Gå til innhold
Fiskersiden

Båtsurfstang?


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Mnja, det er ikke stangen som gjelder, jeg tenker at det er snellen som gjelder, å kaste langt med så mye bly er vanskelig. Ei kort stang gir ikke mye aksjon og da blir det kun muskler som blir brukt. derimot ei stang som er lang og kraftig vil være et bedre alternativ. Backlash er et vidt problem på sneller, en Penn925 vil kanskje holde. En jerkstang vil ikke ha nok spenn i stangen til å kaste så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som fisker fra oppankrede båter i Storbritannia bruker ofte en teknikk kalt "uptiding", der tunge gripesøkker kastes fra båten, med halvkorte stenger beregnet til det. Så kan være noe å sjekke ut markedet der, men prisen blir kanskje fort drøy med frakt og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde meg en sak som har en stiv båtstang som bunndel og en kraftig toppdel jeg ikke aner hvor jeg fikk tak i. Denne kaster de største stormjiggene helt greit. Planen er å fiske fra land etter kveite, men har kun brukt den i båt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjappe svar.

Uptiding ser ut til å være det jeg ser etter.

Og prosjektet er ingen hemmelighet. Ankre der det er bekvemt og lempe agnet dit fisken er.

Men det hadde vært gøy med en kanon, kanskje jeg skal dykke litt i vågen og se om jeg finner en som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg , faktisk, har brukt vanlig båtstang 7,6 ft 30 lbs, 200 gr søkke og hel makrell, og kastet fra land. Går helt fint å nå 30 m om kan man kaste med multiplikator snelle. Ulempe er at avstang til snellefeste er veldig kort som betyr at man kan ikke ta godt grep og er veldig tungt for håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.