Gå til innhold
Fiskersiden

Til Tyvfiskeren :)


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Til tyvfiskeren :)

Selv om jeg tviler sterkt på at han finnes her på forumet tenkte jeg å skrive et par ord til vedkommende som stadig setter ulovlige flytegarn etter sjøørret langs skjærgården i Lillesand.

I dag var andre gangen på to dager jeg har kommet over ulovlige garn strategisk plassert ut fra land fra 0-2 meter dypt.

Etter å ha røska med oss hele garnet i går og reddet en flott sjøørret på rett over kiloen sånn ca, valgte petter smart å sette nye garn uten blåse eller markør idag.

Det resulterte i at tyvfiskeren ble nok et garn i manko.

Garnet jeg i dag røska med meg hadde dessverre tatt en sjøørret som ellers skulle ha fått leve, men den var død og garnet hadde ikke stått lenge så den ble middag for Aurejegeren og hans frue :)

Nå har det seg sånn at jeg jevnlig patruljerer kyststripa langs Lillesand både til fots og i båt på jakt etter sjøørret, så det å sette ulovlige garn som føkker opp sjøørret bestanden og ødelegger for alle vi sportsfiskere som elsker den fisken er et tapsprosjekt.

Jeg tar garna dine.

Så til den sorte sjel det måtte angå....det er meg som kødder det til med garna dine, og jeg kommer ikke til å slutte :)

Og takk for maten :)

Den smakte aldeles fortreffelig :)

:)

post-28883-0-74228800-1398716793_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet vil bekrefte at du har lov til å ta opp ulovlige garn, men du har ikke lov til å ta med deg sjøørreten du finner i garnene. All ulovlig fanget sjøørret skal settes ut uansett om den er død eller levende. Dette er for å hindre de som setter ulovlige garn i å skylde på at sjøørreten de har er fått er bifangst i lovlige garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på jobben du gjør Aurejeger! :) En kompis av meg, antageligvis han du spottet meg med i Tingsaker tidligere i år fikk en garnskadet sjøørret i går på dorg rundt flørenes/kaldvell en plass.

Stygginger som fisker ulovlig altså. Du gjør en god jobb. Sikkert mye ulovlig fiske rundt forbi, håper bare de holder seg unna gytebekkene rundt forbi.

Noen som vet om det er forbudt å titte i bekker og elver på kveldstid med lys?

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter saken med et bilde eller lignende! Skjær så dritten i fillebiter eller brenn det! Jeg hadde ikke ventet et halvt sekund på myndighet til å fjerne det!

"Skyt først, spør etterpå" i tilfeller der det er åpenbart at de har satt garn strategisk for og ta sjøørret er helt greit etter min mening. Hadde ikke følt et snev av dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skiller et lovlig garn og et ulovlig garn med tanke på sjøørret? Altså, slik jeg har forstått er garnfiske etter sjøørret fullstendig ulovlig, men hva er definisjonen på et sjøørretgarn?

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=157332009

Ofte er det stedet garnet står på som avgjør om det er "sjøørret garn" eller ikke, et trollgarn kan i praksis fungere som sjøørret garn så lenge det står grunt nok.

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Og takk for masse støtte og råd :)

Reglene for garnfiske og fiske i sjøen ligger på njjf sine sider under garnfiske regler og ulovlige garn.no

I tilfellene jeg over har beskrevet der jeg begår selvtekt, for øvrig en straffbar handling, snakker vi om umerkede flytegarn som fanger alt som svømmer fra null til to-tre meter og har en maskevidde som er tilpasset abborfiske.

Reglene tilsier at garnet skal settes på "ikke strategiske steder for anadrome fisker" dypere enn tre meter, med en maskevidde på minst 32mm og merkes med bøye med info.

I mitt tilfelle skal det sies at jeg har kontaktet statens naturoppsyn (SNO) og politiet.

De har fått info og koordinater og jeg har gitt beskjed om at jeg tar garna.

Om noe skulle skje er lokale fra politi og sno klar over situasjonen.

Nok engang vil jeg takke for masse positive innlegg :)

Dette lover godt for vår kjære sjøørrets fremtid :)

Skitt stangfiske alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet i dag er at garn har blit så billige at det er ingen "fare" med og miste et gare eller to! Samme skjer i Innlandet også, når du får garn til under 100-lappen er det ikke noe problem om oppsynet tar et garn eller to...

Det beste er nok og observere og tilkalle SNO, slik at tjuvpakket blir tatt på fersken. Bøter svir mere en et garn eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilkalle SNO eller politi virker nok kanskje i noen områder, men mesteparten av landet vårt er utenfor dekningsområde. Ved kontakt med dem får man beskjed om at det er lov å ta opp garnene selv.

Har faktisk bare sett SNO en gang, og da var det meg de spanet på side jeg hadde satt krabbeteiner i en bukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.