Gå til innhold
Fiskersiden

Potensiell ny NR på gjedde?


 Share

Recommended Posts

Det er forsåvidt greit med kill imo , men de kan ta å få analysert den med alder og vekst , hadde vært særdeles interessant!

Med tanke på at den aktuelle gjedda nå mer er et fenomen og sannsynligvis ganske nær døden rent aldersmessig reagerer jeg ikke så sterkt på at et slikt eksemplar bøter med livet. OK, den blir neppe noe mer enn reveåte (jeg ville ikke spist den), men det er faktisk langt verre å klubbe mengder med stor gytegjedde enn et enkelt eksemplar som nok er over middagshøyden, tross alt. Det var langt flere som reagerte negativt over gjeddefangsten fra Øyern for endel år siden der det ble fremstilt som en gladhistorie at to lokale fiskere hadde plukka over 20 gjedder over 8 kilo (og et ukjent antall under) og endte opp med to trillebårlass med gjeddelik de ikke ante hva de skulle gjøre med. Ting er sakte men sikkert i endring, men jeg tror nok at krokløsermatte og piketube fortsatt er en sjeldenhet blant folk flest. På en annen side tror jeg stadig flere ser verdien av å sette tilbake fisk man ikke trenger, og at sportsfiske i Norge anno 2011 i bunn og grunn handler om forlystelse, like it or not. Veidemannsprinsippet er nok utdødd gitt; again; like it or not. Misforstå meg rett; jeg tar gjerne en matfisk på fjellet, og plukker med meg noe mattorsk fra nord eller sjøisen, men den refleksmessige kakkinga av absolutt alt som biter er nok på retur. Folk trenger bare å vite at man ikke nødvendigvis er et fanatisk PETA-medlem (som om de skulle fisket) for å slippe ut igjen fisk man ikke trenger. Neste steg blir å få folk til å gjøre dette riktig slik at fisken faktisk overlever, slik at det i det hele tatt er noe poeng i det. Men verden går heldigvis fremover. Bottom line er vel egentlig de to forslitte, men like fullt aktuelle frasene om at vi ikke eier naturen, bare låner den av våre etterkommere, samt den gyldne regelen om at man aldri skal høste av kapitalen, kun renten. Hadde verdenen hatt det siste som prinsipp hadde vi nok hatt adskillig færre diskusjoner på denne sida.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bottom line er vel egentlig de to forslitte, men like fullt aktuelle frasene om at vi ikke eier naturen, bare låner den av våre etterkommere, samt den gyldne regelen om at man aldri skal høste av kapitalen, kun renten. Hadde verdenen hatt det siste som prinsipp hadde vi nok hatt adskillig færre diskusjoner på denne sida.

Hadde ikke det vært kjedelig, da?

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at den aktuelle gjedda nå mer er et fenomen og sannsynligvis ganske nær døden rent aldersmessig reagerer jeg ikke så sterkt på at et slikt eksemplar bøter med livet. OK, den blir neppe noe mer enn reveåte (jeg ville ikke spist den), men det er faktisk langt verre å klubbe mengder med stor gytegjedde enn et enkelt eksemplar som nok er over middagshøyden, tross alt. Det var langt flere som reagerte negativt over gjeddefangsten fra Øyern for endel år siden der det ble fremstilt som en gladhistorie at to lokale fiskere hadde plukka over 20 gjedder over 8 kilo (og et ukjent antall under) og endte opp med to trillebårlass med gjeddelik de ikke ante hva de skulle gjøre med. Ting er sakte men sikkert i endring, men jeg tror nok at krokløsermatte og piketube fortsatt er en sjeldenhet blant folk flest. På en annen side tror jeg stadig flere ser verdien av å sette tilbake fisk man ikke trenger, og at sportsfiske i Norge anno 2011 i bunn og grunn handler om forlystelse, like it or not. Veidemannsprinsippet er nok utdødd gitt; again; like it or not. Misforstå meg rett; jeg tar gjerne en matfisk på fjellet, og plukker med meg noe mattorsk fra nord eller sjøisen, men den refleksmessige kakkinga av absolutt alt som biter er nok på retur. Folk trenger bare å vite at man ikke nødvendigvis er et fanatisk PETA-medlem (som om de skulle fisket) for å slippe ut igjen fisk man ikke trenger. Neste steg blir å få folk til å gjøre dette riktig slik at fisken faktisk overlever, slik at det i det hele tatt er noe poeng i det. Men verden går heldigvis fremover. Bottom line er vel egentlig de to forslitte, men like fullt aktuelle frasene om at vi ikke eier naturen, bare låner den av våre etterkommere, samt den gyldne regelen om at man aldri skal høste av kapitalen, kun renten. Hadde verdenen hatt det siste som prinsipp hadde vi nok hatt adskillig færre diskusjoner på denne sida.

helt enig! Det spiller ingen stor rolle om ETT enkelt (rekord)eksemplar blir kakket som du skriver. Særlig fordi den sannsynligvis ikke hadde hatt så mange år igjen uansett. Det er et STORT uttak av stor fisk som eventuelt betyr noe for bestanden. Og i en stor innsjø som Mjøsa har dette absolutt ingenting å si. Dette er jo en trofefisk som når den først ble kakket bør stoppes ut eller avstøpes. Folkemat er det ikke! :rolleyes:

Men uansett gratulerer til fangstmannen med en helt fantastisk fisk. Kraftig og flott gjedde dette. Og DIGER! :rolleyes:

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke så unormalt at en 17-årings første tanke er at fangsten må sikres. Om det blir ny n-rek, noe det strengt tatt ser ut til å bli, så er det bare å gratulere. Etter en slik gjedde kan fangstmannen med trygghet gå over til c&r med god samvittighet i alle fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en så diger gjedde så synes jeg det minste man bør gjøre er å dokumentere det med mye bilder.

Hvis man er interessert vel og merke.

Har fått de til og kontakte Niva , og de har også blitt kontaktet tilbake :) så spørs om det ikke blir noe data å få , alder , vekst osv.

Skal holde dere oppdatert , sikkert flere enn meg som synes det er utrolig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sjelden at så stor gjedde har vokst særlig i lengde på x antall år; det er vel helst vekt som øker. Jeg håper vi en dag får se en dokumentert norsk gjedde over 20 Kg - som blir satt tilbake. :)

Det er jo delte meninger om hvor langt livsløp en gjedde faktisk har (under de rette forhold), og det er vel heller ikke lett å gjette denne gjeddas eksakte alder, så jeg håper det blir mulig å få tak i noen fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R på storgjedde bør være regelen, men ingen regel uten unntak, og større (...) unntak enn dette er sjelden! :) Fantastisk fisk!

Liker denne!

Går nok flere slike i norges største innsjø - begynn å satse.

Som jeg har sagt og skrevet i flere år her på FS - det går flere Norgersrekorder i Mjøsa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.