Gå til innhold
Fiskersiden

Ebay?


Snaus
 Share

Recommended Posts

Trur eg har 400+ handlar på ebay, og det er kun EIT tilfelle der eg ikkje fekk varen, og då fekk eg refundert pengane.

Som det skrivast over er dei fleste selgarar på ebay rederlige folk, fusk og svindel blir oppdaga og fjerna relativt kjapt av ebay. Etter kvart einaste salg blir selgaren gitt karakter på forskjellige punkt, samt kommentar frå kjøparen, så det er enkelt å danne seg eit greitt bilete av kor førnøgde kundane er.

Om ein selgar likevel har nokre misfornøgde kunder, sjekk gjerne kommentaren på desse. Han er ikkje alltid eit sort får av den grunn. Ofte er det kundane som ikkje har peiling på kva dei har bestilt, eller som sutrar over "lang" leveringstid på varer som sendast jorda rundt i brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk for svar!

Hva mener du med å legge til 25% moms i tilfelle den blir stoppet i tollen? Skal jeg da legge til 25% av den opprinelige prisen? Og hvirdan kan den bli stoppet i tollen? Også en ting til, når det står shipping is calculated, betyr det at det er inkludert i prisen?

Beklager hvis dette ble noe rotete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kun positive erfaringer med ebay, men husk at det kan ta tid før du får pakken din. Så lenge du sorterer på varer som selger kan/ vil sende til Norge, står kostnaden for frakt og den er korrekt. Hva frakten er på er høyst variabelt.

Fiskeutstyr er det i utgangspunktet ikke toll på, men MVA. Du kan med andre ord gange prisen på ebay med 1,25 og legge til gebyret for toll/ mva- behandling og så har du totalen din. Hvis du er under beløpsgrensen for behandling, hopper du over hele denne kalkulasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks. sum du har lov til å handle mva-fritt for inn til Norge, er latterlige 200,-. Så fort du krysser den grensen i $, £ osv så kan du risikere å bli belastet. Jeg skriver "kan" pga at det varierer veldig; noen ganger blir man ilagt 50,- mva på en liten tullepakke, imens andre ganger går sneller til 3000,- rett igjennom uten at man må betale noe som helst.

Et par ting du kan ha i tankene: De fleste av oss sjekker valutakursen rett før vi handler. Dét gjør ikke tollvesenet; deres kurser blir oppdatert en gang i uken (hvis ikke en gang hver 14 dag, uten at jeg skal påstå noe) så nøyaktigheten blir ikke 100% ut ifra hva du ser på pc-skjermen din kontra hva tollerne baserer som sine valutakurser. Med andre ord vil det ofte være litt variasjon på beløpet du blir belastet.

En annen ting, som forøvrig enkelte ikke tenker på, er at av de 200 NOK som du har tilgjengelig så blir både frakt og prisen på selve varen du handler tatt med i det regnestykket. Så hvis du f.eks. kjøper en fiskedings til $30 og frakten er $14,50 så legges disse beløpene sammen og "sjekkes" mot den norske 200 NOK regelen. Med andre ord så får du ikke mulighet til å argumentere med at varen du kjøpte kostet under 200 NOK, så lenge fraktbeløpet er med på å overstige de 200 NOK. Det var senest et innslag på radio om det denne uken; ei dame fra Tollvesenet som påpekte at dette var dét temaet de oftest fikk klager/spørsmål på, pga at kjøpere ikke tenkte over at 200 NOK grensen gjelder varens verdi + fraktutgift.

Står det "Free shipping" så kan du se bort ifra å regne ut prisen på frakt. Bare dobbelsjekk på "Shipping details" at det står "Norway" og "Free shipping" - det hender at feks USA-baserte varer står som "free" pga at det ikke er lagt inn andre land enn USA som avsender sender til.

Kos deg på eBay - det er fascinerende mye moro å få tak i og timene går fort foran pc-en. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JON: Jeg er usikker på om du har rett når du sier at grensa på 200 kroner gjelder for både frakt og varens verdi. Jeg mener å ha lest en plass at det kun gjelder varens verdi. Jeg fikk en gang toll på en vare til 18 pund, med 5 pund i frakt (altså varen er under grensen men begge deler er over grensen). Jeg sendte en mail til tollvesenet (?) og forklarte at når selgeren hadde skrevet 23 pund i verdi, så mente han 18+5. De ordna det elektronisk og jeg fikk henta ut pakka uten å betale 200 ekstra kroner i moms og behandlingsgebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks. sum du har lov til å handle mva-fritt for inn til Norge, er latterlige 200,-. Så fort du krysser den grensen i $, £ osv så kan du risikere å bli belastet. Jeg skriver "kan" pga at det varierer veldig; noen ganger blir man ilagt 50,- mva på en liten tullepakke, imens andre ganger går sneller til 3000,- rett igjennom uten at man må betale noe som helst.

Et par ting du kan ha i tankene: De fleste av oss sjekker valutakursen rett før vi handler. Dét gjør ikke tollvesenet; deres kurser blir oppdatert en gang i uken (hvis ikke en gang hver 14 dag, uten at jeg skal påstå noe) så nøyaktigheten blir ikke 100% ut ifra hva du ser på pc-skjermen din kontra hva tollerne baserer som sine valutakurser. Med andre ord vil det ofte være litt variasjon på beløpet du blir belastet.

En annen ting, som forøvrig enkelte ikke tenker på, er at av de 200 NOK som du har tilgjengelig så blir både frakt og prisen på selve varen du handler tatt med i det regnestykket. Så hvis du f.eks. kjøper en fiskedings til $30 og frakten er $14,50 så legges disse beløpene sammen og "sjekkes" mot den norske 200 NOK regelen. Med andre ord så får du ikke mulighet til å argumentere med at varen du kjøpte kostet under 200 NOK, så lenge fraktbeløpet er med på å overstige de 200 NOK. Det var senest et innslag på radio om det denne uken; ei dame fra Tollvesenet som påpekte at dette var dét temaet de oftest fikk klager/spørsmål på, pga at kjøpere ikke tenkte over at 200 NOK grensen gjelder varens verdi + fraktutgift.

Står det "Free shipping" så kan du se bort ifra å regne ut prisen på frakt. Bare dobbelsjekk på "Shipping details" at det står "Norway" og "Free shipping" - det hender at feks USA-baserte varer står som "free" pga at det ikke er lagt inn andre land enn USA som avsender sender til.

Kos deg på eBay - det er fascinerende mye moro å få tak i og timene går fort foran pc-en. :D

Det stemmer ikke..

200kr for varen er det som teller.

Du kan betale hva som helst for frakt utenom.. det teller ikke.

MEN... når varen overstiger 200kr.. så skal hele beløpet fortolles.. dvs.. varen + frakt.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan betale hva som helst for frakt utenom.. det teller ikke.

MEN... når varen overstiger 200kr.. så skal hele beløpet fortolles.. dvs.. varen + frakt.

Tor Arne

Da har jeg misforstått helt, tydeligvis ikke blitt noe klokere av at hun fra Tollvesenet sa det som hørtes identisk ut med hva jeg hadde inntrykk av fra før. Jaja, bra å bli positivt overrasket over et regelverk på et lite beløp i alle fall. :D

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.