Gå til innhold
Fiskersiden

Ut i naturen: Gjedda, Nordens krokodille


Recommended Posts

Hver vår fryder fiskeentusiastene seg i Øyern. Men de har bare 14 dager på seg til å komme nær gjedda. Da gyter den på grunt vann. Kenneth Bruvik og kjentmannen Bent Nydahl jakter sammen på storgjedda i Nordre Øyeren naturreservat.

Planlagt sendt:

NRK1 12.03.2013 19:45

Gjedde-oppsig.jpg

Serietittel:

Ut i naturen

Episodetittel:

Ut i naturen: Gjedda, Nordens krokodille 12.03.2013

Varighet:

29 minutter

video_object.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vestlending m njff påklistra over hele seg som vinkler hele programmet i
rettning av at gjedda dreper fugler, fisk og angriper folk er rett og
slett provoserende... Ikke ett ord om gjedda som en ressurs på linje med
feks ørret og laks,og ikke minst som en av de beste sportsfiskene vi
har. Takk og lov at det var noen vettuge minutter fra Øyeren. Resten var
rett og slett flaut... Idioti.....

Endret av T.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mere enig med T.S.

Njff beviser nok en gang at medlemsmassen består av en haug med uvitende, fordomsfulle fjøsnisser.

Og bare så det er sagt; jeg støtter ikke ulovlig innføring av nye arter. Spesielt ikke ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vestlending m njff påklistra over hele seg som vinkler hele programmet i

rettning av at gjedda dreper fugler, fisk og angriper folk er rett og

slett provoserende... Ikke ett ord om gjedda som en ressurs på linje med

feks ørret og laks,og ikke minst som en av de beste sportsfiskene vi

har. Takk og lov at det var noen vettuge minutter fra Øyeren. Resten var

rett og slett flaut... Idioti.....

Så vi samme programmet ?!?

Quote: "En vestlending m njff påklistra over hele seg som vinkler hele programmet i

rettning av at gjedda dreper fugler, fisk og angriper folk er rett og

slett provoserende... "

Lettprovosert du.. det du sikter til ble så vidt nevnt og er vel å regne som en eksotisk anekdote.

Og det er jo ingen ting i veien med det, gjedda er toppredator og oportunist og spiser fisk og av og til fugl.

Resten av programmet handlet i all hovedsak om fiskeglede. Programmet var rein gjeddefiskereklame.

Om jeg skulle nevne no negativt måtte det være som Crazyforesox er inne på, at fisking midt i leik kansje burde stilles spørsmål ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss for fokus på skånsom avkroking (i alle fall det man fikk se), ekte fiskeglede ("rå kraft, for et hugg!!" osv) samt rolig og anstendig c&r. Til og med i Lunde hahaha! :D

Utenom det så savnet jeg (som alltid) mer fokus på rollen gjedde spiller i et vassdrag, hvorfor det er viktig å sette de større eksemplarene uskadd tilbake, osv. Fiske under gytingen kunne de også ha droppet, men samtidig kom det jo frem at det nå er fredning i disse områdene så jeg velger å vinkle den infoen som et "pluss" - selv om jeg har lite tro på at fredningen blir sett i sammenheng med at det er en tanke uetisk å fiske på gytende individer. Det er vel mest for fuglenes skyld at områdene fredes i denne perioden.

Ja, også en ting til: Lokale medlemmer i NJFF "glemmer" visst alltid å nevne at det ble levert navn, telefonnummer og info på 3-4-5(?) personer som kunne bekrefte at de hadde fått gjedde ovenfor den elektriske fiskesperren - lenge før rotenon og sperre ble iverksatt. Rart det der; kanskje han som fikk overlevert informasjonen glemte å meddele det videre under debatten om det skulle bli rotenonbehandling og sperre der? :P

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vestlending m njff påklistra over hele seg som vinkler hele programmet i

rettning av at gjedda dreper fugler, fisk og angriper folk er rett og

slett provoserende... Ikke ett ord om gjedda som en ressurs på linje med

feks ørret og laks,og ikke minst som en av de beste sportsfiskene vi

har. Takk og lov at det var noen vettuge minutter fra Øyeren. Resten var

rett og slett flaut... Idioti.....

Dette kunne jeg nesten ikke vært med uenig i.

At gjedden ikke hører hjemme i vassdrag og ødelegger Ørret og laksestammer er et stort problem. Mitt inntrykk var at de ga mer skyld på folk som satt den ut, enn på gjedden.

"....som vinkler hele programmet i

rettning av at gjedda dreper fugler, fisk og angriper folk er rett og

slett provoserende..."

Jeg synes dette var glimrende reklame for Gjedden. Et vanvittig beist de respekterte. Fyren som snakket om ender som ble spist og at gjedden hadde angrepet mennesker var jo gjeddefisker som bare fy virket det som.

Så jeg tror heller det er du som har en alvorlig negativ holdning til alle som nevner ordet "gjedde" i en sammenheng du ikke liker, enn at programmet satt Gjedden i dårlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vert bedre på mange måter og områder, men sitter igjen med ett mer positivt inntrykk enn hva jeg fryktet..

Er nok en tid frem til vi får sett en fredning hvor gjeddegyting er motivet, eller mang annen slags ferskvannsfisk (-div laksefisk). Men det er ikke fisket under gyteperioden i seg selv jeg ser på som det største problemet, det er vell heller fisket som forekommer i etterleiksperioden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsfiske i gyteområdene er vel kanskje den beste måten å hindre at uvettige folk fyller gyteplassene med garn og ruser?

Forøvrig synes jeg dette var noe av det bedre fra ut i naturen. om ikke alt var perfekt var det mye bra. Fiskeglede, fine undervannsopptak mm. Og at gjedda er et problem der den er blitt satt ut i bl.a. ørretvassdrag er det vel ingen som kan benekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på programmet kan sikkert diskuteres, men at dette var et skrekk program om gjedde og hvor fæl den fisken var kjenner ikke jeg meg i gjen i. Meste parten handlet om gleden av å fiske gjedde slik jeg så programmet. Og så stiller jeg meg bak at det er IKKE ALLE plasser man vil ha spredning av gjedde, og alle plasser man vil ha gjedde. Det har jeg og forståelse for. Men at dette var et antigjedde program forstår ikke jeg i vert fall... så vi samme program jeg og noen over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vert bedre på mange måter og områder, men sitter igjen med ett mer positivt inntrykk enn hva jeg fryktet..

Er nok en tid frem til vi får sett en fredning hvor gjeddegyting er motivet, eller mang annen slags ferskvannsfisk (-div laksefisk). Men det er ikke fisket under gyteperioden i seg selv jeg ser på som det største problemet, det er vell heller fisket som forekommer i etterleiksperioden..

Enig i det siste der, man tråkker jo bokstavelig talt rundt der gjedda nettopp har lagt sine etterkommere. Ellers må jeg si at programmet var helt ok. Bra å se at voksne menn blir så gira av å få så "små" gjedder. Synd de ikke fikk en skikkelig rugg, som kunne virkelig vist hvilken sportfisk gjedda er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det siste der, man tråkker jo bokstavelig talt rundt der gjedda nettopp har lagt sine etterkommere. Ellers må jeg si at programmet var helt ok. Bra å se at voksne menn blir så gira av å få så "små" gjedder. Synd de ikke fikk en skikkelig rugg, som kunne virkelig vist hvilken sportfisk gjedda er.

Ja, og det er i tillegg denne perioden hvor energireservene er på sitt laveste nivå. Derfor tror jeg at det vil være veldig riktig å gi gjedda en liten "tids-buffer" i akkurat denne perioden slik at den kan bygge seg litt opp igjen. Skjønner ei at etterleiksgjedder skal være så veldig lukrative heller, annet enn for de som liker forholdsvis lettfanget fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.