Gå til innhold
Fiskersiden

Med ungdommen til Nedstrandsfjorden.


Davidsen
 Share

Recommended Posts

Begynner med å gratulere for flotte fangster Davidsen , ikke minst hvitskata !! For å roe ned andres hakkinger og meninger : Du tok en avgjørelse da og da med tanken på skadene som skatta hadde. Du valgte å avlive, samt å spise fangsten din og til slutt : Du har nok fiske erfaring og etisk ( praktisk også ) kunnskap rundt om fiske ( slik jeg er blitt kjent med deg ) til å ta rett avgjørelse. La alle de andre synse om avgjørelsen du tok ....

De som ønsker å kaste stein i eget glashus kan fortsette å gjøre det...

Edit : Finns det , det minste tvil om at fisken kan klare seg ved skade , bør fisken avlives fortest mulig , ikke la den lide i flere timer frem til krabba tar den. At den nyttes ved bordet , og ikke kastes, er den beste respekten man kan vise til fangsten man har valg å avlive.

Lurer forresten om hvor mange makrell, små sei og annet agnfisk som har død av seg selv og uten rask avliving om bord hos mange som hakker på avgjørelsen du tok. Men, men, disse fiskeslag er sikker mindre verd som vesener...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den er skadet kan vi ikke gjøre noe med det. Ikke vits å diskutere, vis han hadde sluppet den uti igjen. Hadde den bare pines og til slutt dør :(

Ta opp hvilken som helst skate... se hvor lenge den klarer seg på land uten å dø...

Den klarer seg 100000 ganger lengre en makrell.. det skal jeg garantere deg ;)

Skater overlever de utroligste ting ;)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloskate ain't so tough, Had a couple of them die on me without any deep hooking or bleeding. One I only reeled in about 20m distance in about 6m of water, still bloody died.

One piggskate also took about 20 mins of laying on a weed bed, motionless before it came to it's senses.

They aren't as tough as they look.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid tvil om fisken vil klare seg ved skade, ergo burde da c&r ikke være lov!!? De som hakker er meg, du trenger ikke pakke det inn Lopez, men vil presisere at jeg ikke hakker på å bruke fisk som mat, men jeg stiller spm ved at Davidsen bruker blod som forklaring på hvorfor den ble kakket. Det tipper jeg Davidsen tåler å få høre. Vi har hatt flere bitch fights opp igjennom åra, uten at noen av oss er haters fordet. Vi mener forskjellige ting og det er helt greit, men de må da gå an å diskutere ting selv om andre mener noe annet? til ropekoret som snakker varmt om c&r i det ene øyeblikket og i det andre påstår at fisk ikke tåler å blø og at sådanne må kakkes for enhver pris.... Det blir for dumt altså.

Kloskate ain't so tough, Had a couple of them die on me without any deep hooking or bleeding. One I only reeled in about 20m distance in about 6m of water, still bloody died.

One piggskate also took about 20 mins of laying on a weed bed, motionless before it came to it's senses.

They aren't as tough as they look.

Koko, hvordan vet du at den er død? Mange skater spiller jo død i timesvis etter en fangsthendelse, det betyr ikke at de er døde eller har betydelig redusert tilstand. Skater tåler mye, tagge-eksperimentet i Lygnin er ett eksempel. Mange av gjengangstene der har blødd ved første gangs utsetting btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One Klo was on its back, drifted out a bit in the tide and then washed up on the beach several hours later. The other klo I got a good look at several hours later as I laid it out on a weed bed and it wasn't pumping water over it's gills or responding to anything.

Piggskate could have won the oscar for playing dead apart from pumping water over it's gills the whole time but swam away as vigorously as it fought on the way up after a poke from a rod tip.

Unless they have some ability to recover after several hours of being totaly catatonic the two Klo were dead as a Norwegian blue parrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dræp'n!

I slike diskusjoner blir nyanseringer for borte i misforståelser slik at man ender med å kritisere stråmenn. Tar heller frem popcornet til FEM og Bliss enn dette.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dræp'n!

I slike diskusjoner blir nyanseringer for borte i misforståelser slik at man ender med å kritisere stråmenn. Tar heller frem popcornet til FEM og Bliss enn dette.

Drit i påppkorn, øl held lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hvitskata rødlistet?

Når en fisker har prøvd å ta rett avgjørelse, skal han ikke motta pepper for dette synes jeg.

JA, det er kanskje synd at den kule fisken ikke lenger svømmer der ute, men ingen katastrofe.

Ikke alle som har spist hvitskate, man får vel mer ut av den enn f.eks. breiflabb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Triturus : I love you too ;)

Men fra tid til annet bør man ikke henge seg opp i detaljer som kan bidra til å ødelegge fangst og formidlingsglede ( og ikke minst 1 hyggelig tråd) I min verden heter det sosial intelligens ... Mange kan bli skremt av å legge frem sine rapporter når man føler at det finnes voktere derute ;) Du reagerer som 1 fagmann innen marinbiologi : Greit og forståelig :)

Jeg kunne også har reagert som fagmann ( tidligere redningsmann til havs som har dratt opp 1 god del lik) i mange av deres tråder og jeg vrir meg når jeg ser alkohol, båt og ...ikke vester. Derfor skrev jeg stein i glasshus.

Igjen : I love you allikevel :) Dere er fremtiden...men prøv å ikke snuble og dritte dere ut gang på gang. Vi gamlinger er ikke så raske som dere, men livet og erfaringer har lært oss en god del snarveier... I forbindelse med det og for å dempe "konflikten" skriver jeg 1 liten morsom moralvits:

- 1 flokk med flotte og unge kviger beiter frisk gres ned ved elva

- På toppen av åsen var det 2 okser som oppdagget disse. 1 gammel og 1 ung en :

-Den unge : Skitt !! Ser du hva jeg ser nå

-Den gamle : Jeg luktet dem for lengst...

-Den unge: Skal vi løpe ned vi to og ta en hver ? Det er bare å løpe opp fort igjen !!

-Den gamle: Hør gutt , vi går ned og rolig , og ...tar alle sammen

:)

Edit: Til dere i popkorn klubben : Tenk på vekta ;)

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.