Gå til innhold
Fiskersiden

Treblekroker som kroker skikkelig?


Kontorstol
 Share

Recommended Posts

helt enig med folk om owner 36 og 41 er ting å satse på. har mista fisk på dårlig kroking på disse krokene også, men bare på grunn av egne feil(pingle-motthugg, slakksnøret og annet tull).

36modellen kan bøye seg på storfisk har jeg sett, men tåler mye og er noe lettere enn 41 som gjør den egna til mindre wobblere og sluker der vekta har mye å si på gangen.

41modellen er ikke så mye tyngre og tåler som sagt mer. har aldri fått denne bøyd av fisk. ville satsa på den hvis du går spesielet for storfisk.

leirud, skittfiske og gero har nok et godt utvalg av disse krokene til normale priser.

edit; et kjent triks som kan hjelpe på for at ikke krokfestet skal ryke er å sette på en en ekstra splittring mellom krok og sluk. men det visste du sikkert?

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info..

toko.dk har "billig" ST-41BC

20 stk for 42kr

Har kjøpt 3 pakker selv, å ser prikk like ut.

http://www.toko.dk/trekroge-stoerrelse-st41bc-aeske-p-2836.html

Er jo litt vanskelig å se legering og herdingsprosess da... :)

Edit: Jeg bruker orginal vare for de veit jeg funker.

Er disse rustfri? Største problemet jeg har---

De tåler mye, men misshandler du de (les; la de ligge med saltvann i slukboks over tid) vil også disse ruste.

Skylle i ferskvann er lurt, passe på at de ikke ligger våte i slukskrinet er enda viktigere.

ev.t gi de en liten dusj WD-40 så er du safe.

Ingen gode kroker som er helt rustfri, da må de galvaniseres og da er de ikke like skarpe.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, bruker stortsett orginalvare jeg også.

Men etter alt å dømme så stammer det fra samme fabrikk.

Og jeg klarer ikke se forskjell på dem mot Owners heller.

Så.. om noen vil spare noe penger.. så har dem muligheten.

Hvis ikke.. kjøp orginalt :)

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker disse VMC krokene når jeg fisker i sjøen,størrelse 2 passer til 25-40 gram, nr 4 til 15-25 gram og 1/0 fra 40 gram og oppover .

Jeg for min del har sluttet å bruke dyre Owner kroker, det er ingen fisk som klarer å rette ut disse VMC krokene.

Disse krokene er 4 X strong og er de samme som rapala bruker på sine X-rap wobblere.

http://www.ebay.com/itm/100-VMC-4X-STRONG-OSHAUGHNESSY-TREBLES-SIZE-2-PERMA-STEEL-9626-PS-BULK-/181151005286?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a2d70fa66

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører jeg virkelig fisk så svakt altså? På 32 grams møresild har du en rimelig sterk vmc krok originalt om jeg ikke husker feil. Jeg har foreløpig ikke opplevd at det egentlig har vært så nødvendig å bytte krokene på disse. De i holographic er enda et lite hakk større og og har tykkere gods enn de vanlige, uten at jeg vet grunnen til det.

Sliper krokene mine regelmessig, så de er stort sett skarpe nok, og ikke har jeg rettet ut så mange av dem heller. Jeg har derimot knekt noen owner st-41 da jeg testet å bytte.

På 22 gram er det et must å bytte. Jeg foretrekker vmc foran owner faktisk. 9632 er jeg greit fornøyd med, de er 3x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til laksefiske bruker jeg disse Eagle Claw krokene 3 X strong, dette er knallsterke kroker og disse får du også i 4x strong, .

http://www.ebay.com/itm/25-Eagle-Claw-Lazer-3X-Strong-Short-Shank-Treble-Hooks-Size-2-Black-BULK-/171050476828?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d367251c

Disse Gamakatsu er også supre kroker.

http://www.ebay.com/itm/25-GAMAKATSU-XSTRONG-RB-TREBLE-HOOKS-SIZE-3-BLACK-NSB-BULK-PACK-/171050476799?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d36724ff

http://stores.ebay.com/FishDaug-Fish-Hooks/Treble-Hooks-/_i.html?_fsub=2165388016&_sid=809565876&_trksid=p4634.c0.m322

Jeg skifter ut krokene konsekvent på alle mine sluker som jeg bruker til Laksefiske, stoler ikke på disse.

Har sett mange episoder der de originale krokene ikke har holdt mål med det resultat av at laksen ikke kom på land.

Owner ST-36 BC er den svakeste av Owner sine kroker ,bare 1 x strong, som ikke jeg vill anbefale til laksefiske.Så har du den ST-41 som er et hakk sterkere, 2X strong.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha kroker som kroker godt, så skal du ikke ha flere eller store mothakere. Da skal du ha små mothakere.

Men det er flere ting som spiller inn om en krok sitter godt eller ikke.

Et godt tips er å sjekke munnhulen til fisken etter flere sår. mulig kroken har vandret rundt uten at du har merket det. At kroken vandrer rundt i munnen til fisken er kanskje et argument som taler imot barbless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.