Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 2011,2 desember


don don
 Share

Recommended Posts

Et eller annet sted, i en eller annen sjø svømmer en enoormt diger abborfrøken rundt. Kanskje har hun en søster som også er diger og som av en eller annen grunn har funnet på å bli til en gullabbor. Disse vil jeg gjerne komme i kontakt med og i sommer ga jeg det et forsøk.

Fra naturens side er jeg meget sedat anlagt. Hvis det ikke er i "embeds medfør", skyr jeg alt som heter stress og travelhet som pesten. Når det kommer til fiske har jeg det på samme måte, denge jerk - orker ikke, sluk - pes, wobbler - det samme, fluefiske - brr, ser for meg kroker i øra og avrivde bjørkekvister. Med andre ord,for meg er det meite som gjelder! Å sitte å meite er som å se på en god film som aldri slutter, lykke på boks. Slik trodde jeg det alltid skulle forbli, men etter et visst press fra mine fiskeomgivelser ble jeg lokket med inn i en verden der jiggfiske etter storabbor sto i sentrum. Dette vekket utrolig nok den aktive... :huh: ,ja aktive fiskeren i meg, så fra da av fikk meitefisket en konkurrent noen få uker på sommeren.

1340gram med abbor

003.jpg

Å beskrive de tekniske sidene ved jiggfiske har andre gjort før meg, bedre enn jeg noengang kan klare, men jeg kan si litt om selve følelsen dette fisket gir deg. Hvis meite er en feelgoodfilm er abborjigging en spenningsfilm, en sekstimersversjon av Hodejegerne, action! Så hvis du våkner en morgen og kjenner at du har litt trøkk, litt lopper i blodet, ja da er det dagen for jiggfiske.

Høy over ryggen,men ryggfinna gadd du ikke strekke ut

003-1.jpg

Jeg har alltid vært en stor fan av det å fiske ifra land. Dette er i mine øyne den "reneste" og mest ekte formen for fiske og når man meiter blir det jo mest å sitte på land eller på isen. Ved abborfiske derimot er det på mange måter et must å ha tilgang til båt. Å være kaptein på egen "skute" er slett ikke verst og det er ikke rare greiene som skal til.For meg som skyr unødvendig luksus er det helt topp å gli rundt i en eldgammel åpen Mørebas med en 9.9 Yamaha visp bak, mens jeg glor inn i et hjemmesnekra portabelt ekkolodd. Jeg trenger ikke mer ergo er jeg fornøyd.

Kaptein Landkrabbe sender et kjærlig blikk på Mørebasen007.jpg

Abbor er i likhet med de fleste av innsjøens innbyggere veldig livskraftige. De får med andre ord veeldig mange barn. Disse rakkerne er det viktig at noen holder i ørene, eller sagt på en annen måte, spiser opp. Derfor må jeg på det sterkeste anbefale alle å sette tilbake storabbor. Kakking av slike er i mine øyne en hodeløs handling, ja hærverk mot økosystemet i vannet ditt. Du kan ta ut alt du vil av abbor opp til 3-400 gram, men fisk fra snaut halvkilon og oppover må få svømme videre. Med alt vi har av kunnskap og tekniske hjelpemidler til rådighet må vi ta ansvar og verne om disse stripete røverne.De gjør nytte for seg der de er, og hvis du er heldig får du hilse på dem igjen en dag.

På vei tilbake

004.jpg

Så hvordan gikk det nå da? Fikk jeg kontakt med 2 kilos bamsen eller gullfrøkna i sommer? Nei jeg gjorde ikke det, og jeg kan kjenne suget her jeg sitter å skriver. Suget etter storabbor...

010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

grisefin luke :) nå ble jeg glad, og fikk ganske lyst til å prøve dette til våren :) Og den ene abboren var skikkelig høy over ryggen! Lykke til videre med abborfiskinga, tror jeg har flere med på laget når jeg sier at det ikke er å forakte om du kommer med noe abbor-rapporter til våren ;)

Takk for flott luke

Fisker'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin luke, jigging etter abbor er utrolig spennende når de er i "humøret" - og utrolig frustrende når de ikke er det. :P

Ja, også en ting til: Man får aldri nok jigger. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.