Gå til innhold
Fiskersiden

Torsk som agn


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Man pleier vanligvis å bruke fet fisk som makrell og sild som du helt sikkert vet, og siden torsk er en mager fisk tror jeg det ikke er særlig effektivt å bruke. Tror man bruker fet fisk siden den inneholder mer oljer og fett som gjør at lukten sprer seg bedre. Men så klart er torsk bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk har jeg brukt i mangel på annet, men har ikke vært store suksessen for meg... knurr og annen torsk er vell det jeg har fått på det. men somregel når man ser filmer der kveita jager fisken de har på kroken opp til overflaten, er det så og si alltid en torsk de har på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt torsk som agn med varierende resultat, alt fra blank til denne helgen når jeg tok specimen svartkutling på det :thumbsup: Men jeg brukte frossen torsk, satt helt fantastisk elendig på kroken, skal du noe annet en micro anbefaler jeg en langt over anstendig mengde agnstrikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt torsk som agn med varierende resultat, alt fra blank til denne helgen når jeg tok specimen svartkutling på det :thumbsup: Men jeg brukte frossen torsk, satt helt fantastisk elendig på kroken, skal du noe annet en micro anbefaler jeg en langt over anstendig mengde agnstrikk :P

Om du brukte frossne "klosser" av torsk holder det nok ikke like godt som et stykke fersk torsk med skinn.

Kutlinger bruker mye synet, så at de spiser torsk forundrer meg ikke. De spiser svivler og blylodd også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du brukte frossne "klosser" av torsk holder det nok ikke like godt som et stykke fersk torsk med skinn.

Kutlinger bruker mye synet, så at de spiser torsk forundrer meg ikke. De spiser svivler og blylodd også....

Var godt tint, men var jo fileer jeg hadde funnet i frysen. Merket godt at kutlingene var hissige på blyloddene, var forøvrig også innom både svivel og crack light

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne hel torsk til agn, helst under et halvtkilo

Bruk torskehode med ei sild i kjeften og prøv deg på kveite. (bare i teorien) også til storskate

Skjær opp strimler med torsk og bruk disse som et alternativ til gummimakk, funker gjerne på pelagiske arter. her må det kirugisk presisjon til å skjære eller klippe de til som at de ser ut som en liten stimfisk.

Skjær opp torskestrimmler og dynke de i luktstoff som en får kjøpt, eller la torskebitene ligge i et bad med knuste blåskjell.

Bruk gjerne torskebiter i kombi med andre agn som et coktail.

Men herregud, planlegg fiskeåret 2015 og fisk masse makrell slik at du har nok til neste år.

Er det et problem med å skaffe makrell som agn, spør gjerne fiskeindrustrien om du får kjøpt ei kasse på 20 kg. det har vi (jeg) gjort mange ganger.

Til havfiske fra land eller båt så er kokte reker like godt, har du sjansen så prøv også råreker, råreker siter ikke så godt men kan være hvert det.

Det er flere alternativ til agn, eks- børstemakk, sandmakk, meitemakk, blåskjell, svor fra svin, mais, brød, gulp powerbait, strandsnegler og andre ting som livnærer seg i fjærakanten.

Mysis er undervurdert og andre skapniner som er naturlig i den norske faunaen.

I marsmåned så gyter børstemakken, her kan du bruke en sort skolisse til eks sjøørret.

Kråkebollerogn monterer du lett med hårnetting som eldre kvnner bruker, godt agn

Når du deltar i konkuranser på østlandet så får du hun kjøpt makrell i pakker, ja det funker det også.

Når du fisker makrell til agn om sommeren, ikke bruk sorte stamper som gir en for stor varme i sola, hvite stamper med is er viktig, ikke bløgg makrellen da blodet er viktig.

Siste tips er når jeg bruker blåskjell, her fryser du blåskjell i isbitform og når det er frosent så bruker du hårnetting eller den nettingen du får når du kjøper løk eller annet i en netting.

Skitt fiske


Bruk gjerne hel torsk til agn, helst under et halvtkilo

Bruk torskehode med ei sild i kjeften og prøv deg på kveite. (bare i teorien) også til storskate

Skjær opp strimler med torsk og bruk disse som et alternativ til gummimakk, funker gjerne på pelagiske arter. her må det kirugisk presisjon til å skjære eller klippe de til som at de ser ut som en liten stimfisk.

Skjær opp torskestrimmler og dynke de i luktstoff som en får kjøpt, eller la torskebitene ligge i et bad med knuste blåskjell.

Bruk gjerne torskebiter i kombi med andre agn som et coktail.

Men herregud, planlegg fiskeåret 2015 og fisk masse makrell slik at du har nok til neste år.

Er det et problem med å skaffe makrell som agn, spør gjerne fiskeindrustrien om du får kjøpt ei kasse på 20 kg. det har vi (jeg) gjort mange ganger.

Til havfiske fra land eller båt så er kokte reker like godt, har du sjansen så prøv også råreker, råreker siter ikke så godt men kan være hvert det.

Det er flere alternativ til agn, eks- børstemakk, sandmakk, meitemakk, blåskjell, svor fra svin, mais, brød, gulp powerbait, strandsnegler og andre ting som livnærer seg i fjærakanten.

Mysis er undervurdert og andre skapniner som er naturlig i den norske faunaen.

I marsmåned så gyter børstemakken, her kan du bruke en sort skolisse til eks sjøørret.

Kråkebollerogn monterer du lett med hårnetting som eldre kvnner bruker, godt agn

Når du deltar i konkuranser på østlandet så får du hun kjøpt makrell i pakker, ja det funker det også.

Når du fisker makrell til agn om sommeren, ikke bruk sorte stamper som gir en for stor varme i sola, hvite stamper med is er viktig, ikke bløgg makrellen da blodet er viktig.

Siste tips er når jeg bruker blåskjell, her fryser du blåskjell i isbitform og når det er frosent så bruker du hårnetting eller den nettingen du får når du kjøper løk eller annet i en netting.

Skitt fiske

Her glemte jeg noe viktig ang. makrell som agn, vist du skjærer opp makrell helt til haleroten så er haleroten på makrellen så sterk at du kan montere de minste krokene på dette og glemme eks. strikktråd til å binne dette, monterer du agnet på det strekeste på haleroten så vil du oppdage at det går fint i vannet, dere vkjenner ikke meg, men vet hva jeg snakker om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishandtips, on 11 Feb 2014 - 00:39, said:

Bruk gjerne hel torsk til agn, helst under et halvtkilo

Bruk torskehode med ei sild i kjeften og prøv deg på kveite. (bare i teorien) også til storskate

Skjær opp strimler med torsk og bruk disse som et alternativ til gummimakk, funker gjerne på pelagiske arter. her må det kirugisk presisjon til å skjære eller klippe de til som at de ser ut som en liten stimfisk.

Skjær opp torskestrimmler og dynke de i luktstoff som en får kjøpt, eller la torskebitene ligge i et bad med knuste blåskjell.

Bruk gjerne torskebiter i kombi med andre agn som et coktail.

Men herregud, planlegg fiskeåret 2015 og fisk masse makrell slik at du har nok til neste år.

Er det et problem med å skaffe makrell som agn, spør gjerne fiskeindrustrien om du får kjøpt ei kasse på 20 kg. det har vi (jeg) gjort mange ganger.

Til havfiske fra land eller båt så er kokte reker like godt, har du sjansen så prøv også råreker, råreker siter ikke så godt men kan være hvert det.

Det er flere alternativ til agn, eks- børstemakk, sandmakk, meitemakk, blåskjell, svor fra svin, mais, brød, gulp powerbait, strandsnegler og andre ting som livnærer seg i fjærakanten.

Mysis er undervurdert og andre skapniner som er naturlig i den norske faunaen.

I marsmåned så gyter børstemakken, her kan du bruke en sort skolisse til eks sjøørret.

Kråkebollerogn monterer du lett med hårnetting som eldre kvnner bruker, godt agn

Når du deltar i konkuranser på østlandet så får du hun kjøpt makrell i pakker, ja det funker det også.

Når du fisker makrell til agn om sommeren, ikke bruk sorte stamper som gir en for stor varme i sola, hvite stamper med is er viktig, ikke bløgg makrellen da blodet er viktig.

Siste tips er når jeg bruker blåskjell, her fryser du blåskjell i isbitform og når det er frosent så bruker du hårnetting eller den nettingen du får når du kjøper løk eller annet i en netting.

Skitt fiske

Her glemte jeg noe viktig ang. makrell som agn, vist du skjærer opp makrell helt til haleroten så er haleroten på makrellen så sterk at du kan montere de minste krokene på dette og glemme eks. strikktråd til å binne dette, monterer du agnet på det strekeste på haleroten så vil du oppdage at det går fint i vannet, dere vkjenner ikke meg, men vet hva jeg snakker om

Tusen hjertelig takk for utfyllende og ikke minst lærerikt svar :)

Kjempegreit av deg å ta deg tid :)

Jeg har 4 kg brisling i 10 og 6 pakninger, men jeg pleier å bruke makrell og fiske nok til agn hele året på sommeren.

Dette året holdt ikke en 100 liters fryseboks til all agnet til krabbe og hummerteiner i tillegg, så jeg gikk tom for agn.

Siden jeg får lett mye torsk her nede på sørlandet tenkte jeg at den bør vel kunne brukes til noe anna enn mat?

Er egentlig rimelig lei av å ete torsk.

Få ting er vel mer givende enn å forvandle en 10 cm brisling eller en makrellstrimmel til en deilig sjøørret med dødsangst som kan ovnbakes med litt pepper og noen sitronskiver ? :)

Takk for tips som garantert skal prøves ut !! :)

Og ikke minst SKITT FISKE :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fisker makrell til agn om sommeren, ikke bruk sorte stamper som gir en for stor varme i sola, hvite stamper med is er viktig, ikke bløgg makrellen da blodet er viktig.

Gode tips, men jeg stusser litt på denne. Hvor viktig er det egentlig? Med bløgging... Mener du da bløgging OG sløying? slik at alle innvollene fjernes? Jeg har brukt både sløyd makrell, uten hode og innvoller (Pga. liten plass i frysen) og makrell som har blitt kastet i frysen hel. Merker ingen forskjell på bløgget og ikke bløgget agn. Har hørt forskjellige meninger på om man bør sløye agnfisken før den fryses.

Et annet godt tips til agn er Akkar som du får kjøpt hos mange "innvandrerbutikker", i alle fall de asiatiske pleier å ha det. Makrell pleier de også å ha. Jeg tok faktisk min 7-kilos kveite fra land på indisk makrell. Det er forresten mye rart du finner i disse fryserne i innvandrerbutikkene, akkar, makrell, malle, skjell.. Gud vet hva du finner, disse butikkene har mye rart for å si det mildt.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor jeg har hørt sitatet "Du kan få torsk på alt, men ingenting på torsk". Stemmer rimelig greit med mine erfaringer.

Torsk spiser alt, ingenting spiser torsk :thumbsup:

Gode tips, men jeg stusser litt på denne. Hvor viktig er det egentlig? Med bløgging... Mener du da bløgging OG sløying? slik at alle innvollene fjernes? Jeg har brukt både sløyd makrell, uten hode og innvoller (Pga. liten plass i frysen) og makrell som har blitt kastet i frysen hel. Merker ingen forskjell på bløgget og ikke bløgget agn. Har hørt forskjellige meninger på om man bør sløye agnfisken før den fryses.

Et annet godt tips til agn er Akkar som du får kjøpt hos mange "innvandrerbutikker", i alle fall de asiatiske pleier å ha det. Makrell pleier de også å ha. Jeg tok faktisk min 7-kilos kveite fra land på indisk makrell. Det er forresten mye rart du finner i disse fryserne i innvandrerbutikkene, akkar, makrell, malle, skjell.. Gud vet hva du finner, disse butikkene har mye rart for å si det mildt.

Jeg har også benyttet meg av agn fra diverse Asia-mat butikker ol. mye som er veldig brukbart og få ting henger bedre på kroken enn seig akkar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips, men jeg stusser litt på denne. Hvor viktig er det egentlig? Med bløgging... Mener du da bløgging OG sløying? slik at alle innvollene fjernes? Jeg har brukt både sløyd makrell, uten hode og innvoller (Pga. liten plass i frysen) og makrell som har blitt kastet i frysen hel. Merker ingen forskjell på bløgget og ikke bløgget agn. Har hørt forskjellige meninger på om man bør sløye agnfisken før den fryses.

Et annet godt tips til agn er Akkar som du får kjøpt hos mange "innvandrerbutikker", i alle fall de asiatiske pleier å ha det. Makrell pleier de også å ha. Jeg tok faktisk min 7-kilos kveite fra land på indisk makrell. Det er forresten mye rart du finner i disse fryserne i innvandrerbutikkene, akkar, makrell, malle, skjell.. Gud vet hva du finner, disse butikkene har mye rart for å si det mildt.

Vel, hvor viktig det er å ikke bløgge makrellen (blodtappe) det gir den en bedre smak, lukt og beholder den fine oljen i agnet, all fet fisk er bra til agn, her mener jeg , sild, blankfisk, makrell, taggmakrell og uer. Ser det nevnes akkar, de er kjempe fine til å binde andre agntyper som sitter dårlig på kroken, selv får jeg mye 8 armet blekksprut på krok, spesielt under skatefiske, de skjærer jeg opp i strimmler og har i fryseren.

Igjen, skitt fiske <*)XX><

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid som yrkesfisker så skulle agnet være ikke meir enn halvtint (for bedre krøking/egning) før det gikk i havet, det var linefiske etter all mulig bunnfisk. Makrell, sild og akker var brukt som agn, der akkeren var overlegen alt annet, men sild og makrell ble brukt pga prisen.

Privat bruker jeg rundfryst makrell, stikker ett hull i buken med kniven før jeg legger de i teina (ikke nødvendig ved fiske med krok) så blod og lukt kommer ut når agnet tiner på havbunn!! 150-350 meter dyp er det mørkt, og der er det luktesansen til rovfisken som gjelder.

Stang fiske - ikke mye slår børstemarken mener nå jeg :-D

Skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd, men prøver likevel:

Ga beskjed til fruen om å stikke innom fiskehandleren å kjøpe litt reker til forrige fredagskvelden.

De var selvfølgelig utsolgt så ekspeditrusa klarte å prakke på henne FROSNE reker!! Fysj og æsj.

Rekekvelden gikk fløyten og jeg var på nippet til å kaste hele dritten i bosset.

Da tenkte jeg at dette kanskje er brukende til agn, og kastet de i fryseren i stedet.

Er ferdigkokte reker brukende som agn, eller er det kun rå reker som gjelder? (til kystmeite altså)

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd, men prøver likevel:

Ga beskjed til fruen om å stikke innom fiskehandleren å kjøpe litt reker til forrige fredagskvelden.

De var selvfølgelig utsolgt så ekspeditrusa klarte å prakke på henne FROSNE reker!! Fysj og æsj.

Rekekvelden gikk fløyten og jeg var på nippet til å kaste hele dritten i bosset.

Da tenkte jeg at dette kanskje er brukende til agn, og kastet de i fryseren i stedet.

Er ferdigkokte reker brukende som agn, eller er det kun rå reker som gjelder? (til kystmeite altså)

ferdigkokte reker funker meget bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd, men prøver likevel:

Ga beskjed til fruen om å stikke innom fiskehandleren å kjøpe litt reker til forrige fredagskvelden.

De var selvfølgelig utsolgt så ekspeditrusa klarte å prakke på henne FROSNE reker!! Fysj og æsj.

Rekekvelden gikk fløyten og jeg var på nippet til å kaste hele dritten i bosset.

Da tenkte jeg at dette kanskje er brukende til agn, og kastet de i fryseren i stedet.

Er ferdigkokte reker brukende som agn, eller er det kun rå reker som gjelder? (til kystmeite altså)

Kokte reker er vel det jeg har fått mest på.

Både på treblekroker bak sildesluker og på opphengere og takkel.

Hvis du forer eller dregger så du fisker på samme sted er det greit å kjøre rekeavfallet i blenderen og ikke søppla og stappe i en ullsokk eller no med en stein litt vekt i og slenge ut.

Lokker all slags fisk i mengder avhengig av strømmen selvsagt, men det lokker flere fisk til området du fisker enn om ikke du gjør det :)

Skitt fiske !! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil tråd, men prøver likevel:

Ga beskjed til fruen om å stikke innom fiskehandleren å kjøpe litt reker til forrige fredagskvelden.

De var selvfølgelig utsolgt så ekspeditrusa klarte å prakke på henne FROSNE reker!! Fysj og æsj.

Rekekvelden gikk fløyten og jeg var på nippet til å kaste hele dritten i bosset.

Da tenkte jeg at dette kanskje er brukende til agn, og kastet de i fryseren i stedet.

Er ferdigkokte reker brukende som agn, eller er det kun rå reker som gjelder? (til kystmeite altså)

Hva er gale med frosne reker? Og ja, det er et godt agn.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.