Gå til innhold
Fiskersiden

En innholdsrik fredagskveld


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Etter en lang uke, med mye arbeid og lite fiske, bar det av gårde for og vete snørene fredag kveld. Tanken var å se om det var noe liv i havmusen, en art broderen ennå ikke har stiftet bekjentskap med. Havmus er det mulig å treffe på mange steder her i området, blant annet på Bontelabo-kaien i Bergen. Siden jeg skulle hente fruen i samme by klokken 23.30, passet det greit å fiske sentrumsnært. Dermed ble Bonten kveldens destinasjon.

Klokken ble 17.15 før vi var på plass. På kaien var en av våre nye landsmenn i ferd med å pakke sammen fiskeutstyret sitt. En liten blodflekk på betongen vitnet om at dagens fangst kanskje var en pale eller en liten hvitting. Ikke det helt store å skrive hjem om, med andre ord. Så fisket han da også med sluk, og det har ikke mye for seg på Bonten midtvinters. Med mindre du da har lyst på pale og småhvitting.

Fisket begynte som ventet tregt, også for vår del. Tradisjonelt sett bør det ha vært mørkt noen timer før fisken begynner å bite på denne plassen, og klokken ble nesten 18.00 før det var helt svart ute denne kvelden. Før vi kom så langt hadde Torbjørn dradd opp tre sypiker og en hvitting, alle tatt på lett utstyr og reke som agn. Sildestrimlene som ble fisket med kraftig utstyr på dypere vann, var det ingenting som brydde seg om.

På mine stenger var det mer eller mindre helt dødt den første halvannen timen. Noen hvittingnapp her og der ble det, men ingen skikkelige run. Jeg fisket en stang med glidetakkel og en med pulley, og begge stengene var egnet med sild. Det var på glidetakkelet det først skulle bli skikkelig aktivitet.

Klokken viste 19.07 da kveldens første run kom. Etter at noen meter med snøre hadde forlatt snellen, satte jeg tilslaget. Fish on! Noe monster var det ikke, men det kunne kjennes ut som rette arten. Det viste det seg også å være. Snart kunne årets første havmus heises opp på tørt land, definitivt ny pers i feil ende av skalaen. Jeg har bare fått to havmus på land tidligere, begge mellom 1700 og 1800 gram. Med sine 920 gram ødela havmus nummer tre snittet nokså brutalt. Men stilig, det var den like fullt. Fisken falt for øvrig for glidetakkelet.

IMG_5817.JPG

Årets første havmus, 920 gram.

Fredagskvelden over Bergen by var stille og rolig. Noen snøfnugg falt her og der, men det var ikke snø til å bli våt av. Siden både broderen og jeg reiste på fiske rett fra jobb, hadde sulten nå meldt sin ankomst. En kjapp telefon til Peppe´s Pizza burde gjøre susen, men samme hvordan vi vred og vendte på det, var det ingenting sentralbordet i Oslo kunne gjøre for oss. Kaien ved Bontelabo var ikke god nok adresse for systemet til pizzagiganten. Da var Dolly Dimple´s langt mer hyggelig. De lovet å levere en kjøttfull lefse innen en time og tre kvarter, og dersom det hele tok mer enn en time, kjørte de halv pris-kampanje. Slikt kan vi like.

En halv time etter at maten var bestilt, runnet det hos meg igjen. Denne gangen var det pullyen som hadde lokket noe til å ta. Tilslaget satt som det skulle, og på ny hadde jeg fast fisk. Stalltipset gikk på årets første hågjel, type liten. I stedet viste nok en havmus seg like etter. Denne kan knapt ha vært ferdig med barneskolen. 440 gram var alt den fikk ut av Lawsonen. Men, som vi har vært inne på, stilig er den like fullt.

IMG_5822.JPG

Søt liten havmus, 440 gram.

Det er ikke fritt for at frustrasjonen begynte å komme krypende hos Torbjørn på dette tidspunktet. Det var tross alt han som manglet arten. På stengene hans var det dessverre fullstendig livløst. Enn så lenge, i alle fall.

En time og seks minutter etter at ett stykk pizzabestilling hadde blitt ringt inn fra Bontelabo, var kveldsmaten på plass. Halv pris fikk vi også, selv om vi ikke spurte om det. For sikkerhets skyld runnet det som ondemannen selv på begge stengene mine i det pizzabilen svingte inn på kaien. Jeg gjorde tilslag på stangen som stod nærmest, uten å få svar. Dermed ble det gjort tilslag på neste stang, og her var det aktivitet i andre enden. I det Torbjørn gikk løs på pizzaen, kunne jeg heise en beskjeden lange opp på land. Den var i tilsynelatende bra form, og etter avkroking ble den sluppet tilbake dit den kom fra. Utrolig nok virket den ikke sprengt, og snart hadde den også forsvunnet ned på dypere vann.

IMG_5829.JPG

Dolly ordner opp...

Etter å ha egnet om og kastet ut igjen, tok også jeg en sein lunsj. Pizzaen ble fortært uten aktivitet på noen av stengene våre, men bare et lite kvarter etter at etegildet var over, fant også noe der ute på bunnen seg en matbit. På ny runnet det friskt på stangen som fisket med pulley, og det luktet pigghå lang vei. Og pigghå var det, for øvrig min første i år. 2740 gram viste vekten, før den rødlistede fisken fikk friheten tilbake.

IMG_5831.JPG

Årets første hai.

Klokken ble 21.30 uten at noe mer spennende skjedde. Jeg hadde et viltert run på sikkert fire-fem meter, men før jeg rakk bort for å gjøre tilslag, var fisken forsvunnet. Ti minutter senere runnet det på samme måte igjen, og denne gangen fikk kroken festen. At dette var dagens største var det ingen tvil om, og fisken strittet imot med alt den hadde av krefter. Nesten inne ved land ville skapningen også under kaien, men jeg fikk tvunget den ut igjen. Snart kom en meget fin pigghå til syne, etter alt å dømme ny pers. Torbjørn fant frem håven, men så skjedde ting plutselig fort.

Midt i landingsprosessen hylte det nemlig i ene snellen til broderen, hans første skikkelige run hele kvelden. Dermed slapp han håven og sprang etter stangen sin. Tilslaget satt perfekt, og det var blytungt å dra. Men det nappet også, så at det var fisk var det liten tvil om. Etter en tung pumpeøkt kunne jubelen slippes løs. Opp fra den mørke sjøen kom nemlig kveldens tredje havmus sigende.

Denne måtte reddes for enhver pris, så jeg frikoblet snellen min og satte stangen i poden. Dermed dro pigghåpersen av gårde som den ville, mens jeg fikk broderen sin debutmus i håven. Vekten stoppet på 1340 gram, og kvelden var reddet med god margin. At det var tungt å dra var forresten ikke så rart. Med på reisen opp fra bunnen var nemlig 15 meter med gammelt tau, ankret i spilesøkket. Såpass må det nesten være.

IMG_5848.JPG

Torbjørn med ny art, havmus på 1340 gram.

Etter noen kjappe bilder, kunne jeg ta for meg min potensielle pigghåpers igjen. Fisken hadde nå tatt 20 meter med snøre, men dette fikk jeg raskt inn igjen. Etter litt klabb og babb fikk også Torbjørn fisken i håven, og for en fisk det var. Vekten stoppet på 5220 gram, men haien var ikke spesielt feit. Med minihaier i magen kunne den sikkert plusset på ytterligere en kilo, for fisken hadde en lengde som gjorde at en virkelig fikk haifølelsen.

IMG_5869.JPG

Ny pigghåpers, 5220 gram.

5220 gram er uansett ny pers med vel en kilo for min del, så jeg er fornøyd. Haien blødde en del oppe på land, men blodet kom fra et nokså lite sår i munnviken, og ingen vitale organer var skadet. Den svømte også fint videre etter en kjapp fotoshoot, så jeg antar at det gikk fint med rovdyret.

Den neste halve timen var død, med unntak av nok en liten hvitting til Torbjørn, og siden vi begge egentlig var godt fornøyd med kveldens uttelling, pakket vi sammen til klokken var 23.00. Broderen er nok mest fornøyd med ny, feit art, men jeg klager ikke jeg heller…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport som alltid :) og grattis med ny pers!

Thanks :)

Fin lesning til morgenkaffen!

Grattis med pers og ny art på brodern.

Takker :)

Grattis til begge med pigghåpers og havmus!

Husker jeg ble mobbet av Jan for tidenes minste havmus. Den var forøvrig 850g.

Nå er den ærefulle rekorden gruset ettertrykkelig :)

Fin fin rapport som vanlig.

Takker. Var ikke rare størrelsen, nei. Men havmus er havmus, så det får stå sin prøve. Går for å bikke tokilosgrensen i løpet av året :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid spennende fisket på Bonten virker det som. Må få karret meg over fjellet en tur for å sette noen nye kryss i lista.

Ikke alltid, men ofte :)

Grattis med mus på deg og broderen.

Liker rapportene dine, mister! Gratulerer med pigghåpers og havmus! :)

Kule fisker, grattis begge to :)

Kjekk rapport......grattis til begge! :-)

Finfin lesning og bra fisker! :D

Takker, folkens :)

Hei

Gratulere med flott fisk, den pigghåen var det fin størrelse på :)

Thanks. Ja, slett ikke verst for å være Bergen :)

Kan dere spare noen havmus, så ikke alle er kroksky når jeg kommer snublende med mine stenger?

Grattis med feil ende pers, haipers og grattis til bror din. Jeg er misunnelig :)

Takker! Tror det skal være nok å ta av. Om ikke Bonten leverer, finnes det en del dypere musehull også. Det skal nok ordne seg :) Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med fine og morsome fisker! Pers er gøy, og grattis til bror din med ny art! Blir en tur til vestlandet i slutten av måndten, så da får vi se om bruskfiskene er hjemme....

Takker. Bør være bra sjanser om en måned, også :)

Kanonbra! ;)

Thanks :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på spørsmålene dine.

På bonten fisker vi stort sett på 30-40 meters dyp

og den beste tiden er høsten og februar-mars

på Nordnes der man fisker på 70-100 meter kan du få den hele året, men sannsynligheten er ikke så stor om sommeren.

annonserer du en dag eller to på forhånd får du sannsynligvis selskap av noen på kaia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport.

Mangler denne sort mus på min arts liste :o)

knall tøff fiske.

Hvor dypt er det der dere fisker på B kaien ? Får du den hele året?

Er i Bergen mange ganger og må ta meg et run der på kvelden

Takk for det. Mus er moro. Ølgylt er nok blandt de mest kvalifiserte til å svare på spørsmålene dine, og det har han jo også gjort bra, ser jeg. Forhåndsannonsering gir som tidligere nevnt ofte selskap. Lykke til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på spørsmålene dine.

På bonten fisker vi stort sett på 30-40 meters dyp

og den beste tiden er høsten og februar-mars

på Nordnes der man fisker på 70-100 meter kan du få den hele året, men sannsynligheten er ikke så stor om sommeren.

annonserer du en dag eller to på forhånd får du sannsynligvis selskap av noen på kaia.

takker for det. Skal gi et vink når jeg evt lander der om den ikke blir fanget før det her lokalt av meg. Må se å komme meg mer på nattfiske , så kommer sikkert skatene og

takker igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for det. Skal gi et vink når jeg evt lander der om den ikke blir fanget før det her lokalt av meg. Må se å komme meg mer på nattfiske , så kommer sikkert skatene og

takker igjen

Regner med det er båtfiske du har i sikte når du håper å lande havmus her lokalt? kloskate er det jo hauger og lass av i distriktet, så det er som du sier bare å komme seg ut i mørket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er båtfiske du har i sikte når du håper å lande havmus her lokalt? kloskate er det jo hauger og lass av i distriktet, så det er som du sier bare å komme seg ut i mørket :-)

Du som racer overalt lokalt her vet vel kanskje om en "land plass" å få musa fra ?

Jeg fisker jo enormt mye fra båt og mye dypt , men null mus.

Alltid en liten krok på der tilfelle , men enten blir det stor fisk eller svarthå.

Fått kjempeplass nå for smørflyndre og skolest - samme plass :o) 300 m og fra båt.

Men først må jeg slutte å gi vekk fløyfisk mm til ny begynnerene og få denne nordlige.

blir vel en tur til snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.