Gå til innhold
Fiskersiden

Sportsfiske og New Zealand - ny folkehøgskolelinje høsten 2015!


M@aui
 Share

Recommended Posts

Det bør jo rettes inn på alt fra guiding, reiseliv, biologi, økonomi, geografi, oceanologi, båtbruk og naturligvis fiske. Jeg personlig ville satset bredt i stedet for smalt på ørretfiske da det finnes endeløse mengder med kule fiskarter rundt i verden og siden du nevner NZ ser jeg for meg at ørreten er på planen. Målet må jo være å få gode norske og utenlandske guider, produktutviklere og forettningsfolk som virkelig brenner for sportsfiske og kan da denne edle kunst vidre inn i framtiden, med gode kunnskaper om de forskjellige fiskeartenes liv og adferd og plass i økosystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Vi kommer nok til å satse nokså bredt og det kommer slettes ikke til å ble en ren "ørret-linje". New Zealand har, som du vet, noe av verdens beste ørretfiske men det er også masse MASSE annet spennende fiske der nede.

Forøvrig eksisterer jo allerede den norske sportsfiskelandslinja som hvert år utdanner flott norsk ungdom med akkurat den kompetansen du nevner i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess. Kjenner flere av de som går der og jeg får litt intrykk av at det går i laks. Vel og bra med laks og det er uten tvil penger å tjene i den bransjen, men som jeg har selv erfart så er en guide som er dyktig til å føre en båt, som kjenner sin sjøbunn og som kjenner sin art en fryd å se på jobbe.

Kom forresten på en ting til som er megaviktig. Språk. Å kunne språk åpner for veldige muligheter innen både guiding produktutvikling og salg.

Vil bare nevne at jeg ønsker at linja deres skal frembringe vellykkede og dyktige folk som kunne greie å finne veien like dypt inn i politikken som oppdrettsnæringa\yrkesfiske har greid. Slik at vi kanskje kan ha fisk i havet uten at blårussen får helt nærvesammenbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med blogz her, det er litt begrenset hvor mange fettfinnefinneguider det er marked for her på berget, så det er nok ikke dumt å satse bredere hva gjelder biotop og arter. Særlig med tanke på at villaksen i Norge er en utdøende ressurs... Han har også et poeng hva gjelder språk. Å kunne kommunisere nogenlunde forståelig på tysk, engelsk, fransk og ikke minst russisk åpner en hel haug med dører.

Ett problem jeg stadig møter i norske etablissementer innen bransjen er at ting ikke er 100% i orden. Det er gjerne enkle ting som er problemet. Nøklene til rorbuer ble ikke levert av forrige gjest og verten har ikke kopier, det er ikke bensin tilgjengelig for båten når vi skal ut 05.00, for fergen til fastlandet går først 10.00 og verten har ikke depo, ekkoloddet flimmrer fordi verten ikke har gått skikkelig over båten siden forrige gjest og sett at en av ledningene er skadet etc. Dette virker sikkert som detaljer på verten, men når jeg ikke får fisket en av de tre morgenene jeg har til disp den ferien møtes verten med krav om kompensasjon fra meg, samt null mulighet for at jeg kommer tilbake.

Kort sagt trengs det samme som innenfor alt annet salg; kunnskap og evne/ vilje til å sette kundens behov i fokus. Litt for mange norske aktører innen bransjen tror de er så unike at de ikke trenger dette, men der tar de jaggu feil. Det finnes mer enn et laksevald, og mer enn en fiskecamp selv i vår avkrok av verden og en forståelse for at man må jobbe ræva av seg for kunden bør prentes inn.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blogz tar opp gode punkter som bør vær med, eneste jeg kan tenke meg er i tillegg er økonomi/drift.

Men hvorfor være så spesifikke som New Zealand? Hvis dere ikke har noen kontakter der nede, burde ikke dere ikke besøkt andre deler av verden også? Har aldri vært i NZ men jeg tror nok de holder en god standard. Men man burde også ha reist til lavkost land og andre kulturer for å se hva/hvordan ting gjøres der.

Blogz: God tur, et spennende land, skal tilbake en gang i fremtiden sjøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill som vi tar med oss videre! Vi må huske at et år på folkehøgskole ikke er en egen fagutdanning men snarere et år man kan gå i dybden på ett eller flere tema som man har interesse av.

Linjelæreren har bodd nesten 5 år på NZ så det er derfor sportsfiske og NZ blir tema for den nye linja. Men til de som er redde for at dette blir et nytt "fettfinne-studie" kan jeg berolige med at det blir mer fokus på andre arter. Skolen ligger et steinkast unna Straumen og noen km unna Skarnsundet. Begge artsrike og fiskerike områder...:-) Jeg tror dette kan bli knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med blogz her, det er litt begrenset hvor mange fettfinnefinneguider det er marked for her på berget, så det er nok ikke dumt å satse bredere hva gjelder biotop og arter. Særlig med tanke på at villaksen i Norge er en utdøende ressurs... Han har også et poeng hva gjelder språk. Å kunne kommunisere nogenlunde forståelig på tysk, engelsk, fransk og ikke minst russisk åpner en hel haug med dører.

Ett problem jeg stadig møter i norske etablissementer innen bransjen er at ting ikke er 100% i orden. Det er gjerne enkle ting som er problemet. Nøklene til rorbuer ble ikke levert av forrige gjest og verten har ikke kopier, det er ikke bensin tilgjengelig for båten når vi skal ut 05.00, for fergen til fastlandet går først 10.00 og verten har ikke depo, ekkoloddet flimmrer fordi verten ikke har gått skikkelig over båten siden forrige gjest og sett at en av ledningene er skadet etc. Dette virker sikkert som detaljer på verten, men når jeg ikke får fisket en av de tre morgenene jeg har til disp den ferien møtes verten med krav om kompensasjon fra meg, samt null mulighet for at jeg kommer tilbake.

Kort sagt trengs det samme som innenfor alt annet salg; kunnskap og evne/ vilje til å sette kundens behov i fokus. Litt for mange norske aktører innen bransjen tror de er så unike at de ikke trenger dette, men der tar de jaggu feil. Det finnes mer enn et laksevald, og mer enn en fiskecamp selv i vår avkrok av verden og en forståelse for at man må jobbe ræva av seg for kunden bør prentes inn.

I dag kan hvem som helst starte opp en fiskecamp. Folk som aldri fisker selv skaffer seg noen båter og starter opp i troen på lettjente penger.

At Svensker, Litauere og Tyskere har reist langt og vil utnytte tiden maksimalt og derfor trenger litt info/guiding og klargjorte båter tenker de ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar med oss innspillene. Vi er heldige som er tidlig i en utviklingsprosess og kan faktisk forme akkurat den linja vi tror elevene ønsker seg. Er år på folkehøgskole er jo egentlig et "prøveår" for å se om dette de noe som passer for elevene. Så langt har vi notert oss at vi må:

* Satse bredt hva fiske angår

* Ha et stort fokus på vertsskapsrollen

* Studere du ulike kommende markedene

* Ha et fokus på språk (ikke lett å lære russisk på et år)

* Benytte oss av mulighetene i nærområdet (Trøndelag)

Så tenkte jeg stille et litt ledende spørsmål; Tror dere dyktige profiler i fiskemiljøene i Norge vil kunne bidra til undervisningen på noen vis? Det er lite betaling å hente men veldig meningsfullt å jobbe med ungdom og sportsfiske...;-)

-Eskil R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kan hvem som helst starte opp en fiskecamp. Folk som aldri fisker selv skaffer seg noen båter og starter opp i troen på lettjente penger.

At Svensker, Litauere og Tyskere har reist langt og vil utnytte tiden maksimalt og derfor trenger litt info/guiding og klargjorte båter tenker de ikke på.

Det slurves mye blandt antatt "proffe" aktører også. Eksempelet med ekkolodd som ikke fungerer er hentet fra et stort anlegg med en drøss rorbuer, heltidsansatte og en drøss med båter. Samme anlegg mente også at det var for mye forlangt at de skulle sette frem bensinkanner på et sted som var tilgjengelig for oss, vi måtte pent vente til "kontortid" med å fylle bensin. Ikke rart folk (meg inkludert) heller kjører flere tusen kilometer med egen båt på slep og klarer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette med å forberede kommende guider på hva de kan vente er et veldig godt innspill. Vi får stadig flere fisketurister som ikke har erfaring eller kunnskap til å føre båt eller fiske trygt i Norske farvann. Dette er absolutt tema vi kommer til å kikke nærmere på.

Hva tror dere om fiskeopplevelser? Hva skal vi ta med elevene ut på? Jeg tenker variert og stor bredde på fisket. Isfiske, laks, ørret, røye, artsfiske, tungevindu, kveitefiske, matauk etc!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse typene fiske kan være svært givende. Driver selv med artsfiske og vet hvor utrolig gøyt det er når en art man har strevet en stund med endelig sitter, så dette er absolutt en type fiske jeg tror dere kan leke litt med tanken om å ta elevene med på. Om dere i tillegg klarer å få de så interessert at de også vil bruke fritiden på å vade rundt i strandsonen med vindu, eller tilbringe natten lang på en brygge på jakt etter nålefisk, så har dere virkelig truffet innertier. Da vil dere ikke bare få elever som følger mye med i undervisning, men også svært engasjerte elever som er villig til å gjøre en innsats for å få resultater.

Det er selvfølgelig massevis av arter å velge mellom, men jeg tror at artsfiske via forskjellige teknikker, eks. vindu, isfiske, kystmeite osv. virkelig kan få enkelte til få den gnisten og gleden av fiske mange av oss har fra før.

Tidligere har flere nevnt at opplæring til guiding kunne vært en god idé, og det tør jeg påstå at det virkelig er også. Hvert eneste år i hardanger ser jeg tyskere/svensker/russere eller hvor nå enn de måtte komme fra, som durer ut på fjorden i en skrøpelig pioneer jolle med en 9,9hk bakpå, uannsett vær, lastet til randen med teleskop stenger, tackler med 4-6 kroker og gjerne like mange personer som antall kroker på en stang. De kjører avgårde med ned til 10-20cm klaring fra båtripen til vannet og kakker alt som måtte la seg lure på kroken. Så opplæring av gode guider som ikke bare kan sørge for godt og fungerende utstyr til turistene, men som også kan gi de en rask innføring i oppførsel, sikkerhet og minstemål hadde virkelig vært top notch! Med dette tenker jeg ikke at man skal lære de hvordan å oppføre seg rundt om i samfunnet, men hvordan de bør opptre på fjorden i forhånd til blant annet andre båter slik at man kan unngå potensielle farlige situasjoner. Og ikke minst lære de hva slags fisk man kan ta vare på, hva man bør slippe ut igjen og hvordan man bør håndtere fisk, uavhengig om den skal sløyes eller slippes ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse typene fiske kan være svært givende. Driver selv med artsfiske og vet hvor utrolig gøyt det er når en art man har strevet en stund med endelig sitter, så dette er absolutt en type fiske jeg tror dere kan leke litt med tanken om å ta elevene med på. Om dere i tillegg klarer å få de så interessert at de også vil bruke fritiden på å vade rundt i strandsonen med vindu, eller tilbringe natten lang på en brygge på jakt etter nålefisk, så har dere virkelig truffet innertier. Da vil dere ikke bare få elever som følger mye med i undervisning, men også svært engasjerte elever som er villig til å gjøre en innsats for å få resultater.

Det er selvfølgelig massevis av arter å velge mellom, men jeg tror at artsfiske via forskjellige teknikker, eks. vindu, isfiske, kystmeite osv. virkelig kan få enkelte til få den gnisten og gleden av fiske mange av oss har fra før.

Tidligere har flere nevnt at opplæring til guiding kunne vært en god idé, og det tør jeg påstå at det virkelig er også. Hvert eneste år i hardanger ser jeg tyskere/svensker/russere eller hvor nå enn de måtte komme fra, som durer ut på fjorden i en skrøpelig pioneer jolle med en 9,9hk bakpå, uannsett vær, lastet til randen med teleskop stenger, tackler med 4-6 kroker og gjerne like mange personer som antall kroker på en stang. De kjører avgårde med ned til 10-20cm klaring fra båtripen til vannet og kakker alt som måtte la seg lure på kroken. Så opplæring av gode guider som ikke bare kan sørge for godt og fungerende utstyr til turistene, men som også kan gi de en rask innføring i oppførsel, sikkerhet og minstemål hadde virkelig vært top notch! Med dette tenker jeg ikke at man skal lære de hvordan å oppføre seg rundt om i samfunnet, men hvordan de bør opptre på fjorden i forhånd til blant annet andre båter slik at man kan unngå potensielle farlige situasjoner. Og ikke minst lære de hva slags fisk man kan ta vare på, hva man bør slippe ut igjen og hvordan man bør håndtere fisk, uavhengig om den skal sløyes eller slippes ut igjen :)

Og hvor lett tror du det er å få disse utenlandske matsankerene til å ta et kurs på hvordan man skal oppføre seg på fjorden? Det eneste de bryr seg om er mest mulig på kort tid for en billig penge. Du kan drite i at disse guttene tar noe kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor lett tror du det er å få disse utenlandske matsankerene til å ta et kurs på hvordan man skal oppføre seg på fjorden? Det eneste de bryr seg om er mest mulig på kort tid for en billig penge. Du kan drite i at disse guttene tar noe kurs.

Kan godt hende at det var et håpløst forslag, men om det elevene på den nye linjen forstår dette, kan det hende at en av de finner en løsning slik at du slipper at tyskere dreper alt fra makrell til blåstål fordi de vil ha seg en fiskemiddag. Noen løsning på dette problemet har jeg absolutt ikke selv, var bare et forslag til en av de mange tingene som de kan vurdere å undervise i på den nye studielinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å stoppe folk fra å kakke fisk under minstemål er bøter. Alt for mange driter blankt i hvilken fisk de får, og om bestanden er truet hvis de kan spise den.

Å straffe de som bryter foreskriftene om minstemål er derimot umulig, det er alt for ressurskrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forslag! Vi har en utfordring når det gjelder utenlandske fiskere. Jeg tror det samme gjelder mange nordmenn også. Det er jo ikke slik at alle har vokst opp med båt og hav.

Om vi, på den nye Sportsfiskeutdanningen, kan lære elevene båtvett og fiskevett har vi i alle fall tatt et steg i riktig retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på det, Tritorus! Målet er jo å vise så mange som mulig hvilke fantastiske muligheter vi har for variert sportsfiske her i Midt Norge. Kom akkurat på at sjøisfiske selvfølgelig må bli en del av studiet!

Og Tequila, vi skal selvfølgelig se litt på de miljømessige utfordringene vi har som berører iss Spirtsfiskere. Oppdrett, reguleringer, forurensing mm kommer naturligvis inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Da kjører vi igang til høsten. De første elevene er allerde på plass men etter det jeg forstår er det plass til flere. Det kule er at mange "fiskeprofiler" og sportsfiskemiljø ønsker å bidra til studiet. Blant de mest spenstige forslagene for innhold som har kommet står det at "vi må få norgesrekorden i håkjerring tilbake til Trondheimsfjorden". Hva tror dere? Kan vi få til det om vi satser? Mye fin omtale av studiet den siste tiden. Nå gjenstår det jo bare å se hvor mange som har lyst til å sette av et år på å dyrke sportsfiskelidenskapen sin...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe jeg vurderer sterkt til neste år (2016). Hadde vært greit med litt mer info om f.eks. prisen.

Men er noe jeg tror vil falle i smak, er jo veldig mange muligheter i form av fikse i nærheten enten fluefiske, kystmeite, havfiske you name it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.