Gå til innhold
Fiskersiden

Oslofjorden 25.11.14 - noen ganger klaffer det.


erik
 Share

Recommended Posts

En meget kort tur i fjorden, det første jeg gjorde var å sette opp en Simrad NSS 9 Evo2 jeg har lånt for testing. Det ble litt trangt på dashen, men siden den bare er til låns overlever jeg nok det en stund. Etter monteringen måtte jeg ta en svingom ut i fjorden også for å se at alt fungerte som det skulle.

blogger-image-1151887933.jpg NSSen øverst til venstre.

Jeg hadde egentlig dårlig tid, kun en inneklemt tur mellom jobb og henting i barnehagen for å sjekke at NSSen fungerte som den skulle. Det ble derfor ikke noen lang svingom, jeg tok bare med to stenger og en boks med Bombere for morro skyld, men for en svingom det skulle bli! Jeg dorget med to stenger med hver sin Bomber A15 på, da jeg fikk dobbelthogg. (Jeg har ikke tenkt til å legge ut presise opplysninger om hvor jeg var når det smalt denne gangen.)

blogger-image--533721339.jpg To havabbor i balja!
Opp kom det to havabbor. Begge var i god kondisjon, men fighten bar litt preg av av at det bare var 5,4 grader i vannet der de tok. Uansett et velkomment gjensyn med denne fantastiske fisken, det er snart ti år siden sist så dette var utrolig morsomt.
blogger-image--1372149232.jpg Vakker
blogger-image--26878750.jpg Vakrere
Ut med begge stengene igjen, og et nytt dorgedrag over den samme plassen. Denne gangen dro det bare til på den ene stangen, men til gjengjeld dro det merkbart hardere. Dagens siste og største havabbor kom ombord, og gikk like raskt ut igjen som de to andre. Havabbor er en meget bra matfisk, men disse vil jeg svært gjerne ha i fjorden så mine havabbor er alltid C&R. Jeg har fått over 100 havabbor i årenes løp, men bare tatt livet av 2-3 stykker som har vært stygt kroket. (Vær så snill å gjør det samme selv, disse fiskene er mye mer verdt i fjorden enn på matbordet.)

blogger-image-18530586.jpg Vakrest
Dagens vinnere på woblersiden, selvfølgelig med hjemmelaget fortom av fluorkarbon.
blogger-image--1763944023.jpg Godwobler og Tekota 300 LC
blogger-image--188022512.jpg Enda en godwobler og Tekota 500 LC

Jeg var veldig i tvil om jeg skulle gidde å stresse med en kort tur, men i ettertid er jeg rimelig fornøyd med at jeg gjorde det. Jeg antar at moralen er at det gjelder å komme seg ut så ofte man kan, plutselig sitter Den Store Overraskelsen der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se de igjen men det forteller også hvor sårbare de er på denne tiden når de stort sett står på samme sted. Ti drag over stedet av en som hadde kakka alle han hadde fått gjør skade. Er det forresten lov å dorge/trolle med mer enn to stenger i Indre Oslofjord?

Flott rapport.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Du kan dorge med så mange stenger du vil i saltvann, så lenge du ikke fisker etter anadrom laksefisk. Jeg bruker stort sett to uansett, på grunn av båttrafikken.Som du sikkert vet allerede er det soner i fjorden hvor du ikke kan dorge i det hele tatt (delvis til gitte tider på året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at det finnes steder man ikke kan dorge men det kommer vel av at jeg ikke har båt. Hvem i huleste kan avgjøre om du fisker etter anadrom fisk eller ikke? Man dorger jo på mange forskjellige dyp. Der bør reglene være klare. To stenger oppe, ikke to snører ute på to av for eks åtte stenger. Det er min mening for å få mindre fisketrykk på samme måte som jeg mener en stang på isfiske. La ikke dette bli en debatt om dorging og regler den kan vi evt ta et annet sted.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.