Gå til innhold
Fiskersiden

Berkley NanoFil


Fantefar
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Fin line med lite støy og høy bruddstyrke, men høy pris.

Min erfaring er at den fliser seg lett opp i stang-ringene når du bruker tungt skyts...

Høy bruddstyrke har den da virkelig ikke.. Om man sammenligner med andre multifiliamentsnører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig line, lite støy, lav bruddstyrke (i forhold til andre braids) og en pris som ikke stemmer.

Fikk første spole høst/vinter i fjor. Hadde først snakka med noen som hadde prøvd den, og han var positiv og lovet hundremeterskast. Det var midt på vinteren, så jeg fikk ikke testa kastelengden, men testa den på isen. Den trakk ikke vann, var skikkelig glatt og røyk ikke under isfiske. Jeg var fornøyd. Så jeg tok like gjerne å spolte på 350 meter (planen var å spole på drøye 200) på en snelle jeg skulle bruke til sjøørretspinnfiske. Verdt å merke seg at lina bygger mye mindre enn andre braids (jeg sammenligner lina med braid fordi den har null strekk.) En annen ting som jeg synes er kjipt med lina er at man må bruke dobbel palomar og doble lina i allbright knuta osv. Det er fordi nanofil lina er så glatt (skal gå lengst mulig vettu). Når jeg skulle skjøte så måtte jeg ofte gjøre skjøten på nytt (mellom nanofil og FC), fordi nanofilen flisa seg når man stramma knuta (skjer ikke med andre braids.) Så var det første turen da, begynte å kaste og kastene gikk langt, veldig langt. Spesielt med sildesluker, skikkelig langt altså. Problemet var at hvis jeg var borti noe stein (eller annen matriale i det hele tatt) så flisa lina seg eller røyk. Fikk testa det når jeg satt fast wobbleren; kjenner at jeg sitter fast; legger litt press, og snapp. Lina ryker utrolig lett, har lest kommentarer under videor om nanofil og der var det mange andre som hadde hatt noen rare linebrudd. Eks; "Used a 15lb test nanofil, with 1lb pressure it snappet." Når jeg fikk fisk på lina var jeg livredd for at ting skulle ryke, så sjøørreten bare vasa i overflata fordi jeg hadde i overkant høy stangføring. Sånn burde det ikke være. Uansett, jeg gidder ikke miste fisk, så jeg bare spolte av de 350 meterne på snella og kasta det. Vurderte å selge det (var vel 700 kroner i veil pris.), men så tenkte jeg at jeg unner ingen å fiske med en sånn line. Så den gikk i søppelbøtta. Virker som om lina er en ny fireline crystal, bare litt mykere og litt dårligere slitestyrke (fireline crystal har mildt sagt dårlig slitestyrke fra før).

Lina er sikkert veldig fin i kastekonkurranser; om å gjøre å kaste en sildesluk lengst mulig over en gressplen, men jeg kommer hvertfall ikke til å bruke den til å fiske med i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok inn 4 spoler til butikken for å få litt følelse med det. Er jo glattere enn haka til Per Sundnes rett etter barbering i dusjen, men jeg er bittelitt skeptisk til nettopp slitasjemomentet som 2Fish har fortalt om her. Nå skal det sies at representanten for Pure Fishing var ærlig på dette med bruddstyrke kontra f.eks. Fireline (ofte basert på sandpapirtest), men det er jo mest kastelengde osv som er argument for denne lina. Nanofil selges vel også under overskriften "Not a mono line, not a braided line.." så det er vel kanskje derfor bruddstryken er som den er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å lansere en line som man ikke kan få fisk på eller være nær ting i vannet. Hvis den er laget _KUN_ for kasting så burde det ikke være noe de lanserer på et marked, da er det jo svindel!

Nanofil Hybrid "The worst from both worlds!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok inn 4 spoler til butikken for å få litt følelse med det. Er jo glattere enn haka til Per Sundnes rett etter barbering i dusjen, men jeg er bittelitt skeptisk til nettopp slitasjemomentet som 2Fish har fortalt om her. Nå skal det sies at representanten for Pure Fishing var ærlig på dette med bruddstyrke kontra f.eks. Fireline (ofte basert på sandpapirtest), men det er jo mest kastelengde osv som er argument for denne lina. Nanofil selges vel også under overskriften "Not a mono line, not a braided line.." så det er vel kanskje derfor bruddstryken er som den er. :P

Har du kjent på haka til Per Sundnes rett etter barbering i susjen ?!? Spøk til side :). Ser man på oppgitt bruddstyrke og diameter, virker det som det er et enormt avik fra merke til merke. Om jeg forsto rett så fikk han (2fish)på veldig mye mer på snella en han hadde regna med. Da er det vel nærliggende å tro at han har fyllt snella med line av langt lavere diameter en det han har brukt før på snella, uavhengig av hva som sto på pakka. Kan det være en sammenheng her? Jeg har ikke brukt snøret, så ikke vet jeg, det var bare en tanke som slo meg....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maritim - Riktig at jeg fikk mer på snella enn jeg regna med. Snella det var snakk om var en mag pro lite 2000. Der har du en grunn og en dyp spole. Den grunne er til multifilament, og kapasiteten på den er 230m/0.10 braid. Jeg fyllte spolen med 0.183 nanofil fordi bruddstyrken var så lav. Jeg spolte på med spolemaskin og det gikk på 340m+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjent på haka til Per Sundnes rett etter barbering i susjen ?!?

Ja, men jeg fikk ikke GP-jobben allikevel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Maritim - Riktig at jeg fikk mer på snella enn jeg regna med. Snella det var snakk om var en mag pro lite 2000. Der har du en grunn og en dyp spole. Den grunne er til multifilament, og kapasiteten på den er 230m/0.10 braid. Jeg fyllte spolen med 0.183 nanofil fordi bruddstyrken var så lav. Jeg spolte på med spolemaskin og det gikk på 340m+.

Skulle vert intressant å sett hva som skjedde med kastelengder og bruddstyrke om du gikk opp til det de har merka med .25 eller enda tjukkere. På den annen side er det flere gode snører på markedet så det er vel greiest å gå for noe man veit virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Nanofil siden i fjor sommer, og har egentlig bare gode erfaringer med den, både når det gjelder kasting og fisking fra båt. Jeg har bare hatt 1 snørebrudd, og det var for noen uker siden under en nattlig makrell-orgie med stor, spinnvill, gyteklar makrell. Etter å ha kjempet ombord rundt 10 stk. 1kg fisk, var snøret så oppfliset at jeg nappet det av med 2 fingre. Jeg regner med at snøret ikke tåler å bli dratt over skarpe steiner eller rur, men slike krav stiller jeg ikke til annet enn mono...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert funnet frem til den perfekte måten å bruke Nanofil på (til lett innlandsfiske). Langt nede i sekken har jeg liggende en ekstra spole med dette snøret (0.11mm) i tilfelle jeg skulle få akutt behov for litt ekstra kastelengde på sted med snille bunnforhold. Ellers bruker jeg 0.16mm mono eller Powerpro 0.10mm med mono fortom. Sistnevnte sene ligger mange divisjoner over Nanofil på alle områder bortsett fra kastelengde og støy. Men det må nevnes at kastelengden til Nanofil blir gradvis redusert etter hvert som den flises opp og coatingen slites av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg er veldig fornøyd med Nanofil snøret. Og jeg legger merke til at folk sier bruddstyrken er lav, men en vesentlig ting å ta i betraktning da er at Nanofil oppgir bruddstyrke i knuten det gjør ingen andre jeg vet om. Og jeg har ikke hatt problemer med slitasje snarere tvert imot. Men nå er det en del flere fibre i Nanofil enn i vanlig fireline så jeg regner med at det har spilt en rolle for meg. Jeg bruker uansett ikke multisnører til noe annet enn fiske høyt i vannet eller havfiske, ellers går det i mono, og da fortrinnsvis Stroft eller Sufix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Fant en pakke nanofil 270m 0,183mm til 225kr på en sportsbutikk her en dag. Måtte jo prøve da, synes ikke den kaster nevneverdig lengre (merket ikke forskjell) enn 0,15 PP superslick (hadde en spole med hver og testa begge). Bruddstyrken er halvparten av PP. Fikk et bunnapp også og nanofilen røyk i stede for 0,25 fortomen med bruddstyrke på 5kg (Oppgitt bruddstyrke på 0,183 er 4,99kg) så ikke ut som den var røket i knuten. Har ikke fått prøvd den over tid, men ser ut til å være et greit snøre bare ikke like bra som PP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.