Gå til innhold
Fiskersiden

Art nr 76. Paddetorsk


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Art nr 76. Paddetorsk

Bestemte meg for at jeg skulle ta mitt første seriøse forsøk etter paddetorsk i helgen.

Surfstenger og alt annet utstyr ble liggende igjen hjemme, for har jeg dette med meg så blir det fort fiske etter andre arter.

Nå skulle paddetorsken tas, så jeg hadde kun med meg en liten stang og snelle med 0,50 mono på.

Er ett lite stykke å gå til plassen vi fisker på, men været var så fint

og bukta kokte med både makrell og lyr, så det gjorde ikke særlig mye.

Når vi kom ut på fiskeplassen så visste jeg om ett par hull jeg ville

teste ut, har vært og speidet her tidligere, men pga mye bølger,

bergnebb og maneter så har det ikke vært særlig kjekt å fiske, men denne

kvelden var alt perfekt!

Første hullet jeg fiska i mista jeg fort troen, selv om en kompis hadde

tatt en padetorsk her ett par uker tidligere. Hullet leverte en liten

Ulke før jeg gikk bort til ett dypere og trangere hull (hehe)

Jeg fiska med en halv reke og #6 ssw krok, bare itilfelle det skulle være noe annet kjekt som bet på.

Hadde ikke fiska mer enn noen minutt før det begynte å nappe i stangtuppen, rare tunge napp, krabbe!

Damn it, det skal alltid være noe som ødelegger fisket.

Fikk dratt opp 2-3 krabber og kasta dem midtfjords.

Etter en times tid så fikk jeg plutselig skikkelig flex i stanga og

massiv risting. Fikk dratt fisken opp av hullet og der lå den, en diger

paddetorsk! Jeg hadde troen på N.rek en stund, men jeg roet meg fort ned når jeg fikk sett nærmere på fisken.

Art nr 76 var ett faktum, og for en størrelse! 766 gram veide den. Hadde jo selvfølgelig bare me meg mobil, så bildene ble crappy som vanlig, men bedre enn ingenting :)

IMG_0750.jpg

IMG_0755.jpg

Etter fisken ble sluppet uti så fortsatte jeg å fiske i det samme hullet, og ikke lenge etter så jeg en paddetorsk til. Fiska en god stundfør den endelig tok agnet og paddetorsk nummer to var ett faktum.

Ikke fullt så stor som den første, men en nydelig fisk.

IMG_0756.jpg

IMG_0757.jpg Midt på nattå, trøtt i trynet og blitz = dårlige bilde av fangstmannen

Jeg tok kvelden etter denne fisken ble tatt, men kom 2 nye artsjegere ut og overtok plassen etter meg. de dro en til paddetorsk og ny N.rek på Hornkvabbe ble tatt.

I samme hull som ikke er større enn 15-20 cm i åpningen.

Utrolig hvor mye rått som svømmer rundt på slike plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare så kult :) hvor dype er disse hullene dere fisker i? må da være veldig lett å sette fast kroken vil jeg tro...

grattis med stor tøff art!

Dette hullet var ikke så veldig dypt, men var litt vanskelig å få kroken/blyet ned i selve hullet.. treffer først en hylle, så må du dunke blyet videre ned i selve hullet. vil tro det er ca 1 meter dypt.

Ekstremt spennende plass dette!!

Er sett store mengder tunge, slettvar, havål og Hårvar av UV jegere i området. Florøen fikk en Hårvar samme kveld som eg fiska paddetorskene. Blir forhåpentligvis flere rapporter fra denne plassen :)

Takk for alle gratulasjoner :)

edit: Bjørn - det går en del tackle på slikt fiske, men jeg har vært heldig. bruk tykk mono, min 0,50 var utrolig flisete etter de 2 paddetorskene

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropo misting av tackle.. jeg og gikk i hullet med tanke på Paddetorsk.. dro først noen dvergulker... som datt av i overflaten.. så røk takkelet... søkke og krok med reke lå igjen på bunnen... Mens jeg satte på nytt takkel fisket John Olav i samme hullet... og drog oppe en paddetorsk... Så var det min tur igjen... jeg tror først jeg sitter fast,, så napper det... og opp kommer mitt tapte søkke... med hornkvabben på kroken jeg mistet...

Tror dere jeg kommer til å levere inn lottokupong denne uken... har jo superflaks... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropo misting av tackle.. jeg og gikk i hullet med tanke på Paddetorsk.. dro først noen dvergulker... som datt av i overflaten.. så røk takkelet... søkke og krok med reke lå igjen på bunnen... Mens jeg satte på nytt takkel fisket John Olav i samme hullet... og drog oppe en paddetorsk... Så var det min tur igjen... jeg tror først jeg sitter fast,, så napper det... og opp kommer mitt tapte søkke... med hornkvabben på kroken jeg mistet...

Tror dere jeg kommer til å levere inn lottokupong denne uken... har jo superflaks... :-)

Haha!

Synd mtp rekorden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du ? den bet jo på kroken min,, som jeg fikk opp ?



Etter å ha chattet... så må jeg spesifisere.. Jeg hektet min krok i søkket som lå på bunn.. I det jeg hever dette opp,,, så biter hornkvabben på. Den hadde altså ikke bitt på mens takkelet lå på bunn, men under aktivt fiske. ( og skal jeg være helt ærlig.. som jeg jo er,, så kom plutselig tvilen over meg på hvilken krok kvabben hang på,, det var mye styr.. men jeg tror det var slik som beskrevet over..) at kvabben bet på på vei opp er det ingen tvil om.

Endret av Hockien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du ? den bet jo på kroken min,, som jeg fikk opp ?

Etter å ha chattet... så må jeg spesifisere.. Jeg hektet min krok i søkket som lå på bunn.. I det jeg hever dette opp,,, så biter hornkvabben på. Den hadde altså ikke bitt på mens takkelet lå på bunn, men under aktivt fiske. ( og skal jeg være helt ærlig.. som jeg jo er,, så kom plutselig tvilen over meg på hvilken krok kvabben hang på,, det var mye styr.. men jeg tror det var slik som beskrevet over..) at kvabben bet på på vei opp er det ingen tvil om.

Hvis jeg feilkroker et gangvad med ei kveite på 270kg hengende på ene kroken, vil det bli godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny kul art.

Ser ut som om du må invitere meg og guttungen nedover en tur, så tar jeg med det blyet du har kjøpt i samme slengen :P .

:P

vi må deffinivt få oss en fisketur snart, den korte strekningen mellom oss blir lang når det er ferje imellom. Blir liksom aldri noe av då.

Hvis dere vil komme og prøve dere etter paddetorsk på denne plassen så si ifra, jeg stiller mest sannsynligvis opp som guide hvis det er ønskelig. (har kjøpt hus så har litt å gjøre her fremover men regner me det går greit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott paddetorsk ^_^ det er en av norges kuleste arter syns jeg!

Har funnet et nytt slikt "høl" selv som skal prøves ut nå når det blir litt tidligere mørkt ute.

Paddetorsk-plassen vår i Øygarden er blitt gjerdet inne pga. terrorsikring av kaiområdet, er snart ikke en kai igjen uten inngjerding der ute på Sotra/Øygarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott paddetorsk ^_^ det er en av norges kuleste arter syns jeg!

Har funnet et nytt slikt "høl" selv som skal prøves ut nå når det blir litt tidligere mørkt ute.

Paddetorsk-plassen vår i Øygarden er blitt gjerdet inne pga. terrorsikring av kaiområdet, er snart ikke en kai igjen uten inngjerding der ute på Sotra/Øygarden.

Skikkelig tøff fisk, og kul metode man tar dem på og, så dette skal gjentas :)

Ble litt overrasket over hvor mange det var i området, enten traff vi sykt bra i hullet vi fiska, eller så er det faktisk jævli mye paddetorsk her. Spennende er det uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig tøff fisk, og kul metode man tar dem på og, så dette skal gjentas :)

Ble litt overrasket over hvor mange det var i området, enten traff vi sykt bra i hullet vi fiska, eller så er det faktisk jævli mye paddetorsk her. Spennende er det uansett

Om dere har funnet en plass med mye paddetorsk, er dere bare heldiggriser! :P

Her treffer vi den bare sporadisk, men hadde en bra plass tidligere. Men har stor tro på dette nye hølet jeg har funnet. ^_^

Første gang jeg så levende paddetorsk var i Selje for mer enn 20 år siden. Det var to stk. som sloss om revir "trolig" i mellom noen steiner på 50 cm. dyp, på kveldingen - men det var fremdeles lyst.

Ble nesten helt satt ut! De ville ikke ta noe agn, bare drev og jaget på hverandre! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den minste paddetorsken nedi hullet når eg hadde dratt opp den største, så var tydeligvis en populær plass.

Har fått en del info ifra UV jegere i området og de sier de ser store mengder med paddetorsk, så en god plass er det deffinivt!

Det som er ekstra kult er at de ser mye Hårvar og Havål på samme plassen, det blir med andre ord flere turer i området her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.