tatt av meg. Jeg var den som sørget for veiing av fisken, sammen med flere andre. Bildet i HA er tatt av journalisten. De bruker selvsagt sine egne bilder når de kan.

Vekt og mål er godt dokumentert og gjort i samråd med de som steller med slike offisielle rekorder. Alt ligger til rette for at de vil godkjenne den som rekord. Fisken ble veid under en time etter fangsten da den ble tatt bare noen hundre meter fra butikken min. Alle vekter som er brukt er av pålitelig sort, endog godkjent postvekt, og de er tilgjengelig for etterkontroll om det blir behov for det. Og fisken blir forvart urørt i fryser til rekorden eventuelt blir godkjent. Deretter blir det tatt avstøpning av den av en preparant! Jeg gleder meg til å se resultatet!!

Ser det er kommet noen reaksjoner på at den ikke ble satt ut igjen. I dette tilfellet er det av meget stor vitenskapelig verdi at den ble tatt opp ved at fisken blir gjenstand for grundige analyser av NIVA. Det alene er gull verdt, så vær vennlig ikke plag gutten med ytterligere prat om C&R i dette tilfellet. Rent prinsipielt er jeg for C&R av større gjedder, så det er sagt.

selv om noen har gitt uttrykk for at det er synd at fisken ikke ble satt ut igjen er det da ingen som har PLAGET gutten med prat om C&R. Det er da vitterlig opptil flere her som har påpekt at det er helt forståelig og greit at fisken ble kakket. At et enkeltstående individ som trolig begynte å nærme seg livets siste fase uansett blir tatt ut i en så stor innsjø som Mjøsa har INGENTING å si. Og helt flott at dere her sikret dokumentasjonen på den måten dere har gjort. Også helt riktig å stoppe ut et slik "historisk" stort individ. Og ekstra bra at dere benytter anledningen til å få fisken undersøkt vitenskaplig. Og nok en gang stort grattis til fiskeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm "sypikeøynene" på den - er det som følge av å blitt klubba i huet eller var den sånn ved landing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Den bør vel det. Ligger det noe påmeldingsskjema ute på nett til gutten?

Sorry men det veit jeg ikke.. men hvis du kjøper et Alt om fiske-blad så er det et påmeldingsskjema der som du kan fylle ut og legge ved bilde og sende tinga i en konvolutt til AoF.. Lykke til.. blir den godkjent og sendt inn ( som jeg tror at den gjør.. :thumbsup: ) så skal folk slite noe vakent med å vinne gjeddeklassen i år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis du kjøper et Alt om fiske-blad så er det et påmeldingsskjema der som du kan fylle ut og legge ved bilde og sende tinga i en konvolutt til AoF.

Også kjent som steinaldermetoden...

Send en mail til Chris Appleby med bilder og ellers relevante opplysninger, mailadressen finner du her:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/altomfiske/kontaktoss/

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.