Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeitepod


Oz
 Share

Recommended Posts

Jeg har, etter dagens resultatløse tur på isen, insett at jeg trenger noe å plassere stengene i. Å la dem ligge rett på isen er ikke optimalt i lengda...

Jeg trenger noe jeg kan sette en nappvarsler i, så en eller annen pod/tripod-løsning er vel det jeg ser for meg. Finnes det noen gode alternativer i salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://leirudfiske.m...uzzer-bars/61/1

Stativ for ismeitestenger (rod pod) sammenleggbar .

Har øsket meg denne en liten stund.

Billig og sammenleggbar.

Løp og kjøo

Jepp. Har kikket på den. Noen som har testet den? Er den noe tess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Har kikket på den. Noen som har testet den? Er den noe tess?

Passer perfekt til skogseidstikka stengene jeg har. Eneste upraktiske er at du ikke kan skru på elektronisk nappvarsler med mindre du hjemme modifiserer. Hvis det ikke er viktig for deg så er de gull. kan justere høyden både bak og foran men ikke bytte Ven uten modifisering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva slags stenger du skal bruke, men til agn/strømsild/ismeite etter abbor funker det med en gardner tripod med en buzzerbar på. Vet ikke hvilke stenger du skal ha i poden, men ismeitestenger synes jeg ligger best på isen. Heklestenger er best i pod.

Ismeitestenger. Lawson Heavy og desslike. Blir hovedsaklig på saltvannsis, men også litt etter gjedde. Liggende rett på isen er for meg en ganske skral løsning.

Tja, her ser du den ihvertfall i bruk. Litt modifisert (nappvarsler) har fungert bra for min del. Stanga på bildet er en Lawson heavy.

004-1_zpsd879f291.jpg

Det ser jo ikke katastrofalt ut. Tre ting jeg er usikker på: Hvordan må den modifiseres for å få på en nappalarm? Jeg skal ha stengene i varslere. Også var det dette med vekta... Kjenner jeg blir skeptisk hvis den er veldig lett. I tillegg; går det an å forlenge den på noe måte? Synes den virker litt kort...

Henter dessa på posten i mårra. Rimelige og frakta var ei heller verst..

Men om dem er noe tess får tida vise.

De likte jeg! Gir du tilbakemelding på førsteintrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skru av de gule stanghvilerne( limt til alustanga) og bytte de ut med en nappvarsler, ergo må du skru varsleren på feks en liten bankstick og erstatte en av dem. Den er lett, men dette er jo faktisk en stor fordel.Du kan montere den mye lavere enn jeg har gjort på bildet, absolutt alt er justerbart. Skal du forlenge den i lengderetningen kan du jo bytte ut de to alustengene på midten med noe lengre. Hvis leverandøren kommer med en modell med gjenger på stanghvilerne og litt lengre midtstykke tror jeg faktisk dette blir en drømmepod, da selve konstruksjonen jo er genial. Slik de er nå bør de nok modifiseres litt ( det skal jeg gjøre).

Konklusjonen blir dermed: Pod med stort potensiale,men krever litt videreutvikling.Terningkast fire, med muligheter for opprykk til seks. :)

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også hatt disse og må si meg enig med Andreas. Men bankstickene i midten kan jo brukes til annet fiske, resten har jeg kasta. Nå bruker jeg gardner sine små tripods og skrur nappalarmene rett på disse uten buzzerbar. Når man legger ismeitestengene på disse kommer snella i hvertfall opp fra isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også hatt disse og må si meg enig med Andreas. Men bankstickene i midten kan jo brukes til annet fiske, resten har jeg kasta. Nå bruker jeg gardner sine små tripods og skrur nappalarmene rett på disse uten buzzerbar. Når man legger ismeitestengene på disse kommer snella i hvertfall opp fra isen.

Jeg tror dette blir løsningen min. I første omgang. Kan i verste fall bruke en foran og en bak...

Jeg liker ikke dine lenger, Gullfiskern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vert i posten og henta de fæle podda.!!

Skjønte fort hva som er sagt tidligere ang ustabilitet, samt at stickene kan knekke i festet. Det var ingen anordning som gjorde at de stoppet (annet enn friksjon mellom skrue og mutter) og det var ikke lett å få svineriet til å stå pent og stødig. Men produsenten eller "designeren" av dette mirakelet kan jo ikke ha vert helt god, for fy hvor enkelt det kunne ha blitt fikset. Bare ved å borre opp hull litt lenger inn på metallet så ble podden stødig som en drøm, og det var ikke lenger nødvendig med stramme skruer for å holde den oppe, så da er det liten odds for at jeg klarer å knekke dem.

Før mekking

P1140210.JPG

Etter mekking

P1140209.JPG

Jeg er langt ifra teknisk annlagt, og hele inngrepet ble gjort med øyemål på stuebordet :P

Men resultatet ble jeg megahappy med... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte noen tripods lik de høye hos leirud, blir til at de ligger igjen hjemme. Synes det funker bedre med nappvarsleren i en makkboks og rett på isen. Blir for mye mikkmakk med å rigge dem opp, og så er de ikke særlig stabile. Kommer muligens til å fortsette å bruke dem med buzzerbar (hviler + varsler) til abbormeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.