Gå til innhold
Fiskersiden

Merkelig lite fisk ytterst i havet ved gåsvær


Karl Lauritsen
 Share

Recommended Posts

Har nettopp kommet hjem fra en tre dagers tur ytterst i havet ved sognefjorden. tro det eller ei, to garn, to sniksnører og fire stenger på alle dyp med agn og med pilk. alt vi fikk på tre dager var en liten torsk to små lyr og et par småhai på sniksnøre. skal ikke gå an.

Ja, eg har vært i ytre deler av sognefjorden fleire ganger uten fangst.Las Sognavis på nettet ,her stod det at det måtte forskas på dette med fisketom fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fiskes for hardt. kort,og godt.

vi har hatt det slik på østlandet de siste 20 år. merkbart dårligere for hvert år.

håper inderlig at noen tar til vettet,og realiserer vernesoner til havs for jeg tror det er eneste muligheten å sikre fremtidens bestander.

praktiseres det lysfiske i området ?

bunntråling inne i fjordene?

etter det jeg har forstått,er dette forbudt i nord?

i såfall bør vi lære av nordlendingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre turer til Sognefjorden på Team Campellen så langt i år. Resultat: En del torsk opp til 5,1 kilo, en del sandflyndrer opp til 500 gram og en del rødspetter opp til 2,1 kilo. Å konstatere fisketom fjord etter en dårlig helg er litt gammelmannfakter. Jeg tviler ikke på at det har blitt fisket for hardt, og at det er mindre fisk i havet enn før, men det er likevel bra med fisk i Sognefjorden. Den lange vinteren gjør sitt til at det gode fisket er forsinket i år. Det er fremdeles noen grader kaldere i vannet enn det pleier å være på denne tiden. Det kommer nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre turer til Sognefjorden på Team Campellen så langt i år. Resultat: En del torsk opp til 5,1 kilo, en del sandflyndrer opp til 500 gram og en del rødspetter opp til 2,1 kilo. Å konstatere fisketom fjord etter en dårlig helg er litt gammelmannfakter. Jeg tviler ikke på at det har blitt fisket for hardt, og at det er mindre fisk i havet enn før, men det er likevel bra med fisk i Sognefjorden. Den lange vinteren gjør sitt til at det gode fisket er forsinket i år. Det er fremdeles noen grader kaldere i vannet enn det pleier å være på denne tiden. Det kommer nok...

1 like.

Å rapportere personlige inntrykk er greit, men å ekstrapolere en helg til å bli en regional trend blir litt tynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye i Sognefjorden selv. Hvor bra bittet er varierer mye fra hver gang.

Det at du ikke får på garn kan ha med at det fortsatt er kaldt og ikke minst at fisken står i ro/lite mat. Lite mat fører til at den ikke jakter, og da får du den hverken på stang eller garn.

Som sagt over er vannet fortsatt kaldt.

Kjenner en som vi fisker mye med i Sogn, og mindre fisk er det. Spesielt av kveite og slike arter, men ikke tomt.

Bedre lykke neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så jeg et program fra en av øyene ytterst i Sognefjorden, mulig det var på Ut i naturen. Ikke bare var fisket blitt elendig men det meste av sjøfuglen var også blitt borte. Overfiske,ikke minst av tobis, mente de fastboende var årsaken. De måtte sette 10 ganger så mange garn i forhold til det de måtte tidligere for å få samme fangster. Jeg tror hverken de led av gammelmannfakter eller ikke skjønte hva de drev på med.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så jeg et program fra en av øyene ytterst i Sognefjorden, mulig det var på Ut i naturen. Ikke bare var fisket blitt elendig men det meste av sjøfuglen var også blitt borte. Overfiske,ikke minst av tobis, mente de fastboende var årsaken. De måtte sette 10 ganger så mange garn i forhold til det de måtte tidligere for å få samme fangster. Jeg tror hverken de led av gammelmannfakter eller ikke skjønte hva de drev på med.

Friluftsfjorden!

Hvis du har sett at det er fisketomt i Sognefjorden på TV legger jeg meg strykeflat. Da må det jo være sant!

Det er mye fisk i Sognefjorden. Det er sikkert ikke like mye som for 20 år siden, men hvor i Norge er det det? Ingen liker overfiske, men det er tynt å utelukkende skylde på yrkesfiskere fordi det er dårlig bett den siste helgen i april, i en Vestlandsfjord som har hatt den lengste kuldeperioden i manns minne. Akkurat det samme skjedde for tre år siden, og da hadde vi en kuldeperiode som bare varte halparten så lenge som i år. Midt i mai var fisket supert igjen.

Det er greit å ha piggene ute og varsellampene parat, men ikke på grunn av en fiskeløs helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden så jeg et program fra en av øyene ytterst i Sognefjorden, mulig det var på Ut i naturen. Ikke bare var fisket blitt elendig men det meste av sjøfuglen var også blitt borte. Overfiske,ikke minst av tobis, mente de fastboende var årsaken. De måtte sette 10 ganger så mange garn i forhold til det de måtte tidligere for å få samme fangster. Jeg tror hverken de led av gammelmannfakter eller ikke skjønte hva de drev på med.

Friluftsfjorden!

øukei..... Lite fisk. lokale helter sier: dette må være overfiske. Lokale helter gjør:?:?: setter 10 ganger så mange garn :bow::bow::bow: Joda,,, det må jo bare være løsningen på problemet...

P.s. Hvis det ikke er å ikke skjønne hva man driver med så vet ikke jeg...

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bur ved sognefjorden og er mykje ute å fiskar,men resultatet hitil iår er 2 småtorskar som eg lot leva.Pratar og med mange i Solund som opplever det same.Fiskar ikkje med garn då eg synest det er meir rekreasjon å ligge å fiske med stong og snøre.Ein ting er iallefall sikkert,det er blitt mindre og mindre fisk å få dei siste åra. :cold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært "dårlig bet" helt ute mot storhavet, og langt inn i trange vestlandsfjorder i hele vinter.

På plasser som tidligere har levert gode fangster på vinterstid, har det nå vært det man gjerne opplever som "sort hav". Dette har også vært den kaldeste vintersesongen min, som jeg kan huske.

Det har lagt is på sjøområder som jeg tidligere aldri har sett is. Vi har blanket med stil, hatt alle mulig tenkelige agn i sjøen.

Nå stiger temperaturen raskt, og hva skjer? Jo, fisken er igjen bitevillig og er på plass. Sjøfugl er også på plass...

Yrkesfiskere tar sin del ja, men støvsuger ikke områder sånn over natten.

Vanntemperatur, vanntrykk, vær, vandringsmønster, gyteperioder, tidevann, kyst og havstrømmer og flere faktorer spiller en stor rolle.

En del fisk tar ikke til seg noe særlig med næring under gyteperioden. Hyse, torsk etc. kan ligge lenge i ro på bunnen på samme plass når det blir for kaldt i vannet.

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror ikke noe på at det er "sort hav", ikke annet enn at vi kan oppleve det slik, fordi vi gjerne ikke vet hvorfor fisken ikke biter der og da,

eller at fisken ikke oppholder seg akkurat der vi fisker. Personlig ser det for meg ut som om torske/kveitebestanden er på vei opp på vestlandet, basert på egne og andres fangstrapporter.

Nå er det faktisk en stund siden jeg har fisket i Sognefjorden, men jeg tenker at det er ikke noe ekstraordinært der i forhold til her hvor jeg fisker.

Det drives mye yrkesfiske der hvor jeg fisker, men jeg får faktisk mer fisk nå enn jeg gjorde for 10 år siden (Det kan trolig bare skyldes to ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet det vises til var fra Gåsvær, Solund. Gåsvær ligger nordvest i Solund kommune, som en siste utpost før Nordsjøen/Norskehavet. Det som er gjeldende for Sognefjorden, f.eks ved Oppedal, Brekke og Bjordal har mindre relevans for hva som skjer helt ute mot Norskerenna. Det har skjedd et eller annet med fiskebestandene i dette området de siste 10-årene. Hva det skyldes er ikke jeg kapabel til å si. Noen skylder på overfiske, andre på oljeutvinning i Nordsjøen og atter andre på manglende åte som sildeyngel og raudåte. Bestandene av arter som torsk, sei og lyr har i alle fall gått nedover samtidig som artsmangfoldet ikke er det samme som før. Det kan jo ropes etter vitenskaplige bevis osv, men man skal heller ikke blåse av den "vanlige lokale" fritidsfisker, sportsfiskers observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som, etter en helgetur, har slått fast at det ikke er fisk i Sognefjorden? Hvertfall ikke han som startet tråden. Jeg refererte til noe jeg så for noen/mange år siden fra øyene ytterst i fjorden, og jeg har ikke slått fast at fjorden er fisketom. Det har jeg ingen grunn til men jeg tror faktisk på fastboende som i årevis har sett utviklingen både når det gjelder fisk og fugl. Jeg tror man kan registrere ting uten å ha en mastergrad eller tre. Hvorfor kunne man enkelte steder for ti år siden rapportere om masse torsk tatt på isfiske, mens man i år ikke har fått noe. Har torsken forandret seg? Jeg blir ganske oppgitt når jeg ser kreativiteten på stadig å komme med nye teorier for å bortforklare det alle kan se i stedet for å gjøre noe for å få fisken tilbake. Hvordan er det mulig at man klarer å ha et stabilt og bærekraftig fiske i Øresund mens man har kollaps i fisket i tilgrensende områder? Flaks?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur idag på 6 timar og fekk ein liten lyr.Då var eg på strekka Nesje innforbi Lavik og over til Oppedal,Instefjord og utover til Takle.Lite fisk å sjå på ekkoloddet.Temperaturen i sjøen meinar eg har ikkje noko betydning,har fiska i kaldt vatten tidligare med gode fangstar.Tepen i sjøen var 5,6 grader.Eg synest og det er rart at ein her på forumet frå Knarvik,meinar han veit meir om fisket her i sognefjorden enn me som bur her og fiskar her. :cold:

Endret av Egon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur idag på 6 timar og fekk ein liten lyr.Då var eg på strekka Nesje innforbi Lavik og over til Oppedal,Instefjord og utover til Takle.Lite fisk å sjå på ekkoloddet.Temperaturen i sjøen meinar eg har ikkje noko betydning,har fiska i kaldt vatten tidligare med gode fangstar.Tepen i sjøen var 5,6 grader.Eg synest og det er rart at ein her på forumet frå Knarvik,meinar han veit meir om fisket her i sognefjorden enn me som bur her og fiskar her. :cold:

Det var voldsomt! For det første: Når har jeg på noe som helst tidspunkt sagt at jeg vet mer enn deg om fisket i Sognefjorden? Jeg viste til de tre turene jeg har hatt i år, alle med greit med fisk som resultat. Utover det snakket jeg om de siste års erfaring, der det har vært dårlig når det har vært kaldt, og bra når det har vært varmere. Og hvilken rolle spiller det at jeg bor i Knarvik? Det er en time å kjøre til Sogn, og det gjør jeg ofte. Og i Sogn får jeg mye fisk. Tullete argument. Usaklig, faktisk. Menmen, kjør på. Du skal få mene det du vil. Men å hevde at det ikke er fisk i Sognefjorden er direkte feil. Hvor i fjorden fisken er er selvsagt et annet spørsmål.

Og på generelt grunnlag: Det er ingen her som heier på mer yrkesfiske, og synest bunntråling og svære nøter er top of the pops. Men det er lov å se et avvik fra normalen fra flere sider, og ikke konkludere bombastisk etter et par dårlige turer.

PS: Til trådstarter: Som du sikkert skjønner er det ikke du som får kritikk her. Kjipt når en fiskehelg går så dårlig, det er jeg selvsagt helt enig i :)

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som, etter en helgetur, har slått fast at det ikke er fisk i Sognefjorden? Hvertfall ikke han som startet tråden. Jeg refererte til noe jeg så for noen/mange år siden fra øyene ytterst i fjorden, og jeg har ikke slått fast at fjorden er fisketom. Det har jeg ingen grunn til men jeg tror faktisk på fastboende som i årevis har sett utviklingen både når det gjelder fisk og fugl. Jeg tror man kan registrere ting uten å ha en mastergrad eller tre. Hvorfor kunne man enkelte steder for ti år siden rapportere om masse torsk tatt på isfiske, mens man i år ikke har fått noe. Har torsken forandret seg? Jeg blir ganske oppgitt når jeg ser kreativiteten på stadig å komme med nye teorier for å bortforklare det alle kan se i stedet for å gjøre noe for å få fisken tilbake. Hvordan er det mulig at man klarer å ha et stabilt og bærekraftig fiske i Øresund mens man har kollaps i fisket i tilgrensende områder? Flaks?

Friluftsfjorden!

Snakker du om torsken i Sognefjorden eller torsken i Oslofjorden nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker generellt om at torsken ikke er noen kostforakter bare fordi temperaturen i vannet forandrer seg litt. Men får man ikke fisk må man finne en bortforklaring i stedet for å innse at mye av fisken kan være borte. Selv har jeg fått som svar fra fiskeridirektoratet at torsken i vår del av oslofjorden er borte kan skyldes for mye bråk fra båtpropeller. Når vi vet at det er mye torsk innenfor Drøbak må man bare riste oppgitt på hodet.

Ikke direkte overførbart men det viser at det er mulig å forandre på ting, men at det for torskens del tar tid.
Selv om det ikke har noe med saken å gjøre kan jeg fortelle at det var mye, og stor lange på Vestkysten av Sverige for bare 50 år siden.
Friluftsfjorden!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.