Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er vitsen med "1000" sneller....


Maritim
 Share

Recommended Posts

Jeg for min del er uenig :), var kansje ikke ei bombe... Det er veldig vanlig å velge 1000 størelsen til 2-12 g stenger, og jeg mener at det slett ikke er no "biltema" løsning å velge 2500, tvert i mot er det jo 1000-snellene som alt for ofte blir valgt, som en kjapp grei og kansje ikke alltid like gjennomtenkt løsning.

Konkrete argument kan du lese i min forige post, som det ble no surr med slik at den står med liten skrift.

Jeg ser at vi har ulik oppfattning på noen områder.

Misforstå meg rett - Det jeg omtalte som den tidligere standardløsningen for selgeren i sportsfiskebutikken ser nå ut som å ha endt opp som standardløsning hos "Biltema/Europris". Jeg snakker da ikke bare om 2500 snella, men jeg inkluderer en 9 foter i ca 10-30gr til en billig pris som skal kunne brukes (og kan det for den saks skyld) til "alt" fiske. Greit nok for den som fisker 4 ganger i året og som kanskje har halvparten av disse turene på svaberget etter mellomfisk og den den andre halvpart med sluk og mark etter ørreten.

Jeg har problemer med å se fordelen med å velge 2500 på en kort 2-12 grammer - type 7/8 fot, som man i all hovedsak bruker i ferskvann. Snakker vi om en 9 foter eller lengre som også får luftet seg på en og annen SØ-tur og med Bombardafiske så kan jeg være enig..

Mitt størrelsesvalg går på 3 faktorer.

Jeg kjøper bare utstyr av en viss kvalitet, hvor jeg har full tiltro til at snella greier å nedkjempe bytter selv langt over sin naturlige vektklasse (...hvis jeg mot all formodning skulle treffe på en av dem)

Balanse og Synsintrykk - nesten litt uavhengig av om man kjøper ultralette snellemodeller, så føles en 2500 som litt i største laget for meg på en 7/8foter - og den er etter min smak uansett litt for stor i omfang.

Setter du den derimot på en 9,6 foter så er både synsintrykk og balanse mer i hamrmoni - igjen, min smak.

En slags fornuft i galskapen - De langt fleste av oss her inne på forumet har "en million" stenger og sneller.

2-12 grammerne jeg har (7/8/9,6 fot) blir i all hovedsak brukt på lettfiske etter ørret/røye - det hender seg at en sniker seg med på en og annen Sjøørret-tur også.

Jeg får i all hovedsak fisk opp mot halvannet kilo - det blir noen over, men ikke på langt nær så mange som jeg gjerne vil. 1000 snella har ingen problemer med å håndtere slik fisk

Jeg har ikke veldig ofte bruk for de 2 meterene ekstra lengde den større spolen på en 2500 gir meg i kastelengde. Hundrevis av meter med utras er utopi og jeg har slettes ikke bruk for kostnaden av de ekstra meterene med sene den større snella gir meg.

Se der - Da har ihvertfall jeg gitt deg mine svar på hva som er vitsen med 1000-snella.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok bare si meg uenig i trådstarters meninger. 1000 snellene er gull verdt å ha, spesiellt hvis man vil ha utstyr som passer perfekt til ethvert fiske.

Kunne aldri tenkt meg å gå opp til 2500 str ved ørretfiske i ferskvann, ei heller om jeg vil ha en god fight fra land i sjøen.

Har sett grei laks blitt landa med tvinpower 1000 i sjøen, som er den snella jeg bruker til allt lett fiske.

500 størrelsen kan man heller diskutere, den hadde vært lettere å kutte ut mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok bare si meg uenig i trådstarters meninger. 1000 snellene er gull verdt å ha, spesiellt hvis man vil ha utstyr som passer perfekt til ethvert fiske.

Kunne aldri tenkt meg å gå opp til 2500 str ved ørretfiske i ferskvann, ei heller om jeg vil ha en god fight fra land i sjøen.

Har sett grei laks blitt landa med tvinpower 1000 i sjøen, som er den snella jeg bruker til allt lett fiske.

500 størrelsen kan man heller diskutere, den hadde vært lettere å kutte ut mener jeg.

Det er noe i det du sier Ladden,selv har jeg sett MASSEVIS av 5+ gjedder har blitt berga med 1000 snelle, bifangst selvfølgelig,men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lystfiskern: Trur ikke vi er så uenige når alt kommer til alt, hadde du lest alt jeg skriver, hadde du f.eks. Sett denne: "Fisker ellers stort sett med stenger på 9' eller lengre, og der føler jeg at 2500 balanserer fint også på 2-12g utstyr"

Du skriver; "Du mener at standardløsninga i sportsfiskebutikken i dag er 1000 snelle og 2-12 gram stang. Jeg mener at dette er feil."

Det jeg derimot skriver er; "det er veldig vanlig å velge 1000-størelsen til 2-12g stenger" (implisitt uavhengig av stanglengde)

Dynamikken i et salg av fiskeutstyr er at man finner stang først (dette vet jeg fordi jeg har solgt fiskeutstyr i brorparten av mitt yrkesaktive liv). Deretter skal man finne snelle. Det er nå det av og til skjærer seg fordi mange mener det er likhetstegn mellom 2-12g og Shimano's 1000-størelse.

Poenget mitt er at små sneller er et hanicap man unngår så langt det lar seg gjøre. på korte lette stenger må man (også jeg) av og til bite i det sure eplet og velge disse.

Ellers så savner jeg at du komenterer de faktisk tekniske fordelene/ulempene (ut over vekt, som jeg mener er sekundært i og med at snellene har blitt så lette som de har blitt) med mindre kontra større sneller. Det var derfor jeg refererte til posten min litt lengre opp som kom i liten skrift, der skriver jeg litt om dette...

Til Don; sier ikke at 1000-sneller er totalt ubrukelige... Man kan seff. berge svær fisk på ei 1000-snelle, men er det ideellt?

Til Ladden: sier ikke at det ikke finnes bruksområder for slike sneller, fisker man småørret i tjørn og 1 av 100 fisk nermer seg kilon, er det selvfølgelig helt greit..

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om hva som er vitsen med tilpasset utstyr?

Nei, det gjør jeg ikke. Som vanlig i lange tråder, blir det en del missforståelser. Leser du det jeg skriver er jeg helt enig i at det finnes sitvasjoner der disse snellene er på sin plass, det jeg poengterer er at tilpasset utstyr er akkurat det. Ankepunktet mitt er at disse snellene for ofte blir brukt som generellt utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du endre trådtittelen...

"Vitsen" med 1000-sneller er det da virkelig ikke vanskelig å få øye på? Jeg er enig i at det er fort gjort å bomme når man setter sammen sett, men selv det er jo en smakssak. Selv er jeg svært komfortabel med 1000-sneller på stenger opp mot 9 fot. Gitt at kastevekt er riktig og at stang og snelle sammen balanserer godt i handa. Problemet er ikke 1000-sneller, problemet er feil "paring" av stang og snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du endre trådtittelen...

"Vitsen" med 1000-sneller er det da virkelig ikke vanskelig å få øye på? Jeg er enig i at det er fort gjort å bomme når man setter sammen sett, men selv det er jo en smakssak. Selv er jeg svært komfortabel med 1000-sneller på stenger opp mot 9 fot. Gitt at kastevekt er riktig og at stang og snelle sammen balanserer godt i handa. Problemet er ikke 1000-sneller, problemet er feil "paring" av stang og snelle.

Mulig jeg burde endra tittelen på tråden, men det er jo noe med å få i gang en diskusjon da :) Jeg går jo også tidlig ut og poengterer at tittelen er satt på spissen....

Leser man tråden føler jeg at det kommer tydelig frem hva jeg mener...

Edit: Og det er ikke; "død over 1000-snellene :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misoppfattet noe av det du skrev Maritim, derfor ser du at jeg har redigert innholdet i posten min.

Utenom det så har jeg vel poengtert vekt og volum, generell kvalitetshøyning og driftsikkerhet, bremsekapasitet og overgangen til multisnører som faktorer for at man ikke behøver å kjøpe større sneller enn 1000 innefor det som regnes som normalbruken til en 2-12 grams stang.

De fleste 1000sneller av en viss kvalitet "sloss langt over sin vektklasse"

Hva er da poenget med å velge ei tilsvarende kvalitetsnelle i 2500 klassen som kan nedkjempe mellomlaks, ilter stabbesei og tålig grov torsk, når du skal bruke den på ei lettspinstang tiltenkt ørret&røye og kanskje en og annen tur etter makrell og light-fiske etter SØ.

Og så går det på synsintrykket de forskjellige snellene gir på ulike stenger.

For meg blir det 1000 opp til og med 8 fot, kanskje 9 hvis klingen og snellefestet er av det veldig slanke slaget.

"Tror det er mange som fisker med unødvendig små haspelsneller når de ønsker å fiske lett......"

Vel - ett av intrykkene ved å fiske lett er vel størrelsen på snella?

Scmack und behag.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker snellene så små som mulige. Da utelukker jeg 750 og 500, de er mer for spesielt interesserte, slik jeg ser det. Til feks jiggfiske etter abbor vurderer jeg ikke en gang noe større enn 1000. Til røye og ørretfiske i ferskvann er det heller ikke aktuelt for meg å gå over 1000. Nok snøre, bra nok brems og bedre balanse på de stengene jeg bruker til dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det skrivi veldig mye om ett veldig lite problem :P

Jeg kjører 2500 sneller på ørretstenger, abborstenger og lett topwaterfiske, men i tillegg til dette har jeg en ULstang som nesten aldri blir slått sammen som alltid er klar til kast og på den sitter det en 500 snelle som jeg har hatt MYE morro med både til abbor, gjedde, makrell og andre arter man kanskje egentlig ikke skal fiske etter med UL utstyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 1000 sneller med stenger og 750 snelle med stang ble innkjøpt primært til åbbor og fjellørretfiske. Her vil en 2500 bli for stor, jeg har kjørt åbbor (bifangst) på en tekota 600 og 15lb stang, var ikke mye sportsfiske over dette. Ikke at jeg sier 2500 haspel er det samme som en tekota, men du/dere ser poenget mitt. Fisker ikke for maten sin skyld, fisker fordi jeg syns det er moro, og for meg er en knakende god fight det som trigger. Her er 750 og 1000 snellene helt perfekte til mitt fiske. At andre har forskjellig synspunkt får være deres sak, men du verden å moro det er å f.eks få en 2-3kgs gjedde som bifangst på jiggen når en fisker etter borren, det være seg med beastmaster 5.6 eller 8' stanga.

Det samme prøver jeg å praktisere når det kommer til storørretfiske, å kjøre en 5kgs ørret er mere moro på en litt lettere 7 fots stang enn en stivere greys 8.6, de stengene brukes nå bare til laks.

Til syvende og sist er jo valget av utstyr hver enkelt tar ofte gjennomtenkt, i allefall blant oss som fisker så ofte vi kan. For ferie/hobbyfiskern er det kanskje mere jeg må ha ei stang og snelle.

For meg er det sporten, fighten som står i fokus og da vil jeg bruke så liten snelle og så lett stang som overhode mulig.

Selv om lyden i et tresprøtt er helt unik og overgår alt annet troller jeg heller med multisneller, og jeg bruker ikke haspel til laks da en må opp i båtvinsj størrelse skal en finne snelle som takler stor og kald Namsin og fordi sporten hele tiden står i fokus. Det er fighten som pirrer adrenalinet i meg, det som gir naturopplevelsen og som er prikken over i'en når en skal evaluere turen. Dette sammen med vekt gjør at jeg har blitt en av dem med 750 og 1000 sneller til lettere ferskvannsfiske, selv om jeg kanskje ikke har funnet den HELT perfekte kombinasjonen :P

Og ja Maritim, Stella er sexy det være seg Shimano i alle størrelser eller Mccartney

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fisker ikke for maten sin skyld, fisker fordi jeg syns det er moro, og for meg er en knakende god fight det som trigger. Her er 750 og 1000 snellene helt perfekte til mitt fiske. At andre har forskjellig synspunkt får være deres sak, men du verden å moro det er å f.eks få en 2-3kgs gjedde som bifangst på jiggen når en fisker etter borren"

Fint, flott, og helt enig. Er heller ikke "kjøttjeger" men det jeg setter pris på i en god "fight" er ei snelle som fungerer optimalt. Og når vi snakker om 1000- kontra 2500- sneller, jobber den siste "reinere" enn den første, dette er et ufravikelig faktum, og det er et pluss.

Det det hele koker ned til er prioriteringer. Jeg mener det er viktigere at bremsen fungerer optimalt, og at kastet går litt lengre, enn at snella veier litt mindre og ser bra ut. Å insinuere at det ikke er sportsfiske fordi om man prioriterer god brems på bekostning av noen gram er noe "far fetcht"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*humrer*

Det er vel liten tvil om at du og jeg fisker litt forskjellig, så NEI i mine øyne er det ikke sportsfiske å benytte en 2500 snelle til det fisket jeg benytter 750 og 1000 :P

(satt veldig på spissen er 30grams forskjell på ei rarenium 1000 og 2500)

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror greia er "Hva er vitsen med å automatisk velge 1000-snelle til en 2-12 grams stang, da det finnes fiskesituasjoner hvor en 2500-snelle sammen med den samme stangen fungerer bedre"

Jeg har små frøkenhender så for meg er en liten snelle bedre tilpasset, rent anatomisk sett. Dette gjør at større snelle først velges når det er spesifikke grunner til at jeg trenger det. Ørretfiske i elv med spinner er ikke en av de situasjonene.

Føler jeg har sagt litt vel mye i denne tråden etterhvert :P

<3 små sneller <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror greia er "Hva er vitsen med å automatisk velge 1000-snelle til en 2-12 grams stang, da det finnes fiskesituasjoner hvor en 2500-snelle sammen med den samme stangen fungerer bedre"

Jeg har små frøkenhender så for meg er en liten snelle bedre tilpasset, rent anatomisk sett. Dette gjør at større snelle først velges når det er spesifikke grunner til at jeg trenger det. Ørretfiske i elv med spinner er ikke en av de situasjonene.

Føler jeg har sagt litt vel mye i denne tråden etterhvert :P

<3 små sneller <3

God oppsumering :). Det rimer ivertfall veldig godt med det jeg har observert. Overskriften var satt på spissen med vilje. Jeg mener absolutt ikke at 1000-snellene er ubrukelige, riktig brukt er de tipp topp. Men det bør ikke være likhetstegn mellom 2-12g stang og 1000-snelle, og i denne sammenhengen tror jeg 1000-snella blir valgt litt for ofte.

Tror egentlig "roten" til dette er en forestilling alle vi sportsfiskere er belastet med ; "det blir bare kulere å kulere til lettere utstyret er", og det er jo en grunn til at ideen ligger der, men denne ideen fører til at en del velger for liten snelle..... Trur jeg :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg 1000 sneller er bra til sitt bruk, mitt bruk blir da UL fiske etter småørret i små fjellvann " 7-8 fots stang opp til 12 grams sluker.

Ellers til vanlig fiske har jeg havnet ut på 2500 størrelse, å totalt forelsket meg i Twinpower 2500Ci4 :) Persolig syntes jeg dette er en ferfekt størrelse i handa, i tilllegg rommer den godt med Fireline exceed 0,10 / 0,12 som er en fin allround tykkelse på multisnøre til mitt bruk " stort sett SØ fiske "

Så er smaken som baken, delt :) Så her får man bare prøve seg frem ;)

Å så har du de tregiske butikkselgere som sier " dette er freskvanns utstyr , å dette er til saltvann :( NEI prøv deg frem selv, det viktigste ved valg av snelle er å hekte den på ei tilsvarende stang den er ment å brukes på. Så kan du kjenne litt på vekt osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg 1000 sneller er bra til sitt bruk, mitt bruk blir da UL fiske etter småørret i små fjellvann " 7-8 fots stang opp til 12 grams sluker.

Ellers til vanlig fiske har jeg havnet ut på 2500 størrelse, å totalt forelsket meg i Twinpower 2500Ci4 :)

Godt å høre du er forelsket, venter på denne snella i 4000str som kommer i posten over helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg :) Personlig liker jeg TPCI4 bedre enn mine Stella sneller :) Like smode å fiske med, de ser også veldig flotte ut samt lav vekt " hovedårsak " Fisker du mye på vinterstid er dette ei grom snelle, har enda ikke opplevd at lagre har frosset eller blitt trege ;) PC på Gero var det som tipset meg om TPCI4 for et par år sia. Har nå 3 stk / 2 stk 2500 og ei 4000

Så er det sikkert mage andre meninger om Stella VS TPCI4, men som over er hva jeg mener å har erfart. PS ! Ei Stella 1000 på sommertid med matchende stang er heller ikke å forakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en Stradic 1000 som default snelle til det meste jeg drev med av fiske i 14 år før den gikk på sjøen i Langangen. Brukte denne til alt fra ismeite og lett ferskvannsmeite til gjedde og spinnfiske i sjøen fra land. Den fikk også kjørt seg på mange hølingsei på havet uten å knele. Imidlertid var denne Stradicen fra 1994 noe større, og med større snørekapasitet, enn typiske 1000-sneller i dag, siden mono var totalt dominerende til spinnfiske før. Det ble derfor en Stradic 2500 som ble den nye "default-snella" mi til lett fiske. Har fått laks som bifangst på 4.6 med en 500-snelle og opplevd at en snelle definitivt kan oppleves som for liten, og også to ganger på samme tur innsett at en 2500-snelle kan føles altor liten når man fra land får på ok lyr som setter fart på utover. At en 1000-snelle ikke passer til en lengre stang enn 8-9 fot er jeg helt uenig i, med mindre man bruker snella som en motvekt og stanga som en katapult. Føler meg ikke mer idiot enn ellers med en 1000-snelle på en 11.5 fot matchstang f.eks., men det var kanskje ikke det som ble siktet til over? Syns derimot en 2500-snelle på en 7-fots UL-stang føles helt feil og ubalansert. På den annen side sveiver jeg med høyre hånd med haspel selv om jeg er høyrehendt (ThorEH sier det er feil), så personlige preferanser varierer. Nå er det på tide å besvare spørsmålet i trådtittelen: "forskjellig bruk og forskjellig personlig smak og preferanser".

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter stadig noen Ultralight kamerater på mine fisketurer, senest i dag tidlig i Drøbak :) 13 fots Milo med Stella 1000 ...... Fulgte lenge med på om han fikk fisk, håpet nesten han skulle få en 2-3 kg torsk i strømmen der han fisket ;) Skulle blitt artig å se utfallet :)

Nå veier ei Stella 1000 Fe 175 gram uten snøre, ei for eks TP 2500 ci4 250 gram uten snøre " bremse kapasiteten på denne sammenlignede modellen 2500 er minst dobbelt så sterk i tillegg rommer snella over 70 meter mer med snøre ;)

Nå skal jeg ikke undergrave ekspertene, for det er gjerne de som skal fiske UL uansett hvor det er ;) Men igjenom mine 35 år som sportfisker har jeg sett mye rare episoder med for små sneller for eks i sjøen ;)

Innlegget er skrevet som en apropos , ikke som veileding eller kritikk til andre innlegg her i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter stadig noen Ultralight kamerater på mine fisketurer, senest i dag tidlig i Drøbak :) 13 fots Milo med Stella 1000 ...... Fulgte lenge med på om han fikk fisk, håpet nesten han skulle få en 2-3 kg torsk i strømmen der han fisket ;) Skulle blitt artig å se utfallet :)

Klarer ikke den milostangen med småtorsk? :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke den milostangen med småtorsk? :lolu:

Milostanga tar nok torsken, men 1000 snella med 70-80 meter multiline ute vil nok slite med " småtorsken " på 2-3 kg å fisken er faktisk ikke større fisk en hva jeg fikk som snitt under VM i kreifiske i Lofoten for noen år sia.... Forskjellen her blir strømmen i Drøbaksundet som er sterk " du som har fiska ifra land rett ut ifra feriehjemmet i Drøbak veit hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milostanga tar nok torsken, men 1000 snella med 70-80 meter multiline ute vil nok slite med " småtorsken " på 2-3 kg å fisken er faktisk ikke større fisk en hva jeg fikk som snitt under VM i kreifiske i Lofoten for noen år sia.... Forskjellen her blir strømmen i Drøbaksundet som er sterk " du som har fiska ifra land rett ut ifra feriehjemmet i Drøbak veit hva jeg mener :)

Er det sterk strøm der er jeg enig i at en 1000 snelle ikke er rett valg. Ved gode forhold er ikke torsk på 2-3 kg noe problem. Jeg har fått større torsk en det som bifangst under sjøørretfiske.

Råeste bifangst var en laks på oppimot 4 kg,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen fikk en 6-7kg torsk på en abu cardinal 101i og 8 fot berkley lightning rod 3-15g på dorging i fjor sommer. Det tok laaaang tid :)

Personelig så bruker jeg kun 2500-4000 str til haspel fiske men fisker bare etter ørret, sø og laks uansett, og unngår vann der det bare er småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.