Gå til innhold
Fiskersiden

Stimer med lusinfisert postsmolt av sjøørret returnerer til ferskvann på Hitra, Sør Trøndelag


Recommended Posts

Dette er ingen offentlig nyhetssak, men jeg velger å legge det her uansett. Moderatorene får flytte innlegget dersom det hører hjemme andre steder på forumet.

Flere kamera er plassert i Melkstadvassdraget på Hitra i Sør Trøndelag våren 2012.

Vassdraget har en historikk med svært mye storvokst sjøørret (3-5 kilo+) basert på lokal informasjon, som ingen ser snurten av i dagDen ferskvannsstasjonære ørreten finnes i derimot store mengder i vassdraget. Vi snakker overbefolkning, basert på synfaring om høsten i gytetiden. Det finnes ikke synlige menneskelige påvirkninger i vassdragets nedbørfelt, og det har hverken jordbruk, boliger, vei eller andre inngrep i konflikt med vann eller bekker.

Nå begynner bildene å tikke inn over tilbakevandrende stimer med postsmolt /gjeldfisk av sjøørret, som skal opp i ferskvann, etter det som kan fortone seg som en ytterst liten runde i sjøen (smolten går ut i april/tidlig mai i vassdraget). Om den nå går opp for å avluse seg eller om dette er naturlig, kan hver enkelt gjøre seg opp en mening om..Denne videoen er nettopp lagt ut Youtube av de som holder på med prosjektet:

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tragisk, enda mer tragisk er ansvarsfraskrivelsen til regjeringen

Vet at det ikke hjelper mye å si det , men når regjeringen ikke engang tar ansvar for våre eldre,for syke medmennesker,for våre syke barn, og det beste de greier å gjøre er å hive apen til nestemannsskulder i apparatet...Vel, da kan man ikke vente at de tar ansvar for alt som omringer oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen nyhet bare nok en bekreftelse på at noe er veldig galt. Bare ikke legg skylda på oppdrettsindustrien de har ren fisk i mærene og enda renere samvittighet. Er du tvilende spør fiskeri/oppdrettsministeren. Hvorfor dette ikke skjer på Østlandet er en av oppdrettets store gåter.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragiske greier :cigar:

Viktig å få slik info ut til folket, men jeg reagerer på ordlyden " Om den nå går opp for å avluse seg eller om dette er naturlig, kan hver enkelt gjøre seg opp en mening om.."

Dette kan da umulig være naturlig? Hvorfor ikke skrive det med klare ord da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant om de fanget fisken på vei opp i ferskvann, før lusa ramler av for å få et inntrykk av hvor mange hver fisk er angrepet av. Lignende videor fra Vestlandet viser akkurat det samme. Legg merke til at mens statskanalen konsentrerer seg om c&r er det TV2 som viser bilder av fisk som trolig lider mye mer. Hvor er byråkratene som har slik omsorg for den friske fisken? Er det vi ser helt ok for dem, og ikke noe å bry seg om? Tør de ikke å mene noe?

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ikke hjelper mye å si det , men når regjeringen ikke engang tar ansvar for våre eldre,for syke medmennesker,for våre syke barn, og det beste de greier å gjøre er å hive apen til nestemannsskulder i apparatet...Vel, da kan man ikke vente at de tar ansvar for alt som omringer oss...

Til opplysning; vi bor i ett av de landene i verden det er aller best å leve..... Skulle vert artig å sett hvordan det hadde gått med staten Norge, om man hadde gitt "roret" de som syter mest....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning; vi bor i ett av de landene i verden det er aller best å leve..... Skulle vert artig å sett hvordan det hadde gått med staten Norge, om man hadde gitt "roret" de som syter mest....

Alt som kommer fra meg nå er selvfølgelig offtopisk, og til tross for at jeg som en moden mann har lært med årene at politikk og religion er 2 ting man helst ikke bør diskutere med sine venner :) :

Beste land å leve i ...Ja da, vi har hørt det før :) Jeg tør å påstå at vi overlever, ikke lever. Det meste av det vi eier eier ikke vi selv en gang, det er banken som eier det ...

Beste land å leve ... det slik vi er blitt "indoktrinert til å tro" : Hvorfor har vi så mange unger som "faller utfor" ? Hvorfor har vi flest uføretrygede av alle nasjoner vi "kan sammelinkne oss med" ? Hvorfor topper vi rattinger med sykemeldinger? Hvorfor har vi så lange helsekøer? Hvorfor blir norske pensjonister overrasket over helsetilbud og tjenester i Spania når disse har flyttet ditt ? og til sist : Hvorfor smiler vi ikke, sammenliknet med land som er betydelig fattigere en oss?

Tankekors. Rikdom er ikke penger , rikdom er verdiene man opplever gjennom livet. Derfor er vi som sportsfiskere fortsatt rike , selv om vi er fattige. Pengene vi eier eller eide går i glemmeboka. Opplevelser er alltid det vi husker best :)

For ordens skyld : Jeg er ikke religiøs ,men ikke antireligiøs heller, og at på til brunn og individualist på den politiske side...Dreper ikke en maur, men kan drepe for å rede en maurtue. Så enkelt og så vanskelig, men tåler ikke misbruk og mishandling av de svakeste...Psykiatrien hadde sannsynligvis gitt meg bipolar diagnose, men etter hvert har vi ( i disse dagene) fått erfært at psykiatrien ikke bør være under helsevesenet. Den burde har vært styrt av Statskirken..da det meste er basert på tolkninger...

Det med å gi roret til de som syter mest tør jeg ikke å tenke på engang :) Men nok en gang : Jeg tør å påstå at den eneste forskjellen mellom en diktatur stat og vår stat er at vi fortsatt har muligheten til å velge "våre egne diktatører"

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kommer fra meg nå er selvfølgelig offtopisk, og til tross for at jeg som en moden mann har lært med årene at politikk og religion er 2 ting man helst ikke bør diskutere med sine venner :) :

Beste land å leve i ...Ja da, vi har hørt det før :) Jeg tør å påstå at vi overlever, ikke lever. Det meste av det vi eier eier ikke vi selv en gang, det er banken som eier det ...

Beste land å leve ... det slik vi er blitt "indoktrinert til å tro" : Hvorfor har vi så mange unger som "faller utfor" ? Hvorfor har vi flest uføretrygede av alle nasjoner vi "kan sammelinkne oss med" ? Hvorfor topper vi rattinger med sykemeldinger? Hvorfor har vi så lange helsekøer? Hvorfor blir norske pensjonister overrasket over helsetilbud og tjenester i Spania når disse har flyttet ditt ? og til sist : Hvorfor smiler vi ikke, sammenliknet med land som er betydelig fattigere en oss?

Tankekors. Rikdom er ikke penger , rikdom er verdiene man opplever gjennom livet. Derfor er vi som sportsfiskere fortsatt rike , selv om vi er fattige. Pengene vi eier eller eide går i glemmeboka. Opplevelser er alltid det vi husker best :)

For ordens skyld : Jeg er ikke religiøs ,men ikke antireligiøs heller, og at på til brunn og individualist på den politiske side...Dreper ikke en maur, men kan drepe for å rede en maurtue. Så enkelt og så vanskelig, men tåler ikke misbruk og mishandling av de svakeste...Psykiatrien hadde sannsynligvis gitt meg bipolar diagnose, men etter hvert har vi ( i disse dagene) fått erfært at psykiatrien ikke bør være under helsevesenet. Den burde har vært styrt av Statskirken..da det meste er basert på tolkninger...

Det med å gi roret til de som syter mest tør jeg ikke å tenke på engang :) Men nok en gang : Jeg tør å påstå at den eneste forskjellen mellom en diktatur stat og vår stat er at vi fortsatt har muligheten til å velge "våre egne diktatører"

Joda, vi leve ikke i "Nirvana" og det er forbedringspotensiale også i norge. men, og det er et stort men, hvilket land vil du si styres bedre en det du har valgt å bosette deg i?

Du nevner det fortreffelige helsevesenet i Spania. Men hvor fortreffelig er Spania når alt komer til alt? Familier som før hadde det helt greit, bor på gata. Bestemor og barnebarn. Arbeidsledigheten er galloperende, og staten er på randen av konkurs. Jeg er glad for at jeg bor i norge. Vi har et svært godt helsevesen her i landet, til tross for at tabloidpressen og den politiske opposisjonen prøver å forfekte noe annet. Har nettopp hatt en tøff runde med alvorlig sykdom i familien. Var selfølgelig skeptisk i utgangspunktet etter å ha blitt "tuta øra fulle" om hvor ille det norske helsevesen er. Og ble heldigvis utrolig positivt overasket.

Alt i alt, hvilket land i verden, mener du blir bedre drevet en landet vi bor i? Det er vel et par, tre hundre å velge mellom alt etter definisjon, så det er jo noen å ta av. Og ja, dette er vel så off topic som det går and :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerer på ordlyden? Det er da for svingende ikke ordlyden du skal reagere på.

Ligger det en forventning om at man skal konkludere skråsikkert på hver nyhetspost man poster her eller?

Ta deg sammen. Makan.

Beklager Rigor Mortis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, dette er vel så off topic som det går and :)

Ja, det er det :) men, men. Jeg ble forelsket i Norge 1. gang jeg var her på ferie som en 17 åring...Og du vet hva som skjer når man forelsker seg. Jeg ble rett og slett ikke født på plassen jeg ønsker å dø i og for, men gjorde noe med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte tilbake å se på kommentarene til byråkratene ang c&r som de ikke har sansen for. Men har de sans for lusespist og soppinfisert sjøørret i store mengder? Hva mener man i rådet for dyreetikk og i mattilsynet? På meg virker det som om de ikke vil mene noe som helst. Dette må nok utredes og utredes og utredes og........

Friluftsfjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.