Gå til innhold
Fiskersiden

Kristiansand Havfiskeklubb


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Her er det altså rom for økning av både antall arter og forbedring av allerede registrerte klubbrekorder! :-)

Rom for forbedring er det, men synes ikke detta var galt mtp at dere vel ikke har så mange turer under beltet enda! Også er det jo alltid smart å starte smått sånn at man på hver tur har muligheter for enten ny klubbart eller klubbrekord.

Det som slår meg er fraværet av brosme, hågjel og ikke minst svarthå. Men det har vel kanskje med antall turer på ordentlig dyp å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent! Det er von i hangande snøre! :-)

Der vi fisker nå er det dessverre litt langt ut til de store dypene. Men planen er å komme oss ut og fiske fra Røynevardsgrunnen og utover dersom det blir vær til det neste gang. Her burde det være muligheter for litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering av gattet er en sterk indikasjon, på sypika rett bak fremre ryggfinne, på skjeggtorsken ved fremre del av ryggfinnen. Er man fremdeles i tvil lister fiskipedia.no bl.a. at skjeggtorsken har en mørk flekk i roten av brystfinnen og høyere kroppsfasong enn sypika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg nettopp lest gjennom en morsom tråd (av ThorEH) fra januar 2008 om nettopp dette med å skille mellom skjeggefant og syerske...

Må jo prøve å få ordna en ekte skjeggepike på neste tur! Orker ikke tenke på hva slags haill man bør ha for å lykkes med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke som jeg virkelig liker å fjerne arter fra artslistene til folk; sypike :)

Og ja - skjeggtorsk er relativt uvanlig på stang.

Tror faktisk at den ikke er så uvannlig, og kan sammenliknes med det man trodde om brungylta. Har vært "heldig" og funnet noen plasser , samt når det er best bettid. Hittil i år har jeg greid å lure 8 stk. på 3 turer, dog alle "små" på rundt 25 - 30. De trives i > ved vrak og mine har jeg tatt på rundt 60-70 meter like før skumringen. Får du 1 , så finnes det flere etablerte i samme områdett

Her kan man se tydelig forskjellen mellom stor sypike og skjeggtorsk. Jeg hade selv problemer med å bekrefte arten når jeg fikk min 1.

IMG_5702.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du få dem helt nede på bunnen? Eller også over bunn/vrak?

Jeg fisker oftest ved bunnen og har fått disse både på tirreslepet og øverste oppheng (glidePN) 2-3 mtr over bunnen. Mest når strømmen har vært lite og har greid å holde meg på plass, uten mye drift. Kan hende at ankring i området hadde gitt meg flere, men da hadde agnet sannsynligvis blitt angrepet av megasypiker i området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da er det nok ikke dumt å variere litt. Hvordan har fisket vært i traktene dine det siste, sånn generelt? Skal ut med Torungen HK igjen på søndag. Håper på god og variert fangst!

Mye, mye og pen fisk. For det meste stor hyse ( 2500>3500) og torsk 4> 8 kgs size, om dere skal satse på vekt.Det er bra med sei også og det meste av det vannlig også. Selv har jeg aldri fisket så lite på Sørlandet som i år...men det har vært flotte fangster hver gang jeg har vært ute.

Lykke til på søndag (glem ikke ferskkokte reker ) og kast ikke små sypike. Større torsk er glad i disse ;)

PS: Ikke spør meg hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært nede og rota på ca. 250 meter på det dypeste. Men det har ikke gitt nevneverdige resultater. De som får mye på stang på disse dypene i og rundt Kristiansand bruker vel jevnt over noe mindre båter, som er lettere å håndtere i den sterke strømmen.

Både når det gjelder mengde fisk og artsrikdom er det både sikrere og morsommere å fiske på grunnere vann. Den båten vi bruker for tiden (75-foter) ligger litt øst for Kristiansand, og vårt nye kjerneområdet er derfor kyststripen fra Ulvøysund til Lillesand.

Turen i går måtte naturlig nok utgå, da det blåste tildels svært kraftig i området, og det ville vært en utfordring bare å komme seg ut av bukta båten ligger i... Utaskjærs var vinden oppe i 15-20 sekundmeter.

Dersom alt går etter planen gjennomfører vi ny klubbtur 9. desember. Dette er dog under forutsetning av at ikke isen legger seg i fjorden (ganske brakt vann).

Mvh

Stian

jeg har fisket litt på dypet i krsand fjorden, ned mot 300m, mye fint der, brosme, lange, "hai" og en flabb har jeg fått, flabben var på litt grundere vann, et platå rundt dypet. fjorden er lang og dyp så mye å fiske på:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fisket litt på dypet i krsand fjorden, ned mot 300m, mye fint der, brosme, lange, "hai" og en flabb har jeg fått, flabben var på litt grundere vann, et platå rundt dypet. fjorden er lang og dyp så mye å fiske på :)

Hjalp det noe med karttipsene ? Er ikke sikker på om det var deg jeg hadde korrespondanse med den gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp det noe med karttipsene ? Er ikke sikker på om det var deg jeg hadde korrespondanse med den gang :)

hei, jo det var meg, har vert litt av nett ei stund, javisst hjalp det, det platået som du sirklet ut der, som du mente kunne være en bra plass, mye fint i skrentene opp til toppen der, litt sent men, takk for tipset :bow:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jo det var meg, har vert litt av nett ei stund, javisst hjalp det, det platået som du sirklet ut der, som du mente kunne være en bra plass, mye fint i skrentene opp til toppen der, litt sent men, takk for tipset :bow:

Flott at det hjalp Hansi, at du fikk fisk i området er takk nok :) Det å kunne tolke - analysere bunnforhold , strøm rettning, årstid , fiske slag man er på jakt etter og kart er faktisk like moro som å binde takler og det å lure fisken . Analysering - forarbeid er avgjørende for vellykket resultat. Jeg har forresten aldri fiske i området...

Alt for mange tenker som fisken selv. Vi må tenke som predatører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye, mye og pen fisk. For det meste stor hyse ( 2500>3500) og torsk 4> 8 kgs size, om dere skal satse på vekt.Det er bra med sei også og det meste av det vannlig også. Selv har jeg aldri fisket så lite på Sørlandet som i år...men det har vært flotte fangster hver gang jeg har vært ute.

Lykke til på søndag (glem ikke ferskkokte reker ) og kast ikke små sypike. Større torsk er glad i disse ;)

PS: Ikke spør meg hvor...

Takk for det, ja!

Får håpe på noen store koljer på søndag. De er spreke og morsomme å fiske, og gjør seg godt i fiskekakene! :-) Turen på søndag inngår ikke i klubbmesterskapet, så det blir mer kosetur. Slipper å stresse med å få opp mest mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da er sesongen snart i gang igjenn. Venter bare på at skjøyta skal times ut av en dypfrossen fjord. Kan nok ta litt tid men så fort isen er borte er vi klare. Intill da blir det alternative turer. Håper på god oppslutning i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Flott tur med skuta i dag! Vi klarte å skrape sammen 8 fiskeglade sjeler for klubbtur, og selv om dette egentlig var 'one short' prioriterte vi tur forran forfall!

Været var upåklagelig! Null vind, opphold, god temp, dog endel tåke!

Vi forlot brygga mens sjøørreten danset rundt oss!

Vi prioriterte plassene som ellers er vanskelig å avfiske med sterkere strøm, og første plassen leverte godt med torsk:)

Mest fisk fikk vi før vi trakk Inn i fjorden igjen, og Jørund tronet med størst fisk. En torsk på 2,9kg, som gav en krokløsner sponset av grønberg i premie!

Turen i dag gav, torsk, sei, hvitting, stein( ja, en faktisk stein) og rødspette! Dette fordelt på Jørund, Erlend, Andreas, Gustav, Steffen, Stig, Elin, Bjørn Olav, og Atle!

Neste tur er 4 mai, kl 0800- husk å melde på to uker i forkant:)

Takk for turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

Jeg heter Hubert og bor sammen med min familie i Kristiansand (Bråvann). Jeg har veldig liten erfaring med fisking i sjøen men har fått allerede noen gode fisk med en 6kg torsk som er min største fangst. Jeg har lyst til å lære mer og prøve også med dypvannsfiske (brosme, lange) eller flyndrefiske.

Jeg har registret meg på Fiskersiden i dag og kan se at det er en aktiv fiskeklubb i Kristiansand :)

Hvordan jeg kan bli medlem av den Kristiansand Havfiskeklubb - er det noen skjema som skal fylles ut? Også når skal dere ha neste fisketur, hvis det er mulig jeg vil gjerne å gå (kanskje sammen med min kona).

Dere kan kontakte meg på: hubert.szostak@gmail.com

Hilsen,

Hubert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg heter Hubert og bor sammen med min familie i Kristiansand (Bråvann). Jeg har veldig liten erfaring med fisking i sjøen men har fått allerede noen gode fisk med en 6kg torsk som er min største fangst. Jeg har lyst til å lære mer og prøve også med dypvannsfiske (brosme, lange) eller flyndrefiske.

Jeg har registret meg på Fiskersiden i dag og kan se at det er en aktiv fiskeklubb i Kristiansand :)

Hvordan jeg kan bli medlem av den Kristiansand Havfiskeklubb - er det noen skjema som skal fylles ut? Også når skal dere ha neste fisketur, hvis det er mulig jeg vil gjerne å gå (kanskje sammen med min kona).

Dere kan kontakte meg på: hubert.szostak@gmail.com

Hilsen,

Hubert

Velkommen til forumet!

Jeg kan ikke svare det du spør om, men hvis du er på Facebook kan du søke dem opp der også. Og der er det oppgitt E-post kristiansand.havfiskeklubb@gmail.com som kontaktinformasjon, du kunne jo prøvd å sende dem en Mail.

Lykke til og skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.