Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 2011 - 17 desember


2Fish
 Share

Recommended Posts

Bestemte meg for at jeg skulle ta denne luka her om dagen fordi det er hyggelig at kalenderen blir ferdig.

I sommer arrangerte NMU meitetreff på Mjøsa, dette hadde jeg lyst til å være med på. Ut i fra den rapporten som var fra forrige gang i 2009, så det ut til at det var et meget vellykket arrangement. Jeg fikk fri fra jobben og når værmeldingen for datoen var kommet så det ut til å bli veldig regnfullt. Jeg bestilte en parasoll, og fikk låne shelter av Rage, så det gikk greit. Var en tur i kjelleren hos Tom Ole torsdagen før helga og høstet tips. Planen var egentlig å dra opp fredag, men siden det regnet, lynet og tordnet så fælt droppa jeg det. Ble henta av Steffen og fikk skyss opp til Mjøsa, med et lite stopp på Villmarksbutikken på Jessheim først. Vi rakk akkurat fram i tide, og ventet litt på Andreas og Kjell-Arne som hadde fisket og hatt bra fiske natta i forveien. Vi titta på de aktuelle plassene, alt så bra ut. Jeg fikk litt pellets og method mix av Rage, og han fikk noen bokser mark av meg. Jeg hadde fisket med methodfeeder før, men forrige gang brukte jeg en mindre seig blanding. Vi plukket plasser med

førstemann til mølla prinsippet. Jeg fikk en av de plassene hvor det var kortest å gå til, og flaks var det, fordi jeg hadde selvsagt pakket med meg alt for mye som vanlig. Taktikken var å lempe ut 2 methodfeedere og fiske feeder med den siste stanga. Feeder fòret var en blanding av strøbrød, mark-liquid, caramelpulver, mais og mark. Method feeder mixen var det brasem, mix fra Rage, pellets av diverse sorter og div annet. Det ble i allefall en god mix som var lett å folde rundt method feederen. Jeg startet med å få ut alle stengene, så lage campen. Det var akkurat i tide, fordi når jeg hadde rigget ferdig shelter, begynte det å regne rimelig kraftig, flaks. Prøvde å fore med grunnforet for hånd, men det gikk svært dårlig. Det ble heller til at jeg kastet ut feederen med for mange ganger, klipset opp sena sånn at foret landet ca på samme plass hver gang. Den første fisken som ble tatt, ble tatt av Kai. Da jeg gikk bort for å titte trodde jeg han hadde fått en firekilos, jeg hadde aldri sett en så stor brasme før. Den var rett over 3 kilo. Jeg ble rimelig gira på å fiske nå så gikk kjapt tilbake til mitt.

Det begynte å nappe litt på feederen, små små napp. Jeg skjerpa meg og fikk gjort et ordentlig tilslag. Fighten på feederstanga var ikke så ille, det var en vederbuk som hadde tatt mark/mais komboen. Vederbuk var jo ny art og dermed ny pers, vederbuk var en morsom fisk, og stemningen var på topp, hvertfall hos meg.

IMG_6182.jpg

1750 gram, ny art og pers.

Jeg fant etterhvert ut at jeg var heldig da jeg valgte plass, hunnselva begynte å bli større og brun. Det kom faktisk hele trær nedover elva når det sto på som værst. Kai og Marc var ikke storfornøyde med at mange liter brunt vann/blader/trær skylte over swimmen deres.

Målet med turen var vel egentlig å perse på brasme, med tanke på at gamlepersen var drøye 700 gram, så jeg fortsatte feederfiske. Det måtte bli noen ufrivillige pauser og, det regna rimelig tett til tider. Neste fisk kom også på feederen, dette var en brasme, ikke like mye futt i den som vederbuken, men det var kult å se fisken skjene inn i hoven. Definitivt ny pers og en flott fisk, synes nå jeg.

IMG_6194.jpg

Den ble fotografert, veid til 2810 gram og sluppet ut igjen som alle de andre fiskene.

Mot kvelden kom det en annen fisker/østeuropeer, og han satte seg mellom meg og Marc, Marc hadde flyttet seg nærmere meg pga. elva og den lille plassen i mellom oss, satte han seg. Flere ganger var han farlig nær linene mine, jeg bestemte meg for å gi f, så lenge han ikke kasta over meg osv. Neste kast så jeg med en gang at han kom til å treffe meg, det gjorde han og nappvarslerne peip i ett kjør. Han brydde seg svært lite og prøve å lirke ting vekk fra linene mine, prøvde å hjelpe han så godt jeg kunne (regnet vel med at han skulle stikke). Men når han var løs gjorde han det samme igjen, da reagerte både jeg og resten. Svaret vi fikk var vel "Dere eier ikke Mjøsa". Well, nuff said.

Det begynte å bli mørkt, jeg satt på crackligths på stengene og fortsatte fisket. Fikk vel 2 fisk til på feeder før horken a.k.a. umulig å kroke fisken. Jeg hadde masse napp, men fikk 2 hork i løpet av kvelden, Kai var hork-kongen og fikk en million (nesten). Vel, jeg som den rimelig (veldig) ferske meitefiskeren jeg er, hadde aldri fått hork. Da ble det ny art på lista.

IMG_6209.jpg

Fantastisk dokumentasjonsbilde må til.

Jeg ga opp feederfiske fordi det var ikke så enkelt å titte på tuppen på natta, selvom regnet hadde gitt seg og det var ganske fine forhold. I løpet av natta våkna jeg flere ganger, mulig det var samme fisk faktisk, men det runna ordentlig, og når jeg som var alt for trøtt hadde kommet meg opp av senga, så var det faktisk liv i andre enden. Var en vederbuk på rundt 1800 gram. Fikk også en stor brasme tidlig morgen. Det var ny pers og 3375 var og er min nye pers på brasme, kanskje litt ufortjent, med tanke på at jeg ikke har hatt alt for mange turer etter brasme i løpet av livet mitt, men den var diger og kul i allefall.

IMG_6238.jpg

3375 gram

Det runna gjevnt gjennom morgenen og formiddagen og totalen ble 11 specimenfisk (minstekrav junior NMU) hvorav 3 var vederbuk, mens resten var brasmer. Inkludert brasmen som fujj når jeg hadde pakket ned shelter, håv, matte og skulle til å ta opp siste stanga som finale på opprydningen.

Mot slutten av treffet hadde vi premieutdeling og jeg stakk av med andreplassen. Kjell-Arne hadde fått større flere arter enn meg rett før konkurransen slutta.

Summering - summarum

+ Bra treff

+ Akkurat passe langt å gå fra bilen

+ Bra plass

- Været var kjipt, regna mye i blant.

Erfaringer

- Husk å klipse opp sena på feederfiske OG klipse den av igjen når du er ferdig med å fiske (glemmer det hver gang)

- Prøv å fiske feeder mot et punkt i horisonten

- Fisk mye, den som fisker mest, får som regel mest fisk, evnt. mest erfaringer

- Methodfeederfiske er effektivt.

Gleder meg til neste sesong.

Nå sitter jeg bare å tripper, dvs. jobber, mens jeg venter på at isen skal legge seg. Den kommer nok snart, og da er jeg på plass med

ismeitestengene og balansepilken, for i år skal storabboren til pers, samt gjeddepersen skal forbedres.

Takk for meg og God Jul!

Endret av 2Fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at matta var i minste laget for snørrgjørsen så var luka godkjent. :fish:

Flotte brasmer. Alderi feil å spørre Andreas om råd,da han er hjelpsom.

Det at Kai er en snørrgjørs reser kan jeg også bekrefte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.