Gå til innhold
Fiskersiden

Nedbrytningsgrad for PVA


LasseB
 Share

Recommended Posts

Tiden PVA løser seg opp avhenger av type materiale og vanntemp + litt om hvordan kjemien er i vannet (vil jeg tro). Finnes sikkert noen grove formler, men de vet ikke jeg hva er. Uansett så finnes det PVA-materiale som skal ha ulik oppløsningsgrad utifra temperatur på vannet og dybde man skal fiske. I kaldt vann er det en fordel med hurtig nedbrytende PVA, mens hvis man fisker litt dypt er det greit at oppløsninga tar litt tid slik at det ikke løser seg opp føre man er på bunn.

Når det kommer til mesh, tråd, teip og pose; så vil teipen løse seg opp fortest (dog ikke i selve knuta), tråden følger deretter, så kommer mesh og til slutt pose. Sånn grovt sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har surfet litt på det samme, i håp om å finne noe som kan beskytte agn på vei ned til dypet. Det nærmeste jeg har kommet til et hett - dog ubekreftet - tips, er å smøre posen inn med olje, da dette gir en hinne vannet må gjennom før det kan begynne å gnage på pva-en. Det samme må selvsagt gjøres med agnet, oljes godt inn. Kanskje silde- eller makrellolje funker, både hauger med lukt, og olje? Men fytti for noe griseri å smøre inn :D

Leste også at noen mente tape var det som var tregest, men det har mye med vanntemp og produktforskjeller å gjøre også tenker jeg.

Hmm, en to-tre-fem poser innsmurt med olje i hverandre burde jo kanskje gi meg litt tid, får kjøpe noen og teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående saltlake, brytes PVA saktere ned i saltvann isåfall?

Bait dropper funker til sitt, men ikke på dypet.

Tanken er å beskytte lukt og væske i agnet, inntil det er på bunnen. Gjerne 300m+.

Hvis man enkelt kan beskytte det, og spre alt på bunn fremfor å slippe lukt og væske hele veien ned, må jo det bare være fordeler med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme PVA på 300m iaf.

Hvis man trenger å få ned mer agn på 300m dyp så ville jeg vurdert å gå opp i krokagn istedet for å surre med noe som ikke vil fungere i praksis.

Ser ikke fordelen jeg? Vil jo heller spre agnet når båten vender eller du driver, så det har ikke noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin: Da kan du vel like gjerne bruke strømpebukse-trikset mitt? Med mindre du snakker om å beskytter små kroker med småbiter av agn, selvsagt. Strømpebukse funker som snus hva det å bevare både lukt, oljer og selve agnet angår. Jeg begynte med det de gangene vi fisket i Nord-Trøndelag etter skater på isen. Strømpebukse-rest holder nemlig slimålen helt unna agnet, det var ikke en eneste som klarte å komme seg igjennom. Piggskater, pigghå osv derimot tok agnet uten å nøle. Spørsmålet blir kanskje om man behøver å pakke inn agnet i noe; om det ikke er for å holde unna nettopp slimål? Jeg testet det på vestlandet også, mest for moro skyld og som en støtte til et tandem-tacklet på dypet. Brosmene likte det og. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt samenlignbart; men jeg har jo hørt om de som pakker pilkene inn i avispapir i Saltstraumen for å i det hele tatt ha sjans til å komme til bunn gjennom småfisken og fiske mer effektivt.

Så poenget var altså ikke å få mer agn ned på dypet, men å beskytte mest mulig av lukt til agnet er der man skal fiske - på bunn, istedet for å lage et hundrevis av meter langt vertikalt duftspor i det som må antas å være en del av agnets prime time, de første 10 minuttene. Men det er kanskje bare tull å tenke slik :)

Beklager å kuppe tråden din Lasse, jeg lar ballen ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det har så mye å si om man bruker saltlake eller olje.! tipper det sånn ca brytes ned likt. Hvis man skal ha agn veldig dypt har jeg ikke noen gode tips utenom å bruke store kroker og ang pluss angstrikk.

Så vidt jeg har skjønt er PVA vannløselig og løses ikke opp i olje. Salt er også vannløselig. Dypper du PVA posen i saltlake før du hiver den over bord tipper jeg på at det har null eller tilnærmet null effekt fordi saltlaken (som er vannløselig) blir vaska bort på et blunk. Dypper du den i olje er det i allefall en teoretisk sansynelighet for at det skal ta litt tid før vannet kommer til PVA'en. Hvor lang tid, eller om det har no praktisk betydning aner jeg ikke.... Flere PVA poser med olje i mellom vil kansje kunne funke men det blir jo et h#£^#¥#s prosjekt å finne ut hvor mange poser du trenger for å komme ned på 300m :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.