Gå til innhold
Fiskersiden

Agn - oppbevaring og tips?


Jonkanon
 Share

Recommended Posts

Etterhvert ser jeg at de siste makrellene jeg har igjen i frysa ikke ser noe spesielt friske ut for meg og dermed sikkert det samme for fisken jeg skal servere dem til. Det hadde sikkert ikke vært så dumt å finne en metode eller bruke litt tid i sommer til å forberede resten av fiskeåret med forskjellige angtyper i frysa.

Etter å ha surfa litt rundt på nettet ser jeg det er flere metoder folk bruker. men har sjøl stort sett stappa 2-3 hele makrell i en plastpose og inn i frysa. Regner med at dette er veldig utbredt men er det noen som tar seg mer tid til å preppe agn før nedfrysing?

Noen som har erfaring med å salte ned fisken før den fryses. tenker da på sild og makrell konsistens i filet eller hel fisk. tenkte å prøve med filetering og trimme filetene klare før de tørkes og legges til frys enkeltvis for lettere tilgang på tur.

Så også på veven at mange brukte vakuumposer av ymse slag.

tips til andre agntyper er også velkommen, blåskjell osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkfrys hel makrell i en melkekartong, da holder den seg lengst. Ta gjerne med en kjølebag når du fisker makrell, etter en time i en vanlig bøtte om sommeren er ikke makrellen så fin i kjøttet lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg ikke har forsøkt å fryse rene filéer, men jeg har en mistanke om at det vil bli veldig løst og "vassent" ved tining? Kan godt være at det funker greit i kombinasjon med agnstrikk.

En løsning som ville vært praktisk, var isbit-poser i størrelsen agnfisk. :D Lommer som hver agnfisk kunne legges inn i kunne vært kjekt av og til.

Forøvrig behøver du nok ikke tenke så mye på at makrell som du har i fryseren begynner å bli sliten. Er jo ofte slik at jo mer det lukter, jo bedre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke noe i mot makrell som agn som har ligget en stund. At det ikke lukter helt godt for oss ser ikke ut til å skremme fisken. Senst på Lørdag brukte vi både frossen filet fra frysedisken som ikke luktet , og gammel makrell fra fryseren som hadde litt mer "modenhet". Den gamle fisket vel bedre vil jeg påstå. Har og sett på lange at den foretrekker godt modnet ofte. Men vil man ha makrellen ferskets mulig så er blokk, eller å gjøre som her for ikke å ta så mye plass.; Fryse med hele fisk som ikke er for slimete i en bærepose. Ta de opp og slippe de i kjellergulvet slik at de deler seg. Bøtte med vann og dyppe de et par runder. Tilbake i frysen. Da er de glasert. Må være gjennomfrosne føre dette funker. Og kjør om mulig frysern slik at den er kaldest mulig føre du gjør dette. Samme metode kan og brukes på annen feit fisk som skal til mat.

Da er det mindre luft som kommer til. Men jeg vil gjerne ha litt lagret makrell til agn personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut straks jeg er ferdig med kaffen. Jeg er bevæpnet med makrell som ble frosset ned i 2007.

Forrige gang jeg brukte av samme makrellen var det en suksess, og jeg regner med at den er like god i dag.

Gulfargen lokker sikkert litt ekstra... :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ingen dum ide å filetere og singelfryse. Kansje til ogmed skjære i biter før du fryser. Den ferske fisken er jo mye fastere og tåler "man handling" bedre enn en opptina en. Viss den allerede er i biter er det jo bare å tre kroken gjennom, og "strikke opp" før fisken flaker seg og blir klissete. Ellers er jeg enig med de over at fisken ikke er "fuzzy" på om makrellen har ligget lenge i frysen. Virker ikke som den bryr seg om fisken er harsk. Viss man har skåret fisken i biter er det heller ingen grunn til å tine agnet før man drar på tur. Med mindre det er minusgrader. Man kan med fordel ha agnet i en isolert beholder med kjøleelement i, så holder det lengre i varmere vær.

På vintern hender det jeg kjøper fersk sild, fileterer, skjærer i biter og egner opp og strikker en god del kroker med fortom og løkke.

Desse hiver jeg i frysen. Når jeg bruker de, er de fortsatt dypfryst. Jeg slipper å kline med vått kaldt agn i kulda, og agnet er umulig å miste i kastet. Det tar heller ikke lang tid før hvittingen begynner å nible, så det smelter nok ganske fort på bånn. Jeg drar forøvrig 6-7 cm gummislange inn på den ferdig egna fortommen, fester fortommen "løkke i løkke" i svivelen (pass på at løkka er stor nok til å få agnet gjennom) deretter drar jeg gummislangen tilbake over løkke og swiwel. Slangen sørger for at agnet holdes litt bort fra hovedsnøret slik at det ikke blir for mye krøll. Jeg tror hovedgrunnen til at folk flest ikke filiterer agnfisk, er at man ikke gidder å styre så mye. Ellers kan det jo tenkes at man ønsker å bruke hel, halv eller "flapper" så man bør jo ikke skjære allt i fillebiter :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det var andre som lurte på detta å begynnte å bli litt usikker på den makrellen jeg hadde i frysa som ble fiska i fjor ble noen kg som havna i agn frysen, men kan allså ta det med knakende ro skjønner jeg :)

Liker detta forumet veldig godt, alltid noen som har svar eller kan komme med tips og så er alle så hyggelige. Sånt liker vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det mange gode svar og jeg lærte noe nytt om makrell i dag og :)

Tanken var at om en har blodfersk makrell og fileterer den og slenger no salt mellom lagene en liten stund så burde den holde mye bedre som agn når den tines en gang om noen år. få de litt fastere i fisken først.

Er ikke alle som har frysekapasitet til blokkfrysing av store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år i faget har jeg best erfaring med vakumposer. Før brukte jeg egnet vakummaskin til formålet, men fant etter hvert at en god støvsuger gjør ennå bedre og betydelig raskere jobb. Bruk så gode poser som mulig - evt. dobbeltpose med tanken på piggene som makrelen har i buken, som jeg nå forresten skjærer bort før frysing for å unngå hull i posen. Sveising av posene ble erstatet av poseklips, men det som også er viktig ved å bruke støvsuger er å legge 1 lag med tørkepapir etter at makrellen er i posen. Tørkepapiret suger til seg blod og vann- når lufta er sugd ut og mens støvsuger fortsatt går , kan klipsen settes på. Metoden kan forresten og med hell også brukes til oppbevaring av matfisk eller vilt.

En ting som også er veldig viktig er størrelsen til makrellen som brukes til agn og når på året denne er tatt. Pir er for meg enten bare mat eller ferskagn- Til frysing over lang tid egner piren seg ikke i det helle tatt. Best agnmakrell som jeg har erfart er fet høstmakrell på mellom 300 - 750 gr. Derfor sanker jeg alltid makrell til langtids oppbevaring om høsten- Fangsten holder jeg alltid kjølig og ubløgget - Det som er mat bløgger jeg alltid. Agnet også er viktig å holde kjølig før det brukes .Har oppbevart makrell på denne måten mange år i fryseren uten at de forringes noe vesentlig som agn.

IMG_3636.JPG

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at jeg trenger å bli flinkere med en kjøleboks til agn og ikke minst fersk fisk her nede når den sørlandske sommer setter inn :)

Må prøve å få tak i noen hele agnfisk fra de lokale fiskerne her. Leste et sted her at øyepål var snask på dypet. de kan vel også sjokk fryses og pakkes slik at de er greie å ta så mange du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makrell, mat.......... 2 ord som ikke må brukes i samme setning..............

He-he. Jeg tar personlig 1 skive med selvlaget makrell i tomat hverdag til frokost :) På denne måten får jeg i meg nødvendig Omega 3 uten at det går utover krillbestansen i verden ;) og uten bruk av herskfiskeolje....

Makrell er helse med finner og bare tanken på de første som jeg skal varmrøke gjør meg sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at jeg trenger å bli flinkere med en kjøleboks til agn og ikke minst fersk fisk her nede når den sørlandske sommer setter inn :)

Må prøve å få tak i noen hele agnfisk fra de lokale fiskerne her. Leste et sted her at øyepål var snask på dypet. de kan vel også sjokk fryses og pakkes slik at de er greie å ta så mange du trenger.

Øyepål er blitt en av mine favoritter i dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger ja, billig og bra tips. Implementeres. Andre i familien suger lufta ut med munnen men av en eller annen grunn synes jeg ikke det alltid er like tiltalende med blod og slim etter noen timer i bøtta i 25 grader.

En vakuumpakker er jo kjekt til mye men er litt dyr i innkjøp, men har også lyst på litt brosme sous vide etterhvert så tiden vil vise.

Og bare sånn kort lite sidesprang, Med hel fisk på slepet hvordan rigger du/dere den vanligvis, blir den spretta/snitta for å frigjøre mer lukt? Har stort sett bare brukt makrellfilet og horngjel i god tradisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger ja, billig og bra tips. Implementeres. Andre i familien suger lufta ut med munnen men av en eller annen grunn synes jeg ikke det alltid er like tiltalende med blod og slim etter noen timer i bøtta i 25 grader.

En vakuumpakker er jo kjekt til mye men er litt dyr i innkjøp, men har også lyst på litt brosme sous vide etterhvert så tiden vil vise.

Og bare sånn kort lite sidesprang, Med hel fisk på slepet hvordan rigger du/dere den vanligvis, blir den spretta/snitta for å frigjøre mer lukt? Har stort sett bare brukt makrellfilet og horngjel i god tradisjon

Har du hatt fisken noen timer i bøtta i 25 graders varme...vel, da finnes det ikke noen oppbevaringsmetoder som kan hjelpe deg Jon :) Vakuumpakker er unødvendig til formålet ( det tok meg ett par år å innse det)og ikke minst overpriset. En støvsuger gjør jobben mye bedre og raskere.Glem ikke tørkepapiret

Jeg selv foretrekker å agne med filé og av mange grunner. Mer livlig, mer duft som spres, og ikke minst mindre vektmotstand når rovfisken suger i seg agnet. Det gjelder makrell og sei, bergylte, blåstål, sild. Mindre arter slik som sypike og øyepål liker jeg å rigge á la flaps.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som også er viktig ved å bruke støvsuger er å legge 1 lag med tørkepapir etter at makrellen er i posen. Tørkepapiret suger til seg blod og vann- når lufta er sugd ut og mens støvsuger fortsatt går , kan klipsen settes på. Metoden kan forresten og med hell også brukes til oppbevaring av matfisk eller vilt.

Beklager om teskja må frem, men jeg tolker her at papiret ikke legges over eller under fisken i posen da dette vil klebe og fryse fast i skinnet, men mellom fisken og støvsugertuten så væsker suges inn i papiret?

Kommer til å mekke en duganes isolert fiske/agnkasse med stæsj fra biltema og modde båten så den får stå i skygge uansett sol. Bedre råvarer til fisk og mennesker.

Endret av Jonkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om teskja må frem, men jeg tolker her at papiret ikke legges over eller under fisken i posen da dette vil klebe og fryse fast i skinnet, men mellom fisken og støvsugertuten så væsker suges inn i papiret?

Du tolket meg rett :)

tipper kjærringa hadde blitt overlykkelig om jeg hadde tatt i støvsugeren, helt til hu hadde sett hvorfor......

Om det tar lang tid mellom hver gang , så blir lukta i støvsugertutten mer eller mindre den samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.