Gå til innhold
Fiskersiden

Makrell til agn


fishandtips
 Share

Recommended Posts

Mine tanker om makrell som agn.

Tenker ikke å skrive om hvordan man fisker makrell.

Planlegg neste år med å fylle opp fryseren med makrell, ta vare på makrellen som er 300g. Eller større til agn, den største makrellen har mye mere olje i seg, det er bare å ta en bit av en liten makrell og en bit av en stor makrell og slipp ned i vannet, du vil se at den største makrellen gir mere olje (oljedam) som flyter i vannet. Klart at småmakrellen er ypperlig til å brukes som hel makrell til agn.

Det bør gå minst mulig tid før du legger makrellen i fryseren etter du har fisket den, under 3 timer er bra. Beskytt makrellen mot sollys og vind, bruk helst lyse fiskestamper med lokk, det er også ok å ta med is for å holde makrellen kjølig, selv fryser jeg vann i melkekartonger, 3 melkekartonger med is varer i mange timer. Makrell som har dødt i makrellgarn er langt dårligere til agn enn makrell som er fisket med stang eller snøre. IKKE bløgg makrellen.

Når du legger makrellen i fryseren så kan det være lurt å suge ut luft av plastposene da begrenser man (forråttnelsen) bedre. Husk også på at vist du fryser for mange makreller samtidig så vil det ta lengere tid før makrellen blir innfryst, altså raskere innfrysning gir bedre kvalitet på makrellen.

Nå tenker jeg at du sitter med en masse stor og feit makrell, er makrellen for tykk i filetene så er det bare å filitere bort fiskekjøttet slik at du får ønsket tykkelse på agnet.

Den beste erfaringen med å bruke makrell som agn er når makrellen er halvfrosen, da er det lettere å skjære til med kirugisk presisjon, halvfrosen makrell gir også et delikat smeltevann som fiskene elsker, skjærer du i makrell som er helt frosent så kan skinnet sprekke og dermed sitte dårligere på kroken. Som dere skjønner så bør en bare skjære opp en makrell omgangen slik at man har frosen makrell hele dagen.

Jeg mener at makrell er verdens beste flerbruksagn. Det er mange måter å bruke makrell på som agn, små stykker til helt agn.

Når du skjærer eller klipper til agnet så er det mange muligheter, først så anbefaler jeg å skjære av bukstrimmelen først og deretter skjære ut begge fileter på sidene. Jeg synes ikke noe om å bruke makrellhodet eller halen til agn. Det er et must å ha sylskarpe kniver og sakser, jeg har som regel med meg 5 kniver på hver fisketur og sliper de opp etter hver fisketur, desto renere kutt jo finere går makrellen i vannet. Det er også viktig å ha med ei skjærefjøl, skjærefjølen må være ren og ikke være forurenset av eks. Olje, tobakk, maling/lakk ol.

Jeg deler makrellen opp i tre deler, helmakrell, bukstrimmler og det mørke kjøttfulle filetene. Bukstrimmlene har en hinne med tynt skinn innvendig og gir ikke et så stort lukt og smaksspor som den mørkeste delen, men bukstrimmlene er ypperlig til å finskjæres som imitasjon på eks små stimfisk og jeg har hatt stor sukses med bukstrimmler til flatfisk. Den mørke kjøttfulle delen er min favoritt, den er det bare å skjære opp til de bitene du måtte ønske, jeg nevnte over at vist makrellstykkene er for tykke, så er det bare å filitere bort litt fiskekjøtt. Når du bruker to strimmler med agn på en krok så lønner det seg at skinnet går mot hverandre slik at kjøttet vender ut.

Ikke glem å filitere makrellfiletene helt ned til haleroten, helt nederst på haleroten er den sterkeste delen på skinnet, den er så sterk der at en slipper å bruke surretråd eller strips og når du fester kroken på den nederste delen så er du trygg på at agnet sitter på uansett hvor dypt en fisker, dette funker også på når du kaster hardt med en surfcasting stang.

En bør være nøye med å feste agnet riktig, du bør feste agnet slik at det går aerodynamisk i vannet og at det ikke slår på vei ned i vannet, det skal se ut som at agnet ”svømmer” Bruk gjerne en saks etter du har montert agnet på og klipp bort ujavnheter og finner.

Det kan være lurt å bruke elastisk surretråd eller strips til å feste agnet til kroken, her må en huske på krokingsevnen. Et annet triks kan være å bruke en lang tamp etter slukknuten og bruke denne tampen til å binde opp agnet med.

Når agnet er helt opptint så kan du like gjerne la agnstykkene bade i blåskjellguffe eller annet luktstoff en kan kjøpe, du bruker sikkert agnboks og tørkefille.

Selv om makrell er verdensbeste agn så kan det være lurt å kombinere makrell med andre agntyper som reke, gulp ol.

Jeg anbefaler deg å bytte ut agnet ofte og hver gang du haler opp fisk, fisk gjerne aktivt med agn, her mener ikke jeg at du skal pilke med agnet, men løft snøret opp av bunnen innimellom og slipp ned igjen. Ikke glem at fisken kan stå i alle vannlag.

Skitt fiske

Fishandtips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på makrell som er under 300 gram, uansett. At makrellen har mest olje i seg når den er større betyr ikke alt for mye. Det kommer an på hva du fisker etter, makrell har uansett mye lukt og smak i seg. Fisker man etter skate og andre fisker kan man bruke nærmest hva som helst pga. luktesansen til fisken er så god (Altså, det TRENGER ikke være fet fisk for å tiltrekke annen fisk. Noen foretrekker også agn med mindre lukt. Mindre agntyver da om man fisker etter spesielle arter med god luktesans). Småmakrell er også perfekt havålagn.

Plassering av agn på krok er selvfølgelig viktig. Men at agnstrikk ikke trengs på halestykket er ikke helt riktig. Agnstikken holder ikke bare agnet fast på kroken, men det holder kjøttet fast i skinnet også. I alle fall om du bruker litt. Men ja, det holder jo bedre en stykkene lengre fremme.

At du må ha sylskarpe kniver og skjærebrett for å kutte opp brukbart agn kjenner jeg meg ikke igjen i da... Mange fisker jakter mer med lukten enn med synet, så at agnet ikke ser nydelig ut betyr ingenting.

Fisker du med hel makrell er det mange som liker å feste kroken i hodet. Jeg vet også at noen (Spesielt hørt om dette i England) deler makrellhodet nesten i to og vrenger det, slik at all innmaten fra hodet kommer ut i vannet og sprer lukt.

Fint innlegg med mye bra info, men alt trenger ikke være perfekt for å fange fisk. Hjelper sikkert noen nybegynnere dette :)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på makrell som er under 300 gram, uansett. At makrellen har mest olje i seg når den er større betyr ikke alt for mye. Det kommer an på hva du fisker etter, makrell har uansett mye lukt og smak i seg. Fisker man etter skate og andre fisker kan man bruke nærmest hva som helst pga. luktesansen til fisken er så god (Altså, det TRENGER ikke være fet fisk for å tiltrekke annen fisk. Noen foretrekker også agn med mindre lukt. Mindre agntyver da om man fisker etter spesielle arter med god luktesans). Småmakrell er også perfekt havålagn.

Plassering av agn på krok er selvfølgelig viktig. Men at agnstrikk ikke trengs på halestykket er ikke helt riktig. Agnstikken holder ikke bare agnet fast på kroken, men det holder kjøttet fast i skinnet også. I alle fall om du bruker litt. Men ja, det holder jo bedre en stykkene lengre fremme.

At du må ha sylskarpe kniver og skjærebrett for å kutte opp brukbart agn kjenner jeg meg ikke igjen i da... Mange fisker jakter mer med lukten enn med synet, så at agnet ikke ser nydelig ut betyr ingenting.

Fisker du med hel makrell er det mange som liker å feste kroken i hodet. Jeg vet også at noen (Spesielt hørt om dette i England) deler makrellhodet nesten i to og vrenger det, slik at all innmaten fra hodet kommer ut i vannet og sprer lukt.

Fint innlegg med mye bra info, men alt trenger ikke være perfekt for å fange fisk. Hjelper sikkert noen nybegynnere dette :)

Tja, dette var ment som det opptimale, jeg bruker også makrellpakker fra frysedisken, nyfisket makrell er heller ikke dårlig med det ferske blodet. Jeg og kompisene mine kjøper også hele makrellkasser fra fiskeindrustrien, det er ikke helt optimalt men funker godt. Å fiske etter storkveita så sier ekspertene over der at en skal bruke små torskehoder med en makrell eller sild i kjeften, jeg ville nok fisket bedre enn de med makrellfileter. Av lang erfaring så bekrefter jeg at feit makrell er langt bedre enn mager makrell. Jeg nevnt også helmakrell i innlegget, klart en fester kroken i huet, men la nå huet henge nederst da fisken svelger agnfisken med huet først. Jeg fisker bedre med aerodynamisk agn enn et agnstyke som går dårlig i vannet, når agnet går dårlig i vannet så gir det et stort vannmotstand og større avdrift når en fisker fra båt, spesielt når jeg fisker i korsfjorden etter blålange på 698 meter, da vil jeg ikke ha mye vannmotstand. Som sagt så var det optimalt ment og jeg kunne nok skrive en hel masse om fleskesvor, børstemakk, mais eller hva det måtte være, her var det bare makrel som sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet! Jeg pleier alltid og ha med meg 2 poser med frossen makrell. Den ene posen tiner jeg ved og legge agnet i vann. Så bruker jeg agnet i 2-3 timer. Når det begynner og bli dårlig (bløtt) Så finner jeg den andre posen som har ligget i noen timer i båten/land. Da er agnet halv frosset, Så bruker jeg dette i 2-3 timer :) Da har jeg halv frosset agn (makrell, sild, brisling) hele turen.

Mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at man kan bruke makrell som agn??


Tja, dette var ment som det opptimale, jeg bruker også makrellpakker fra frysedisken, nyfisket makrell er heller ikke dårlig med det ferske blodet. Jeg og kompisene mine kjøper også hele makrellkasser fra fiskeindrustrien, det er ikke helt optimalt men funker godt. Å fiske etter storkveita så sier ekspertene over der at en skal bruke små torskehoder med en makrell eller sild i kjeften, jeg ville nok fisket bedre enn de med makrellfileter. Av lang erfaring så bekrefter jeg at feit makrell er langt bedre enn mager makrell. Jeg nevnt også helmakrell i innlegget, klart en fester kroken i huet, men la nå huet henge nederst da fisken svelger agnfisken med huet først. Jeg fisker bedre med aerodynamisk agn enn et agnstyke som går dårlig i vannet, når agnet går dårlig i vannet så gir det et stort vannmotstand og større avdrift når en fisker fra båt, spesielt når jeg fisker i korsfjorden etter blålange på 698 meter, da vil jeg ikke ha mye vannmotstand. Som sagt så var det optimalt ment og jeg kunne nok skrive en hel masse om fleskesvor, børstemakk, mais eller hva det måtte være, her var det bare makrel som sagt

Ved bunnmeite på 698(!?!?)meter er det neppe makrellen i bunn som står for stor vannmotstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at man kan bruke makrell som agn??

Ved bunnmeite på 698(!?!?)meter er det neppe makrellen i bunn som står for stor vannmotstand..

På slike dyp der det er store trykk vil vel vannmotstanden bli veldig merkbar ved den minste forandring på utforming på agnet(eller noe annet for den saks skyld). Det er litt som fly, bare motsatt. De er mye mere effektive på 10.000meter høyde enn de er på 1000 meter høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du sier at man kan bruke makrell som agn??

Ved bunnmeite på 698(!?!?)meter er det neppe makrellen i bunn som står for stor vannmotstand..

Tja, det var da ment som vannmotstand på vei ned til 698 meter og undervannsstrømmen sjeler mye snøre da.

Må vel kanskje nevne at agnet går raskere ned når det gir minst motstand, her sparer man nok et minutt eller to på slike dyp.

Helt greit at denne tråden blir til hjerne kirurgi, små detaljer kan fort gi en ekstra fisk. For 15 år siden så kunne ,man se på stengene til folk hvordan man fisket på havfiske, de brukte gjerne 50 punds stand up stang 6,6 fot. For 10 år siden så ble alle flinke med stang og snelle utstyr tilpasset sted, da var det gjerne de som var flikest med tacklene som var best. For 5 år siden så registrerte jeg at de fleste ble flink med tacklene sine og forståelsen av fiske. Nå mener jeg at de med de beste detaljene er best, eks agnbruk, fiskefølelsen er jo også viktig, ja selv på større dyp så merker man forandringer. (takk til multifilament)

Endret av fishandtips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slike dyp der det er store trykk vil vel vannmotstanden bli veldig merkbar ved den minste forandring på utforming på agnet(eller noe annet for den saks skyld). Det er litt som fly, bare motsatt. De er mye mere effektive på 10.000meter høyde enn de er på 1000 meter høyde.

Der har du et poeng, men sett at du fisker etter blålange med en dråpeformet filet så utgjør den 30cm2 , mens snøret og tackle utgjør over 200cm2 over en langt større avstand, og da er ikke avdrift på snøret medregnet en gang. Det jeg mener er at agnet er "forankret" over bunnen med et blylodd som holder det i possisjon, over 700m 30lb braid står i en S-form fra bunn til stangtupp, pga flere strømmer og avdrift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.