Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret sesong erklært åpnet!


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Godt å høre at du får! Jeg har fisket en del oppover vinteren og mye nå i det siste, men har ikke vært heldig. Men når temperaturene øker i slutten av mars og går i april, tror jeg det blir noen :) Fisker med agn, flue og sluk/spinner. Har sett at ørreten her går i båtkaien!! Det har overraska meg når jeg har lett etter den alle andre steder enn der. Litt av en historie :) uansett gratulerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sjøørret på en liten tur i stad. Tok den på Viking Herring 18g, bronse/kobber. Ligner på Møresilda. Feit, blank og fin på 800g :) Tok den på svaberget på vestsiden av broen på Svennevig. Ca kl 15:00. Årets første for meg! :D Ekstra morro siden det var mange som hadde fisket og fisket der, men ingen hadde fått noe. YEAH!

Har bestilt en hel haug med fluer nå, med masse stilige navn og en slik bombedupp.

Gratulerer !! Morro :)

Da er sesongen åpnet for deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sjøørret på en liten tur i stad. Tok den på Viking Herring 18g, bronse/kobber. Ligner på Møresilda. Feit, blank og fin på 800g :) Tok den på svaberget på vestsiden av broen på Svennevig. Ca kl 15:00. Årets første for meg! :D Ekstra morro siden det var mange som hadde fisket og fisket der, men ingen hadde fått noe. YEAH!

Har bestilt en hel haug med fluer nå, med masse stilige navn og en slik bombedupp.

Grattis med årets første!

Også gleder jeg meg til å høre hva du synes om fluedobbe når den tid kommer. (Blir du solgt er det bare å kjøpe fluebindeutstyr med en gang, da er løpet kjørt og ingen vei tilbake....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med årets første!

Også gleder jeg meg til å høre hva du synes om fluedobbe når den tid kommer. (Blir du solgt er det bare å kjøpe fluebindeutstyr med en gang, da er løpet kjørt og ingen vei tilbake....)

Takk. Er akkurat det, når jeg får interessen for noe nytt så har jeg som regel vondt for å holde igjen, har vært eksepsjonelt flink til nå. Har bestemt meg for å fange en del fisk på utstyret jeg allerede har :) Men skal ikke se bort i fra at det kan bli fluestang og fluebindesett i fremtiden. Fiske er en perfekt hobby for meg. Har alltid hatt lyst til å oppleve naturen og bruke mindre tid i sofaen, så fiske er ypperlig. Må være tilfredsstillende å lage noe eget og fange denne spennende fisken etterpå.

Pumpa gikk godt når det beit på i dag, folk kom bort å gratulerte meg til og med. Artig :) Man opplever mye rart også når man er ute i naturen slik. I helgen på en tur jeg hadde med noen venner så vi plutselig en tilsynelatende frisk sjøørret komme nærmest flytende bortover. Kameraten min plukket den opp av vannet med hoven faktisk, den var i live, men så ut til å slite så den ble avlivet :( Rundt minstemålet, var blank og fin, ingen synlige skader.. Prøvde å hjelpe den med å få litt oksygen igjennom gjellene, men hjalp ingenting.

Gleder meg til neste tur. Spørs om ikke det blir noen timer etter jobb en dag denne uken. Vært mye sol så jeg er spent på overskyet værforhold og om det gjør fisken mer bitevillig. Får nok en levering i fra skitt fiske denne uka, skal si ifra om hvordan det går.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vær: sol kan være kanon det, men sol og vindstille gjør ofte fisken veldig sky og lettskremt. Sol og litt vind derimot kan være superforhold. I det store og det hele er vel en god grunntanke å oppsøke plasser med bevegelse i vannet, det være seg strøm eller vind. Men ingen regel uten unntak osv og forskjellige fiskere har forskjellige preferanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått noe sjøørret da?

Fikk testa ørretbombe i dag, fikk en 15g, 30g og en del fluer i posten :) Var rett ut å prøve i elendige fiskeforhold, var skikkelig sur fæl vind i dag som blåste feil retning. Mega høyvann var det, uten at det hjalp noe på bitevillig fisk. Bant på fluocarbon fortom på drøye 2m og prøvde med en rosa cdc reke, prøvde også en deciever uten hell. Overrasket over hvor godt denne kasteduppen i fra milo kaster, skikkelig fine kast :)

Gleder meg til å prøve den på en litt bedre værdag og med noe børstemark på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det falt i smak da!

Nå begynner erfaringsinnhenting vettu; lengde på fortom i forhold til vær og vind, fortynging av fluer, spinnstopp eller ikke, temposkifter, bevegelse i stanga osvosvosv.... Mye man kan variere utover selve fluevalget. Fortsatt skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en stang på 345cm/11,3 fot. Ble litt mye med så lang fortom, tror det var nærmere 3m faktisk når jeg så på den når jeg kom hjem. 1,5m fortom holder sikkert i massevis i vind. Med så mye forstyrrelser i vannet så blir kanskje ikke fisken så sjenert uansett.

Blir artig fremover, mye bra vårvær som kommer nå. Har en del makrell som ligger i fryseren, tror jeg skal prøve med det som agn en dag og børstemark i fra Gulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange dansende makrellstrimler dratt sakte inn bak dobba er ikke feil... Husk agnstrikk sånn at ikke strimmelen detter av hele tida!

I vind er jeg stort sett på maks en stanglengde, ofte på 2/3-3/4 stanglengde. Som du sier blir fisken uansett mindre var og desto mer vind desto mer krøll med lang fortom. Men fisker man i sidevind eller bakvind er som regel ikke lang fortom noe problem, stort sett kun rett-i-trynet-vind som lager skikkelig trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider bør du få tak i noen børstemarkimitasjoner å prøve bak bombardaen. Enten flue eller plastikk.

Jeg har noen ala disse på 9cm og 6g som skal rigges med enkelkrok og kastes med lettspinnstanga på strendene i skumringen :)

http://www.ebay.com/itm/New-6-packs-ZOOM-BAIT-COMPANY-6-G-TAIL-Gator-Tail-WORMS-Bulk-60ct-WATERMELON-/371022994033?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5662b19a71

Ellers er det verdt å se Havørredens Hemmeligheter 1 - Kystspin

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider bør du få tak i noen børstemarkimitasjoner å prøve bak bombardaen. Enten flue eller plastikk.

Jeg har noen ala disse på 9cm og 6g som skal rigges med enkelkrok og kastes med lettspinnstanga på strendene i skumringen :)

http://www.ebay.com/itm/New-6-packs-ZOOM-BAIT-COMPANY-6-G-TAIL-Gator-Tail-WORMS-Bulk-60ct-WATERMELON-/371022994033?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5662b19a71

Ellers er det verdt å se Havørredens Hemmeligheter 1 - Kystspin

Det er planen det :)

Jeg er helt uerfaren på området, da rastløsheten min får meg over alle bergknatter med kast i alle vinkler mens tålmodigheten min ligger igjen på stranda sammen med dobba og børstemarken.

Kan noen hjelpe meg med følgende?

Hvor høyt i vannet før jeg fiske?

Hvor fort skal jeg bevege marken, og hva slags bevegelser bør jeg etterlikne?

Hva slags farge bør jeg bruke nå og ukene fremover med relativt kaldt vann?

Om det er noen andre tips og triks som kan hjelpe mottas alt med takk :)

Jeg fisker på sørlandet og børstemarken som blir knytta i enden av sena er ikke gulp, men fluer, børstemark imirasjoner.

Planen er å få presentert de for sjøørreten enten ved hjelp av fluestanga eller kastedobba,

og ettersom mine kasteferdigheter kombinert med de vindkasta vi har på svaberga her garantert ikke kommer til å ende med noe anna enn bannskap, hadde det vært morro å lært seg en ny fiskemetode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte innsveiving/inntrekk. De børstisene er ikke noen resere:)

Svart eller oliven farge, fiskes høyt i vannet.

Takk for hjelpa :) Rapport med resultat kommer.

Men etter 5 turer med 4 sjøørret, en av de på drøye 1.1 og en på 1.2 blank, må jeg inrømme at det er veldig lett å ty til det gamle som har funka.

Meldt bra vær imorra, så da skal den teknikken vies endel tid både med dobbe og fluestanga.

Haspelstengene jeg fisker med er 270 lange. Hvor lang fortom bør jeg ha mellom dobbe og børstemakkflua?

Tenker da på hva som er optimalt for fisken. Kasteproblemer og andre praktiske issues kommer i andre rekke. Det er gode kastemuligheter med det meste de stedene jeg fisker .)

Og om du har noen andre tips i ermet takker jeg for det, for dette virka spennende :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asgeir Alvestad vet du sikkert godt hvem er vil jeg tro. Han har en del på bloggen sin og noen videor på youtube om sjøørretfiske i Lillesand. Har sett han fange sjøørret på video, dog i fra båt. Der kastet de med et lite bly og hva som så ut som en drøy meter med fortom på dette blyet. I enden var det en rød gulp børstemark.

Jeg skal forhåpentligvis ut i ettermiddag/kveld en gang og prøve olivenfarget børstemark på min bombarda. Jeg bruker ca 2,5m fortom i dag på min 11,3 fots stang. Skal komme tilbake med resultatet om det blir tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters :)

Jeg dorga forbi området der jeg forsto du dro opp den sjøørreten på 800 gr. og tok en nydelig sjøørret på 1150 gr. Sjøørret fiske denne våren er jo helt eventyrlig!!

Det meste jeg har fått tidligere år er et par på våren på mellom 500 og 750 gr ca, Så å ta fire ørreter på fem turer og to av de veide over kiloen er ikke noe jeg tror kommer til å bli noen vane.

Det tok noen år med ørretjakt før jeg kom i kilosklubben :)

Jeg benytter meg mens tiden er her og bruker hver ledige stund på å jakte den edle.

Resultater gir det også :)

Har sett den filmen du sikter til. Er der stadig med båten. Veldig bra plass.

Blindleia og andre veien mot homborsund er jo rike på sånne steder, men man er desverre avhengig av båt for å kunne fiske på de aller fleste.

Men gulp har jeg kun dårlige erfaringer med, så det blir børstemark imitasjoner fra sølvkroken sitt sortement.

Har ikke så god greie på det men de ser bra ut.

Ser frem til å høre åssen det har gått.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag fikk jeg prøvd litt da. Var på ved Svennevig bro igjen etter en bomtur i tingsakerfjorden, blåste jo vekk der jeg stod. Bombarda fungerer faktisk i motvind også. 2,5m fortom, skal kutte denne ned til 1,5m i kraftig vind fra nå av på min 11 fots stang. Ikke noe på børstemarkene mine. Skal forsøke videre, om det ikke løsner prøver jeg fluevarianten.

Spiste forresten den på 800g i dag, den var var smellfeit med en k-faktor på 1,3. Fineste matfisken jeg har fått til nå.

Fikk ingenting i dag jeg, nedtur :( Ble lei og kastet langt ut på dypet og dro opp en torsk som trøstepremie. Den hadde noe rart i munnen den hadde gulpet opp. Så ut som en knallgrønn sylteagurk. Samme farge som de grønne eplene i butikken. Kan det ha vært en børstemark? Var skikkelig feit.

Gratulerer med fin fisk! :) Jeg sliter dessverre litt med fangstene mine, har ikke båt da. Fått 1 ørret på 4 turer i år. Må prøve andre områder og forhold tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlig :) Ørret er snadder :)

Jeg har funnet mye forskjellig i gapet på torsken og mye av det har fått en slags grønngrå ekkel farge etter noen runder i magesyre. Hvem vet....kanskje det bare var en sylteagurk..... :) hehehe

En ørret på fire turer en slettes ikke dårlig det.

Har du bil kan du jo ta turen ut på justøya. Mange fine områder der. Flørenes er jo innen sykkelavstand fra det meste.

Hvis du vil kan vi jo se om vi har tid og mulighet på samme tid engang, så kan jeg ta deg med på de stedene rundt om i skjærgården her som jeg jakter sjøørret. Jeg vet om noen gode torsk og sei områder også som har gitt mye glede. Men sei plassen iaffal krever greit vær for det er utaskjærs. Mulighetene er mange :)

Jeg har bare ei jolle på en 10 hester, men den funker fint til noen timer ørretjakt :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etpar generelle tips til fluedobbefiske:

Fortomslengde: Ca. en stanglengde da dette er mest praktisk, kortere i mye vind - lengre i helt klare forhold.

Fluer og innsveiving: Velg og vrak av fluer men noe jeg har finni ut etter endel turer: Siden man ikke får den deilige, rykkvise inntrekket som ved fluestangfiske er min erfaring at det er viktig å kompensere dette noe. En måte er å være bevisst på kjøre litt ristinger i stanga, spinnstopp og generelt litt variasjon. Men noe jeg synes er vel så viktig er å fortynge fluene litt ekstra i front. Da vil de dykke ved hvert spinnstopp og oppføre seg noe mer levende og likt hvordan de danser i enden av et fluesnøre. Jeg binder mine egne fluer og fortynger fluedobbefluene noe mer enn fluestangfluene. Kjøper man fluer er det ikke alltid disse er spesielt fortynga, da kan man jo f.eks kjøpe seg noen bittesmå coneheads og tre løst på sena foran flua. Varier også farten på innsveivinga og bli ikke låst i "sannheter". Ja, en børstemark er treg og imitasjonen bør kanskje også fiskes tregt sånn etter boka, men jo tregere den fiskes jo bedre tid får fisken til å vurdere om den skal bite eller ikke. Så hvis trege inntrekk ikke gir noe, prøv å sett opp farta. Og varier. Hurtig, spinnstopp, sakte, hurtig, spinnstopp osv. Spinnstopp er særdeles viktig, ikke helt uvanlig at fisken tar i det du starter opp igjen. Og her kommer dette med fortynga flue også inn i bildet. Og fisk kastene helt inn. Viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, var ute en tur i helgen. Vi var 2 stk som fisket i drøye 6 timer på 3 forskjellige plasser. Var ikke så veldig mye spennende, fikk litt forskjellig fisk, ingen ørret på meg. Kameraten min fikk en fin liten sjøørret litt under minstemål som svømte videre. Var bra forhold, men ikke noe særlig tegn til sjøørreten. Var tidlig på dagen og utover ettermiddagen vi holdt på, tror jeg skal prøve mer sent på dagen fremover for å se om det hjelper noe. I tillegg skal jeg fiske i litt andre farvann for å se om det svømmer mer sjøørret i andre fjorder. Holdt meg innaskjærs til nå, men skulle jo tro mesteparten av fisken var der nå pga temperatur og børstemark.

Første området: Stor fjord med 2 sjøørret elver, fisket på grunt område med sandbunn og litt varierte forhold.

Andre området var variert. Litt mer ut mot sjøen, men fortsatt innaskjærs, dette var på vei ut mot sjøen i fra den fjorden vi var lenger inne i. Her har jeg fått fin ørret på høsten inne i en langgrunn kil med leopardbunn. Er flere småstrender her og leopardbunn. Det var her kameraten min fikk fisken sin.

Siste område var også i en stor fjord med en bra elv som har hatt bra med sjøørret før ihvertfall. Ikke noe tilsyn eller interesseorganisasjon som holder styr med den, så jeg vet ærlig talt ikke tilstanden på elvene her jeg bor. Ingenting her heller. Mye strender, sand og leopardbunn med marbakker osv.

Vanskelig skal det være! Fikk en sandflyndre mens jeg fisket med bombardaduppen og børstemark da, var jo stilig. Tror til og med det kunne vært noe mat i den, men lot den svømme videre.

Fisket også litt med wobbler, fikk en halvkilos sei som jeg en liten stund trodde var en ørret, men neida. Fikk den på en Rapala X-rap, blå og hvit. 2 kroker. Fikk en erfaring med at wobbleren skader fisking stygt, tror jeg må vurdere å ta av kroken under wobbleren og la den bakerste stå igjen. Ble stygt skadet så måtte ta livet av fisken.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport wobblus :)

Jeg sliter litt med sjøørreten innaskjærs om dagen jeg også.

Jeg vil ikke gå så langt som å si at man må utaskjærs, men det hjelper meg i hvert fall.

Den siste tok på en grønn og blank 25 grams tobis i raskt tempo ganske langt ute.

Torsken er langt innpå grunnene om dagen da....tok en på 6 kg på en Salamander Allround på ei grunne ute ved midtsund. (ytterst i kallvelfjorden)

Der tok jeg en sjøørret på en Rapala Countdown også for litt sia. Fin fisk.

Jeg tar av den første kroken eller erstatter begge krokene med enkeltkroker for å skåne fisken.

Hjelper det.

Hvor er det du har vært å fiska?

Tror kanskje jeg sitter på noe info om elver og generell tilstand som kan være til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket i begge sider av kaldvellfjorden og utover mot flørenes og kallnes, klingsundkilen eller hva det heter. Prøvde Tingsakerfjorden. Vet det har vært telt fisk i Moelva for et par år siden og det ble observert store fisk der :) Vet ikke hvordan det står til med den og Kaldvellelva?

Tror jeg skal prøve meg utover på Justøya, traske litt rundt. Kjekt å vite om torsken, forakter ikke en god torsk heller :) Syns det er fin matfisk om jeg får de opp i litt størrelse.

Skal prøve meg litt mer mot Høvåg om omegn tror jeg! :)

Edit: Hørte forresten en kamerat og en bekjent fikk en fin ørret ved skallefjorden :) 1,2kg visstnok.

Kjøpte noen enkeltkroker, de var fin i størrelsen på selve kroken, men fant ut at øyet var for lite til splittringen. Bruker de til børstemarken og bombardaen heller. Se om jeg finner noen kroker med litt større øye uten at kroken blir for stor.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg litt inn i saken ;) Dere skriver om at krokene som følger med tradisjonelt med wobler skader fisken stygt ( især når fisken er så pass liten , eller stor at man ønsker C&R ) . DET STEMMER !!

Ønsker man å fjerne 1 av krokene ( om det er treble) fjern helst den i halen . Balansen i gangen til wobleren blir ikke ødelagt ( tvert i mot , den blir bedre med kun kroken i buken ).

Ønsker man å kroke effektivt med 2 kroksett , samt å skåne fisken : Åpent dobbel krok ( sikret med splittring) i bukken , og enkelt ( helst der øyet ligger paralell med krokspisen) i halen . Treblen i buken er konstuksjonsmesig en katastrofe ( skulle gjerne vite hvem som fant på det ;) ) Treblen i buken er lite effektivt. Her ligger det 2 spisser som skraper mot sidene av woblereren og kun 1 spiss som er "tilgjengelig for å gjøre jobben.

Skal prøve å ta meg tid til noen bilder for å forklare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Martin Lopez :)

Din kunnskap tas vel imot :)

Dobbeltkroker har jeg ikke tenkt på engang, men det høres jo helt logisk ut når du forklarer det :)

Hvis ikke jeg tar helt feil mener jeg å ha lest noe om huggpunkt på wobbler fra sjøørret der absolutt mesteparten av huggene kom mot øyet. Kanskje greit å ha ett effektivt kroksett i det området som angripes i stedet for to treblesett foran og bak som kroker alt de sneier forbi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen bilder som jeg la på fs sidene før. Håper disse forklarer litt av det jeg nevnte , selv om dobbelkroken er brukt på kastewobler ( allerede godt balansert i buken). Owner S- 61 ( Seeberg ) er bra som enkel krok i halen ( også på sluker) dog SKAL man helst bruke 2 ringer.

IMG_2381.JPGCoast%20Jerk%2010%20gr.montert-%20web-.J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, var ute i går på en plass jeg har vært 2 ganger tidligere, men nå var det masse liv i motsetning til de andre gangene jeg har vært der!

Sa tidligere her at jeg skulle prøve litt senere på dagen og det lønner seg, eller gjorde det i går ihvertfall. Var masse vak og småfisk, men det har nok vært noen større luringer der også. Så en nokså grei fisk hvor hele ryggen var oppe i vannflaten! Utrolig spennende, prøvde å kaste sluken med flueopphenger etter den flere ganger hvor den var oppe, men ikke noe hell. Burde kanskje hatt bombarda med børstemark eller flue på, evt fluestang :P En kamerat som var med kastet en humle på vannet, ikke lenge etterpå hoppet det opp en sjøørret og tok den!!

Fikk en liten stakkars sjøørret som jeg måtte sette ut igjen, håper den klarte seg, blødde ikke, men var liten stakkars. Igjen så ser jeg hvor viktig det er med enkeltkrok, hadde en treblerkrok på, fysj, ikke pent på småfisken. Uansett, virker som om det er mer liv på ettermiddag/kveld om dagen, ihvertfall i går når det gikk mot flo.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.