Gå til innhold
Fiskersiden

Irland. Ny oppdrettsgigant


villlax
 Share

Recommended Posts

Du glemte å skrive at det gjelder landbasert oppdrett ;) Jeg syns det er klok at andre land som også satser på oppdrett, satser på allerede velprøvd norsk teknologi. Her ligger norske bedrifter milevis foran andre, til tros for at det fortsatt er det en god del å få på plass.

Alle liker laks, laks er godt og sunt. Om den norske bransjen ikke hadde vært så dyktige, så hadde det gått betydelig kraftigere utover den ville bestanden en den negative bieffekt som bransjen skaper. Vil ikke engang forestille meg presset på den ville bestanden om det ikke hadde eksistert oppdrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig alle liker oppdrettslaks, men det smaker dritt. Spiser heller kokt hyse (som også smaker mannskjit)

Da tror jeg at jeg må bestille meg time hos legen,noe som flere andre millioner konsumenter også bør gjøre.Kan hende at det er feil i smaksløkene våres ;) Heldigvis har ikke jeg smakt dritt, men om den smaker som laks, så vurderer jeg å selge noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte å skrive at det gjelder landbasert oppdrett ;) Jeg syns det er klok at andre land som også satser på oppdrett, satser på allerede velprøvd norsk teknologi. Her ligger norske bedrifter milevis foran andre, til tros for at det fortsatt er det en god del å få på plass.

Alle liker laks, laks er godt og sunt. Om den norske bransjen ikke hadde vært så dyktige, så hadde det gått betydelig kraftigere utover den ville bestanden en den negative bieffekt som bransjen skaper. Vil ikke engang forestille meg presset på den ville bestanden om det ikke hadde eksistert oppdrett...

Det posetive er at noen satser på landbasert, det fullkomment tragiske er at et norsk firma som satser på dette, ikke får muligheter til å realisere i Norge, og derfor må ta med seg ide'en til Irland. Når det gjelder tanke-eksprimentet: "Den norske laksens villkår uten oppdrett", synes jeg du er pessimist. Det norske komersielle fisket ble kraftig begrenset ved forbudet mot drivgarnsfiske. Dette forbudet kom før oppdrettsnæringa tok av. Kilenot og krokgarns- fisket (som er, og har vert, attåt-næring for bønder med grunneier-rett) ville selvfølgelig hatt større omfang, men det ville jo være naturlig med en større villaksstamme. Poenget mitt er at oppdrettsnæringa representerer en så stor inntektskilde for staten, at om de styrende må velge, så velger de oppdrett.

Viss ikke oppdrettsnæringa fantes, ville det hele selvfølgelig vert mye enklere... Å si at oppdretsnæringa er positiv for villaksen, blir å snu det hele på hodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss ikke oppdrettsnæringa fantes, ville det hele selvfølgelig vert mye enklere... Å si at oppdretsnæringa er positiv for villaksen, blir å snu det hele på hodet..

Hadde næringen holdt seg på et bærekraftig nivå ville det vært en kjempefordel for villaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde næringen holdt seg på et bærekraftig nivå ville det vært en kjempefordel for villaksen.

Helt enig, og det er selvfølgelig det man må håpe på skjer etter hvert. Næringa er kommet for å bli. Det er i denne sammenhengen det er så tragisk å registrere at firma som satser på landbasert, må reise utenlands....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du glemte å skrive at det gjelder landbasert oppdrett ;) Jeg syns det er klok at andre land som også satser på oppdrett, satser på allerede velprøvd norsk teknologi. Her ligger norske bedrifter milevis foran andre, til tros for at det fortsatt er det en god del å få på plass." Her trodde jeg du bare var sarkastisk Xplorer1 men skjønner at du mener alvor. Ved å nekte konsesjoner til folk som vil utprøve nye ting klarer man å holde nye ideer og tanker, som vil vise seg å være mye bedre enn dagens produksjonsmetoder, ute. Næringens fortrinn ligger i at de får lov å produsere på gammelmåten. Slik var det også med treforedlingsindustrien helt til man satte ned foten og påla dem å innføre ny teknologi. Erik Solheim er skarp i kantene når han besøker elveeiere men i møtet med alle Statsrådene med aksjer i oppdrettsindustrien er nok tonen en helt annen.

Oppdrettslaks er etter min mening stort sett av bra kvalitet. I en blindtest for noen år siden viste det seg at oppdrettslaks fra Finnmark,hvor den vokser saktere pga kaldere vann, ble vinneren. Det er ikke den kvaliteten vi får men å kalle den for dritt viser holdningen til industrien ikke til produktet. Oppdrett skal vi uansett ha og så får vi heller med konstruktiv kritikk prøve å påvirke både Solheim og andre. Det er mulig hvis man ikke gir opp før man har prøvd. Mailadresser ligger på nettet..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nå får vi krysse fingra for at dem får detta til og fungere så godt at dem utkonkurerer Norge!!

Jeg har stor forståelse for negative reaksjoner til bransjen, især fra dere villlaksefiskere som blir påvirket. Det fokuseres enorm mye på de negative biefekter som bransjer skaper, det er forståelig også. Prøv å ta på andre briller og se at norsk havbruk faktisk har betydelig flere positive effekter en det mange av dere anner.

Bortsett i fra nesten 28000 mer eller mindre direkte arbeidsplasser ,bevaring av bosettning langs kysten i vår kjære land, mindre kommersiell press på den ville stammen i HELE VERDEN, så har den gode kvaliteten som norsk laks har , også ført til mindre press på tunfisk stammen .

Norge kommer aldri til å bli utkonkurrert av andre land . Aldri !!

Til alle som ser på denne bransjen som miljø kriminell: Fortell meg hvilke bransjen du jobber i og jeg kan ramse en haug med negative bieffekter som også påvirker miljøet...Bare det å bli født som menneske påvirker allerede miljøet...

Hvor tror dere alle tonn med bly som brukes og mistes i elvene av laksefiskere selv , og gjennom tidene har havnet??

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.