Gå til innhold
Fiskersiden

Småkveite tilslutt


torvaldtåke
 Share

Recommended Posts

"Ble medlem 31. mars 2007" står det på profilen min.
17 innlegg. Og ikke ett eneste av de kvalifiserer til matnyttig. Ganske trist igrunn.
Og allikevel er jeg nesten daglig innom Fiskersiden og leser karperapporter, "Jerkbaitsett selges" og "Svinger til Lowrance Elite 4x".
Dette helt uten at jeg noensinne har sett ei karpe og langt mindre har peiling på jerkbaitfiske eller ekkolodd, noe som har ført til at jeg etterhvert faktisk tror jeg kan fiske havål og vet bestemt hvilket agn som er best til skolest. Hvorfor jeg finner dette så interessant er sikkert psykologmat, men det er da en gang sånn. Det hele toppa seg når jeg sist mandag holdt på å hilse på en langt fra anonym NKML-fyr på Langnes Flyplass. Etter å ha lest et tosifra antall rapporter fra den kanten syns jeg nesten at jeg kjente fyren.
Og det er nok ikke et sunnhetstegn.
Men nok om mine issues. Poenget var at jeg kanskje burde komme med noe tilbake etter å ha hatt så mye glede av forumet.
Fisking har jeg drevet med i mange år, men da i all hovedsak fluefiske etter ørret og havabbor rundt Oslo, og de spede forsøkene på rapportskriving jeg har begitt meg ut på har aldri kommet lenger enn papirkurven.
Uansett så har det seg da slik at jeg i vår fant det for godt å flytte til Nord-Troms, nærmere bestemt Skjervøy, og mulighetene for gode rapporter burde jo absolutt være tilstede. Ikke at jeg kommer til å bli Ibsen, men naturen og fisket burde jo være på min side.
Jeg hadde jo leste rapportene og fisketipsene fra Obbien, Nikolassisen, Ørud og diverse andre, og antok at det her kom til å bli rimelig grei skuring.
De fikk jo masse fisk! Hele tiden!
Båten ble dratt med 180 mil nordover og havfiskeutstyr ble handla inn.
Siden jeg allerede visste hva som funka til forskjellig fiske ble crimpeutstyr, kveitejigger, agnbommer og tackler innkjøpt i store kvanta.
20130730_183501_zps9b10f315.jpg
20130824_182047_zps4c90c548.jpg
Men teori er jo som kjent noe som ikke funker i praksis. Fisk fikk jeg. I massevis. Steinbit, lange, brosme, uer, sei, torsk og makrell. I massevis. Alt var igrunn ganske enkelt. Jeg fikk det jeg prøvde på. Ikke veldig store eksemplarene, men nok til å glede en søring. Men kveite var ikke like lett. Det nærmeste jeg kom var en feit sommertorsk på 8-10 kg kroka i gattåpningen. Den var jo forsåvidt ei kveite helt til den kom i båten.
20130811_140025_zpsa1acb3b6.jpg
Etter hvert gikk jeg over til kun å fiske etter kveite. Torsk på 4-5 kg blir fort irriterende når det er kveite som er planen.
Så shadjigger blei bytta ut med småsei på drøye kiloen og ei ganske lang ventetid var i gang. Det blei en tur, to turer og tre turer uten at noe spesielt artig skjedde.
Det var nesten så jeg begynte å tvile på de gamle karene på øya som etter lange rundt-grøten samtaler om vær, vind og barnebarn, hadde pekt ut i havet på gamle kveitvadplasser.
Men en vakker ettermiddag smalt det på noe. Stanga gikk i rekka med et smell og det dro avgårde i ei vanvittig fart. Og borte var det. Opp kom en stk småsei i filler . Noen nylærte nordnorske gloser susa over Kågsundet, før jeg innså at jeg hvertfall hadde funnet kveita. Et par dager seinere skjedde nøyaktig det samme igjen på omtrent samme sted. Nok en opprevet småsei, og jeg forbanna dårlig tålmodighet og kjappe tilslag. For jeg hadde jo lest at det ikke var lurt.
IMG_1975_zps7c4c4c49.jpg
Etterhvert begynte jeg å innse at det ikke ville bli kveite denne sesongen. Det blei kaldere i lufta, dagene kortere og det er begrensa hvor mange timer det er artig å fiske uten å få en dritt.
Så på søndag var planen en kjapp tur etter steinbit, sjøl om mistenkte det begynte å bli litt seint for arten.
Sjølcrimpa steinbitrigg med makrell/reke som agn fant bunnen på 17 meter og jeg skjønte at det ikke var optimal steinbitgrunn.
Det kjentes veldig ut som fin sandbunn, så mest i frustrasjon dunka jeg søkket i bunn noen ganger og tenkte å bytte plass.
Men plutselig nappa det. Det var ikke småbrosme, og det kjentes heller ikke ut som steinbit. Jeg løfta agnet såvidt, gjorde tilslag og der satt det. Bra fight, definitivt ikke steinbit, men med feilkroka torsk friskt i minne turte jeg ikke ta helt av.
Hva det enn var kjempa det ganske friskt den korte turen til båten og opp kom ei lita kveite! For en glede!
Såvisst ikke så stor som jeg hadde håpa på før sesongen, men det var arten. Og den var feit, fin og bare min! Jakten på målebånd og vekt begynte, men det blei med jakten.
Etter å ha målt tre skolengder i str 45, blei lengden satt til ca 87cm, kveita fikk en hytt i skallen og jeg satte meg ned og drakk kaffe i tre timer. Og hvis det er noen tvil om hvor glad man blir for ei lita kveite så sier vel bildet det meste.
IMG_2635_zpsc767d95a.jpg
20130929_1626312_zps6cba1b4f.jpg
Neste år fortsetter jakten på storkveita, og forhåpentligvis rapport nummer to. Om ikke anna kan jeg love en steinbitrapport eller to!
Endret av torvaldtåke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må begynne en plass, og ikke glem at tålmodighet er en dyd, ikke minst når man skal sette tilslaget på ei nappende kveite. Driter man seg ut og er for kjapp blir det smultring. En positiv ting oppi alt er at du i det minste har lært at man må gi platene tid. Tipper du brenner det første hogget neste sesong grunnet overtenthet, men etter det begynner ryggmargrefleksen å sette seg. Hadde noen runder lysingfiske i går og idag. Mye av det samme. Fisken må gis tid, og til tider nærmest lirkes på kroken.

Når det gjelder størrelse på kveita er det mye av det samme som gjelder laks, nemlig at man like gjerne kan kroke drømmefisken etter totalt en times kveitefiske, men man kan også holde på i årevis med å plukke småfisk uten å se snurten av en skikkelig plate. Spør bare SMS og meg om det!

Eller: helst ikke...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig bra rapport. Du kan definitivt både skrive og formidle stemning. Tålmodighet er en dyd når det gjelder kveite. Det tok meg tre år å få min første kveite, og sju år å få min første store... og det å la kveitene få tid til å ta agnet skikkelig er kanskje det aller viktigste tipset av dem alle, som Cato er inne på. .. og så må man skaffe skikkelig haill! ;)

skitt fiske videre med din kveitesatsing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fred i huset , kånå på jobb, minsten hos venninne og storegutt i speider. Kun far i huset , ei stor Cola, Gradiosa og ein knakende fiskerapport. Dette var veldig bra, som de andre sier , skrev mer. Innsats gir resultat og smilet sa alt , Gratz.

PS: han der anonyme bror min du traff så stappe alt så passe opp i nasen, ikke forveksl meg med han , vi er som dag og natt.

Kjempe rapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Trivelig!

Jeg burde helt klart ropt "Får du no blåå", men jeg var litt i tvil om dama da hadde blitt med videre og om det i det hele tatt var deg. Vanskelig å si uten den fisken i nesa.

Eg var tilfeldigvis på Langnes flyplass på den mandagen, men eg hadde ikkje någe fisk i nasen då (tror eg)^^ Så oddsen tilsier vel at du hadde rett i dine antagelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig man fortsatt klarer å inspirer folk til en satsning utpå. Kveitefiske er som laksefiske - den første er verst. Var ikke akkurat gjort på en formiddag den første her heller...

Ellers skal du ikke holde igjen på skribleriene. Det er befriende å lese humoristisk vinklede stemningsrapporter fri for svorsk og andre påtagende svakheter språk- og stavemessig!! Det var nesten så en ble inspirert til å skrive noen ord til bildene igjen ;-)

Keep it up!

(Kan anbefale kveite med hjemmelaget Sandefjordsmør (meget enkelt å få til) så får du enda mer glede ut av det hele!)



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.